Internetconsultatie: Besluit Veilige Jaarwisseling

The Cigarman

Moderator
Medewerker

firewire

Registered User
Stel heh, stel dat het er wel van komt en je hebt het hele traject doorlopen, vergunningen aangevraagd, crowd & traffic control geregeld, nachten wakker hebt gelegen, veel hebt gestrest, je scheel hebt betaald aan opslag, transport en andere rompslomp, tientallen uren hebt lopen ploeteren en 200kg (voornamelijk klei en karton) Lesli vuurwerk voor vele vele duizenden euri hebt gekocht waarmee je hooguit een representatief showtje van een krappe á 6 minuutjes kan verwezenlijken…je daar dan eindelijk moe en uitgeput staat te kleumen op een saai en afgelegen terrein terwijl de rest van je dorp of stad helemaal losgaat…
 

Schuim

Moderator
Medewerker
U kunt tot en met 5 december 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van het besluit en de toelichting.

1. Wat vindt u van de voorgestelde uitwerking?
2. In het Beleidskompas is tevens een scenario opgenomen waarin de burgemeester een locatie aanwijst waar het afsteken van vuurwerk tijdens oud en nieuw is toegestaan. Dit kan gelden voor iedereen (variant A) of uitsluitend voor leden van een vereniging (variant B). Dit scenario is niet verder uitgewerkt, omdat zij minder goed aansluit bij de doelstellingen van de initiatiefnemers. Indien gewenst kunt u hierop reflecteren.

Gaan we weer lekker de macht geven aan een ongekozen zak hooi die eigen smaak boven wettelijke toetsing zet.

Maar ik heb m'n mening geven.
Naast natuurlijk het beklag dat het idee werkelijk nergens op slaat om vuurwerk te verbieden.
 

firewire

Registered User
Het maakt me niet uit wie dit gepost heeft, maar zo ga je er echt komen..
Kansloos..

En zo zijn er veel meer..
Volkomen begrijpelijk en daar mogen er ook best wat van tussen zitten, tussen de vele die wél onderbouwd zijn…want ook dit is gewoon de waarheid…
 

Plum Bloom

Registered User
Ervan uitgaande dat Ingrid Michon als nr 15 op de kandidatenlijst van de VVD Kamerlid blijft, met vuurwerkgerelateerde zaken in de portefeuille:

Zou het niet goed zijn wanneer mevrouw wordt gebombardeerd met mails, waarin de vraag of dit is wat zij heeft bedoeld?

Geldt ook voor Bikker van de ChristenUnie overigens.
 

firewire

Registered User
Vooral zinvol in deze dagen nu het cancelen vh nationaal vuurwerk in Rotterdam opeens hot ‘en ‘zogenaamd’ onbegrijpelijk nieuws is…
 

goofygrunn

Registered User
Ervan uitgaande dat Ingrid Michon als nr 15 op de kandidatenlijst van de VVD Kamerlid blijft, met vuurwerkgerelateerde zaken in de portefeuille:

Zou het niet goed zijn wanneer mevrouw wordt gebombardeerd met mails, waarin de vraag of dit is wat zij heeft bedoeld?

Geldt ook voor Bikker van de ChristenUnie overigens.
Troost je, ze reageerd niet. Een woordvoerder zal als deze zin heeft reageren, weet het uitervaringen van vorig jaar. 0,0 reactie en kijk wat het gebracht heeft na de avond in rotterdam.
 

goofygrunn

Registered User
Na wat input reacties op forum en deel van mezelf is deze email vanmiddag verstuurd naar bikker, michon, stoffer, vd plas, eerdmans en wilders. Gaan ze er wat mee doen, denk het niet maar ik wilde nog 1x van mij laten horen.
Geachte Kamerleden,

Bijgaand stuur ik mijn inspraakreactie op de consultatie over de Wet veilige jaarwisseling. Als vuurwerkliefhebber en vader van drie kinderen deel ik mijn zorgen over de uitvoerbaarheid en maatschappelijke gevolgen van de voorgestelde alternatieven.
---
Inspraakreactie:

Als vuurwerkliefhebber en vader van drie kinderen wil ik graag reageren op de voorgestelde uitwerking van de Wet veilige jaarwisseling. In ons gezin hoort vuurwerk bij een veilige en feestelijke start van het nieuwe jaar. Ik leer mijn kinderen hoe ze verantwoord met vuurwerk omgaan: met veiligheidsbril, oordoppen en een gasbrandertje om veilig aan te steken. Het is een mooi moment van traditie, verantwoordelijkheid en plezier — precies de manier waarop vuurwerk bedoeld is.

