Kamer staat open voor tijdelijk vuurwerkverbod

Plum Bloom

Registered User
DEN HAAG - De Tweede Kamer is bereid om vuurwerk komende jaarwisseling te verbieden als kan worden aangetoond dat druk op de zorg daardoor wordt beperkt.

Een Kamermeerderheid wil nader onderzoek van het kabinet afwachten. Als daaruit blijkt dat een vuurwerkverbod zorgt voor ontlasting van de spoedeisende hulp, lijkt het een uitgemaakte zaak dat oud en nieuw geheel zonder vuurwerk wordt gevierd.

Onderzoek naar effect
Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) zegt over ongeveer twee weken uitsluitsel te willen geven. Ze onderzoekt zowel het effect van een afsteek- als een verkoopverbod.
Volgens VVD-Kamerlid Ziengs is de grote vraag of een tijdelijk verbod ’het gewenste resultaat heeft’. „Ik ga dan ook niet op voorhand mee in een verbod. Maar ik kan ook neuzen tellen. Dus als het tot een verbod komt, willen wij in ieder geval dat ondernemers ruimhartig worden gecompenseerd.”

Ook de PVV hangt een oordeel op aan nader onderzoek, waar staatssecretaris Van Veldhoven mee komt. „Het is door het coronavirus een bijzondere situatie. Het is moeilijk te overzien wat het effect is, wat is de invloed en is het te handhaven?”, vroeg PVV-Kamerlid Van Aalst.

Compensatie ondernemers
CDA-Kamerlid Van Dam zegt dat de Tweede Kamer niet doof moet zijn voor het verzoek, waar burgemeesters na het veiligheidsberaad mee kwamen. „Maar er komt heel veel bij kijken, we moeten ondernemers compenseren. Mochten we al besluiten dit eenmaal te doen.”
De christendemocraten zijn ’zeker bereid om naar een verbod te kijken en te bewegen op dit dossier’. „Wij wachten die bredere afweging van het kabinet af.” Ook de handhaafbaarheid speelt een belangrijke rol. Coalitiepartij D66 heeft ’begrip voor het voorstel’, waar naast de burgemeester ook GroenLinks en de Partij van de Dieren mee kwamen.

shinji

Moderator
Medewerker
Dat het verbod er dit jaar komt is zo goed als zeker, bedoel, anders is het maximale ''groepsbuitenzijn' van 2 personen niet te handhaven. Pfff

Plum Bloom

Registered User
Volledig verbod op vuurwerk komt snel dichtbij - Kamer eist compensatie voor verkopers

Een eenmalig volledig verbod op consumentenvuurwerk bij de komende jaarwisseling komt snel dichterbij. In navolging van de 25 burgemeesters in het Veiligheidsberaad vindt ook een groot deel van de Tweede Kamer het niet verantwoord om de ziekenhuizen nog verder te belasten met vuurwerkslachtoffers. Het kabinet wil later deze maand beslissen.

In de Tweede Kamer schaarden de fracties van GroenLinks, ChristenUnie en Partij voor de Dieren zich dinsdagmiddag vierkant achter het standpunt dat de burgemeesters dinsdag innamen: zowel de verkoop als het afsteken van consumentenvuurwerk zou in elk geval eenmalig verboden moeten worden.

VVD, CDA en PVV, drie partijen die eigenlijk tegen een verbod zijn, lieten weten dat zij er dit jaar begrip voor hebben gezien de omstandigheden in de ziekenhuizen. ‘Als de zorg, de politie en de burgemeesters dit appèl op ons doen, dan mogen wij niet doof zijn’, aldus het CDA-Kamerlid Van Dam. Wel eisen deze partijen dat het kabinet de vuurwerksector ‘ruimhartig’ compenseert voor de voorraden die plotseling waardeloos worden.

Overbelast
Het voornaamste argument van de burgemeesters is de situatie in de ziekenhuizen, die door corona toch al zwaar overbelast zijn. De nieuwjaarsnacht is traditiegetrouw een van de drukste momenten in de acute zorg. Vorig jaar werden 385 mensen op de Spoedeisende Hulp behandeld wegens vuurwerkverwondingen. Nog eens 900 mensen kwamen terecht bij een huisartsenpost. ‘Daar kunnen we de afgescheurde vingers en de verwoeste ogen niet bij hebben’, aldus het Partij voor de Dieren-Kamerlid Frank Wassenberg dinsdag.

