Jongere koopt zwaar vuurwerk via Marktplaats en Facebook

Moontan

Moderator
Medewerker
Politie waarschuwt voor zwaar vuurwerk

REGIO - De politie waarschuwt voor zwaar illegaal knalvuurwerk dat jongeren veelal via Marktplaats en Facebook kopen. Daarbij lopen jongeren het gevaar beroofd te worden omdat het vuurwerk veelal op een geheime locatie wordt geleverd.

Door Jeanne Dijkstra

Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers trekt aan de bel en waarschuwt ouders om goed op het bestedingsgedrag van hun kinderen te letten. De kopers geven grote bedragen, tussen 500 en 3000 euro, uit aan vuurwerk. Volgens een woordvoerder van Task Force OVB hebben jongeren dit geld met bijbaantjes verdiend of gaat het om spaargeld. De jongeren worden door tussenpersonen benaderd om met contant geld naar een geheime plaats te komen om de bestelling op te halen. De kans op berovingen door criminelen is hierdoor groot.
Nieuw op de markt is de ‘Big Boy’, vuurwerk dat net zo zwaar is als een handgranaat en zes keer zo zwaar als de populaire ‘Cobra’.
Volgens Niels Nijman van de politie Noord en Oost Gelderland is het afsteken van dit vuurwerk levensgevaarlijk. ,,Meldingen over zwaar vuurwerk worden door ons direct opgepakt om het zo snel mogelijk uit het circuit te halen.’’ Overigens zijn op de Noordwest Veluwe volgens Nijman nog geen zogenoemde ‘Big Boys’gevonden. ,,Wij maken ons wel zorgen over dergelijk illegaal vuurwerk en zitten er boven op. Vooral omdat jongeren niet wachten tot oud en nieuw maar vaak al in november beginnnen met afsteken van vuurwerk.’’
Ook in Nunspeet speelde dit weekend vuurwerk een rol toen twee jongeren (17 en 20) tegen een boom botsten nadat hun auto in brand was geraakt. Toen de politie arriveerde hadden de jongeren twee dozen vuurwerk in de struiken verstopt. Ook naast de auto stond een doos vuurwerk. In dit geval ging het eveneens om illegaal vuurwerk, zogenaamde nitraten. Er werden 500 nitraten aangetroffen. De jongens worden er bovendien van verdacht dat ze met vuurwerk een brievenbus bij een woning aan de Spoorlaan hebben opgeblazen. Een blaastest wees uit dat de 20 jarige bestuurder uit Vaassen te veel alcohol had gedronken. Als beginnend bestuurder moest hij zijn rijbewijs inleveren. Het vuurwerk is in beslaggenomen om te worden vernietigd.

http://www.veluweland.nl/lokaal/politie_waarschuwt_voor_zwaar_vuurwerk_30186847.html

Richardus

Registered User
Is er nou ergens opeens voor 't eerst zo'n "Big Boy" gevonden dat ze daar opeens zo panisch over zijn? Ik bedoel; ik had er op de forums nog nooit wat over gelezen, terwijl er vele andere dat soort massa-explosieven bekender zijn/waren... Heb idee dat overheden zoals altijd weer achter de feiten aanhollen en zich door de waan/vondst van de dag laten leiden. Net als de media in ons land.

DeejayTim

Registered User
De media loopt al een jaar achter. Daarbij is het duidelijk dat er weer volop propaganda wordt gemaakt over "illegaal vuurwerk", vuurwerk dat in de meeste gevallen gewoon Europees is goedgekerd als zijnde Categorie 2 of Categorie 3-vuurwerk (de La Bomba, Fenix nitraat of Bomb Bon vlinder bijvoorbeeld) en dus gewoon geschikt is voor consumenten.

Dat de wetgevers in Nederland de RACT hebben bedacht, dit in Nederland goedgekeurd is, en hierover door de Europese Commissie op hun vingers zijn getikt is hun eigen gemaakte probleem.
Nederland wilde, zoals eigenlijk wel verwacht, als enige afwijken van Europa door onder de Europese normen alsnog nationale wetgeving op te stellen en hier zien ze nu in feite de nadelen nog niet van in, terwijl ik het idee heb dat er steeds meer freaks -en niet-vuurwerkfreaks dit wel gaan inzien.
Ik weet nog wel dat ik eerder dit jaar met een "leek" een discussie had op een nieuwssite over de opslag van vuurwerk in een woonwijk, en dat hij het er uiteindelijk over eens was dat er sprake is van een Enschedesche angstcultuur en mediapropaganda.

