Is it profitable to shoot the 'mascletá'?

Tony

Administrator
Medewerker
The pyrotechnics estimate they need 10,000 euros for 'mascletá' not to lose money.

Piroval ensures that it would have to be 150% the current price per shot what would be the price just a fireworks display in the plaza del Ayuntamiento of Valencia?

What would be the price just a fireworks display in the plaza del Ayuntamiento of Valencia? Is the 4,000 euros currently payed for shooting at fallas in this emblematic space of the city enough? The Valencian pyrotechnics have it clear: less than 10,000 euros by fireworks display would not be sufficient to cover all costs generated by a firework display of this magnitude. With this figure, in fact, not even a minimal margin would be achieved for the entrepreneur but at least the losses would be avoided as I said yesterday to ITV Guillermo Rodriguez-Bronchu, Manager of the Association of fireworks manufacturers of the Valencian Community (Piroval).

The Fireworks spokesman said that the Valencia City Council annually increases the price of the mascletà although, in their view, of insufficient to fully cover its cost. In fact, reported that rises around should be between 10 or 15% to reach the minimum level. 'I understand that it is impossible to directly pay that figure from year to year but perhaps you should consider rises most important to avoid that employers take losses for firing in the Town Hall Square,' he continued.

Ultimate abandonment among the Valencian Fireworks, of Vicente Caballer, has again sparked a controversy that it had never just disappear but that has taken more intensity with the economic difficulties which has produced the crisis in the sector. Caballer, in fact, alluded to that Assembly was very heavy and complex for the price that was stipulated. This issue, the price and not the delay in payment, appears to be the main problem that the Valencian fireworks are to continue firing on the Town Hall square and which has forced to search in León and in Huesca other professionals to cover fallas this year mascletas calendar.

Source: http://www.elmundo.es/comunidad-valenciana/2015/02/04/54d131b9ca4741ea318b4570.html

paulus01

Registered User
Dus in het kort wordt er nu door de bedrijven die op het plein schieten, geld op toegelegd. De gemeentelijke funding is niet voldoende om de kosten te dekken.

Ik kan me voorstellen dat het een eer is om te mogen schieten en daarom wellicht als marketing / reclame investering door de schietbedrijven wordt gezien, ware het niet dat je veel dezelfde namen zijn die elk jaar schieten.

Is het dan met name de eer en zijn er nu bedrijven die voor de eer (en de extra kosten) bedanken?

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Het is toch ook wel een politiek spel als je het mij vraagt. De "grote" jongens haken af of piepen maar dat zijn wel de mannen die tijdens de fallas feesten, met z'n alle een paar honderd extra mascleta's, nocturna's en kleinere avondshows schieten in en rondom Valencia. Daar wordt neem ik aan wel genoeg op verdient of verliezen ze daar ook op? Nee lijkt mij niet.
De kleine man die op het plein schiet in de eerste periode van fallas die lijkt mij het moeilijkst te hebben.

GMP82

Zilveren Member
Als het verhaal van verlies leiden klopt, dan hebben ze die situatie voor een deel zelf ook gecreëerd... als je in goede tijden er zelf het een en ander boven budget bij stopt, dan gaat de betalende partij dat op het gegeven moment ook normaal vinden en incalculeren. Of denk ik nu te simpel?

paulus01

Registered User
Het verhaal in OP doet me denken dat het een eer is en geld mag kosten en de winsten inderdaad uit alle overige showtjes wordt gehaald.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Logisch dat de grote jongens op een gegeven moment bedanken. Die hebben de promotionele aspecten wellicht niet meer nodig.
Voor de kleine jongens is het ook lastig omdat een verlies van 5K er aardig in hakt als je 10 mascleta's per jaar doet.
Bedrijven als Europla pakken het slim aan en nodigen klanten en potentiele klanten uit. Hiermee hebben ze aardig wat goodwill en bekendheid verkregen in het buitenland wat ook zeker wat oplevert. (Alleen al 2 shows in NL afgelopen jaar)
Al met al moet je het doen voor de eer en de promotie.

Persoonlijk vind ik het erg leuk om weer nieuwe bedrijven bezig te zien. Die komen toch vaak weer verrassend uit de hoek.

VvanVuurwerk

Registered User
De mascletas in de eerste weken zijn meestal dan ook een stukje kleiner dan die van de laatste week.

Het aspect van te lage vergoedingen vanuit de gemeente voor zowel de castillos en mascleta is al langer een issue en het is jammer om te zien hoe gerenommeerde en zeer kundige bedrijven uit het fallas programma verdwijnen.

