Hillesluis zonder vuurwerk na oudjaar vol geweld

Plum Bloom

Registered User
In een groot deel van de Rotterdamse wijk Hillesluis geldt in de oudejaarsnacht een verbod op vuurwerk. Het is de eerste keer dat in Rotterdam een vuurwerkvrije zone wordt aangewezen om een einde te maken aan gewelddadige jaarwisselingen. Er volgen meer maatregelen.

Om klokslag twaalf uur mogen bewoners van de Riederlaan en omgeving niet voor hun eigen deur het nieuwe jaar inluiden met vuurwerk. Relschoppers maakten een einde aan deze traditie. Twee jaarwisselingen op rij keerden feestvierders in dit deel van Hillesluis op Rotterdam-Zuid zich tegen hulpverleners.

,,We willen de rust bewaken'', zegt Fatih Elbay, voorzitter van de gebiedscommissie. De gebiedscommissie heeft de vuurwerkvrije zone aangewezen op verzoek van de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb. Die zal ook nog andere maatregelen nemen om een einde te maken aan het geweld.

Eerder sprak hij over bijvoorbeeld een samenscholingsverbod of gebiedsverboden. De boodschap van de burgemeester: het nieuwe jaar inluiden mag niet nog een keer uitlopen op geweld tegen hulpverleners.

Geweld

Verleden jaar kregen twee agenten stenen en vuurwerk naar hun hoofd gegooid, toen zij uit hun auto stapten omdat jongeren een aanhangwagen op een vreugdevuur wilden rijden. De aanhangwagen van een bewoner ging in vlammen op. Ook andere voertuigen raakten in deze nacht beschadigd. De mobiele eenheid greep in. Een jaar eerder keerden omstanders zich tegen hulpverleners die een brandje wilden blussen.

,,De politie en toezichthouders zullen de zone handhaven'', zo stelt Elbay. ,,Ik ben zelf geboren en getogen in Hillesluis. Het is nog altijd een fijne en leuke wijk, maar er zijn altijd rotte appels. Daarom moeten we zo'n maatregel nemen.''

Ook elders in Rotterdam zijn er vuurwerkvrije zones, bijvoorbeeld op de plekken waar het publiek naar de grote vuurwerkshow kijkt, op het Stadhuisplein, maar ook bij kinderboerderijen en ziekenhuizen. Buiten de zones mag op 31 december om 18 uur het eerste vuurwerk de lucht in.

https://www.ad.nl/rotterdam/hillesluis-zonder-vuurwerk-na-oudjaar-vol-geweld~a86956ad/

Plum Bloom

Registered User
Hillesluis is een wijk met ruim 11.000 inwoners.

Meer info over deze wijk:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hillesluis_(wijk)

Ow, daar komt een dikke vette aap uit de mouw:

Hillesluis is een wijk met overwegend allochtone inwoners en een jonge leeftijdsopbouw. In 2001 en 2003 werd de wijk aangemerkt als onveilige wijk, met een veiligheidsindex van 3.7 / 3.8 op een schaal van 10. In 2008 kreeg ze het label probleemwijk met een veiligheidsindex van 4.6. In februari 2009 werd bekend dat Hillesluis hoog scoorde op de lijst met 40 probleemwijken van de toenmalige minister van volkshuisvesting Ella Vogelaar.

Best benieuwd hoeveel vuurwerkletsels rond de jaarwisseling in deze wijk zijn ontstaan. En hoe veel schade er is aangericht.

Laatst bewerkt:

joszie

Zilveren Member
Een vuurwerkverbod om relschoppers tegen te gaan. Ik hoop dat de pleuris uitbreekt daar en dat men gaat inzien dat niet het vuurwerk het probleem is.

Plum Bloom

Registered User
Op een of andere manier ben ik toch blij met dit bericht. Wijst er op dat er gericht wordt aangepakt in een probleemgebied. Zou kunnen betekenen dat daar waar geen problemen zijn ook geen maatregelen zullen volgen. Kortom: (vooralsnog) geen totaalverbod in de maak? Of zie ik iets volledig over het hoofd?