Ik weet niet of ik dit kan zeggen, maar de rol van de meeste media en het gedragen van diverse overheidsinstanties toont behoorlijk vaak zelfs parallellen met de razzia's tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Wanneer er bijvoorbeeld iemand met wat buitenlands (Europees consumentenvuurwerk) zich in een dorp of stad bevindt staan ze soms met 7 man-sterk een deur in te rammen en een schuur leeg te "plunderen" voor een paar rotjes met een wat krachtiger laag explosief kruit. Ik vind dit echt ongehoord!
Ik ken geen ander land in Europa waar er zo overdreven en doorgedraaid wordt gereageerd op internationaal vuurwerk als in Nederland, al zijn het maar de onwaarheden die diverse media op de voorpagina's laten verschijnnen om de bevolking te beïnvloeden en men, net zoals tijdens de DDR of jodenhaat te laten verklikken.
Niet dat ik het verantwoord vind dat men professioneel 1.1G spul in een vochtig schuurtje opslaat, maar dan nog zal ik diegene nooit verklikken.

Nederland is vooral sinds het laatste decennium, vooral wat vuurwerk betreft, een controlestaat geeorden, waarin we zwart/wit gezien met 3 kampen te maken hebben:
1. De verdraagzame mensen die anderen wat gunnen en die zelf hun passies en interesses verantwoord en sociaal uitvoeren;
2. De hufters, welke overal schijt aan hebben en geen fatsoen of ook maar een greintje verantwoordelijkheidsgevoel hebben;
3. De angstigen en onwetenden, welke meteen alles voor waarheid aannemen en zich genoodzaakt voelen "Nederland te redden". In plaats van dat ze gewoon open kaart spelen met hun buren, stellen ze zich achterbaks op door buren te verklikken, overal gal te spugen en niet open te staan voor mensen met kennis van zaken, anders dan de "gevestigde orde" zoals diverse media en bepaalde personen van Overheidsinstanties welke juist niet een specifieke vuurwerkdeskundige zijn, maar slects zijderlings hier in hun vakgebied mee te maken hebben (wie herinnert zich Gustaaf Biezeveld?).

Door vooral de 2e groep en natuurlijk ook de 3e groep inwoners en de invloed van sommige media wordt de vuurwerksfeer onder druk gezet.
En doordat er ieder jaar weer dezelfde objectieve "propaganda"-meuk voorbij komt blijft deze circel in stand gehouden.

Ik ben die hele (gecreërde) vuurwerkproblematiek, de media-aandacht, de propaganda (want zo kun je het omdehand noemen) en de "verklikcultuur" omtrent buitenlands consumentenvuurwerk (en professioneel) spuug maar dan ook spuugzat!

Dit moest ik hierover even kwijt.

Laatst bewerkt:

DeejayTim

Registered User
Dat de 2012-batch slecht is heeft te maken met het feit dat de productie is verplaatst naar een andere (slechtere) fabriek.

USRRobiwan

Registered User
Wij doen wel eens lachterig, als er weer es een vergelijking gemaakt wordt met een handgranaat, maar met dit soort zooi, zitten ze er niet ver vanaf.

Het spijt mij dat ik dit zeg maar deze dingen komen niet eens in de buurt van een handgranaat, misschien een klein stukje dichtbij een stunhandgranaat (ook wel concusion granaat genoemd) deze produceren tussen de 160 en 170db.

De destructieve kracht van een scherfhandgranaat) is 2000x groter dan een stuk knalvuurwerk als de cobra 6. Scherven hiervan vliegen minimaal tot 200 meter. Dus de veiligheidzone begint pas bij minimaal 300 meter.

Ik heb in mijn diensttijd een groot aantal granaten gegooid en wapens geschoten. mijn adjudant waar ik bij werkte overdag was de regelneef voor oefeningen voor onze kazerne. Dus ik mocht bijna altijd mee als oefen begeleider als er niets 'urgent' te doen was. De granaten die het NL leger toen gebruikte in die tijd, o.a. de 12, 17, 20, 20c1. Waarvan de 20 en 20c1 fragmentatie granaten waren. Levensgevaarlijk die dingen. De opvolger hiervan is de NR330, naar mijn weten wordt deze nog steeds gebruikt door de landmacht. Na de exercitie mocht ik altijd de munitie opmaken samen met de jongens van de wapenkamer. Een heel vervelende bezigheid... :tounge:

GMP82

Zilveren Member
Ik heb het ook niet gehad over de scherfwerking....

Maar goed, dat is op zich niet de discussie die ik wilde aanzwengelen. Of ie nou wel of niet in de buurt komt van een handgranaat is niet van belang, het punt is, dat het gewoon veel te zware explosieven zijn, om gebruikt te worden door een amateur/particuliere consument. Laat staan door minderjarigen.