Daar komt bij dat ook de politie toch al een zware jaarwisseling voorziet wegens de opgekropte frustraties in de samenleving door alle beperkingen van het sociale leven. Daar zijn extra agenten voor nodig. De extra onrust die het afsteken van vuurwerk met zich meebrengt, wil de politie zichzelf liever besparen. De burgemeesters delen die mening. ‘Een verbod helpt om iets meer rust te brengen’, aldus de Nijmeegse burgemeester Bruls. ‘Ook voor de ziekenhuizen en huisartsen, want hierdoor krijgen zij minder patiënten binnen.’

Vuurwerkdebat
Zo brengt de coronacrisis brengt het toch al snel opschuivende vuurwerkdebat in een stroomversnelling. De komende jaarwisseling zou al de eerste worden waarin een groot deel van het consumentenvuurwerk niet meer verkocht mocht worden. Knalvuurwerk en losse vuurpijlen gaan in de ban, vanuit de gedachte dat vooral die soorten als projectiel worden ingezet tegen hulpverleners. Ook veroorzaken ze relatief vaak branden. Alleen de zogeheten fonteinen, sierpotten en grondbloemen zouden dit jaar nog zijn toegestaan.

Enkele steden, zoals Rotterdam en Nijmegen, besloten de regels verder aan te scherpen binnen de eigen gemeentegrenzen. Daar geldt met ingang van dit jaar al een totaalverbod op het afsteken van vuurwerk.
Binnen de regeringscoalitie hebben vooral VVD en CDA zich lang verzet tegen strengere vuurwerkregels. Na weer een zeer onrustige jaarwisseling - met onder meer de tragische vuurwerkbrand in een flat in Arnhem - gingen zij begin 2020 overstag en stemden ze in met het gedeeltelijke verbod.

Staatssecretaris van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat benadrukte dinsdag dat het kabinet over twee weken met een bredere visie komt op de feestdagen in coronatijd. De Kamer heeft ‘heel terechte vragen’ over de vuurwerkregels, aldus Van Veldhoven: ‘De komende jaarwisseling zal anders zijn dan andere jaren.’ Op de details van de vuurwerkregels wil zij nu nog niet ingaan. Zij beaamde dat een algeheel vuurwerkverbod niet helemaal te handhaven zal zijn omdat er ook vuurwerk uit het buitenland komt en er nog oud vuurwerk op zolders en in schuurtjes ligt opgeslagen. ‘Maar het gaat ook om welk signaal je wilt afgeven.’

Plum Bloom

Registered User
Dat het verbod er dit jaar komt is zo goed als zeker, bedoel, anders is het maximale ''groepsbuitenzijn' van 2 personen niet te handhaven. Pfff

Wat zou de Staat kwijt zijn aan compensatie bij een totaalverbod? 80 miljoen? En waar moeten al die containers heen?: Is er wel genoeg opslagcapaciteit in Duitsland?

Moontan

Moderator
Medewerker
Een tijdelijk verbod op vuurwerk dit jaar. En dat gaat zo goed bevallen voor de critici. Doe volgend dan maar een permanent verbod.

Triest wat er momenteel in Nederland gebeurt. Sta je bijvoorbeeld met je kleinzoon van 6 grondbloemen af te steken krijg je binnen no time de politie aan de deur.

Wat een ziek land is dit aan het worden. Ze schijten in hun broek voor de echte geweldplegers, Daar gaan ze niet op af.

Ik vind het zo sneu voor de huidige generatie en de generatie na ons. Ze zullen nooit meer die spanning mee maken die voor velen het hele jaar duurt tot aan de grote dag,

Ik blijf vuurwerk afsteken, dan maar in het geniep, maar de lol is er natuurlijk van af. Links regeert in Nederland. Links en de media maken ons land helemaal kapot.

petertje23

Registered User
Echt bizar inderdaad weer dit, wat te doen met compensatie voor de winkeliers,
wat te doen met de illegale handel die al jaren weelderig floreert?
Wat te doen met het vuurwerk dat al in het land is?
Corona maatregelen helemaal voor! Maar niet op deze manier, niet op zo'n oneerlijke manier het verbod erdoor drukken!

maartenvincent

Registered User
Dit is definitief het einde. De drammers hebben gewonnen. Tijdelijk verbod, laat me niet lachen. Dit wordt permanent.
Ook al zou er dit jaar geen verbod komen is het voor mij nu wel klaar, ik kan het gezeik niet meer hebben.
Het plezier is er voor mij nu officieel van af.