De huidige voorstellen doen geen recht aan de belofte van een laagdrempelig alternatief, zoals eerder toegezegd door onder andere de ChristenUnie en de VVD. Wat bedoeld was als een werkbare en verbindende oplossing, is in de praktijk uitgegroeid tot een regeling die juist afstand creëert tussen overheid en burger.

De zogenoemde verenigingsvariant legt zulke zware eisen op aan lokale verenigingen – van veiligheidsplannen en verzekeringen tot afzettingen, toezicht en uitgebreide documentatie – dat het voor een gewone buurt- of straatvereniging feitelijk onmogelijk wordt om iets te organiseren. Dit is geen laagdrempelig alternatief, maar een bureaucratische muur die het enthousiasme en de betrokkenheid van vrijwilligers ontmoedigt.

Ook de variant met één centrale afsteeklocatie lijkt op papier overzichtelijk, maar in de praktijk vergroot dit juist de risico’s. Honderden mensen samen op één terrein met vuurwerk is vragen om chaos en onveiligheid. Bovendien verdwijnt de saamhorigheid van het samen vieren in de eigen straat – juist daar waar mensen elkaar kennen, rekening houden met elkaar en op elkaar letten.

Uit de consultatie komen daarnaast meerdere praktische en structurele knelpunten naar voren:

Fysieke en veiligheidsbeperkingen maken het onmogelijk om per gemeente en per buurt voldoende en veilige locaties te garanderen.

De 200 kg-limiet en restricties op personen en tijdvensters maken schaalvergroting niet effectief; veel groepen krijgen te weinig vuurwerk om ervaring of traditie te behouden.

Kosten, beschikbaarheid van professionals en verzekerbaarheid maken grootschalige gemeentelijke shows financieel en uitvoerbaar onrealistisch.

Operationele en administratieve lasten – zoals aanvragen, veiligheidsplannen, controles, terugname-logistiek en intrekkingen – vormen een bottleneck die gemeenten en verenigingen niet massaal kunnen dragen.

Maatschappelijke ongelijkheid, mobiliteitsproblemen en toegenomen verkeers- en hulpverleningsrisico’s ondermijnen de sociale doelstelling van een veilige en inclusieve jaarwisseling.

Weersafhankelijkheid, kans op afgelastingen en het ontstaan van illegale markten maken dat de alternatieven het huidige probleem (veiligheid en overlast) niet structureel oplossen.

Daarnaast wijzen gemeenten en politie op grote uitvoeringsproblemen. Gemeenten geven aan dat de administratieve lasten niet te dragen zijn, en de politie schat dat er minimaal €350 miljoen extra nodig zou zijn voor toezicht en handhaving. Tegelijkertijd worden geplande vuurwerkshows al geannuleerd door de onzekerheid die deze voorstellen veroorzaken.

De kern van de problematiek ligt niet bij de legale consument, maar bij de handel en het gebruik van zwaar, illegaal vuurwerk en het wangedrag van een kleine groep ordeverstoorders. Het beperken van legaal consumentenvuurwerk lost dit probleem niet op; het verplaatst het alleen naar de illegaliteit en treft juist de goedwillende burger die zich aan de regels houdt.

Een effectief en breed gedragen beleid vraagt om maatregelen die uitvoerbaar, handhaafbaar en maatschappelijk acceptabel zijn. Dat betekent:

Focus op de bestrijding van illegale handel en zwaar vuurwerk

Versterking van grens- en handhavingscapaciteit

Behoud van gereguleerd, veilig consumentenvuurwerk als onderdeel van een verantwoorde, verbindende en feestelijke jaarwisseling

De Nederlandse vuurwerktraditie is een uniek moment waarop buren, vrienden en families samen het nieuwe jaar vieren. Die traditie verdient bescherming – niet afbraak. Laten we vasthouden aan een systeem dat werkt, dat handhaafbaar is en dat onze saamhorigheid versterkt.

Ik hoop dat u bij de verdere behandeling van deze wet oog houdt voor gezinnen zoals het mijne, die vuurwerk op een veilige en verantwoordelijke manier willen blijven beleven.

