Jan van der Heijden uit Veldhoven verloor oog door legale vuurpijl en sleept met succes importeur voor de rechter

Plum Bloom

Registered User
VELDHOVEN - Jan van der Heijden uit Veldhoven krijgt een schadevergoeding van een vuurwerkimporteur, nadat hij in 2015 een oog verloor door een legale vuurpijl. ,,Ik ben blij dat er eindelijk duidelijkheid is.”

Dat laat Van der Heijden (62) dinsdag desgevraagd weten. Verder wil hij nog niet ingaan op het vonnis. ,,Dat is nog te vroeg. Er moeten nog stappen worden ondernomen.” De exacte hoogte van de schadevergoeding die Van der Heijden krijgt, moet bijvoorbeeld nog worden bepaald. Wel besloot de rechter dat hij sowieso een voorschot van 15.000 euro krijgt.

Een importeur van legaal vuurwerk moet die schadevergoeding betalen omdat Van der Heijden een oog verloor door een vuurpijl. Dat de pijl uit een partij getest en in orde bevonden vuurwerk kwam, maakte voor de rechter niet uit. Feit is: de pijl deed niet wat hij moest doen (recht omhoog vliegen) en dus is de importeur ‘productaansprakelijk’.

Dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank Oost-Brabant. Van der Heijden verloor 1 januari 2015 in Veldhoven zijn rechteroog nadat een legale vuurpijl hem had getroffen. Aanvankelijk sleepte hij de afsteker van de vuurpijl voor de rechter, maar daar ving Van der Heijden bot. In een bodemprocedure werd daarna de importeur voor de rechter gesleept.

Die verdedigde zich met het feit dat de testresultaten van dit type vuurwerk uitwezen dat de pijlen 100 procent in orde zouden moeten zijn. Ook voerde de importeur aan dat ‘het natuurkundig niet kan’ dat de pijl niet recht omhoog ging, maar ineens horizontaal door de lucht vloog, in het rechteroog van het slachtoffer.

‘Geen goede verklaring’
De rechtbank redeneert echter dat testresultaten geen garantie bieden voor elke afzonderlijke vuurpijl. Ook het ‘natuurkunde-verweer’ wuift de rechter weg. Feit is nou eenmaal dat de pijl in het oog van het slachtoffer vloog en dat de importeur daar geen goede verklaring voor heeft. ,,Daardoor is schade ontstaan. Dit leidt tot de conclusie dat er sprake is van een gebrekkig product,” aldus de rechtbank.

‘Mijn oog, mijn oog’
Van der Heijden deed in 2015 zijn verhaal aan het ED. ,,We staan op de oprit bij de overburen. Plots sla ik achterover op de grond, ‘mijn oog, mijn oog, mijn oog’, roepend. De overbuurjongen bleek een pijl te hebben afgeschoten. En die raakte mij vol in het oog.”

Pijn voelt hij op dat moment nauwelijks. ,,De adrenaline joeg full speed door mijn lichaam. Ik krabbelde op, zei tegen mijn vrouw ‘pak een handdoek’ en we zijn in de auto gestapt. Ik achterin met de overbuurvrouw.” Dan komt de pijn. ,,Elke hobbel heb ik gevoeld in de rit van tien minuten naar het Máxima Medisch Centrum. Mijn vrouw moest tussen de vuurwerkgooiers door zigzaggen. Ze kreeg de nodige verwijten.”

Hij wist eigenlijk direct dat het niet goed was. In het ziekenhuis volgt de bevestiging: ‘Ik denk niet dat we het kunnen repareren’, luidt de boodschap. De Veldhovenaar kan terecht in het Eindhovense Catharina Ziekenhuis, waar een oogarts standby staat. Weer rijden ze er zelf naar toe. ,,Het enige wat ik dacht was ‘help me zo snel mogelijk van de pijn af. Spuit me plat’.” Hij wordt direct geopereerd. ,,Er zaten nog wat flarden oog. Die hebben ze zodanig gehecht dat er een klein oogbolletje overbleef. Dat was belangrijk voor de prothese. In totaal zijn er 54 hechtingen aangebracht. In het oog zelf en in het weefsel erachter.”

