Kabinet pakt overlast door vuurwerk aan DEFINITIEF

Richardus

Registered User
Let op de extra "LET OP" toelichting: "Let op: De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief.

En jij hebt nog de hoop dat het níet doorgaat? Door het zo als feit voor te kauwen voor de politici zorgen de machthebbers ervoor dat het doorgedrukt wordt. Het onderwerp is voor de gros van de politici zo'n klein onbenullig gegeven (ook die paar miljoen hoor...) dat de meesten gewoon ff gauw voor de motie stemmen om lekker snel naar huis en kids terug te kunnen.

Parlementaire democratie is net zo corrupt als elk ander totalitair regime: regeltjes op regeltjes stellen voor de burgers én voor zichzelf maar laatstgenoemden mogen middels achterkamertjes en handjeklap de boel naar hun hand zetten. En daar stemmen mensen voor...

Koetje

Registered User
We zijn gewoon genaaid. En ik reken het zeker de branche zelf ook aan. Ondanks dat ik geen zicht heb op wat er op de achtergrond gebeurt heb ik ze zelden tot nooit op de voorgrond gezien. Kwalijk en vooral jammer. Nu is het te laat.

boozebelly

Registered User
Zijn er geen winkeliers die de handen ineen slaan en dit aan gaan vechten? Hun hebben grote investeringen gedaan om aan alle regels te kunnen voldoen met als oogpunt een bepaald geschat inkomen op basis van de - inmiddels dus hoogstwaarschijnlijk veroudere - wetgeving.
Hiervan wordt door de overheid dankzij deze plotselinge wetswijziging ineens een deel weggehaald. Kan dat wettelijk gezien zomaar? Als leek zijnde zou ik denken dat de overheid op zijn minst met een financiële compensatie moet komen voor deze groep.

tristen

Registered User
Ik heb zojuist een e-mail gestuurd naar de Rijksoverheid over opheldering over het Vuurwerkbesluit. Ik word telefonisch of via de e-mail benaderd en het bericht is ontvangen. Binnen twee werkdagen krijg ik reactie. Hierbij de e-mail, als ik meer weet laat ik het jullie als eerste horen:

Geachte heer, mevrouw,

Onlangs werd er op 23-05-2014 op de website van de Rijksoverheid gemeld dat het kabinet de vuurwerk afsteektijden en verkoopdagen inkort. En dat er een vergunningenstelsel zal worden ingevoerd vanaf 2017.

Op diverse andere media wordt dit overgenomen en het komt over alsof het al is ingevoerd terwijl er nog niks in besloten in de Kamer? Er is nog geen debat geweest, deze zou de 27ste mei plaatsvinden. Pas bereikte ons het bericht dat deze is uitgesteld.

Kunt u ons meer informatie geven omtrent hetgeen wat er nu is besloten? Winkeliers en importeurs hebben ook nog niks vernomen, en zitten in onzekerheid.

Ik hoop, wij hopen van u te horen.
Met vriendelijke groet,
***********************.

rodepo

Registered User
Ik heb zojuist een e-mail gestuurd naar de Rijksoverheid over opheldering over het Vuurwerkbesluit. Ik word telefonisch of via de e-mail benaderd en het bericht is ontvangen. Binnen twee werkdagen krijg ik reactie. Hierbij de e-mail, als ik meer weet laat ik het jullie als eerste horen:

Bedankt. Ik ben zeer benieuwd.

Moontan

Moderator
Medewerker
Ja ik heb ondertussen ook een email gestuurd naar diverse kamer fracties om opheldering te vragen.
Maar of het allemaal wat uithaalt? :sad:

elgielo

Registered User
de vuurwerkbranche heeft het jarenlang af laten weten en nu zijn wij de lul...heel simpel en er valt niks meer tegen te doen....:crying:

De branche is meer de lul dan dat wij dat zijn denk ik.
Denk dat de meeste hier toch wel van de betere cakes zijn en die steek je toch af als het donker is(uitzonderingen daar gelaten).
De laatste jaren deed ik nog weleens een knalcake overdag of een fluitcakie of wat tegelijk, maar dat is dan ook meer zo van omdat het mag.
De branche zal wel wat omzet gaan mislopen denk ik. hoewel op het kleine spul toch weinig verdiend word, zijn het wel verdiensten.

Hetgeen ik erg treurig vind is dat de toekomstige generaties niet meer oud en nieuw zullen kunnen vieren zoals wij dat vroeger deden. geweldig die gele vingers, blaren op je duim, je jas vol met brandgaatjes en de straat vol met rook en snippers dit alles terwijl je met je glimmende mond van het vet van de oliebollen en stinkend naar kruit weer naar je tassen toe rende binnen om weer een sloffie kanonslagen of een sloffie pijltjes eruit te graaien en deze erdoorheen jaagde met net zoveel lol als de 10 sloffen ervoor.

Het enge van deze actie van onze regering is dat klaarblijkelijk dit zomaar gedaan kan worden zonder dat er geluisterd word naar de verschillende partijen. dus de liefhebbers versus de klagers de uitslag hiervan uiteindelijk uitgedrukt in een percentage (wel graag echt een referendum en niet op bejaardentijd via de telegraaf zodat de werkenden niet kunnen stemmen of via een linkse site zodat de uitslag sowieso negatief voor ons zal uitpakken) en dat hier een besluit op word gebaseerd.
Dit lijken meer Noord koreaanse of eritreese besluitvormingen zo van.... zo doen we het. bevalt het je niet volgen er sancties/boetes en of straffen.

