Het Weer 31-12-2014

blackpowder

Registered User
De pluim van zaterdag 12.00 uur

pluim_06260_0_12_60.png

Hierop is nog steeds te zien dat de trend de neiging heeft om naar kouder weer te gaan.

bij dat kouder weer komt er een noordelijke stroming op gang dus er kunnen dus wel buien of neerslag vallen.
De wind zal in dat geval niet heel sterk zijn maar genoeg om mist etc. te voorkomen.
Het zal dan wel erg koud aan kunnen voelen.

Moontan

Moderator
Medewerker
Eén keer in mijn,zeg maar (bijna 50 jarige) vuurwerkcarriere is het afsteken van vuurwerk onmogelijk geweest. Dat was ergens in de zeventiger jaren met gigantische plensbuien en extreem harde wind. Dat hoop ik nooit meer mee te maken, want de teleurstelling was enorm groot.Voor dit jaar hoop ik goed vuurwerkweer. Ik ben alleen als de dood voor mist, want bij mist zie je weinig tot niets van je vuurwerk terug.

Galaxis

Registered User
Ik hoop dat het eens wat beter is hier dan de afgelopen jaren.

*2010-2011 --> Hele dikke mist, je zag niks meer van je vuurwerk.
*2011-2012--> Harde wind en regenbuien ( winkracht 6 en hardewindstoten)
*2012-2013--> Harde wind
*2013-2014--> Harde wind en regenbuien

Van mij mag het wel eens een keer niet regenen en waaien, en ook geen mist graag.

Puur

Registered User
ZEIST (ANP) - Kerst lijkt dit jaar onstuimig te verlopen in Nederland, meldt weerbureau weeronline.nl zondag. Ook het KNMI gaat uit van regen. Daarmee is de kans op een witte kerst volledig verkeken.

Eerste kerstdag trekken vanuit het noordwesten regenbuien over het land, aldus weeronline. Soms kan er ook wat natte sneeuw vallen. Tweede kerstdag lijkt droog te beginnen, maar in de loop van de dag neemt de bewolking toe en later gaat het regenen. Volgens weerplaza blijft het tweede kerstdag vrijwel overal droog en schijnt de zon geregeld.

In 2010 lag er voor het laatst sneeuw tijdens de feestdagen. Over de periode na kerst lopen de vooruitzichten uiteen. Een koudere periode is mogelijk, maar er wordt ook gesproken over kans op zware storm.

zware storm? laat het dan maar regenen want storm is helemaal niks:crying:

Derck1986

Registered User
Zover ik het weer in de gaten hou komt enkel beter uit te zien dan jaren hiervoor.
Niet veel wind of regen en ook niet koud hopelijk komt die uit:embarrased:

de gvr

Registered User
Ja Moontan, dat kan ik me ook nog wel herinneren. Moet zo 1977 of 1978 zijn geweest. Vreselijk balen maar om 1 uur waren de buien weggetrokken richting het oosten als ik het goed heb. Ik woon aan de kust.

Eén keer in mijn,zeg maar (bijna 50 jarige) vuurwerkcarriere is het afsteken van vuurwerk onmogelijk geweest. Dat was ergens in de zeventiger jaren met gigantische plensbuien en extreem harde wind. Dat hoop ik nooit meer mee te maken, want de teleurstelling was enorm groot.Voor dit jaar hoop ik goed vuurwerkweer. Ik ben alleen als de dood voor mist, want bij mist zie je weinig tot niets van je vuurwerk terug.

Skies

Registered User
Nou het is dus al vrijwel zeker dat de dagen na kerst harde wind zullen hebben. Alleen is het mij niet duidelijk hoe lang dat aanhoudt voordat het rustiger wordt.

Weerplaza.nl:
Wat er na de kerstdagen gebeurt, is nog steeds zeer onzeker. (...)

De scenario's voor Nederland lopen uiteen van;
1) Lagedrukgebied richting IJsland/noordelijke Noordzee: opnieuw zacht weer met maxima tussen 7 en 11 graden, regen en een stevige wind
2) Lagedrukgebied naar Benelux/zuidelijke Noordzee: kans op (zware) storm, veel regen en zacht, eerste neerslag mogelijk als natte sneeuw, en na de passage kans op winterse buien en kouder weer
3) Lagedrukgebied naar West-Frankrijk: eerst wind, regen en zacht, daarna kouder met winterse buien of sneeuwbuien. Maxima tussen 3 en 7 graden, 's nachts lichte vorst.

Scenario 1: 15% kans
Scenario 2: 60% kans
Scenario 3: 25% kans

Het is merkwaardig, in mijn jeugd (zeg 1994-2004) kan ik me bijna alleen jaarwissellingen herinneren die vrijwel windloos waren, en regen kan ik me ook niet echt herinneren. De afgelopen twee jaar was in ieder geval soep. Als het dit jaar weer harde wind en regen is steek ik een knetterkegel af en sla de rest op voor volgend jaar :crying:

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Op mijn weather appie ziet het er een stuk beter uit.
Windkracht 3 (gemiddeld), droog en 5 graden. Na 3 ellendige jaren zou het ook eens tijd worden.

Moontan

Moderator
Medewerker
Ja Moontan, dat kan ik me ook nog wel herinneren. Moet zo 1977 of 1978 zijn geweest. Vreselijk balen maar om 1 uur waren de buien weggetrokken richting het oosten als ik het goed heb. Ik woon aan de kust.

Ja, maar wat ik mij kan herinneren is dat er pas om 03.00 uur afgestoken kon worden. Zitten we misschien toch niet helemaal in dezelfde film.
Of dat het weer bij jou eerder aan de betere hand was dan in Hilversum, dat kan ook.
Affijn, wat ik nog wel weet is dat er de volgende dag flink gestookt is. Vooral overdag met toen nog het betere knalwerk.