Met vriendelijke groet,
 

firewire

Registered User
Troost je, ze reageerd niet. Een woordvoerder zal als deze zin heeft reageren, weet het uitervaringen van vorig jaar. 0,0 reactie en kijk wat het gebracht heeft na de avond in rotterdam.
Er zijn mensen met andere ervaringen dan jou met o.a. Ingrid, Dilan, Bikker ‘vroeger’ Ferd enz enz…
 
Laatst bewerkt:

Plum Bloom

Registered User
Prima tekst, goofy 👍

Extra scenario voor mij overigens nog steeds prikkelend. Waarom wordt het ueberhaupt aangehaald?

Afsteken op aangewezen plekken is wat CDA paar jaar geleden wilde. Misschien het ezelspaadje waarmee een totaalverbod kan worden uitgesteld? Bv tot buurlanden ook zo ver zijn? En in de tussentijd het aanbod in NL steeds verder decimeren?

Of wensdenken mijnerzijds?
 
Laatst bewerkt:

goofygrunn

Registered User
Prima tekst, goofy 👍

Extra scenario voor mij overigens nog steeds prikkelend. Waarom wordt het ueberhaupt aangehaald?

Afsteken op aangewezen plekken is wat CDA paar jaar geleden wilde. Misschien het ezelspaadje waarmee een totaalverbod kan worden uitgesteld? Bv tot buurlanden ook zo ver zijn? En in de tussentijd het aanbod in NL steeds verder decimeren?

Of wensdenken mijnerzijds?
Het rommelt behoorlijk in brussel dus we gaan het zien
 

Z@P

Registered User
Ik hoop dat alle reacties nog iets uithalen, de voorwaarden van de vvd om akkoord te gaan zijn een wassen neus, van links tot rechts er is maar 1 doel zo snel mogelijk alles verbieden. Die voorwaarden staan gelijk aan een verbod alleen dan zo verpakt om iedereen rustig te houden en dat was vanaf dag 1 al waar ik bang voor was. Echt een smerige actie.

We zullen guerilla tactieken moeten toepassen komende jaren om nog wat kruit te snuiven. 😏
 

firewire

Registered User
Ik hoop dat alle reacties nog iets uithalen, de voorwaarden van de vvd om akkoord te gaan zijn een wassen neus, van links tot rechts er is maar 1 doel zo snel mogelijk alles verbieden. Die voorwaarden staan gelijk aan een verbod alleen dan zo verpakt om iedereen rustig te houden en dat was vanaf dag 1 al waar ik bang voor was. Echt een smerige actie.

We zullen guerilla tactieken moeten toepassen komende jaren om nog wat kruit te snuiven. 😏
Je kan iig je kleinkinderen later vertellen dat opa er alles aan gedaan heeft om het vuurwerkverbod tegen te houden. Daar doe ik het iig voor.

En daar hoort daarna een blik in opa’s geheime tollen&fonteintjes kist werpen, ook bij.
En als ze oud genoeg zijn, een graai…
 

Z@P

Registered User
Je kan iig je kleinkinderen later vertellen dat opa er alles aan gedaan heeft om het vuurwerkverbod tegen te houden. Daar doe ik het iig voor.

En daar hoort daarna een blik in opa’s geheime tollen&fonteintjes kist werpen, ook bij.
En als ze oud genoeg zijn, een graai…
Jazeker 💪🏻👊🏻 zo is het
 

joszie

Zilveren Member
Ik heb er lang over getwijfeld of ik überhaupt nog iets zou insturen voor de internetconsultatie. Eerlijk gezegd was ik er klaar mee. Klaar met het constante gezeik, de negativiteit, het gevoel dat je als vuurwerkliefhebber per definitie in het verdomhoekje zit. Alsof je hobby, je plezier, je traditie — iets dat ooit gewoon normaal en gezellig was — tegenwoordig iets “fouts” is waar je je voor moet schamen.

De laatste jaren merk ik dat ik steeds meer het idee krijg dat er in deze maatschappij gewoon geen plek meer is voor mensen zoals wij. Alles wat ooit spontaan en leuk was, moet tegenwoordig in een format, in een vergunning, in een procedure, in een regeltje. Alsof de menselijke maat compleet verdwenen is. Dat geldt niet alleen voor onze vuurwerkhobby, het gaat voor vele zaken op: Ik ben klaarblijkelijk racist omdat ik geen problemen heb met zwart geschminkte gezichten. Ik ben racist omdat ik "blank" ben. Ik onderdruk vrouwen omdat ik man ben, en ga zo maar door. En ja, dat begint je op te breken. Ik merk aan mezelf dat ik me steeds meer terugtrek, me steeds minder verbonden voel met de maatschappij. Je wordt moe van het steeds opnieuw moeten verdedigen van iets wat voor jou gewoon een passie is.

