Jongens zwaargewond door illegaal vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
TERBORG (ANP) - Zeker 5 jongens zijn op verschillende plaatsen zwaargewond geraakt bij het afsteken van vuurwerk. In Rotterdam aan de Schiedamseweg verloor een jongen zijn hand toen hij met enkele vrienden een spuitbus wilde opblazen.

Jongen (12) deel hand kwijt door vuurwerk 2 anderen liepen daarbij gezichtsletsel op. In Friesland en Gelderland raakten twee jonge knapen een deel van hun hand kwijt. Dat meldde de politie dinsdag.

Een jongen van 12 jaar in Lemmer raakte dinsdag in zijn woonplaats rond het middaguur een deel van zijn hand kwijt toen hij illegaal zwaar vuurwerk afstak. Hij is naar een ziekenhuis gebracht. Maandag gebeurde hetzelfde in het Achterhoekse Terborg.

Een eveneens 12-jarige jongen verloor daar door vuurwerk een deel van zijn linkerhand. Ook hij werd opgenomen in een ziekenhuis.

http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/jongens-zwaargewond-door-vuurwerk-1.4157880

cracker

Registered User

Eh je weet helemaal niet wat er gebeurd is met dat vuurwerk (de persoon met de bus haarlak heb ik niet over). Ook al ga je goed met vuurwerk om het blijft produktiewerk en er kan altijd wat mis zijn gegaan met de produktie.

Daarnaast gun je dit niemand. Ook jullie zijn 12 geweest en hebben vast lopen stunten met vuurwerk

martijn_vuurwerkgek

Registered User
Productiefouten kunnen zeker voorkomen, vandaag weer aan de lijve ondervonden maar daarom moet je geloof ik ook bepaalde afstand houden wanneer je iets aansteekt, iets wat ik gelukkig in acht had genomen anders had het ook anders kunnen aflopen.
De meeste ongelukken met LEGAAL vuurwerk gebeuren door weigeraars opnieuw aansteken, het niet goed vastzetten van cakes of op een oneffen ondergrond plaatsen en het niet voldoende afstand nemen (vb: waaiers zijn nu eenmaal niet geschikt in een smalle straat )
Daarnaast staat dat deze jongens zwaargewond zijn en ik vraag me af in hoeverre dat mogelijk is met legaal vuurwerk!

Ook ik ben jong geweest en ik vind het vreselijk voor die kinderen, maar misschien moet ik mijn ouders wel heel dankbaar zijn in de voorlichting en de controle voordat ik met mijn vuurwerk op pad mocht, vandaag zie ik ook veel kinderen van 10 of soms zelfs jonger rotjes etc. afsteken alleen wel onder het toeziend oog van hun ouders die soms ingrijpen als er iets gebeurt wat in hun ogen gevaarlijk kan zijn.

Het probleem is vaak niet het vuurwerk maar wel hoe mensen er mee omgaan zie ook http://www.freakpyromaniacs.com/forum/oud-en-nieuw-beleving/46530-wtf.html#post391708

Laatst bewerkt:

cracker

Registered User
Productiefouten kunnen zeker voorkomen, vandaag weer aan de lijve ondervonden maar daarom moet je geloof ik ook bepaalde afstand houden wanneer je iets aansteekt, iets wat ik gelukkig in acht had genomen anders had het ook anders kunnen aflopen.
De meeste ongelukken met LEGAAL vuurwerk gebeuren door weigeraars opnieuw aansteken, het niet goed vastzetten van cakes of op een oneffen ondergrond plaatsen en het niet voldoende afstand nemen (vb: waaiers zijn nu eenmaal niet geschikt in een smalle straat )
Daarnaast staat dat deze jongens zwaargewond zijn en ik vraag me af in hoeverre dat mogelijk is met legaal vuurwerk!

Ook ik ben jong geweest en ik vind het vreselijk voor die kinderen, maar misschien moet ik mijn ouders wel heel dankbaar zijn in de voorlichting en de controle voordat ik met mijn vuurwerk op pad mocht, vandaag zie ik ook veel kinderen van 10 of soms zelfs jonger rotjes etc. afsteken alleen wel onder het toeziend oog van hun ouders die soms ingrijpen als er iets gebeurt wat in hun ogen gevaarlijk kan zijn.

Het probleem is vaak niet het vuurwerk maar wel hoe mensen er mee omgaan zie ook http://www.freakpyromaniacs.com/forum/oud-en-nieuw-beleving/46530-wtf.html#post391708

Je doet een hele hoop aannames :)
Als vuurwerkfreak heb ik in mijn jongere jaren ook lopen knutselen met vuurwerk bijvoorbeeld matten van strijkers maken. De meeeste kinderen die vuurwerk afsteken rommelen (op welke wijze dan ook) weleens met vuurwerk. Dat is een kwestie van grenzen opzoeken en op ontdekkingsreis gaan Ik probeer mijn zoon zo goed mogelijk "op te voeden" als het om vuurwerk gaat. Maar je hebt het als ouder uiteindelijk nooit in de hand. Dat is een illusie. Kinderen gaan hun eigen weg uiteindelijk. Dat is de weg die ze moeten doorlopen naar volwassenheid. Overigens ben ik een paar jaar geleden toch ook nog een keertje de fout in gegaan. Ik drink nooit alcohol voor 12 uur maar na het vuurwerk afsteken wel. Om half drie besloot ik een overgebleven flut-pakketje in een vuurtje te gooien. Ik was onder invloed. Ik wil het nooit meer meemaken, het schoot alle kanten op en er kwam een behoorlijke ontploffing. :surprised:
Moraal van het verhaal: iedereen doet wel eens dingen die niet zo verstandig zijn Daarvoor zijn we mens. Meestal loopt het goed en heel soms heel fout.

Overigens moet ik bekennen dat ik op jouw leeftijd er ook harder in stond. Dat is veranderd met het toenemen van de leeftijd. Dus ik snap het wel hoor hoe je reageert :)

Bovenaan