Kabinet wil geen vuurwerkverbod: 'Te vergaand'

Plum Bloom

Registered User
Het kabinet wil geen algeheel verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Dat schrijven minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer in een brief die in handen is van verschillende media.

Politieke redactie 04-06-18, 18:14 Laatste update: 19:40

Zij noemen een verbod te vergaand, mede omdat grote delen van de bevolking met de jaarwisseling dit vuurwerk wil blijven afsteken.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) adviseerde eind vorig jaar om vuurpijlen en knalvuurwerk voor consumenten te verbieden 'om letsel te voorkomen, omdat het grote overlast veroorzaakt en uitnodigt tot roekeloos gedrag'.

De jaarwisseling geldt als het gevaarlijkste moment van het jaar: honderden mensen moeten met verwondingen naar de spoedeisende hulp, onder meer met beschadigde ogen. Elk jaar valt er gemiddeld één dode en er worden zo'n 11.000 incidenten geregistreerd, waaronder ongeveer zeventig tegen agenten en andere hulpverleners. Daarbovenop is er ieder jaar ook nog voor miljoenen euro's aan schade.

Politie is teleurgesteld
De politie is 'zwaar teleurgesteld', zegt Ruud Verkuijlen, programmamanager Geweld tegen politieambtenaren. ,,Agressie en geweld tegen politie is een groot probleem tijdens de jaarwisseling. Door een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen los je daar een groot deel van op.'' Volgens Verkuijlen heeft de politiek met het OVV-rapport 'dé kans' om maatregelen tegen de overlast met oud en nieuw te nemen. ,,Door dat niet te doen, missen ze nu een schot voor open doel."

Het plan van de minister en de staatssecretaris om gemeenten zelf te laten beslissen over vuurwerk- en vuurwerkvrije zones noemt hij 'niet te handhaven'. ,,Het is voor agenten onmogelijk om in het heetst van de strijd te zien voor welke straat een verbod geldt en voor welke niet.'' Ook noemt hij het dubbel dat in wijken waar een afsteekverbod is, vuurwerk nu wel gewoon in de winkels aldaar verkocht kan worden.

De politie pleit al langer voor een verbod op dit vuurwerk. Korpschef Erik Akerboom sprak eerder van een 'ernstige bedreiging' voor agenten, andere hulpverleners en het publiek. Ook onder meer oogartsen, de Dierenbescherming en verzekeraars willen een vuurpijl- en knalverbod.

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil-geen-vuurwerkverbod-te-vergaand~a7c4c9b7/

Plum Bloom

Registered User
Agenten teleurgesteld over niet verbieden rotjes en vuurpijlen

Politieagenten reageren teleurgesteld omdat het kabinet knalvuurwerk en vuurpijlen voorlopig niet landelijk wil verbieden. Het is volgens een woordvoerder een gemiste kans. Een verbod zou veel leed onder burgers en geweld tegen hulpverleners kunnen voorkomen.

Zojuist werd bekend dat het kabinet, ondanks het advies van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV), nog niks voelt voor een verbod op kanvuurwerk en vuurpijlen. Het is het vuurwerk dat de meeste slachtoffers maakt tijdens de jaarwisseling. Ook zorgt het voor veel overlast.

Agressie en geweld tegen agenten
Bij de politie vinden ze het jammer dat het kabinet zo'n verbod niet steunt, vooral vanwege alle agressie en geweld tegen agenten tijdens de jaarwisseling. Raddraaiers gebruiken vuurwerk vaak tegen agenten. Tijdens de jaarwisseling worden politieagenten regelmatig bekogeld met knalvuurwerk en beschoten met vuurpijlen.

Ruud Verkuijlen, programma-manager Geweld tegen politieambtenaren, zegt tegen RTL Nieuws dat hij teleurgesteld is. Volgens hem is het lastig om maatregelen tegen geweld tegen agenten te nemen 'en dan hebben we een maatregel die echt het verschil kan maken, en dan blijft het uit'.

De politie pleit al langer voor een verbod op dit vuurwerk. Korpschef Erik Akerboom sprak eerder van 'een ernstige bedreiging' voor agenten, andere hulpverleners en het publiek. Ook onder meer oogartsen, de Dierenbescherming en verzekeraars willen een vuurpijl- en knalverbod.

Gratis vuurwerkbrillen en aansteeklonten
In een concept-Kamerbrief van minister Grapperhaus van Veiligheid en Justitie in handen van RTL Nieuws, staat: "Een verregaande maatregel als een verbod ligt pas in de rede als andere maatregelen niet werken." Wel moeten gratis vuurwerkbrillen en aansteeklonten wordt verstrekt bij de aankoop van vuurwerk.

