Omdat het in Nederland illegaal is ben je gelijk slecht bezig?
Dus ik moet volgens jou 100+ euro nerleggen voor een 500grams potje dat niks voorsteld? Denk je nu echt dat ik ze dit gun? Met mij vele anderen.
Dat is het probleem van de overheid. het gaat hen niet om het gevaar van illegaal vuurwerk. Het gaat ze om de inkomsten die ze mislopen als mensen het dure NL consumenten vuurwerk mijden en voor veel minder iets veel mooiers kopen.
Tevens brengt de speurtocht naar illegaal vuurwerk de overheid ook miljoenen op. Ze verkopen bepaalde producten gewoon terug aan de desbetreffende importeur. Denk je nu werkelijk dat ze al die miljoenen zomaar vernietigen??
Als je dat denkt heb je een dikke stalen plaat voor je kop!
Ja en nee. Ja, vuurwerk is hier door alle, soms nogal overdreven voorschriften, veel duurder dan in buitenland. Ook de uitwerking is minder omdat we (oh, de veiligheid!) minder gram kruit per buisje mogen hanteren.
Je betaald dus letterlijk meer voor minder. Daarnaast wil beste-jongete-uit-de-klas Nederland graag voorop lopen en 1 Europa hebben maar wel graag met alle regels per land. Dus mensen in Belgie lopen eigenlijk levensgevaar omdat ze illegaal (en dus blijkbaar gevaarlijk?) vuurwerk verkopen? Italie is dan nog erger (Cobra 6 etc).
Dat het de overheid wel degelijk uitmaakt is een feit. De zorgkosten door alle vuurwerkslachtoffers kunnen uiteindelijk wel lekker door jou en mij (=de burger) betaald worden. Die vuurwerkacties leveren niet zoveel geld op, ze maken behoorlijk kosten met al dat soort politieteams etc. Het gaat er meer om dat niet een voorraad van 1500+ KG ontploft in een klein schuurtje in een flat dat dat Jan de Buurman een vlinder op straat afsteekt.
Ja, de overheid zeikt teveel en ik vindt de prijzen somsm echt te gek voor woorden.
In dit geval ging het echter over zwaar knalvuurwerk volgens mij, niet over professioneel siervuurwerk waar jij het nu over hebt.
Aan de andere kant, als jij je hoofd boven een LEGALE 500-grammer hangt die je zojuist aangestoken hebt, is dat dan 'veilig'? Ik bedoel: ook daarin geldt wederom, het is maar hoe je ermee omgaat. Als je een Bonbridge / Jorge netjes aansteekt en afstand houdt is dit volgens mij net zo veilig als een potje van Dynasty......