Arcenist

Registered User
Met dit soort bommen is het wachten op slachtoffers...
Het moet elk jaar groter en harder. Ik zou deze dingen niet willen hebben, al kreeg ik ze gratis.
Ik denk dat veel jeugdigen de destructieve kracht van deze knallers willen ervaren met alle gevolgen van dien.

@USRRobiwan; Qua klap komen deze jongens wel degelijk in de buurt van een granaat. Ook ik heb ermee gewerkt in mijn diensttijd (de 20c1)
Als het met deze knallers misgaat dan gaat het ook goed mis.

roelz

Registered User
Hier ook ervaring, lichting 90-6. twee stuks mogen gooien, van die 'aanvals handgranaten zonder scherfwerking'. Een ervaring die je niet meer vergeet, een explod op vergelijkbare afstand (zonder de betonnen schuil muur, oordoppen en een Peltor koptelefoon) is peanuts daarbij vergeleken. Die vergelijking van zwaar knalvuurwerk met militaire hardware is pure bangmakerij, wat niet weg neemt dat deze knallers een enorm gevaar opleveren en niet passen in de Nederlandse oudjaar traditie. Genieten van deze dreunen doe je maar in Spanje of Italie waar prof's hun ding doen. zo..

DanielFPM

Registered User
Het zware spul zal altijd op de markt blijven.. zeg nou zelf sta je daar als jongen van 16 met een cobra (iedereen heeft het wel is gedaan toch?) en dan steek je hem af het geeft toch een kick! Wel vind ik dat dit soort knallers vaak door de verkeerde "jongeren" worden gebruikt.

Als je ze dan toch wilt afsteken denk dan goed na over de PLEK, JEZELF, DIEREN & MENSEN!

biertje

Registered User
Als het aan mij lag, zou er een algeheel productieverbod komen voor dit soort """vuurwerk""".... Cobra's, explods, napolitaanse bommen, de in dit topic genoemde zooi, etc, etc.

Wij doen wel eens lachterig, als er weer es een vergelijking gemaakt wordt met een handgranaat, maar met dit soort zooi, zitten ze er niet ver vanaf. Dat zou gewoon NOOIT in handen van een particulier moeten komen. (Nee, ook niet gecontroleerd, op een afgelegen terrein met voldoende afstand). Laat zulke explosies lekker over aan de professionals (zoals bij Mascleta's).

Beetje vaag dit als er een productie verbod komt hoe kan het dan nog wel gebruikt worden bij Mascleta's en Batteria's? Komen ze dan uit de lucht vallen of zo beetje nadenken. Als er werkelijk een productie verbod komt op dit soort knallers zijn er in zuid Europa heel wat festivals die om zeep worden geholpen. Dat alleen maar omdat we in een land wonen met een gestreste bevolking en bestuur.

Dim

Product Beheer
Medewerker
Mascletta succubussa!

Denk dat biertje niet direct die producten bedoeld, maar meer knaller van dat caliber... Als in ongeveer evenveel kruit?

biertje

Registered User
Inderdaad bedoel ik de grote knallers in het algemeen. Napolitaanse bommen worden bijvoorbeeld gewoon in een bateria gebruikt in Italië. Dus omdat de grote treuno niet op de zwarte markt komt mag die wel gemaakt worden? Dat is nooit te regelen. GMP richt zich alleen maar op de bekende knallers. Zou je die fabrieken zeg maar sluiten komen er gewoon weer nieuwe fabrieken die andere knallers maken. Dus dan zal je dit soort knallers over heel Europa moeten verbieden dat ze gemaakt worden en gebruikt. Zodat importeren uit China ook veel moeilijker wordt. Dus dan kan je dag zeggen tegen de mascleta en bateria. Dat noem ik gewoon een blinde visie die alleen maar gericht is op bepaalde producten te verbannen.

GMP82

Zilveren Member
Mja ok, ik snap je punt, maar blinde visie of niet, slotsom blijft dat deze categorie knallers (welk naampje het ook heeft of waar het ook vandaan komt) niet thuis hoort in handen van amateurs/particulieren. Als alleen schietbedrijven toestemming zouden krijgen, om deze artikelen te kopen/inschepen, etc. dan maak je het de illegale handel in ieder geval wat moeilijker dan dat het nu het geval is. Helemaal uitbannen is een utopie, dat weet ik ook wel. Waarom zijn er immers nog shells verkrijgbaar tot achterlijke afmetingen aan toe.....

Ik snap de weerstand niet, die men (ook hier op fora) heeft om dit soort """"vuurwerk"""" aan te pakken. Hoe moeilijker het de zwarte handel gemaakt wordt, hoe beter. Dat is ten alle tijde beter dan "niks doen omdat het toch maar weinig tot niets helpt". Niks doen helpt gegarandeerd niet.

Bovenaan