Gisteren is er een brief vanuit het ILT naar de importeurs gegaan. Het betreft hier een waarschuwing omtrent de zogeheten doorlont Boxen.
Geachte directie,
Inleiding
Gebleken is dat er vuurwerk aan de consument te koop is en wordt aangeboden dat uitnodigt tot overtreden van het Vuurwerkbesluit. Deze brief is gericht aan alle vuurwerkimporteurs in Nederland. Veel importeurs hanteren deze wijze van te koop aanbieden. Sommige importeurs doen dat niet. Deze brief is primair gericht aan de eerste categorie van importeurs.
Problematiek
De problematiek betreft het aanbieden, aanprijzen of verkopen van consumentenvuurwerk dat op zichzelf (per onderdeel) vermoedelijk voldoet aan de veiligheidseisen van het Vuurwerkbesluit en de RACT maar dat de consument uitnodigt tot het overtreden van die eisen. Het meest in het oog springende voorbeeld betreft combinaties van batterijen die afzonderlijk voldoen aan de wettelijke eis van maximaal 500 gram kruit maar die gezamenlijk veel meer kruit bevatten en daarmee in strijd zijn met de wettelijke eisen (RACT). De wijze van aanprijzen, de gebruiksaanwijzing of de constructie nodigen de consument evident uit om de gecombineerde batterij als één geheel af te steken (doorlonten of anderszins) en daarmee de wettelijke regels te overtreden. Er zijn ook andere voorbeelden van een dergelijke wijze van aanprijzen en uitnodigen tot overtreding van de wettelijke regels. De veiligheid van de consument is hiermee in het geding.
Overtreding Vuurwerkbesluit
De importeur die dergelijke handelingen verricht, overtreedt hiermee het Vuurwerkbesluit.
Artikel 1.2.6 van het Vuurwerkbesluit geeft aan dat het verboden is om vuurwerk aan te prijzen of aan te bevelen indien de aanbieder weet, of redelijkerwijs moet vermoeden, dat dit vuurwerk zal worden aangewend voor een ander gebruik dan waartoe het gelet op de samenstelling, eigenschappen of de bijbehorende gebruiksaanwijzing kennelijk geschikt is. In dit artikel wordt aangegeven dat het hier gaat om het aanprijzen of aanbevelen van ander vuurwerk dan legaal consumentenvuurwerk (dat aan de wettelijke eisen voldoet).
Artikel 1.2.2 (onder andere lid 4 en 5) van het Vuurwerkbesluit geeft aan dat het verboden is om te bevorderen dat illegale handelingen met vuurwerk door anderen (de consument) worden uitgevoerd.
Artikel 1.2 7 van het Vuurwerkbesluit geeft aan dat het (voor de consument) ver-boden is om handelingen te verrichten waarvan hij weet of redelijkerwijs had kun-nen vermoeden dat daardoor gevaren kunnen optreden voor mens of milieu.
Zoals hiervoor aangegeven wordt met deze handelswijze de RACT overtreden (een batterij enkelschotsbuizen, maar ook een combinatie van fonteinen, mijnen, ro-meinse kaarsen en enkelschotsbuizen mag in totaal niet meer dan 500 gram pyro-technische stoffen bevatten).
Handhaving
Ten aanzien van de importeurs die op deze wijze het Vuurwerkbesluit overtreden, zal de Inspectie op basis van folders, andere reclames of andere constateringen handhavend optreden. Dit kan betekenen dat de Inspectie begin 2013 een proces verbaal aanzegt of een bestuurlijke strafbeschikking oplegt of eventueel ook een bestuursrechtelijke maatregel toepast.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
namens deze,
Paul de Boer
Inspecteur Inspectie Leefomgeving en Transport
Geachte directie,
Inleiding
Gebleken is dat er vuurwerk aan de consument te koop is en wordt aangeboden dat uitnodigt tot overtreden van het Vuurwerkbesluit. Deze brief is gericht aan alle vuurwerkimporteurs in Nederland. Veel importeurs hanteren deze wijze van te koop aanbieden. Sommige importeurs doen dat niet. Deze brief is primair gericht aan de eerste categorie van importeurs.
Problematiek
De problematiek betreft het aanbieden, aanprijzen of verkopen van consumentenvuurwerk dat op zichzelf (per onderdeel) vermoedelijk voldoet aan de veiligheidseisen van het Vuurwerkbesluit en de RACT maar dat de consument uitnodigt tot het overtreden van die eisen. Het meest in het oog springende voorbeeld betreft combinaties van batterijen die afzonderlijk voldoen aan de wettelijke eis van maximaal 500 gram kruit maar die gezamenlijk veel meer kruit bevatten en daarmee in strijd zijn met de wettelijke eisen (RACT). De wijze van aanprijzen, de gebruiksaanwijzing of de constructie nodigen de consument evident uit om de gecombineerde batterij als één geheel af te steken (doorlonten of anderszins) en daarmee de wettelijke regels te overtreden. Er zijn ook andere voorbeelden van een dergelijke wijze van aanprijzen en uitnodigen tot overtreding van de wettelijke regels. De veiligheid van de consument is hiermee in het geding.
Overtreding Vuurwerkbesluit
De importeur die dergelijke handelingen verricht, overtreedt hiermee het Vuurwerkbesluit.
Artikel 1.2.6 van het Vuurwerkbesluit geeft aan dat het verboden is om vuurwerk aan te prijzen of aan te bevelen indien de aanbieder weet, of redelijkerwijs moet vermoeden, dat dit vuurwerk zal worden aangewend voor een ander gebruik dan waartoe het gelet op de samenstelling, eigenschappen of de bijbehorende gebruiksaanwijzing kennelijk geschikt is. In dit artikel wordt aangegeven dat het hier gaat om het aanprijzen of aanbevelen van ander vuurwerk dan legaal consumentenvuurwerk (dat aan de wettelijke eisen voldoet).
Artikel 1.2.2 (onder andere lid 4 en 5) van het Vuurwerkbesluit geeft aan dat het verboden is om te bevorderen dat illegale handelingen met vuurwerk door anderen (de consument) worden uitgevoerd.
Artikel 1.2 7 van het Vuurwerkbesluit geeft aan dat het (voor de consument) ver-boden is om handelingen te verrichten waarvan hij weet of redelijkerwijs had kun-nen vermoeden dat daardoor gevaren kunnen optreden voor mens of milieu.
Zoals hiervoor aangegeven wordt met deze handelswijze de RACT overtreden (een batterij enkelschotsbuizen, maar ook een combinatie van fonteinen, mijnen, ro-meinse kaarsen en enkelschotsbuizen mag in totaal niet meer dan 500 gram pyro-technische stoffen bevatten).
Handhaving
Ten aanzien van de importeurs die op deze wijze het Vuurwerkbesluit overtreden, zal de Inspectie op basis van folders, andere reclames of andere constateringen handhavend optreden. Dit kan betekenen dat de Inspectie begin 2013 een proces verbaal aanzegt of een bestuurlijke strafbeschikking oplegt of eventueel ook een bestuursrechtelijke maatregel toepast.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
namens deze,
Paul de Boer
Inspecteur Inspectie Leefomgeving en Transport