AWG

Registered User
Op een of andere manier ben ik toch blij met dit bericht. Wijst er op dat er gericht wordt aangepakt in een probleemgebied. Zou kunnen betekenen dat daar waar geen problemen zijn ook geen maatregelen zullen volgen. Kortom: (vooralsnog) geen totaalverbod in de maak? Of zie ik iets volledig over het hoofd?

ik begrijp je logica niet.

een gemeente van 11000 inwoners.
ze mogen geen vuurwerk afsteken.
gaan ze natuurlijk toch doen, of als alternatief de boel naar de $%%%$% slaan.
tuurlijk wordt dit gewoon dan meegenomen in het oudennieuw riedeltje wat elk jaar gezongen wordt.
school in de hens?? vuurwerk
caferuzie?? vuurwerk
steekpartij?? vuurwerk
hoofd boven mortierbuis?? consumentenvuurwerk.
autos, in de fik?? vuurwerk

hoe kom je erbij dat er geen problemen zouden ontstaan?? nu mogen ze niet meer voor de deur afsteken dus gaan ze rondslenteren en rotzooien.
ze hebben geen gebiedsverbod of huisarrest en bovendien kun je dat niet naleven want daar is de mankracht niet naar.

hoe dan ook heeft dit altijd met totaalverbod van doen,
als het verbod goed gaat zeggen ze: zie je wel het werkt kunnen we landelijk invoeren.
als het verbod niet goed gaat zeggen ze: zie je wel verbieden die hap.
maar dat is zoals ze altijd te werk zijn gegaan in den haag.
niet gehinderd door enige kennis van zaken, alleen maar onderbuikgevoelens, lobbys en symboolpolitiek voor de buhne.

haat me maar, stiekem weet iedereen het al hier, alleen sommige van jullie willen het gewoon niet onder ogen zien.
ze hebben totaal geen scrupules kerel, helemaal niks.
ze halen er alles bij,
-leugens over gewonde kinderen,
-zwangere vrouwen en miskramen,
-dode dieren ,
-pielen met de percentages en cijfers,
-enschede
-bermbommen uit afghanistan erbij halen,
-handgranaten,
-alle door andere dingen veroorzaakte problemen ook op vuurwerk verhalen.(mensen steken mekaar denk ik niet meer neer als er geen vuurwerk meer is ofzo),
-lekker liegen in je vuurwerkmeldpunt,
-valt me nog mee maar is misschien kwestie van geduld en groenslinks en partij van de dummies gaan zelf de straat op met een tasje cobra,s.
het doel heiligt de middelen immers??

deze discussie wordt al jaren op een hele smerige manier gevoerd en daar kun je niet tegen vechten.
de liefhebbers doen al wat ze kunnen , dit is niet onze schuld , maar dit is hoe het gaat.

Laatst bewerkt:

adgertic

Registered User
Ik had een ander verbod in gedachten, maar dat mag je dan weer niet zeggen
Van wie niet?
Hillesluis en zeker de betreffende laan en omgeving staat bekend als probleemgebied.... Toch erg blij dat ik heb gekozen voor een woning boven de Maas.....

adgertic

Registered User
Het aantal politieoptredens lijkt samen te hangen met het weer.... Afgelopen jaar was kouder, daardoor minder?
Wel een interessant iets om te blijven volgen.

Plum Bloom

Registered User
Stond onlangs in de Gelderlander:

De PVV is het meest radicaal in de afwijzing van een verbod. De partij van Geert Wilders ontkent dat er grote problemen zijn rond de jaarwisseling.

Die gaat de Marokkanen-kaart trekken in het komende Kamerdebat, let maar op. Daling aantal vuurwerkletsels in NL is afgelopen jaarwisseling louter gestagneerd omdat er een zeer sterke stijging te zien was in met name Rotterdam en Den Haag.

Bovenaan