Jongen (17) raakt hand kwijt door vuurwerk

WimRacing

Registered User
Omdat het in Nederland illegaal is ben je gelijk slecht bezig?
Dus ik moet volgens jou 100+ euro nerleggen voor een 500grams potje dat niks voorsteld? Denk je nu echt dat ik ze dit gun? Met mij vele anderen.

Dat is het probleem van de overheid. het gaat hen niet om het gevaar van illegaal vuurwerk. Het gaat ze om de inkomsten die ze mislopen als mensen het dure NL consumenten vuurwerk mijden en voor veel minder iets veel mooiers kopen.

Tevens brengt de speurtocht naar illegaal vuurwerk de overheid ook miljoenen op. Ze verkopen bepaalde producten gewoon terug aan de desbetreffende importeur. Denk je nu werkelijk dat ze al die miljoenen zomaar vernietigen??

Als je dat denkt heb je een dikke stalen plaat voor je kop!

Ja en nee. Ja, vuurwerk is hier door alle, soms nogal overdreven voorschriften, veel duurder dan in buitenland. Ook de uitwerking is minder omdat we (oh, de veiligheid!) minder gram kruit per buisje mogen hanteren.
Je betaald dus letterlijk meer voor minder. Daarnaast wil beste-jongete-uit-de-klas Nederland graag voorop lopen en 1 Europa hebben maar wel graag met alle regels per land. Dus mensen in Belgie lopen eigenlijk levensgevaar omdat ze illegaal (en dus blijkbaar gevaarlijk?) vuurwerk verkopen? Italie is dan nog erger (Cobra 6 etc).

Dat het de overheid wel degelijk uitmaakt is een feit. De zorgkosten door alle vuurwerkslachtoffers kunnen uiteindelijk wel lekker door jou en mij (=de burger) betaald worden. Die vuurwerkacties leveren niet zoveel geld op, ze maken behoorlijk kosten met al dat soort politieteams etc. Het gaat er meer om dat niet een voorraad van 1500+ KG ontploft in een klein schuurtje in een flat dat dat Jan de Buurman een vlinder op straat afsteekt.

Ja, de overheid zeikt teveel en ik vindt de prijzen somsm echt te gek voor woorden.
In dit geval ging het echter over zwaar knalvuurwerk volgens mij, niet over professioneel siervuurwerk waar jij het nu over hebt.

Aan de andere kant, als jij je hoofd boven een LEGALE 500-grammer hangt die je zojuist aangestoken hebt, is dat dan 'veilig'? Ik bedoel: ook daarin geldt wederom, het is maar hoe je ermee omgaat. Als je een Bonbridge / Jorge netjes aansteekt en afstand houdt is dit volgens mij net zo veilig als een potje van Dynasty......

mrwhoopee

Registered User
Omdat het in Nederland illegaal is ben je gelijk slecht bezig?
Dus ik moet volgens jou 100+ euro nerleggen voor een 500grams potje dat niks voorsteld? Denk je nu echt dat ik ze dit gun? Met mij vele anderen.

Dat is het probleem van de overheid. het gaat hen niet om het gevaar van illegaal vuurwerk. Het gaat ze om de inkomsten die ze mislopen als mensen het dure NL consumenten vuurwerk mijden en voor veel minder iets veel mooiers kopen.

Tevens brengt de speurtocht naar illegaal vuurwerk de overheid ook miljoenen op. Ze verkopen bepaalde producten gewoon terug aan de desbetreffende importeur. Denk je nu werkelijk dat ze al die miljoenen zomaar vernietigen??

Als je dat denkt heb je een dikke stalen plaat voor je kop!

ik heb het dan ook over shels en cobra 6 enzo ik zie aan je plaatje dat je ook zo een freak bent maar als je gepakt woord is het weer meteen van ***** politie dit en ***** overhied dat ik heb geen stalen plaat voor me kop ik ben realistisch kan jij nog veel van leren:wacko:

Vavoom

Registered User
<snip>
Heel erg voor deze 17-jarige gozer in ieder geval maar zoals ik zei: that's part of the job.

Mee eens!
Het maakt niet uit of het nu legaal of illegaal vuurwerk is.... er kán altijd iets misgaan. En daar staan de meesten (óók ik) "in the heat of the moment" niet altijd bij stil. :sad2:

tommy-gun

Registered User
niet echt nee maar ilegaal vuurwerk is zowiezo een must voor jongeren dan want als je iets heb t wat niet harder knalt dan een handgranaat ben je niet stoer genoeg ik heb zelf ook chooet bangers maar ik ga er zeer verandtwoord mee om :D

Ja joh, gebeurt alleen bij anderen.
Jou overkomt zoiets niet.

Dat zei hij namelijk ook.

Totdat !!!!

Als je net zo slim bent als je schrijfstijl suggereerd, vrees ik het ergste.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Vuurwerk knalt in jongenshand en politie vindt hand niet meer terug
Een jongen in het Nederlandse Vlaardingen is een hand armer. De zeventienjarige had vuurwerk in Duitsland gekocht en was er mee aan de slag. Maar het ging te vroeg af. Terwijl de ongelukkige naar het ziekenhuis werd gebracht, zochten agenten naar de hand. Die was als dusdanig niet meer te vinden. De agenten konden volgens depers.nl enkel stukjes van de linkerhand recupereren en die konden niet meer worden aangezet. Het ongeval gebeurde om 3 uur in de nacht van zaterdag op zondag. Het vuurwerk was waarschijnlijk illegaal. Na het incident heeft de brandweer de straat schoongespoten.