Maar toch… ergens voelt het niet goed om níét te reageren. Alsof ik dan toegeef dat mijn stem niet meer telt. Alsof ik dan definitief accepteer dat anderen bepalen dat mijn hobby's geen bestaansrecht meer heeft. Dat wilde ik niet. Misschien heeft het allemaal geen effect, misschien wordt het gewoon genegeerd… maar stil blijven voelt nog erger.

Dus ja, ik heb zojuist toch een reactie ingestuurd. Een lange, goed onderbouwde, formele — precies zoals ze het willen hebben. Niet omdat ik nog naïef ben, niet omdat ik denk dat Den Haag ineens naar ons gaat luisteren… maar omdat ik vind dat het mijn plicht is om het in ieder geval te proberen. Zolang ik nog de mogelijkheid heb om mijn stem te laten horen, weiger ik om me volledig neer te leggen bij deze ontwikkeling.

Of het iets verandert? Geen idee. Maar één ding weet ik wel: zolang ik ademhaal en de liefde voor vuurwerk in mij zit, laat ik me niet zomaar wegzetten. Als wij onszelf niet laten horen, doet niemand het voor ons.

Voor wie nog twijfelt of het zin heeft: ik snap je. Echt. Maar juist daarom is elke reactie er één. Al is het maar om later tegen jezelf te kunnen zeggen: ik heb in ieder geval niet stilgezeten.

Hou je haaks. We zijn nog niet klaar.
 

joszie

Zilveren Member
Reactie op de Internetconsultatie – Besluit veilige jaarwisseling (AMvB)

Onderwerp: Ontheffingen voor vuurwerk in verenigingsverband


Geachte heer/mevrouw,

Graag reageer ik als individuele burger op de voorgestelde uitwerking van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) behorend bij de Wet veilige jaarwisseling. Ik vier de jaarwisseling sinds mijn geboorte in kleine en besloten kring, samen met familie en vrienden. Juist deze kleinschaligheid, vrijheid en eigen verantwoordelijkheid maken de avond voor mij tot een feestelijk moment.

Het voorstel zoals nu gepubliceerd maakt een dergelijke viering echter praktisch onmogelijk, en brengt voor mij als burger én voor verenigingen onnodige risico’s en verplichtingen met zich mee. Hieronder licht ik mijn bezwaren toe.

1. De regeling maakt een normale, kleinschalige jaarwisseling onmogelijk

Door het algehele vuurwerkverbod en de voorgestelde ontheffingsconstructie kunnen burgers niet langer zelf vuurwerk afsteken, zelfs niet in zeer beperkte en veilige kring. De enige mogelijkheid is deelname aan een officieel georganiseerde verenigingsactiviteit onder strikte voorwaarden.

Dit betekent in de praktijk dat ik als burger:
  • niet meer op eigen terrein, met eigen familie, vuurwerk mag afsteken;
  • afhankelijk word van een vereniging die een complexe en zware aanvraag moet indienen;
  • verplicht wordt om aanwezig te zijn op een centrale locatie, wat voor mij geen feestelijke situatie oplevert maar eerder een gereguleerd evenement.
Voor mij – en veel anderen die de jaarwisseling liever thuis vieren – verandert een feestdag hiermee in een geforceerde verplichting, die niet aansluit op de persoonlijke tradities en gewoontes.


2. De regeldruk voor verenigingen is buitensporig en tast de vrijwilligheid aan

Verenigingen worden verantwoordelijk gemaakt voor álle facetten van de organisatie:
  • aanvraag van de ontheffing,
  • bezit van een veiligheidsplan, situatietekening en uitgebreide documentatie,
  • verzekeringen,
  • toezicht, afzetting en beheer van veiligheidszones,
  • begeleiding van de aanwezige mensen.
Dit gaat ver voorbij wat redelijkerwijs van vrijwilligersorganisaties verwacht kan worden. Het risico is groot dat veel verenigingen dit niet aankunnen of simpelweg niet willen.

Vanuit mijn ervaringen binnen een vereniging welke zich bezig houdt met het organiseren van allerlei dorpsactiviteiten, weet ik dat de kosten van organisatie en inhuur gigantisch kunnen oplopen. Het is voor een kleine buurtvereniging simpelweg niet mogelijk om deze kosten te dragen, tenzij men uitdrukkelijk het eigen spaargeld gaat inzetten.

