Hilversum kan vuurwerk in centrum verbieden

Moontan

Moderator
Medewerker
Hilversum kan vuurwerk in centrum verbieden

HILVERSUM - De gemeente Hilversum kan dit jaar het afsteken van vuurwerk in het centrum verbieden. Niet alleen de burgemeester maar ook het college van B en W kan een dergelijk verbod instellen, oordeelde de afdeling bestuursrecht van de rechtbank Midden-Nederland donderdag.

Vorig jaar stak de rechter op het laatste moment nog een stokje voor het verbod op het afsteken van vuurwerk in het winkelgebied en centrum van Hilversum. De beslissing voor die maatregel had formeel gezien alleen door de burgemeester genomen kunnen worden en niet door het college, zei de voorzieningenrechter toen. Het verbod ging daarom niet door.

De zaak die donderdag voorlag was aangespannen door vuurwerkhandelaren die een verlies aan omzet vrezen door een verbod. Die krijgen nu nul op het rekest. Van de rechtbank hoeft het college geen rekening te houden met de financiële belangen van de vuurwerkhandelaren.

(Bron: ANP)

Tony

Administrator
Medewerker
het begin van het einde?? als overheid hoef je dus niet vuurwerkhandelaren uit te kopen weer een horde weggenomen

Dat is denk ik ook nog niet aan de orde. Vuurwerk kan gewoon verkocht worden. Er zijn alleen bepaalde delen waar geen vuurwerk mag worden afgestoken. Dat is weer anders als je nergens in Hilversum nog vuurwerk mag afsteken.

Daarbij zal een rechter 9 van de 10 keer kiezen voor veiligheid boven geld.

Vuurwerk023

Registered User
Gelukkig woon ik niet in het centrum en heb ik er geen last van, wordt tijd dat Fred of ik burgemeester van Hilversum worden!

Moontan

Moderator
Medewerker
Gelukkig woon ik niet in het centrum en heb ik er geen last van, wordt tijd dat Fred of ik burgemeester van Hilversum worden!

Ik woon niet in het centrum gelukkig, maar er wel akelig dichtbij!! Scheelt slechts honderden meters van het gebied waar het verbod geldt.

sprinkhaan

Registered User
Blijf het een raar verhaal vinden dit. Maar ja, ik heb geen rechten gestudeerd.
Maar ik blijf er bij dat ik dit principieel misbruik maken van een apv vind.

chromeeh

Registered User
Ik woon niet in het centrum gelukkig, maar er wel akelig dichtbij!! Scheelt slechts honderden meters van het gebied waar het verbod geldt.

En vervolgens gaan liefhebbers die wel willen stoken precies op de rand van het gebied staan stoken met z'n allen.
En dit zal uiteraard ook weer de nodige problemen geven...

Vind het een kortzichtig beleid...

Moontan

Moderator
Medewerker
Hilversum kan dit jaar het afsteken van vuurwerk in het centrum verbieden. Dat blijkt na een uitspraak van de afdeling bestuursrecht van de rechtbank Midden-Nederland. Niet alleen burgemeester Broertjes, maar het complete college kan een verbod instellen.

Vorig jaar verbood de rechter een dergelijke maatregel nog op het laatste moment. De beslissing had formeel gezien alleen door de burgemeester genomen kunnen worden. De zaak was aangespannen door vuurwerkhandelaren, die omzetverlies vreesden.

De Hilversumse vuurwerkverkopers leggen zich overigens nog niet definitief neer bij het vuurwerkverbod. Komende week bepalen ze of de Raad van State nog gaan vragen het verbod voor komend jaar op te heffen. Ze zeggen dat het vooral onduidelijk is wat er nu nog wel mag. Volgens de vuurwerkverkopers zijn bijvoorbeeld kleine grondbloemen en gilende keukenmeiden het hele jaar door toegestaan.

Ondertussen huurt Hilversum ter controle van het vuurwerkverbod beveiligers in. Het verbod geldt ook voor tuinen en balkons. De vuurwerkshow op het Langgewenst gaat 18 minuten duren.Tenslotte wordt nagedacht over hulp van TNO. In de Meent is al ervaring opgedaan met zogeheten knalsensors. Na een geregistreerde klap is dan de exacte locatie beschikbaar.

http://rtihilversum.nl/nieuws/

wit1704

Registered User
Wie gaat dat controleren dan?

Wat schiet zo' n gemeente hier nu mee op?
Gaat dit tonnen schade schelen of die overlast met die super knallen?
Denk het niet.
Maar goed de burgervader van Hilversum zal wel na de jaar wisseling aantonen dat het iets was dat ze al jaren eerder hadden moeten doen en dat het aan alle verwachtingen voldeed.
Dus een opmaker om heel Hilversum als vuurwerkvrije zone in de toekomst te verklaren.
Goed bezig hoor. Echt geweldig dit gaat idd tonnen schade besparen, hi hi.

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkbranche Hilversum stapt toch naar Raad van State

HILVERSUM - De gang naar de rechter was vorig jaar succesvol, maar de uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland maakte vorige week donderdag duidelijk dat Hilversum met oud en nieuw toch echt een vuurwerkvrije zone mag instellen. Vuurwerkhandelaar Dirk Witbaard gaat dat proberen te voorkomen en stapt naar de Raad van State.

Dat meldt RTi Hilversum. Tegenover de lokale omroep verklaarde Witbaard, die namens meer vuurwerkhandelaren spreekt, zich te beroepen op discriminatie. "Ik vind het raar dat iedereen in Nederland vuurwerk mag afsteken met de jaarwisseling en de mensen in het centrum van Hilversum niet. Mensen mogen hier dus minder dan andere mensen", stelde hij dinsdag.

Burgemeester Pieter Broertjes gaf dinsdag eerder aan dat de vuurwerkbranche naar de Raad van State kon stappen, maar verwachtte niet dat dit nog ging gebeuren. Hij zei dat Witbaard dan een spoedprocedure moet aanvragen, wil de zaak nog voor 31 december dienen. Dat is gebeurd.

http://www.hilversumsnieuws.nl/lees/53795/vuurwerkbranche-hilversum-stapt-toch-naar-raad-van-state

Bovenaan