Het weer tijdens de jaarwisseling 2008-2009

Dutchthug

Registered User
Achja ben ik de enige die de mist wel wat vind hebben? Geeft wel een leuke sfeer, zeker voor knalvuurwerk zie je die flitsen zo mooi!

En vorig jaar geen problemen gehad met siervuurwerk tijdens de mist.

-RX

Registered User
Tja voor knalwerk maakt het idd weinig uit ja, maar goed toch maar blijven hopen op een neerslag en mistvrije nacht.

gr -RX

Vuurwerkhal.nl

Registered User
Mist is funest voor een goed oud en nieuw.

Alle raddraaiers en pyromanen kunnen net zoals de vorige jaarwisseling lekker, in alle anonimiteit, hun gang gaan en de boel voor de vuurwerkliefhebbers weer goed verzieken.
Vuurwerk krijgt tenslotte toch de schuld van alle uitgebrandde scholen en auto's.

Zo te zien wordt het voor de echte liefhebber mooi vuurwerkweer met een paar graden vorst en windkracht 2.

woensdag
Zonneschijn (%) 50
Neerslagkans (%) 20
Neerslaghoeveelheid (mm) 0
Minimumtemperatuur (ºC) -5/-2
Middagtemperatuur (ºC) 1/4
Windrichting VAR
Windkracht (bft) 2

Alle cijfers zijn gemiddelden over Nederland

Koetje

Registered User
van knmi.nl
"Tijdens de jaarwisseling kans op dichte mist."

Meestal zitten die prutsers er toch naast dus ik maak me nog niet zo druk.

thunderflash

Registered User
Ik vind die voorspellingen echt kloten dan weer goed,weer dan weer mist,dan weer neerslag, sommige mensen moeten hier een bloeddruk hebben die wel erg hoog is.Het komt zoals het komt je kan er geen F***k aan veranderen.

Mr_Mascleta

Registered User
Nou ik heb wel besloten indien het zo hard blijft waaien ik geen siervuurwerk gaat afsteken. Dan houd ik het alleen maar bij het knalwerk. Ik zie al die waaiers al in rook op gaan zeg. Anyway we zullen zien, liever koud dan regen zeg ik dan maar, alleen die wind daar heb ik een hard hoofd in. Doe voorzichtig allemaal en gebruik je verstand, zodat we kunnen laten zien dat vuurwerk is om vooral ervan te genieten.

blacklabel

Registered User
Vandaag op Jan Vissers bericht heeft hij het wat genuanceerd :D, Als ik de kaarten zie staat er op 31 dec. niet veel wind, echter het verschil met vorig jaar is dat de atmosfeer toen al dagen zeer vochtig was door de regen en felle buien voor de jaarwisseling op oudjaar waren de buienweg en werd het windstil. Dit is nu niet het geval zeer koude droge lucht vanuit het oosten, ik denk dat er wel een kans is op mist maar niet zo extreem als vorig jaar. Of de kaarten moeten nu drastisch omslaan zodat we echt veel vochtige lucht gaan krijgen.

ff bericht vandaag nog van Jan Visser:

Gedurende de ‘rest van het jaar’ is het zonnig en vooral ’s nachts koud met lichte, plaatselijk matige (stralings)vorst. Overdag loopt de temperatuur wat op. Op 31 december en 1 januari kan het kwik ’s middags op circa 3 graden uitkomen. Of we Nieuwjaarsnacht met mist en/of smog te maken krijgen is nog niet zeker: ik hou daar vooralsnog echter wel rekening mee.

Martin1988

Registered User
tis altijd het zelfde met die weerberichten ze schommelen erg heen en weer.
de 29e krijg je pas een redelijk beeld van wat ons te wachten staat althans dat is mijn mening.

ifeelfine

Registered User
en toch is mistverwachting beanstigend.. heb de killerfog meegemaakt

het zicht was zeker minder dan 1 meter. nee het was minder dan 10 centimer. kon de deur van het huis waar we te gast waren niet meer vinden.

s'nachts nog teruggereden vraag niet hoe maar over het stuk arnhem utrecht doe ik normaal een uurtje nu 4 uur.....

Sweet Laker

Registered User
Precies, zo denk ik er ook over. Kan me niet voorstellen dat het weer zulke dikke mist zal worden als vorig jaar. Ben geen weerexpert, maar het is al zo lang droog/koud met vorst. En dat is een verwachting die aan blijft houden.

Aan de andere kant zie ik de laatste dagen wel een soort van mist hangen in de late uurtje (en vroege uurtjes :)

Merk het wel!

-Theshadow-

Registered User
We moeten maar gewoon afwachten.. met een zeeklimaat als nederland kan het iedere paar uur weer veranderen...

Ik hoop maar dat het een beetje gaat waaien, dan is de mist niet zo doordringend... ookal mocht die ontstaan.

The_Gabber

Registered User
elke weersvoorspelling is anders of kan met de minuut veranderd worden.
maar maakt mij niet uit of het koud is,het blijft gelukkig helder en het is niet vochtig...
wat de mist betreft en rook die blijven niet hangen want we krijgen een windkrachje of 2 en dat is nou net perfect voor het afsteken van vuurwerk en als er al een beetje wind staat kan er geen mist komen.

p.s veel succes allemaal en een gelukkig 2009!!! KNALLE MET DIE HAP:D:D

van der veen

Registered User
ik hoop niet op mist zoals vorig jaar
we hadden max 1 meter zicht
de eerste 2 weken van dit jaar had ik dus een bovenste luchtweginfectie met een vracht antibiotica dat is niet zo prettig begin

en als er weer zoveel mist is vallen er ook weer veel ongevallen
en dat is weer slecht voor het vuurwerk imago

AWG

Registered User
ik ben weer wat positiever geworden:

site van het knmi:

Verwachting komende 5 dagen
maandag 29 december tot en met vrijdag 02 januari 2009
Eerst zonnig en koud winterweer. Later meer bewolking en stijging van de temperatuur. Tijdens de jaarwisseling kans op dichte mist.

ma di wo do vr
Zonneschijn (%) 90 90 60 10 20
Neerslagkans (%) 10 10 10 20 20
Neerslaghoeveelheid (mm) 0 0 0 0 0
Minimumtemperatuur (°C) -4 -7/-4 -7/-3 -1/+3 -1/+3
Middagtemperatuur (°C) 1 -1/+2 1/3 3/5 2/4
Windrichting O ZO O NW N
Windkracht (bft) 3 2 2 3 3
zondag 28 december 2008 04.39 uur

gisteravond stond er nog: GROTE kans op ZEER dichte mist.
het word -3 tot -7 op oudjaarsnacht met windkracht 2 en oostenwind.
de kans op dichte mist word hiermee een stuk kleiner.
alhoewel we dan wel net in de overgang zitten naar donderdag en dan is het een stuk warmer. maarja de minimumtemperaturen gelden meestal voor de nacht, en die donderdagnacht is pas van 1 op 2 januari

we moeten ons toch vasthouden aan de kleine sprankjes hoop.:laugh:

edit: wat nu toch zo waardeloos is dat als je een tabel keurig netjes aangepast hebt zodat het netjes en overzichtelijk te lezen is, zodra je echter op plaatsen klikt dan gaat die tabel weer leip lopen doen.:-(
zodra ik echter op edit druk om het dan weer aan te passen dan staat het er wel ineens weer netjes onder mekaar.

Laatst bewerkt:
Bovenaan