Daarmee blijft er voor burgers feitelijk geen werkbare optie over om alsnog op legale wijze vuurwerk af te steken.

3. Geen toegangscontrole betekent geen controle op publiek – met veiligheidsrisico’s tot gevolg

Het voorstel verplicht verenigingen niet tot toegangspoortjes of toegangscontrole. Hierdoor is vooraf niet te bepalen:
  • hoeveel mensen er komen,
  • wie er komen,
  • of bezoekers onder invloed zijn,
  • of bezoekers de huisregels en veiligheidsinstructies naleven.
Dit brengt substantiële risico’s met zich mee:
  • raddraaiers of groepen onder invloed kunnen zich mengen met het bedoelde, kleine publiek;
  • vrijwilligers (die geen professionele handhavers zijn) staan voor onveilige situaties;
  • door grote toestroom kan de vereniging de veiligheid niet langer garanderen;
  • de bestuurlijke verantwoordelijkheid ligt formeel bij de vereniging, wat onredelijk en potentieel gevaarlijk is.
Het voorstel presenteert deze verenigingsactiviteiten als veilig, maar creëert door de open toegankelijkheid juist nieuwe en ernstige veiligheidsrisico’s.

4. Onveiligheid voor vrijwilligers en gewenst publiek

Vrijwillige bestuursleden of leden die de ontbranding begeleiden, vormen geen getrainde beveiligingsorganisatie. Toch moeten zij:
  • toezicht houden op een open publiek,
  • optreden bij overtredingen,
  • inschatten of de situatie nog veilig is,
  • zelf in de gevarenzone aanwezig zijn.
Zij worden daarmee in een rol geduwd met hoge verantwoordelijkheid, grote risico’s en beperkte middelen.

Ik vind het buitengewoon zorgelijk dat dit voorstel de veiligheid van vrijwilligers en bezoekers onvoldoende borgt, terwijl dat juist de kern van de Wet veilige jaarwisseling zou moeten zijn.


5. Burgemeesters krijgen verregaand discretionair bevoegd gezag – risico op willekeur

De AMvB geeft burgemeesters grote vrijheid om te bepalen of zij wel of geen ontheffingen verlenen. In theorie is deze ruimte begrijpelijk, maar in de praktijk betekent dit:
  • De uitkomst hangt sterk af van de persoonlijke opvattingen van de burgemeester over vuurwerk.
  • Een burgemeester die geen voorstander is van vuurwerk, kan eenvoudig besluiten helemaal geen ontheffingen te verlenen, zelfs als een vereniging voldoet aan alle voorwaarden.
  • Burgers en verenigingen zijn daarmee overgeleverd aan lokale politieke voorkeuren, niet aan objectieve criteria.
Dit creëert rechtsongelijkheid tussen gemeenten en willekeur bij de toegang tot een wettelijke uitzondering, wat onwenselijk is in een land dat rechtsgelijkheid nastreeft.

6. Het doel van de wet – veiligheid – wordt niet bereikt, en mogelijk zelfs ondermijnd
Door de combinatie van:
  • grote toestroom van publiek zonder controle,
  • beperkte beheersing door vrijwilligers,
  • concentratie van vuurwerk op één locatie per ontheffing,
  • beperkte dienstverlening van verenigingen die de verantwoordelijkheid niet kunnen dragen,
kan het voorstel leiden tot meer risico’s in plaats van minder.

Ook neemt het risico toe op ongeorganiseerde of illegale vuurwerkactiviteiten elders, wanneer mensen afhaken vanwege de complexe of onveilige officiële activiteiten.


7. Het risico op groei van illegaliteit en schimmige handel neemt sterk toe

Tot slot wil ik mijn grote zorg uitspreken dat het voorgestelde stelsel burgers juist de illegaliteit in duwt, in plaats van hen op veilige wijze begeleid vuurwerk te laten afsteken. De wens om – in beperkte en persoonlijke kring – zelfstandig vuurwerk af te steken, zal namelijk niet verdwijnen door dit verbod. De ervaringen tijdens de coronajaren, waarin een tijdelijk totaalverbod op zowel verkoop als afsteek gold, laten juist zien dat mensen alsnog massaal vuurwerk afstaken. De maatregel leidde niet tot minder vuurwerkgebruik, maar verplaatste het naar ongecontroleerde en gevaarlijkere vormen.

