Hilversum gastheer landelijk vuurwerk overleg

Moontan

Moderator
Medewerker
Hilversum gastheer landelijk vuurwerk overleg

HILVERSUM Hilversum is dinsdag 8 juli het gastheer voor het landelijk vuurwerk overleg.
Ambtenaren van de G4, de G32, VNG en van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid komen naar Hilversum om over vuurwerk te praten. Het Rijk wil graag weten welke maatregelen gemeentes treffen om vuurwerkoverlast tegen te gaan, zodat zij daar in kunnen ondersteunen.

Burgemeester Pieter Broertjes van de gemeente Hilversum ziet graag dat er een algeheel vuurwerkverbod komt tijdens de jaarwisseling. Het is al meerdere keren misgegaan tijdens oud en nieuw in Hilversum.

Broertjes over het landelijk overleg: "Het doel van de bijeenkomst is om kennis en ervaring uit te wisselen zodat de jaarwisseling een veilig en gezellige evenement blijft voor iedereen."

http://www.rtvnh.nl/nieuws/146630/Hilversum+gastheer+landelijk+vuurwerk+overleg

RedBaron

Registered User
ik mis de meest belangrijke hier tussen.. de zogenaamde branche vereniging van dat vuurwerk de BPN?? waarom praat en vergaderd de nederlandse overheid toch altijd over zaken en onderwerpen zonder het onderwerp, belangen groeperingen enzovoorts zelf er bij te betrekken!?

Moontan

Moderator
Medewerker
Pieter Broertjes ontvangt vandaag tientallen gemeenten om te praten over vuurwerk. Doel: samen nadenken over hoe Oud en Nieuw gezellig en veiliger kan verlopen.

De burgemeester lichtte zijn persoonlijke motivatie toe: "Twee jaar geleden was ik getuige van een vuurwerkbom. Die verwoestte een voorgevel van een hotel." Sindsdien probeert Broertjes zijn collega's te overtuigen van zijn methode.

In 2014 is het centrum van Hilversum namelijk vuurwerkvrij. Tenminste, de gemeente organiseert zelf een knalfeest. Verder is landelijk vastgesteld dat de afsteektijden voortaan van zes uur 's avonds tot twee uur 's nachts zijn. Vroeger konden vuurwerkfanaten al om tien uur 's ochtends in de weer.

radio intervieuw met Broertjes:

http://www.radio1.nl/item/205900-Hilversum gastheer overleg vuurwerk.html

DJ-ArSoN

Registered User
Ben benieuwd wat hier vandaag uit gaat komen.
Qua regelgeving verwacht ik weinig nieuws, aangezien de Tweede Kamer net het debat achter de rug heeft.

Pyromaniac 1975

Registered User
Ben benieuwd wat hier vandaag uit gaat komen.
Qua regelgeving verwacht ik weinig nieuws, aangezien de Tweede Kamer net het debat achter de rug heeft.

Klopt.
Echter zal er wel een evaluatiegesprek plaats vinden om te kijken of verdere beperkingen nodig zijn.
De strijd is dus nog niet over.
Daarom is het belangrijk actief bezig te blijven om onze traditie te behouden.

Puur

Registered User
Klopt.
Echter zal er wel een evaluatiegesprek plaats vinden om te kijken of verdere beperkingen nodig zijn.
De strijd is dus nog niet over.
Daarom is het belangrijk actief bezig te blijven om onze traditie te behouden.

dan lijkt het me handiger dat ze eerst deze jaarwisseling afwachten en daarna evalueren of de nieuwe maatregelen effect hebben gehad....maar ja het blijven politici die steeds meer irritatie gaan opwekken bij mij en meer medelanders neem ik aan.

Moontan

Moderator
Medewerker
Gemeenten denken over vuurwerkvrije zones

HILVERSUM - Een aantal Nederlandse gemeenten denkt erover om met oud en nieuw vuurwerkvrije zones in te stellen. Dat werd duidelijk tijdens een overleg van de grote gemeenten in Nederland, zo liet de Hilversumse burgemeester Pieter Broertjes dinsdag weten. Welke gemeenten dat zijn, is nog niet duidelijk.