Tony

Administrator
Medewerker
De crisis heeft er in Spanje goed ingehakt. Als je denkt dat het in NL slecht ging/gaat dan besef je niet echt wat er in landen als Spanje, Italie etc. is gebeurd. Vuurwerk is een luxe product. Waar de bedrijven jaarlijk heel veel in en rondom valencia schoten is dit nu bijna nihil. Wij zien nog genoeg verschijnen maar vergeet niet dat er zomaar 25 schietbedrijven in de buurt van Valencia hun hoofdkwartier hebben en dat de taart dan heel snel op is.

Veel van deze bedrijven hebben geen export dus daar komt gewoon 60 tot 70% minder geld binnen. Als je dan ook nog eens altijd op je centen moet wachten (3 tot 6 maanden is vrij normaal in dit soort landen) dan kan het weleens hard gaan. Op een gegeven moment leveren de groothandels niks meer en sta je op het punt om gewoon failliet te gaan.

@Paul, de mascletas en avondshows zoals wij die in 2003 tot 2007 gezien hebben worden allang niet meer geschoten. Deze zijn allemaal een stuk kleiner of bestaan zelfs niet meer. Ook De casals hebben gewoon geen geld meer. De monumenten zijn ook niet meer zoals ze geweest zijn. Nog steeds mooi maar allang geen 900.000€ meer zoals wij ze jaren geleden nog zagen staan. Dus aan alle kanten verlies je als je op dit moment een vuurwerker in Valencia bent.

Daarbij zijn de mascletas op het plein in de eerste week a 10 dagen vaak een stuk kleiner en simpeler dan in de laatste week. Met simpeler bedoel ik dat ze geen gekke digitale kunstjes doen wat een hoop tijd en geld kost. Ook al schiet een bedrijf de laatste week, het is allang niet meer zo dat dit bepaald hoe groot je als bedrijf bent of hoe je er financieel bijstaat.

Met het wegvallen van CANAL9 en dus "gratis" reclame voor een bedrijf is het een stuk minder interessant om een hoop geld in een mascleta te pompen. Ja, het is nog steeds een eer maar wat heb je aan eer als je geen geen eten voor het gezin op tafel kan zetten? Een mascleta zoals wij op het plein zien kost gerust €8000 a €10.000 aan materiaal. Dat kan ik nu gerust zeggen omdat ik weet wat ik voor de Zena Trophy besteld hebt en wat het daadwerkelijk kost. Dan moet je niet vergeten dat er om 7uur in de ochtend al een man of 15 op het plein staan om de mascleta te bouwen.

@Heartworm; Ik denk dat ook de grote bedrijven nog steeds de Fallas promotie nodig hebben. Maar ik hoor altijd twee negatieve klanken als ik vraag hoe of wat. Het is altijd erg stressvol en het kost teveel geld. En ook al heb je dan genoeg op de bank staan, je hoeft je geld niet over de balk te gooien.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat je nu maar 1 groot bedrijf constant in de krant ziet verschijnen. Eigenlijk zouden ze dit allemaal moeten doen want dan maak je pas echt een statement.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Eens met wat jij zegt en ik begrijp dat ook allemaal wel. Maar toch heb ik het gevoel/idee dat het ook een politiek statement is ( en maar goed ook) om vanuit de organisatie meer voor elkaar te krijgen. Ik bedoel een Vicente en Ricasa die geen mascleta en of avondshow schieten is toch raar, het zijn de 2 grootste bedrijven. Als het zo erg zou zijn dan zou een hmnos of fx of elke andere het toch ook niet kunnen?

Tony

Administrator
Medewerker
Eens met wat jij zegt en ik begrijp dat ook allemaal wel. Maar toch heb ik het gevoel/idee dat het ook een politiek statement is ( en maar goed ook) om vanuit de organisatie meer voor elkaar te krijgen. Ik bedoel een Vicente en Ricasa die geen mascleta en of avondshow schieten is toch raar, het zijn de 2 grootste bedrijven. Als het zo erg zou zijn dan zou een hmnos of fx of elke andere het toch ook niet kunnen?

Uiteindelijk willen de "nieuwe" bedrijven in de roulatie nu hun kans pakken. Maar het is echt niet zo dat wanneer dit aan een bedrijf word aangeboden het bedrijf direct staat te springen en volmondig ja zeggen. Je moet ook niet vergeten dat veel van de shows een stuk groter waren een jaar geleden. Nu zie je meer en meer dat de shows naar een ander niveau gaan wat betreft het aantal producten dat geschoten word en de tijdsduur om zo de kosten niet uit de hand te laten lopen.

shinji

Moderator
Medewerker
Denk dat de vuurwerkers zelf ook eens moeten nadenken hoe ze hun shows schieten. De Mascleta van Valenciana bestaat volledig uit kaarsen, blokjes en Truenoos, dat lijkt me een stuk goedkoper als dat je salutes, mines en digitale lijnen gebruikt. Ook van hun avondshows zeggen we elk jaar, "oeh, dr staat nu wel heel weinig". Toch zijn hun shows al jaren helemaal goed.

Bovenaan