Vroeggah, toen Schuim nog nat achter de oren was en last van jeuk in de vuurwerkperiode begon te krijgen, was er naast de Welkoop altijd één ander vuurwerk verkooppunt in Eibergen, en wel eentje waar ik echt een zwak voor had.
Theo's Tankshop in Eibergen.
Ja, een heus tankstation waar van uit vuurwerk werd verkocht.
Een deel van het grote raam waarmee je vanaf de tankstellen naar binnen kon kijken werd een grote bak voor gemaakt om daar al het moois in uit te stallen, netjes genummerd naar de indeling van de folder.
Dit is in de laatste paar jaren naar binnen gehaald.
Als ik het me goed herinner moest je binnen het vuurwerk bestellen en afrekenen.
Het werd daarna uitgeleverd aan de zijkant van het pand waar garage boxen zaten, waarvan de direct aangrenzende een grote tafel had staan die de doorgang blokkeerde waar je je vuurwerk op aangeleverd kreeg en kon nakijken.
(De enige foto die ik zo nog op internet kon vinden)
Als kind vaak met grote ogen aan het neuzen geweest voor het grote raam, dromend over wat ik allemaal is een keer wilde kopen.
Of met de vriendjes aan het discussiëren was welke knallers nou het hardste waren.
De Astronaut, die met die Cowboy.
Even snel een ommetje vanuit de basisschool richting huis.
Ik kan me de blauw/rode tekst Oerendhard nog goed herinneren.
Alleen niet meer of dat nou ook knallers waren of een kracht kreet ter opluistering.
Echter heb ik maar 2 keer de kans gehad om hier zelf vuurwerk te kunnen kopen.
De eigenaar was ook bij de vrijwillige brandweer en is in Enschede geweest, en ik kan me het dan wel echt goed voorstellen dat je er wel even klaar mee bent.
Meende later is gehoord te hebben dat het hem vooral om de combinatie ging die hem toch echt niet lekker zat.
Ik heb het de eigenaar helaas nooit is persoonlijk kunnen vragen.
Even een beetje geschiedenis uit mn hoofd.
Er zat vroeger wat industrie in die hoek. Die langzaamaan verder en verder tussen de bebouwing kwam te zitten.
Onder andere een melkfabriek van de Coberco.
Bij een herindelingsproject is stuk grond opgekocht en gesaneerd voor woningen.
Dat grote pand wat je er naast ziet is Bouwcenter wat er ook mee tegen de vlakte ging.
Beide panden hebben een nieuwe bestemming gekregen aan de rand van Eibergen.
De Welkoop kreeg echter nog wel de kans om zich in het nieuw opgezette deel te vestigen naast cafe Tijink.
Met, de bunker voor het vuurwerk wat ze verkochten echt op meters naast de plek waar de oude van het tankstation moet hebben gestaan.