Zijn gemeente was gastheer voor het 'landelijk overleg vuurwerk'. Daar is ook besloten om in september te spreken met Europese vuurwerkexperts, om te zien of de Europese regelgeving kan worden gelijkgetrokken. Verder zullen gelijkgestemde gemeenten meer samen gaan optrekken in hun maatregelen en zullen ze meer voorlichting geven over de gevaren van illegaal vuurwerk.

Hilversum loopt voorop met beleid om overlast tegen te gaan. Zo zal het centrum van Hilversum komende jaarwisseling 'vuurwerkvrij' zijn. De politie zal daar dan op handhaven; iemand die op heterdaad wordt betrapt, kan rekenen op een boete. Uiteindelijk wil Broertjes zelfs heel Hilversum vuurwerkvrij maken, zo liet hij dit voorjaar weten.

Dat is volgens hem echter een „punt aan de horizon”. Maar het is wel duidelijk dat gemeenten klaar zijn met de overlast, de schade en ook het fysieke leed dat vuurwerk veroorzaakt.

Broertjes vindt het jammer dat de Tweede Kamer vorige week besloot om de vuurwerkverkoop te handhaven op 3 dagen. Eerder stelde het kabinet voor om die termijn terug te brengen naar 2 dagen, maar daar zag de Kamer niets in. Wel wordt de periode waarin vuurwerk mag worden afgestoken, flink teruggebracht. In plaats van om 10 uur 's ochtends op oudejaarsdag, wordt dat 18.00 uur. „Die tijd gaat helpen en zo gaan we stap voor stap verder”, aldus Broertjes.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22831832/___Vuurwerkvrije_zones___.html

Pyromaniac 1975

Registered User
Heel leuk dat men het gelijk wil trekken (ben ik zeker voorstander van)
Echter zal Nederland zich dan in mijn ogen moeten aanpassen en het CE vuurwerkbesluit 1 op 1 overnemen en het Ract gelijk in de prullenbak werpen..
Waarom zouden weet ik veel landen zich moeten aanpassen aan Nederland.
Ik denk dat Nederland zich maar moet aanpassen aan de rest.

Z@P

Registered User
Ik heb een broertje dood aan die man ;-). Waarom zit de haat tegen vuurwerk bij die man zo diep. Waarom is het zijn missie om onze vuurwerktraditie om zeep te helpen. Ik snap er niks van.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Tony

Administrator
Medewerker
Gemeenten denken over vuurwerkvrije zones

HILVERSUM - Een aantal Nederlandse gemeenten denkt erover om met oud en nieuw vuurwerkvrije zones in te stellen. Dat werd duidelijk tijdens een overleg van de grote gemeenten in Nederland, zo liet de Hilversumse burgemeester Pieter Broertjes dinsdag weten. Welke gemeenten dat zijn, is nog niet duidelijk.

Zijn gemeente was gastheer voor het 'landelijk overleg vuurwerk'. Daar is ook besloten om in september te spreken met Europese vuurwerkexperts, om te zien of de Europese regelgeving kan worden gelijkgetrokken. Verder zullen gelijkgestemde gemeenten meer samen gaan optrekken in hun maatregelen en zullen ze meer voorlichting geven over de gevaren van illegaal vuurwerk.

Hilversum loopt voorop met beleid om overlast tegen te gaan. Zo zal het centrum van Hilversum komende jaarwisseling 'vuurwerkvrij' zijn. De politie zal daar dan op handhaven; iemand die op heterdaad wordt betrapt, kan rekenen op een boete. Uiteindelijk wil Broertjes zelfs heel Hilversum vuurwerkvrij maken, zo liet hij dit voorjaar weten.

Dat is volgens hem echter een „punt aan de horizon”. Maar het is wel duidelijk dat gemeenten klaar zijn met de overlast, de schade en ook het fysieke leed dat vuurwerk veroorzaakt.