Dit jaar mogen alleen nog vuurpijlen worden verkocht als ze een stabilisatiebuis hebben. Zo moet het omvallen van vuurpijlen tijdens het aansteken, worden voorkomen. Verder wil het kabinet meer voorlichting gaan geven over de gevaren van vuurwerk. Niet alleen via tv, maar ook via social media. En de minister en de staatssecretaris gaan in gesprek met gemeenten om te zien hoe er op lokaal niveau afspraken kunnen worden gemaakt om het afsteken van vuurwerk te reguleren.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/agenten-teleurgesteld-over-niet-verbieden-rotjes-en-vuurpijlen

Baron van lunt zu sas

Registered User
Dat "jaarlijks 1 dode" lijkt mij overdreven. 18 doden sinds de milleniumwisseling door vuurwerkongevallen heb ik niet kunnen achterhalen.
daarbij is het overgrote deel/alle van deze slachtoffers te wijten aan illegaal vuurwerk, of als het om een lieve huisvader gaat; "zwaar professioneel vuurwerk".
Gelukkig is er nu dus een pauzejaar. Hopelijk heeft iedere liefhebber het besef dat de cijfers verder omlaag moeten, wij moeten ze geen argumenten geven.

flyineddy

Registered User
^Helemaal mee eens!

En dan nog even dit:
Politie is teleurgesteld
De politie is 'zwaar teleurgesteld', zegt Ruud Verkuijlen, programmamanager Geweld tegen politieambtenaren. ,,Agressie en geweld tegen politie is een groot probleem tijdens de jaarwisseling. Door een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen los je daar een groot deel van op.''

Sinds wanneer veroorzaakt vuurwerk agressie en geweld? Volgens mij is de oorzaak daarvan nog altijd de mens zelf, in combinatie met alcohol. Vuurwerk is hooguit een middel dat door dit soort tuig gebruikt wordt, evenals bakstenen en andere voorwerpen. Zullen we die dan ook maar gelijk verbieden?

Eddy.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Echt he eddy , dat was het eerst wat mij ook opviel :faill:

Maar goed dat dit bericht nu naar buiten komt. hopelijk krijgen we dan nu even wat rustigere tijden !

Puur

Registered User
links of rechtsom...dit is gewoon positief nieuws en daar moeten we blij mee zijn
in de toekomst gaan we toch verliezen door de milieuterroristen......dus nu gewoon genieten van elke kleine overwinning.

Plum Bloom

Registered User
Dat "jaarlijks 1 dode" lijkt mij overdreven. 18 doden sinds de milleniumwisseling door vuurwerkongevallen heb ik niet kunnen achterhalen.
daarbij is het overgrote deel/alle van deze slachtoffers te wijten aan illegaal vuurwerk, of als het om een lieve huisvader gaat; "zwaar professioneel vuurwerk".
Gelukkig is er nu dus een pauzejaar. Hopelijk heeft iedere liefhebber het besef dat de cijfers verder omlaag moeten, wij moeten ze geen argumenten geven.

Er schijnt nog gepraat te worden over een aanpassing van de afsteektijden. Zie https://www.telegraaf.nl/nieuws/2119797/bril-verplicht-in-vuurwerkpakket

roelz

Registered User
"..Een verregaande maatregel als een verbod ligt pas in de rede als andere maatregelen niet werken.." Dit vind ik wel een hele gevaarlijke zin, het huiswerk voor de anti's is daarmee het aantonen dat de nieuwe maatregelen niet werken. En de vuurwerk haat zit zo diep dat deze anti's daar vol gas in gaan.

Schuim

Moderator
Medewerker
Ik begrijp de politie niet helemaal in hun standpunt, rotjes verbieden voor meer veiligheid?

Ik hoorde bij de NOS een woordvoerder van de politie zeggen dat ze nu niet het onderscheid kunnen maken op wat er naar hun toe word gegooid.
Of hij daarmee harde of zachte knal, of legaal of illegaal bedoelde word niet benoemd.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Nog steeds is mijn angst, als pijlenliefhebber zijnde, dat alles wat op hun afkomt en ontploft als een vuurpijl wordt beschouwd.
Net als zoveel burgers direct alles bestempelen als vuurpijl zodra er iets dicht in hun omgeving knalt.

Nog steeds, nog steeds is in journalistieke tekstjes terug te vinden dat er zoveel pijlen worden afgeschoten bij vuurwerkshows........

Laatst bewerkt:

rodepo

Registered User
Klein succesje, maar geniet zolang het kan.
De anti's zullen NOOIT opgeven.
Er zijn een paar hardnekkige extremisten in de antihoek. Maar er zijn dr zat die opgeven of tot andere inzichten komen.
Het is aan ons om positief en concreet te blijven en niet op te geven.

Genieten is een goede , we moeten ons niet teveel laten opfokken en proberen te genieten van onze hobby met wat we nu hebben.

Plum Bloom

Registered User
'Zij noemen een verbod te vergaand, mede omdat grote delen van de bevolking met de jaarwisseling dit vuurwerk wil blijven afsteken.'

Daar draait het om, volgens mij. Zo lang er veel Kamer- en/of gemeenteraadszetels te winnen dan wel te verliezen zijn, is en blijft er hoop. Voor een totaalverbod binnen nu en vijf jaar ben ik inmiddels niet meer zo bevreesd.

The Passion

Registered User
ik vraag mij nog altijd af waar ze het idee vandaan halen dat een verbod op knalvuurwerk gaat werken. knallers zijn er toch wel, verbod of geen verbod.
ben natuurlijk hoe dan ook zeer tevreden met dit bericht :) laat o&n maar komen.

Bovenaan