Kamer blijft tegen vuurwerkverbod

KoenL

Registered User
DEN HAAG - Een grote Kamermeerderheid ziet niets in een verbod op consumenten vuurwerk. Alleen de Partij voor de Dieren, GroenLinks en 50Plus steunen een verbod. Dat blijkt uit een rondgang van deze krant langs de elf partijen in de Tweede Kamer. Ook de afgelopen jaren was er nooit een meerderheid te vinden voor een volledig verbod.

Arno Bonte, fractie voorzitter van GroenLinks in Rotterdam, wil al tijden dat consumentenvuurwerk verdwijnt. "In mijn stad is er rond de jaarwisseling onnoemlijk veel overlast en voor tonnen aan schade. Ook vallen er slachtoffers, vaak onder onschuldige voorbijgangers."

Uit recent onderzoek blijft dat een kleine meerderheid van de bevolking (59 procent) wil dat het mogelijk blijft zelf vuurwerk af te steken, vooral vanuit traditie.

Mede daarom zien veel partijen een verbod niet zitten. "Henk (van Ingrid, red.) kan zonder moeite 's nachts een paar pijlen met z'n gezin afschieten en zijn zoontje een paar rotjes," aldus PVV-Kamerlid De Graaf. "Vuurwerk hoort bij 31 december, net als oliebollen." vindt VVD-parlementariër Dijkstra. Ook SP-kamerlid van Gervan acht een ban 'echt een stap te ver'.

Bijna iedereen spreekt wel een voorkeur uit voor professionele shows, georganiseerd door gemeenten. Ook de harde bestrijding van illegaal vuurwerk staat hoog op de agenda bij Kamerleden.

Afgelopen jaarwisseling werden 670 vuurwerkslachtoffers behandeld op de spoedeisende hulp. Veel medici zouden een verbod op consumentenvuurwerk toejuichen. Oogarts Tjeerd de Faber (Oogziekenhuis Rotterdam) vindt dat de politiek de ogen sluit voor slachtoffers." Je geeft leken geen explosieven in handen, zeker niet kinderen."

Bron: Algemeen Dagblad, 7 december 2012

Mystifying Sage

Registered User
En begrijpelijk waarom de partij voor de dieren, de 50+ partij en groen links tegen zijn, zoals altijd...

Tevens ook heel begrijpelijk waarom artsen en dan vooral oogartsen tegen zijn...Jammer, vooral die laatsten kunnen hun energie beter stoppen in het promoten van de pyro-bril...

Zoals denk ik ook SIRE en een stukje de overheid wel een betere veiligheid kunnen promoten...

Ook wil ik een stapje verder gaan...En iets van een POSTBUS 51 filmpje (laten) maken met daarin het verschil tussen illegaal en legaal vuurwerk...en dat vooral het laten zien van de zeer zware knallers...zodat iedereen het herkent en het mogelijk sneller uit te bannen is...

Waarin dan ook Categorie 1 vuurwerk te zien moet zijn en de uitleg van het hele jaar......want ik stond even wat te stoken vanavond en wat blijkt? Geen van mijn buren weet dus dat je vuurwerk tegenwoordig het hele jaar mag kopen en stoken... Pfff wie heeft die informatie plicht ook alweer? En praat me niet van ook haalplicht, want zo een verandering kan je gewoon niet zien aankomen... Buren stonden ook een aantal wel heel vreemd te kijken...

Bovenaan