Boosheid
Van der Heijden was niet boos op zijn overbuurjongen, zei hij destijds ,,Bij mij is er boosheid over hoe het mogelijk is dat we in Nederland 364 dagen per jaar in vrede leven en die ene dag in een oorlogssituatie. Ze noemen het vuurwerk. Ik noem het kleine mortieren. Vuurwerk hoeft niet verboden te worden. Dat heb ik bij mijn kinderen ook niet gedaan. We moeten het wel kanaliseren: alleen afsteken op bepaalde plaatsen. Zeker niet in smalle straten. Mensen moeten de keuze hebben of ze met vuurwerk in aanraking willen komen.”

https://www.ed.nl/binnenland/jan-van...hter~a0c79164/

Sweet Laker

Registered User
Werkt dat met andere producten ook zo? Als iets goedgekeurd op de markt komt en er dan vervolgens een ongeluk mee gebeurd?

Even los van de huidige verbods discussie. Ben gewoon benieuwd hoe dat werkt, zou eerder verwachten dat ook hier eerder de gebruiker gepakt zou worden. En niet een goedgekeurd product.

bridge

Bronzen Member
Werkt dat met andere producten ook zo? Als iets goedgekeurd op de markt komt en er dan vervolgens een ongeluk mee gebeurd?

Even los van de huidige verbods discussie. Ben gewoon benieuwd hoe dat werkt, zou eerder verwachten dat ook hier eerder de gebruiker gepakt zou worden. En niet een goedgekeurd product.

Ja dat werkt zo. Vaste rechtspraak.

The Passion

Registered User

Als de gebruiker zich netjes aan de regels heeft gehouden, hoe kan je hem dan aansprakelijk stellen voor een product dat niet doet wat het hoort te doen?

Plum Bloom

Registered User
Goed getimed vonnis. Of goed getimed bericht, als het vonnis niet vers is.

We moeten het wel kanaliseren: alleen afsteken op bepaalde plaatsen. Het zoveelste vuurwerkslachtoffer dat bij AD of RTL precies dat zegt waar de overheid naar toe wil. Toeval?

GMP82

Zilveren Member
Ik mis toch echt nog de nodige info over de toedracht.

Iets met een omgevallen fles??

Is bekend om welke importeur het gaat? En om welk product?

Dit kan wel eens een heel vervelend staartje krijgen. Straks wil iedereen een schadevergoeding, ongeacht stommiteiten of klotegedrag van zichzelf of een andere afsteker.

GMP82

Zilveren Member
Goed getimed vonnis. Of goed getimed bericht, als het vonnis niet vers is.

We moeten het wel kanaliseren: alleen afsteken op bepaalde plaatsen. Het zoveelste vuurwerkslachtoffer dat bij AD of RTL precies dat zegt waar de overheid naar toe wil. Toeval?
Toeval bestaat niet bij de staatspropagandamachine - euh - media

The Passion

Registered User
In dit ( zeldzame )geval is er gewoon sprake van domme pech, echter geef ik het slachtoffer wel gelijk dat die de importeur voor de rechter sleept.
Als ik importeur zou zijn, zou ik de schadevergoeding weer proberen te verhalen bij de betreffende producent.
Ik heb zelf ook pijlen horizontaal door de straat zien vliegen terwijl ze gewoon in een standaard werden afgeschoten.
Gelukkig heeft dat verder geen gevolgen gehad.

GMP82

Zilveren Member
Tuurlijk kan een product niet goed zijn.

Ik heb wel eens een pijlenpakket gehad, waarvan steevast de stijglading niet in orde was, klapte soms al na slechts 3-4 met stijgen. En velen zullen zich de schwiegermutter pijlen met duikvlucht herinneren.

Afgelopen jaar nog een eccentric single shot die in de buis klapte en je pas achteraf bedacht dat het wel erg 'rammelde' als je de buis bewoog. Weinig consumenten die hierdoor gealarmeerd zouden zijn. Bij mij viel het kwartje ook pas achteraf dat er iets niet goed was.

