Kamer: strengere verkoop vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Kamer: strengere verkoop vuurwerk

De regeringspartijen VVD en PvdA willen dat de leeftijdsgrens bij vuurwerkverkoop beter gehandhaafd wordt. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie moet daarover afspraken maken met de Vereniging Nederlandse Gemeenten, vinden ze. Ook het CDA wil dat Opstelten in actie komt.

Kenniscentrum Nuchter zegt dat 77 procent van de vuurwerkwinkels onlangs vuurwerk heeft verkocht aan kinderen die jonger zijn dan 16 jaar. Het centrum, dat voor het onderzoek loktieners inzette, zegt dat gemeenten vooral controleren op de veilige opslag en verkoop van vuurwerk. Het handhaven van de leeftijdsgrens hoort niet bij de prioriteiten.

'Volwassen vermaak'
PvdA-Kamerlid Marcouch wil dat Opstelten gemeenten aanspreekt op hun verantwoordelijkheid. "We zijn niet voor een vuurwerkverbod, maar wel voor het handhaven van de regels. De leeftijdsgrens is er niet voor niets", zegt hij.

Coalitiepartner VVD wijst op de verantwoordelijkheid van de vuurwerkwinkels. "Als een ondernemer kinderen blij wil maken, moet hij een speelgoedwinkel openen. Vuurwerk is volwassen vermaak", zegt VVD-Kamerlid Dijkhoff.

http://nos.nl/artikel/461740-kamer-strengere-verkoop-vuurwerk.html

rowan256

Banned
Ik denk dat ze beter gewoon wat meer tijd kunnen geven om vuurwerk te verkopen, dan kunnen de winkels zich tenminste houden aan dit soort afspraken. Momenteel staat er overal een rij van hier tot het eind van de straat, dan is het ook niet zo vreemd dat ze de tijd niet meer hebben om ook nog eens alle id's en noem maar op na te kijken.

Overigens is mij een verhaal bekend van vuurwerk dat gestolen werd van een 12-jarige, toen de politie de dader te pakken kreeg gaven ze het vuurwerk gewoon terug aan de 12-jarige. De vuurwerkverkopers zijn dus echt de enige niet die er de tijd niet meer voor hebben. Zo erg vind ik het persoonlijk trouwens ook niet, kinderen van 6 jaar oud weten vaak al precies hoe alles werkt en de gemiddelde persoon onder de 16 veroorzaakt minder vuurwerkoverlast dan de gemiddelde persoon boven de 16.

In landen als Italië mogen 14jarigen al vuurwerk kopen.

petertje23

Registered User
En wat maakt het uit om de leeftijd te verhogen?
Toen ik 14 was gingen mijn ouders het voor mij halen.
Ik denk dat het in de meeste gevallen zo werkt.
Heel veel ouders kopen een pak rotjes en grondbloemen en pijltjes voor de kinderen.
Maar goed, als dit soort regeltjes het vuurwerkverbod kan tegenhouden, prima dan.

nismo

Registered User
Ik vind dit een goeden zaak,het is namelijk ook zo als je kind onder de 16 iets uithaalt je als ouders ook verantwoordelijk word gehouden.Dus als een minderjarige vuurwerk heeft en er iets mee uithaalt kunnen de ouders ook harder aan gepakt worden.Zodat hij het een tweede keer zal laten.Of nog een keer op zijn ********************* krijgt.

Hairy Harry

Registered User
Dit heeft toch weinig tot geen invloed op de overlast die veroorzaakt door illegaal vuurwerk (de ondertussen beruchte harde knallen vanaf oktober). Om overlast te beperken zullen ze daar wat mee moeten doen...

Bovenaan