Je eerste stukje vuurwerk!

EschR

Registered User
Baby fluitpijltjes. Samen met mijn vader lekker afsteken vanuit een bierflesje. Gek genoeg wel met een aansteker, niet met een aansteeklont...

golden eye

Registered User
Het eerste vuurwerk dat ik zelf afstak, ja , daar heb ik mooie herinneringen aan!
Bij mij was dat het JUNIOR PAKKET van Beko. Hier zaten single schots in zoals Flying cranes, parachute enz. Ook zaten hier altijd aparte tollen in die ongeveer 1.5 meter van de grond kwamen en romeinse kaarsjes die tollen die lucht in schoten. Daarnaast nog wat ander spul zoals Jumping Jacks, grondbloemen, fluitpijltjes, en niet te vergeten de Dancing Butterfly.
Laat ik zo zeggen de Wild Geese pijlen waren toen in mijn ogen nog erg groot:push:. Wat een tijd:love:
Knal mocht ik toen nog niet helaas.

gbrinks

Registered User
eerste vuurwerk zal sterretjes zijn geweest gok ik.
weet nog wel dat ik op mn 7e van die kleine streikertjes had black spiders.
en astro's ook volop. mn 8e jaar zij ik dak een twixje ging pakken uit de kast en nam dan gauw een hand vol strijkers mee die groene gheghe mn ouders waren er niet echt zo moeilijk in. op de hogere school hadden we van alles al strijkers,vlinders enzoovrts.
waren er vroeg bij dus :p ooit nog wel is na halt geweest wegens 1 kleine black spider
mn ouders vonden dat de grootste flauwekul dat ik davoor na halt moest.
heb wel het idee dat toen alles wel harde knalde of ligt dat aan mij ?????
tog wel 1 van de mooiste tijden oud en nieuw vroegah was het helemaal geweldig. alle vuruwerk folders onder je bed ahhaha. mn pa had ook van die rode dikke strijkers toen
mn broer zwarte strijkers. was toen zeer mooie tijd...

Hyper

Registered User
Deze:
normal_coulouredflower.jpg

Coloured Flower 5s (Red Lantern)

Eind jaren '80

Laatst bewerkt:

Poziloc

FPM Hangouderen
Dat waren leuke kaarsjes die van kleur veranderde.De sterren draaide ook...helaas zie je die ook nergens meer

giannibt

Registered User
haha, ja nou mijn aller aller eerste vuurwerk was een soort confettiebom welke ik op mijn verjaardag op tafel stond. je moest aan een touwtje trekken en dan kwam er een bescheiden knalletje een een regen aan confetti uit.
Maar ja....dat was ook meer dan 30 jaar geleden. Die dingen bestaan trouwens nog steeds, kwam het laatst in een supermarkt in Zwitserland tegen,:smile:

Rooble

Registered User
200214.jpg

Ik was toen iets van 20 cm hoger als die pijl of zo :)
gillend omhoog met groen en paars....
koste toen 5 gulden of zo.

ifeelfine

Registered User
ik mocht geen knal van mijn ouders (dus dat regelden mijn neven die toch kwamen vieren wel even :S)

maar mijn eerste stukje vuurwerk was de pagode, zal ik een paar jaar geleden weer opduiken bij lesli. was niet meer van wat het in mijn herinnering was.

vanaf mijn 10e was ik niet meer te houden en was het knalpakket van de plaatstelijke fietsendealer eindelijk binnen. 5 gulden voor een boterhamzakje met 5 pakjes piraatjes een doosje babyscheetjes en 5 pakjes kanonslagen. en daar dan een hele dag mee moeten doen......

en grondbloemen nee die pasten niet in mijn budget die waren wel 50 cent per stuk....

en dan om 0.00 uur de dubbel cuckoo en jawel een echte vuurpijl!!!! (in de trant van wilde geese of soortgelijke die werden toen nog per stuk verkocht)

Laatst bewerkt:

Pyroclastic

Registered User
Mijn eerste vuurwerk was een ladycracker. Matje uit elkaar gehaald en zo uren lang beziggeweest met de "muggenscheetjes" ;) Ik was een jaar of 6/7.

marlboro20

Registered User
Het eerste echte vuurwerk wat ik heb afgestoken (onder toezicht uiteraad) was een potje bengaals vuur. Een doosje van ca, 7,5 cm hoog en 2.5*2.5cm. Doosje openmaken, flapjes wegvouwen en let londje van het cylindertje erin aansteken. Joepie!!!!

Daarna nog een enkele `echte` pijl. Het jaar erop mocht al wat meer o.a. de `spinning wheel` aan de boom..... Voor het volgende O&N overleed mijn vader dus vanaf mijn 10e altijd voor het vuurwerk gezorgd (eerst helaas afhankelijk van het beschikbare budget dat ik van moeders kreeg) én afgestoken. Dus nu al 27 jaar om 00.15 de `schietmeester` hahaha....

Laatst bewerkt:

Son-T

Registered User
Het mooiste item uit die paketten vond ik echter een klein blauw dingetje wat je op de grond moest neerzetten en dat dan met een vreemde fluit de lucht in vloog, waarna een klein boeketje met een flinke knal kwam. Volgens mij hadden deze veel weg van de circo blitz.
Misschien kunnen de heren van het museum (of Poz) hier meer over vertellen.

Vroeger werden deze verkocht als ''ZOEF DE HAAS ''' Deze waren idd klein en blauw en gingen schuin draaiend met een zoefend geluid de lucht in .

En mijn eerste ervaring met knalvuurwerk waren deze.
Ladycracker.redlantern.jpg

Mocht toen nog geen vuurwerk van mijn ouders maar kocht deze in de buurt bij een handelaartje vanuit zijn keuken voor 25 cent de rits.
Lekker uitmekaar draaien en een middag vol plezier.:love: Als het even kon weer 25 cent regelen en hoppa weer naar de dealert .Mooie tijden

Koetje

Registered User
Bengaalse lucifers! En ze zijn er weer dit jaar, die ben ik heel erg lang niet tegengekomen, zeker een paar doosjes aanschaffen!

SrCl2

Registered User
Sterretjes buiten beschouwing gelaten was de Twitter Glitter het eerste stukje vuurwerk dat ik "live" mocht aanschouwen (jaarwisseling 1976/1977).

Het eerste stukje vuurwerk dat ik zelf aan mocht steken, was een Astronaut van Schuurmans Leeuwarden (tijdens dezelfde jaarwisseling, ik was toen 5 jaar oud).

De jaarwisseling daarop mocht ik bijna alles zelfstandig afsteken, uiteraard wél onder ouderlijk toezicht.

tronetti

Registered User
Tja, die goede oude tijd. Volgens mij was ik 12. Afgezien van sterretjes waren dat een paar pakjes astronoutjes. Voelde me toen helemaal de man.
In het begin was dat bijna allemaal knalvuurwerk, de matjes pulkten we ook uit elkaar, had je nog meer van dat spul.
Later kwam er dan ook sier bij. Al mijn zakgeld ging er aan op.
Later op de middelbare school begonnen we met strijkers te spelen. Nog wel eens van iemand rode strijkers gekocht op school, gingen er 120 in een pak en ze
spuwden bijna allemaal vuur. Troep. Toen ik eenmaal een rijbewijs bezat kwamen de Zuiderburen binnen bereik en was het einde zoek hahaha.
Het is dan ook nooit meer goed gekomen.

Bovenaan