Ik vraag me in dit geval wel af, waarom een andere rechter eerst stelt dat de afsteker niet aansprakelijk gesteld kan worden. Hoe zit zoiets juridisch in elkaar?

1Salute

Registered User
Tuurlijk kan een product niet goed zijn.

Ik heb wel eens een pijlenpakket gehad, waarvan steevast de stijglading niet in orde was, klapte soms al na slechts 3-4 met stijgen. En velen zullen zich de schwiegermutter pijlen met duikvlucht herinneren.

Afgelopen jaar nog een eccentric single shot die in de buis klapte en je pas achteraf bedacht dat het wel erg 'rammelde' als je de buis bewoog. Weinig consumenten die hierdoor gealarmeerd zouden zijn. Bij mij viel het kwartje ook pas achteraf dat er iets niet goed was.

Ik vraag me in dit geval wel af, waarom een andere rechter eerst stelt dat de afsteker niet aansprakelijk gesteld kan worden. Hoe zit zoiets juridisch in elkaar?
Waarschijnlijk omdat de eiser goed bewijsmateriaal en/of minimaal 2 getuigen heeft.

Sweet Laker

Registered User
Waarschijnlijk omdat de eiser goed bewijsmateriaal en/of minimaal 2 getuigen heeft.

Maar dan nog zal, in het geval van een auto ongeluk, alleen het voertuig zelf onderzocht worden op eventuele mankementen. Hierop aangepast worden om vervolgens weer de markt op te mogen, mits het verholpen is. Net zoals nu die Boeing, dat wordt net zolang onderzocht totdat het euvel verholpen is. En naar mijn weten zijn er zelfs nog maatschappijen die deze bak gebruiken voor vluchten. Maar daarmee worden niet alle vliegtuigen die er bestaan bedreigd met een verbod om nog de lucht in te mogen.

Hoe kan het dat men in Nederland, in het geval van vuurwerk, dit soort zaken gebruikt om een gehele product serie te verbannen. Hoe kan dit dan juridisch onderbouwd worden?

Anders zouden er, op basis van ongevalscijfers, heel wat sporten niet meer beoefend mogen worden. En zal in huis wonen ook per direct verboden worden aangezien de meeste ongevallen thuis plaatsvinden.

bridge

Bronzen Member
De rechtspraak in dit soort zaken staat helemaal los van de politieke discussie over een verbod.

De rechtspraak is gebaseerd op produktaansprakelijkheid. Geldt voor alle produkten (niet alleen vuurwerk) Indien een produkt bij normaal gebruik schade veroorzaakt, is de producent of importeur aansprakelijk. Dat is wettelijk geregeld. Er zijn al veel eerder vuurwerkimporteurs om deze reden veroordeeld tot schadevergoeding. Dat hoort bij het ondernemersrisico. Niets bijzonders.

Bij niet normaal gebruik, bijvoorbeeld een vuurpijl op de grond leggen, is de afsteker aansprakelijk op grond van onrechtmatige daad.

KruitFreak

Registered User
In hoeverre moet je het "normaal" gebruik aantonen? Je kunt wel zeggen dat je je pijl keurig in een standaard hebt geplaatst maar wellicht toch stiekem een bierflesje gepakt dat omviel na het aansteken van de pijl? Ik neem aan dat een rechter toch ook iets van beelden wilt zien i.p.v. enkel een goed verhaal? Anders is het einde zoek denk ik.

GMP82

Zilveren Member
Tja dan kun je beter de staat aanklagen die jarenlang foutieve voorlichting heeft gegeven. En ok, de branche ook.

de gvr

Registered User
Waarom had die vent geen vuurwerkbril op??? Ook als omstander weet je dat dat noodzakelijk is. Sukkel!

GMP82

Zilveren Member
Jaarwisseling 2014-2015 was men nog niet voldoende doordrongen van het nut en de noodzaak van een vuurwerkbril. Helaas. (Inspanningen hieromtrent ten spijt..)

Bovenaan