Aanvullend bericht

maartenvincent

Registered User
Zaterdag op zondag om 3 uur 's nachts? Grote kans dat hij dronken was en als dat zo was is het weer een goed voorbeeld dat je niet dronken moet gaan stoken.

Jeff

Registered User
Dacht gelezen te hebben dat het om een knalpatroon ging. Kan goed kloppen gezien het vuurwerk uit Duitsland afkomstig was.

blazuhhh

Registered User
Voor het complete verhaal:

Deze jongen is een bekende van mijn neefje en dit is wat hij me heeft verteld.

De 17-jarige jongen wilde koste wat het kost knalpatronen hebben en heeft een halve dag met het OV heen en weer gereisd naar Duitsland om deze dingen te bemachtigen.
Thuis aangekomen heeft hij met deze dingen lopen knutselen en een zogenaamde vuurwerkbom gemaakt. Deze heeft hij 's nachts tot ontploffing willen brengen maar deze ging vroegtijdig af.

De schade zover is dat deze jongen zijn duim, wijs- en middelvinger kwijt is en een klein stukje van zijn ringvinger. Dus niet zoals in de media geopperd word dat deze zijn hele hand heeft verloren.

** Einde persbericht** ;)

tommy-gun

Registered User
Jammer dat de media dan altijd weer over vuurwerk praten terwijl het heel iets anders betreft.

Knalpatronen zijn geen vuurwerk en dienen een heel ander doel.

AWG

Registered User
@blazuhh: ik snap wel wat je bedoeld maar met anderhalve vinger die je nog over hebt waarvan alleen de pink nog heel is kun je vrijwel niets meer mee doen
in principe is het gewoon een stompje geworden en ben je dus eigenlijk je hand gewoon kwijt in de zin van het woord misschien niet maar wel in de praktijk.

ik vind het echt vreselijk voor die jongen, tuurlijk is het dom geweest om dat te doen maar ik kan het niet over me hart verkrijgen om te zeggen: eigen schuld dikke bult.
we maken allemaal fouten in het dagelijks leven we maken verkeerde keuzes en de ene keer heeft dat meer consequenties dan de andere keer.
die jongens die die pijpbom maakten hebben het ook moeten leren op de harde manier, en zoals ik las in het AD van woensdag hebben ze er erg veel spijt van
iemand bij wie de darmen eruit hangen door de scherfwerking durf ik niet tegen te zeggen: ja had je het maar niet moeten doen he???

blazuhhh

Registered User
Ik ben het ook met je eens dat als je die vingers verliest de complete functionaliteit van je hand kwijt bent.

In je laatste vergelijking zou het inderdaad wat harteloos zijn om achteraf te zeggen eigen schuld, dikke bult. Aan de andere kant bij deze jongen heeft hij overduidelijk niet zijn huiswerk gedaan over het desbetreffende knalartikel. Dat is al slag 1.

Hij heeft ze uit elkaar gehaald en er een "bom" van gemaakt en dus de patronen niet gebruikt op de manier waarop ze dienen gebruikt te worden. Slag 2

Uiteindelijk heeft hij niet de veiligheidsmaatregel getroffen om een stuk vertragingslont eraan te bevestigen om zichzelf extra tijd te geven om weg te komen.

Slag 3 en einde verhaal.

Natuurlijk is op deze manier relativeren en makkelijk praten achteraf op vrijwel alle ongelukken toe te passen maar in veel gevallen is het wel waar. Een beetje onderzoek doen met waar je mee bezig bent kan een hoop ellende voorkomen. Helaas zit de wereld nou eenmaal vol met idioten die een mentaliteit hebben van "Dat doen we wel ff"

Laatst bewerkt:

AWG

Registered User
ik ben het met je eens dat hij daardoor in 3 slagen uit is
zijn onverantwoorde keuzes hebben geleid tot deze ellende

in de essentie van je verhaal heb je helemaal gelijk.
andere mensen die zeggen ''eigen schuld dikke bult'' hebben ook een punt
alleen hoe vaak maken we zelf mee dat we verkeerde keuze,s maken??

ikzelf maak ook vaak verkeerde keuzes of keuzes die achteraf toch niet zo juist waren als ik in eerste instantie dacht.

vicioso

Registered User
Alles wat hierboven staat klopt, maar verplaats je eens in de vader of moeder van deze jongen. Ik ben absoluut niet gelovig, maar ik geloof wel dat we elkaar allemaal moeten helpen. Dat deze jongen een grote fout heeft gemaakt is duidelijk en dat hiervoor al een miljoen keer is gewaarschuwd is ook waar. Maar we maken allemaal fouten, soms pakken deze net ff verkeerd uit. Voordeel van dit voorval is dat er weer wat mensen wakkergeschud zijn en anders tegen `vuurwerk` aan gaan kijken. Gelukkig zijn er geen anderen gewond geraakt. Als laatste wil ik deze jongen en zijn directe omgeving veel sterkte wensen.

blazuhhh

Registered User
En gelukkig zijn er ook mensen zoals jij die gelijk verder dan een oordeel kijken.:smile: Niet beledigend bedoeld voor de rest in deze discussie natuurlijk.:blink1:

De ouders van deze jongen staan weer voor een nieuw "avontuur".
Met deze verwondingen zal deze jongen behoorlijk wat extra hulp nodig hebben. Gelukkig schiet de technologie op het gebied van protheses al aardig op. Misschien is er voor deze jongen op korte termijn na zijn revalidatie wat te verzinnen waardoor hij - ondanks zijn verwondingen - toch nog enige vorm van functionaliteit terug krijgt.

Bovenaan