Broertjes vindt het jammer dat de Tweede Kamer vorige week besloot om de vuurwerkverkoop te handhaven op 3 dagen. Eerder stelde het kabinet voor om die termijn terug te brengen naar 2 dagen, maar daar zag de Kamer niets in. Wel wordt de periode waarin vuurwerk mag worden afgestoken, flink teruggebracht. In plaats van om 10 uur 's ochtends op oudejaarsdag, wordt dat 18.00 uur. „Die tijd gaat helpen en zo gaan we stap voor stap verder”, aldus Broertjes.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22831832/___Vuurwerkvrije_zones___.html

Heel leuk dat men het gelijk wil trekken (ben ik zeker voorstander van)
Echter zal Nederland zich dan in mijn ogen moeten aanpassen en het CE vuurwerkbesluit 1 op 1 overnemen en het Ract gelijk in de prullenbak werpen..
Waarom zouden weet ik veel landen zich moeten aanpassen aan Nederland.
Ik denk dat Nederland zich maar moet aanpassen aan de rest.

Hij zal zich de P schrikken als hij weet waar hij over praat.
Europa gelijk trekken? DOE MAAR GELIJK! hahaha

shinji

Moderator
Medewerker
Hij zal zich de P schrikken als hij weet waar hij over praat.
Europa gelijk trekken? DOE MAAR GELIJK! hahaha

Zoals een echte Nederlandse ambtenaar,bedoeld deze aan grootheidswaanzin leidende burgemeester dat heel Europa gelijk getrokken moet worden naar Nederlandse maatstaven.

Tony

Administrator
Medewerker
Zoals een echte Nederlandse ambtenaar,bedoeld deze aan grootheidswaanzin leidende burgemeester dat heel Europa gelijk getrokken moet worden naar Nederlandse maatstaven.

Ja dat zal best wel weer. Alleen komt hij dan van een joude kermis thuis want in Italie, Spanje en Malta hebben ze hier gewoon kak aan mensen die totaal nergens geen verstand van hebben.

kingmokum

Banned
Hier waarschuw ik jullie al de hele tijd voor;

'' Wel wordt de periode waarin vuurwerk mag worden afgestoken, flink teruggebracht. In plaats van om 10 uur 's ochtends op oudejaarsdag, wordt dat 18.00 uur. „Die tijd gaat helpen en zo gaan we stap voor stap verder”, aldus Broertjes ''

Over een jaar of 2 word het 20.00 in de avond, een paar jaar later 22.00 en daarna schaffen ze het maar helemaal af...

magnolia

Registered User
Hier waarschuw ik jullie al de hele tijd voor;

'' Wel wordt de periode waarin vuurwerk mag worden afgestoken, flink teruggebracht. In plaats van om 10 uur 's ochtends op oudejaarsdag, wordt dat 18.00 uur. „Die tijd gaat helpen en zo gaan we stap voor stap verder”, aldus Broertjes ''

Over een jaar of 2 word het 20.00 in de avond, een paar jaar later 22.00 en daarna schaffen ze het maar helemaal af...

als we echt massaal ongehoorzaam zijn legt dat plan van zelf wel het loodje .
tijdens het WK had de politie al de grootste moeite het geknal te bestrijden .
dus in theorie zou burgerlijke ongehoorzaamheid ook een machtsmiddel van het volk kunnen zijn

kingmokum

Banned
Het lijkt mij een goed idee om een demonstratie te plannen 31-12 om 10.00 samen met de grote fora.

Tis tijd om een tegengeluid te laten horen.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Ik vond al het WK/oranje vuurwerk wat te horen was al een heel hoog - F@€& Y^# !! - gehalte hebben.

het zal ze niet ontgaan zijn dat ze niks konden handhaven en geen enkel goed argument hebben waarom het handhaven niet lukte.

Is het zo goed zichtbaar gemaakt dat ze vooral stampei maken voor politiek gewin? Voor mij wel.

Bovenaan