Houten

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Tijd: 22.00
Wie: Dream Fireworks
Waarom: Koninginnedag
Waar: Kooikersplas
Wat: Professioneel
Provincie: Utrecht
Extra Info: Programma

Moontan

Moderator
Medewerker
Broedvogels vogelvrij door vuurwerkshow?
Geplaatst op: woensdag 10 april 2013 om 10:42

In de laatste editie van 't Groentje lazen wij tot onze verbazing dat er met Koninginnedag opnieuw vuurwerk wordt afgestoken bij de Kooikersplas. En in verband met de troonswisseling zelfs extra veel. Nu zijn wij niet tegen een feestje, maar dit knalfeest vinden wij om diverse redenen ongepast. De belangrijkste is de gekozen locatie. De Kooikersplas is juist in dit seizoen een broedplaats en 'speeltuin' voor veel vogelsoorten. De gemeente is hier al eerder over aangeschreven, maar schuift de verantwoordelijkheid door naar de provincie. Als de provincie geen bezwaar heeft, waarom zou de gemeente dit dan wel hebben? Omdat de gemeente ook zelf verantwoordelijkheid kan nemen bijvoorbeeld? Houten heeft bovendien plekken genoeg waar op een meer verantwoorde wijze een vuurwerkshow kan worden gehouden. Een tweede reden waarom wij dit ongepast vinden, is de kosten die zo'n evenement met zich mee brengt. De gemeente verhoogt wel de lokale lasten om de begroting passend te krijgen, maar heeft kennelijk wel geld om (op onze kosten) extra uit te pakken met een vuurwerkshow van nog geen 30 minuten. Om deze redenen doen wij een dringend beroep op bewoners, bestuurders en betrokkenen om de nieuwe koning welkom te heten met een gepaste groet, op een gepaste locatie. Dus zonder inwoners onnodig op kosten te jagen en broedvogels onnodig te verjagen. Lang leve de nieuwe koning en lang leve de vogels.

Ruud Barrels, Houten

Reactie Oranjecomité:

In de ingezonden brief staan een paar onjuistheden. De Kooikersplas is ongeveer 25 jaar geleden in overleg met de gemeente aangewezen als meest veilige plek binnen Houten. Wij weten dat elk jaar rond 22.00 uur een aantal eenden opvliegen, maar die komen een half uur later ook weer terug. Om vast te stellen dat er binnen de gemeente Houten voldoende alternatieve plakken zijn om op een verantwoorde manier een vuurwerkshow te houden geeft aan dat de schrijver geen idee heeft van de voorschriften. Ook hier staat de gemeente buiten. De vergunning wordt afgegeven door de provincie, die ook vóór en tijdens de vuurwerkshow blijft controleren. Elk jaar wordt het vuurwerk door ruim 15.000 mensen bezocht en ook die voelen zich veilig vanwege de plek waar zij kunnen staan. Over het tweede argument kan ik duidelijk zijn. De kosten van deze vuurwerkshow worden gedragen door sponsoren, honderden donateurs en inkomsten uit andere activiteiten. De gemeente staat er dus volkomen buiten. Zelfs aan de uitbreiding van de festiviteiten wordt geen extra bijdrage gegeven vanwege de bezuinigingen.

http://www.groentje.nl/www/index.cfm?page=artikel&artid=8778

ifeelfine

Registered User
zo hey een oranjecommitee dat eens een goed van zich afbijt, hulde altijd leuk vuurwerkshowtje daar maar nu zit ik in een dilemma, op loopafstand van mijn nw woning wil mijn nw woonplaats ook een vuurwerk houden op kroningsdag, kan er nog niks officieels over vinden alleen dat groenlinks bezwaar heeft gemaakt tegen vuurwerk ivm jawel hoor de broedende vogels......

Edit myself info gevonden nu nog op de callender jongens :p

http://www.koninginnedagvreeswijk.n...n/vuurwerk-ter-afsluiting-koninginnedag-2013/

Laatst bewerkt:

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Vuurwerkshow:
22.00 uur De afsluitende vuurwerkshow wordt groter dan in voorgaande jaren met (als het weer het toelaat) een indrukwekkende finale. Het vuurwerkprogramma wordt samengesteld uit professionele vuurwerkeffecten van topkwaliteit. Het wordt een wervelende choreografie in waaiervormen en schitterende kleurencombinaties van ongeveer 18 minuten vanaf de oostzijde van de Kooikersplas.
In verband met de veiligheidsvoorschriften zal de Rondweg tussen de inprikker De Sloten en de afslag naar Odijk (Kruisweg) van 21.55 uur tot 22.30 uur worden afgesloten. Ook de Binnenweg wordt ter hoogte van de Kooikersplas afgesloten.
De Scouting zal dit proces begeleiden. Het verkeer uit de wijken De Bermen en De Akkers kunnen bij het verlaten van de wijk alleen richting de Kruisweg rijden.

Tobias

FPM Fotograaf & Filmer
Medewerker
Ik heb gisteren geholpen met het opbouwen van de show in Houten. Het was een leuke, gezellige maar ook beste wel zware dag! Hieronder staan een aantal opbouw foto's en wat foto's van de show zelf:

14923021.9d879f2c.560.jpg

14923027.f49acf04.560.jpg

14923033.15b59eed.560.jpg

14923037.8686f6ab.560.jpg

14923041.b19d0f94.560.jpg

14923043.fafbc08d.560.jpg

14923045.47819229.560.jpg

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Mooie foto's Tobias! Vanuit Vianen konden we ook o.a. de cracker polypen zien.
heeft er nog iemand gefilmd?

Tobias

FPM Fotograaf & Filmer
Medewerker
Thanks Jos. Ik ben ook wel benieuwd naar een filmpje :embarrased:

shinji

Moderator
Medewerker
En ik altijd maar denken dat de kaandels van Frits lukraak geschoten worden. Dankzij de filmer weten we nu beter.

Bovenaan