Illegaal vuurwerk moet de buurt uit

Moontan

Moderator
Medewerker
Illegaal vuurwerk moet de buurt uit

TWENTE - Op 12 oktober ontplofte een berging aan de Händelstraat in Hengelo. Uit onderzoek is gebleken dat de eigenaar - die bij de ontploffing zwaar gewond raakte - vermoedelijk zelf vuurwerk heeft gefabriceerd. Het Vuurwerkteam van Politie Twente wil dit soort excessen graag vóór zijn. Daarom vraagt het duo mensen alert te zijn.

Bert Kuperus en Riekus Wessels willen graag met hun verhaal in de krant. Hoe meer aandacht, hoe beter. “In Hengelo ging het mis, maar een weekje eerder hebben we aan de Lipperkerkstraat in Enschede wel op tijd kunnen toeslaan. Daar troffen we na tips van een buurtbewoner in een garagebox 2.500 kilo zwaar vuurwerk aan. Naast die box werd door een nietsvermoedende buurman aan auto’s geklust. Bij een ontploffing was de ramp niet te overzien geweest!”

Wessels en Kuperus werken vanuit het Milieuteam van Politie Twente. Dit jaar zijn ze voor het eerst helemaal vrijgemaakt voor de opsporing van illegaal vuurwerk. “Daarbij willen we zo dicht mogelijk bij de burger staan. Mensen moeten ons weten te vinden. Als ze bang zijn voor represailles kunnen ze natuurlijk ook een anonieme melding doen. Het belangrijkste is dat illegaal vuurwerk uít de wijk wordt gehaald.”

Hoewel de vergelijking misschien mank gaat, lijkt het of men in Twente weinig heeft geleerd van de vuurwerkramp. “Veel vuurwerkhandelaren hebben dollartekens in hun ogen. Ze kunnen in een beperkte tijd ontzettend veel verdienen en daarbij verliezen ze alle risico’s uit het oog.” Daarom is het zo belangrijk dat weldenkende burgers hun ogen extra goed open houden. “Waar je op moet letten? Op busjes die steeds op hetzelfde adres dozen afleveren. Op dozen met daarop Chinese tekens. Op extreem lange dozen; daarin kunnen lawinepijlen zitten.” Juist in de grensregio tiert de handel welig. Vanuit het Oostblok, maar ook vanuit Duitsland komt veel zwaar vuurwerk de grens over. Kuperus: “Ik sta wel eens met m’n ogen te knipperen als ik zie wat er in Duitse supermarkten in het schap ligt. Daar mag veel meer.”
Het team is blij met elke tip, maar af en toe levert een melding niets op. “We stonden een keer bij een meneer aan de deur waarvan een buurman vermoedde dat hij handelde in illegaal vuurwerk. Dat bleek niet het geval. Wel stak de man regelmatig vuurwerk aan samen met z’n zoontje, maar hij had niet meer dan de toegestane tien kilo in huis. Afsteken mag natuurlijk ook niet buiten de feestdagen om, maar voor een proces-verbaal hadden we hem op heterdaad moeten betrappen.”

http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=2044005

ifeelfine

Registered User
Kuperus: “Ik sta wel eens met m’n ogen te knipperen als ik zie wat er in Duitse supermarkten in het schap ligt. Daar mag veel meer.”

o sinds waneer mag er meer in duitsland???

Wel stak de man regelmatig vuurwerk aan samen met z’n zoontje, maar hij had niet meer dan de toegestane tien kilo in huis.

Dus de politie houd wel de 10 kilo grens aan??

Red Eagle

Registered User
Welke winkel in Duitsland dan?
Dan ga ik gelijk even kijken of er wat in de schappen ligt!
Het vuurwerk hier is doorgaans veel minder ipv meer.
Nederland heeft veel meer keus en stukken zwaarder in verhouding dus waar ze dat dan op baseren?
Bovendien geeft de gemiddelde Duitser geen reet om vuurwerk maar meer om de alcohol.
Dus zo wild is het hier nou ook weer niet.

Bovenaan