AWG

Registered User
Echt bizar inderdaad weer dit, wat te doen met compensatie voor de winkeliers,
wat te doen met de illegale handel die al jaren weelderig floreert?
Wat te doen met het vuurwerk dat al in het land is?
Corona maatregelen helemaal voor! Maar niet op deze manier, niet op zo'n oneerlijke manier het verbod erdoor drukken!

das het probleem met ergens ''voor'' zijn of ergens ''helemaal voor'' zijn, zo,n ''GREATER GOOD'' is vaak niet zo goed als het lijkt,
het stopt namelijk nooit..

-eerst zijn het dingen die anderen treffen.
-dan zijn het dingen die bekenden van jou treffen
-dan zijn het dingen die familie van jou treffen
-dan zijn het dingen waar je zelf mee te maken krijgt
-dan zijn het dingen die je leuk vindt
-en nu is het iets wat je echte liefhebberij is die je door de neus wordt geboord..
-en voor je het weet mag niemand ook nog maar iets meer..

en zo hebben we vanwege die ''greater good'' als het in dit tempo doorgaat straks: geen gezellig samenzijn, (koningsdag en bevrijdingsdag vielen al af),geen sinterklaas,geen kerst,geen vuurwerk, geen drankje,geen wat dan ook.
nou dan kun je net zo goed naar bed gaan...
en dan zijn er nog die met zo,n lekker zeijig gevoel hebben dat ze dit voor een ander hebben gedaan.. lekker virtue signalling/deugneus/gutmensch gefuhl de electrische deken nog maar eens aanzetten..

wie vrijheid opgeeft voor een stukje (schijn)veiligheid, verdiend geen van beide..

want wij moeten meer betrokken zijn bij ons medemens
en dat is precies de guilt-trip die ze je geven om te doen wat zij willen dat je doet, en wat zij willen dat je kwijtraakt..
2 partijen beginnen te koeren, en voor je het weet zijn 90%(die het toch niet zo heel veel schelen kan in hun persoonlijke levenssfeer) ook om..:sick:🤮

zal je altijd nachtmerries gehad hebben over kutweer met oud en nieuw
zul je nu nachtmerries hebben dat het het prachtigste vuurwerkweer ooit is met oud en nieuw..
(insert heel veel lelijke woorden die ik nu denk) 🤬

Plum Bloom

Registered User
Dit is definitief het einde. De drammers hebben gewonnen. Tijdelijk verbod, laat me niet lachen. Dit wordt permanent.
Ook al zou er dit jaar geen verbod komen is het voor mij nu wel klaar, ik kan het gezeik niet meer hebben.
Het plezier is er voor mij nu officieel van af.

Die Hofffnung stirbt zuletzt. VVD op 45 zetels in de peilingen momenteel, met 20 PVV en 15 CDA zouden het er na de Kamer-verkiezingen zo'n 80 kunnen zijn.

tapkraan

Registered User
Voor mij is het plezier ook totaal weg, ik hou nog wel hoop maar de berichten spreken tegen. Ik mag het niet zeggen maar ik hoop dat als er een verbod komt er grote rellen ontstaan zodat ze weten dat het niet aan het legale vuurwerk ligt.. Wat een klotejaar is dit toch.

Sweet Laker

Registered User
Op jaarbasis bijna 700000 man in het ziekenhuis in 2019. Nog geen 400 daarvan vuurwerk gerelateerd.

De meeste ongelukken, en besmettingen, vinden altijd nog thuis plaats. Verbieden dus; dat onder een dak wonen. Ga maar lekker in het bos onder een tarp liggen met het gezinnetje.

Veel te gevaarlijk zo'n lockdown waarbij je verplicht binnen moet zitten.

Plum Bloom

Registered User
Opvallende uitspraak van Tjeerd de Faber, gisteren op gelderlander.nl (weliswaar gedaan voor pc Rutte/De Jonge en TK-bijeenkomst):

De Faber, fel voorstander van het vuurwerkverbod, denkt overigens dat het niet tot zo’n verbod gaat komen. ,,Maar dan kunnen we de komende jaarwisseling wel zien wat er gebeurt in gemeenten als Rotterdam, Heumen en Nijmegen waar er is besloten tot een vuurwerkverbod.’’

Elders in het verhaal komen overigens Gert Breeschoten en de eigenaar van Vuurwerk Outlet Gelderland nog aan het woord.

Bovenaan