Daar komt bij dat de verkoop van consumentenvuurwerk op Europees niveau gewoon beschikbaar blijft. Burgers die geen mogelijkheid meer hebben om in Nederland legaal vuurwerk te kopen, zullen logischerwijs sneller hun toevlucht zoeken tot het buitenland. We hebben dit al gezien bij andere verboden, zoals het verbod op de verkoop van sigaretten in supermarkten, waarvan een deel van het effect is dat burgers massaal in het buitenland inkopen doen. Het is realistisch om te verwachten dat hetzelfde gebeurt bij vuurwerk.

Dit heeft meerdere nadelige gevolgen:

  • Er is geen zicht meer op welk vuurwerk Nederland binnenkomt.
  • Vuurwerk wordt in auto’s en kofferbakken over de grens vervoerd, zonder enige veiligheidsborging.
  • Vuurwerk wordt langer en op onveilige locaties opgeslagen (“op zoldertjes”), wat het brand- en ontploffingsrisico vergroot.
  • Handhaving wordt moeilijker, omdat opsporing van privaat in huis opgeslagen vuurwerk nauwelijks uitvoerbaar is.
Daarnaast zal een verbod op legaal consumentenvuurwerk binnenlands juist een gat in de markt creëren voor een illegale parallelhandel. De georganiseerde criminaliteit zal inspelen op de grote en voortdurende vraag van gewone burgers die in kleine kring willen afsteken, maar daar geen legale mogelijkheid voor krijgen. De ervaring leert dat schaarste en strenge regelgeving een katalysator zijn voor zwarte markten. Door de vraag niet weg te nemen maar de legale route volledig te blokkeren, wordt een perverse prikkel gecreëerd waarbij malafide vuurwerkhandel floreert.

Het uiteindelijke effect van deze maatregel kan daardoor precies het tegenovergestelde zijn van wat beoogd wordt: minder veiligheid, meer illegaal vuurwerk, grotere opslagrisico’s, meer oncontroleerbare situaties en een versterking van criminele netwerken. In mijn ogen moet de wetgever dergelijke onbedoelde neveneffecten zeer serieus nemen voordat dit voorstel in de huidige vorm wordt doorgezet.

Conclusie

De voorgestelde AMvB, in het bijzonder de regeling omtrent het afsteken van vuurwerk in verenigingsverband, biedt in de huidige vorm geen realistische, veilige of werkbare oplossing voor burgers, verenigingen of gemeenten. Voor mij als burger – die al jarenlang de jaarwisseling in kleine, besloten en veilige kring met familie en vrienden viert – betekent dit voorstel dat ik mijn vrijheid om mijn feestdag naar eigen traditie en binnen de grenzen van de wet te vieren, volledig kwijtraak.

Door de zware regeldruk, de verplichting om aan een centraal evenement deel te nemen, het ontbreken van controle over publiek, de veiligheidsrisico’s voor vrijwilligers, en de grote discretionaire ruimte van burgemeesters, wordt de jaarwisseling niet veiliger, maar juist ingewikkelder, onvoorspelbaarder en in sommige situaties zelfs gevaarlijker.

Daarnaast ben ik diep bezorgd dat deze maatregel burgers juist de illegaliteit in duwt, zoals we hebben gezien tijdens de coronajaren. De vraag naar vuurwerk blijft bestaan en zal zich verplaatsen naar het buitenland of naar schimmige binnenlandse handel. Dit leidt tot minder toezicht, meer illegale opslag, grotere risico’s en het versterken van criminele netwerken.

In een democratische rechtsstaat hebben burgers het recht op proportionele wetgeving en op het behouden van persoonlijke vrijheden, tenzij er zwaarwegende redenen zijn deze in te perken. In dit voorstel is de balans zoek: een grote groep goedwillende burgers wordt geconfronteerd met een vrijwel totaalverbod, met beperkte en onwerkbare alternatieven die bovendien nieuwe veiligheidsproblemen creëren. Daarmee dreigt een traditie die voor velen vreugde en verbinding brengt, te worden vervangen door een gestuurde en bureaucratische verplichting zonder draagvlak.

Ik verzoek u daarom dringend om dit voorstel in de huidige vorm te heroverwegen en op zoek te gaan naar een oplossing die zowel veiligheid als burgerlijke vrijheid respecteert, en die niet leidt tot de ongewenste neveneffecten die ik hierboven heb beschreven.

Ik vertrouw erop dat mijn opmerkingen worden meegenomen in de verdere besluitvorming en ben bereid om – indien gewenst – nadere toelichting te geven of deel te nemen aan consultatiesessies.
 
Bovenaan