Belofte maakt schuld…
2000-heden: De digitale revolutie.
Hoewel de titel van dit bericht anders doet vermoeden, wil ik om te beginnen graag het tweede deel van het jaar 1999 onder de loep nemen. Het jaar 2000 naderde met rasse schreden en men was bang dat veel computersystemen daar niet tegen bestand zouden zijn: het jaartal “00” zou onoverkomelijke problemen opleveren. Hoe het ook zij, in de tweede helft van 1999 werd heel veel software verkocht die dit millenniumprobleem zou moeten ondervangen.
Dit probleem had uiteraard ook consequenties voor de Dag der Dagen van 1999. Het jaartal “99” zou die avond immers veranderen in “00”. Iedereen hield z’n adem in, maar op 1 januari 2000 functioneerde alles bij ons (en op m’n werk) nog steeds volkomen normaal. De jaarwisseling 1999/2000 werd (niet alleen door ons) met veel vuurwerk gevierd. Ook buurtgenoten die ik nog nooit vuurwerk had zien afsteken, hadden nu de mooiste potten en pijlen aangeschaft. Een jaar later werd in onze buurt evenwel veel minder vuurwerk afgestoken…
Met de komst van de digitale camera werd het nu ook mogelijk om vuurwerkfilmpjes of –foto’s vast te leggen als bestand. Mijn eerste digitale camera (aangeschaft in 2004) had maar weinig opslagcapaciteit: op één memorystick (géén SD-kaart, die kwam namelijk later pas) was slechts ruimte aanwezig voor 8 foto’s of één kort filmpje van ongeveer 20 seconden. Film- of fotobestanden brandde ik daarom vaak op een cd-rom, maar helaas heb ik er ook een aantal alleen naar m’n harde schijf gekopieerd (daarover later meer).
Enkele jaren geleden vond ik op een oude cd-rom een van m’n eerste met een digitale camera gefilmde vuurwerkjes terug: een Starry Nights Fireworks-pijl. Onderstaande opname zal waarschijnlijk van de Dag der Dagen van 2004 of 2005 dateren:
In de loop van het eerste decennium van de 21e eeuw werden meer en meer vuurwerkgerelateerde websites gelanceerd, bij twee ervan heb ik me als lid aangemeld (of eigenlijk bij 3, maar AVP is inmiddels ter ziele). Hier heb ik nimmer spijt van gehad. Sterker nog, ik werd in de gelegenheid gebracht om gelijkgestemden te ontmoeten, foto- en filmbestanden te delen et cetera.
In 2006 kwamen de eerste vijfhonderdgrammers op de markt. Uiteraard kocht ik er destijds ook één (voor veel te veel geld), maar een filmpje daarvan moet ik jullie helaas schuldig blijven wegens een hardeschijfcrash in het prille begin van 2007. Wel kan ik me herinneren dat de gekochte vijfhonderdgrammer (ik weet helaas niet meer hoe hij heette) mij nogal tegenviel. Sindsdien schaf ik daarom geen vijfhonderdgrammers meer aan, ik koop voor datzelfde bedrag liever een paar wat kleinere cakes en/of singleshots.