Stoken zal ik sowieso doen om 18:00 exact beginnen dan maar. dan zal ik voor mijn kinderen de tijd die ze overdag niet naar vuurwerk hebben kunnen kijken ruimschoots inhalen.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat de "normale" mensen steeds meer het onderspit delven ten opzichte van minderheden die alles in het werk stellen om hun punt maar duidelijk te maken.
tegengeluid word al snel ondergesneeuwd door de propagandamachine aan de andere kant nog even harder te laten draaien en uiteindelijk via interpretatie van de media een besluit word gevormd.

Ik hoop dat vuurwerkend nederland de handen ineen slaat en nu vol tegengas gaat geven want dit is zo krom als het maar kan.

Laatst bewerkt:

MichelAngelo

Registered User
Een hele vreemde gang van zaken. We worden met z'n alle flink belazerd. Samen met media is hier een vreemd een tweetje gespeeld lijkt wel. Hoe kan hier nu nog van onbevooroordeelde behandeling in de kamers sprake zijn? Dit is nu precies de reden waarom de politiek niet serieus te nemen is. Handjeklap, achterkamertjes, draaikonten praktijken etc.

Ik kan er niet aan wennen en walg zo langzamerhand van elke bestuurder waaraan ik ook nog eens mijn zuur verdiende geld moet afstaan. Allemaal zitten ze ter eigen glorie ipv de volksvertegenwoordiger die ze zouden moeten zijn. Eerlijk en rechtschapen is een vies woord in bestuurlijke kringen. Hoe slinkser een politicus kan zijn, des te meer kans op een succesvolle carrière. Kennis van zaken niet gewenst.

Walgelijk hoe dit land afglijdt naar een steeds bedenkelijker niveau waar de klagers de overhand hebben en de mensen met een grote waffel die wel aangepakt zouden moeten worden ongemoeid worden gelaten.

Laatst bewerkt:

tristen

Registered User
Vandaag reactie gekregen:

Geachte heer of mevrouw,

Uw kenmerk is **********

Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden.

Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van het ministerie van Infrastructuur en Milieu die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen. Uw vraag hebben wij daarom voor verdere beantwoording doorgestuurd naar dit ministerie.

Met vriendelijke groet,

Informatie Rijksoverheid

Als ik weer reactie krijg laat ik het jullie horen!

Moontan

Moderator
Medewerker
Dank je voor de info Tristen. Ik ben benieuwd naar de reactie van het Ministerie.
Zo heb ik het afgelopen weekeinde een uitvoerig emailbericht bericht gestuurd naar alle kamerfracties met de vraag of het verschenen persbericht over het kabinetsbesluit in overeenstemming is met de werkelijkheid en of het kabinetsbesluit wel op democratische wijze is genomen. (namelijk nog voor het Algemeen Overleg)
Nogmaals, het zal allemaal wel niets uithalen maar dan weten we tenminste hoe en wat en waar we aan toe zijn.

tristen

Registered User
Ik zat er ook aan te denken om meerdere vragen te stellen, gezien het feit dat erbij stond: 'Gelieve maximaal één vraag te stellen' heb ik het bij een algemene vraag gehouden. Met de hoop dat daarbij ook de andere vragen beantwoord zullen worden. Maar het is afwachting of ik een reactie krijg van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zou ik geen reactie krijgen mail ik terug. Misschien dat ik Opstelten, of eventueel andere fractiepartijen ga mailen. Aangezien de partijen het uiteindelijk volledig in handen hebben. Die ene zetel voor of tegen kan het verschil maken!

Jij ook bedankt Fred, ik ben benieuwd en hoop dat je een reactie krijgt! Afwachten maar nu...

tristen

Registered User
Vandaag antwoord gekregen!

Geachte heer **********************,

Uw e-mail is door Informatie Rijksoverheid ter beantwoording doorgestuurd naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Hierbij geef ik u een reactie op uw e-mail.

In uw mail vraagt u wat besloten is rond het Vuurwerkbesluit alsmede over het vergunningstelsel.

De Ministerraad heeft afgelopen vrijdag in een brief richting Tweede Kamer haar plannen weergegeven om de overlast van vuurwerk rond de jaarwisseling terug te dringen. Daarin zijn ondermeer plannen opgenomen om het Vuurwerkbesluit aan te passen rond de afsteektijden en verkoopdagen van vuurwerk. In de brief is tevens het plan opgenomen voor een vergunningstelsel voor de import van vuurwerk.

De plannen moeten echter eerst nog besproken worden met de Tweede Kamer waarna eventueel de wet nog aangepast moet worden.

Gezien het belang zullen betrokken instanties tijdig worden geïnformeerd over het verloop van de aanpassingen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Indien u op deze mail wilt reageren, dan kan dat niet via een reply, maar alleen via www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier. Wilt u dan eerdere correspondentie meezenden?

Met vriendelijke groet,

Directie Veiligheid en Risico’s

painkiller

Registered User
Goed bezig Tristen! Ik verwacht dat we dit jaar nog lekker overdag kunnen stoken, een wetswijziging heeft immers nogal wat voeten in aarde.

boozebelly

Registered User
Thanks voor je moeite Tristen. Dat verheldert de boel weer. Het plan moet dus nog wel degelijk door de tweede kamer zien te komen.

RickGAE

Registered User
En nu al een reactie:

Beste Rick,

In het bericht zeggen wij dat wij het van die bronnen hebben gehoord. Dat hebben wij dan ook geplaatst. Mocht de Kamer er nog snel over spreken zullen wij die uitkomst alsnog plaatsen.

Groet, Redactie NU.nl

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk

petertje23

Registered User
Beetje vage reactie van Nu.nl.
Wel een bericht plaatsen, maar als de bron het niet helemaal correct heeft niet rectificeren?

Als er maar 1 schaap over de dam is rectificeert de rest ook wel.

Bovenaan