Svanos

Registered User
Laat ik maar ook eens een bericht posten

Het weer ziet er de komende dagen steeds "boeiender"uit

Zoals hierbij vermeld word:

Wind, zacht en wisselvallig
De weersverwachting tot en met de kerstdagen kent weinig onzekerheid wat betreft de grote lijnen. Maandag en dinsdag krijgen we zacht en wisselvallig weer met een stevige wind en van tijd tot tijd regen. De temperaturen zijn met 8 tot 13 graden, ook in de nacht, zeer hoog.

Een frontaal systeem ligt net ten noorden van ons land, waardoor we de meeste regen mislopen. Droog blijft het echter ook bij ons niet. Zowel maandag als dinsdag valt er af en toe regen of motregen. De bewolking overheerst, en als de zon al doorbreekt dan maakt het zuiden daar de meeste kans op.

De wind waait uit het zuidwesten en is landinwaarts vaak vrij krachtig, 5 Bft. Aan zee staat een harde wind, 7 Bft, en soms neemt hij even toe naar stormachtig, 8 Bft. Daardoor moet het verkeer op beide dagen in de kustprovincies rekening houden met zware windstoten tot ongeveer 85 km/uur. Landinwaarts kunnen ze oplopen naar 75 km/uur.

Woensdag regent het in een groot deel van het land nog wat langer dan op maandag en dinsdag. Eerst waait het nog stevig, later op de dag neemt de wind wat af. Met 8 tot 10 graden is het iets minder zacht.

Kerstdagen: droger en vaker zon
De trend in de temperatuur, voor uitleg scenario
De trend in de temperatuur, voor uitleg scenario's zie verderop in de tekst
Tijdens de kerstdagen gaan we naar een droger weertype, waarbij de zon vaker zal schijnen. Let op! Er staat 'droger', helemaal droog blijft het dus niet. Vooral eerste kerstdag kunnen er nog enkele buien vallen. Tegelijkertijd begint de temperatuur te dalen tot de normale waarden voor deze tijd van het jaar. 's Nachts is dat rond het vriespunt en het maximum ligt op tweede kerstdag tussen 4 en 7 graden.

Spectaculaire strijd
Wat er na de kerstdagen gebeurt, is nog steeds zeer onzeker. Op de oceaan botsen tijdens de kerstdagen koude en warme lucht tegen elkaar op. Dat is op zich niet bijzonder, want dat gebeurt dagelijks. Polaire lucht en subtropische lucht hebben altijd ergens een grensvlak, en dat is het gebied waar de fronten liggen.

Dit keer is er echter meer aan de hand. De subtropische lucht is namelijk wat warmer dan gemiddeld terwijl de polaire lucht vrijwel normaal is. De tegenstellingen zijn dus iets groter waardoor er meer energie beschikbaar is in het onderste deel van de atmosfeer.

Op 7 tot 10 km hoogte waait de straalstroom. Deze zeer harde wind is de motor van het weer. De wind op die hoogte bepaalt voor een groot deel de koers van de lagedrukgebieden op de grond. Bovendien bepaalt de straalstroom of een lagedrukgebied oplost, of juist activeert. Als je de straalstroom ziet als een snelweg dan heeft hij aan het begin twee opritten (links en rechts), en aan het einde twee afritten. We noemen dit de ingang van de straalstroom en de uitgang. Bij de rechteringang en linkeruitgang activeren lagedrukgebieden. En andersom, bij de linkeringang en rechteruitgang, lossen ze op.

De scenario
De scenario's vanaf tweede kerstdag
De botsing van de twee luchtsoorten gebeurt op de oceaan exact onder de rechteringang van de straalstroom. Hierdoor zien we een spectaculaire ontwikkeling van het lagedrukgebied. Wat op tweede kerstdag (vrijdag) een lagedrukgebied is met kerndruk van 1014 hPa en 4 tot 6 Bft aan wind, is volgens het vernieuwde GFS weermodel een de dag daarna een zeer zware stormdepressie met 964 hPa als luchtdruk en 9 tot 11 Bft aan wind! Dat is een daling van 50 hPa in 24 uur!

Een dusdanige ontwikkeling zien we zelden (dus de kans dat het daadwerkelijk zo gaat gebeuren is zeer klein). Dat het weermodel ermee komt, geeft echter wel aan waar de atmosfeer toe in staat is.

We noemen dit een explosieve cyclogenese (cyclogenese = ontwikkelend lagedrukgebied). De Amerikanen hebben er nog wat heftigere woorden voor bedacht, namelijk 'bombogenesis' of 'weather bomb'. Het weer staat echter al bol van de oorlogstermen (fronten, dooiaanval, winterinval) dat we wat mij betreft het woord 'bom' buiten de meteorologie in Nederland houden.

Veel scenario's
De kans dat er een stormdepressie gaat ontstaan is groot, maar niet zeker. De botsing van de beide luchtsoorten moet immers exact bij de rechteringang van de straalstroom plaatsvinden. De koers van de (storm)depressie is ook onzeker. Die hangt namelijk af van de route die de straalstroom gaat afleggen. De variatie in routes loopt ook deze zondag nog van IJsland tot aan West-Frankrijk, een zeer groot gebied.

Of wordt het toch Frankrijk die de storm krijgt?
De depressie bestaat in de kern en aan de zuid- en zuidoostzijde uit warme lucht. Aan de noordwest- en noordkant bevindt zich koude lucht. De uiteindelijke koers van de depressie maakt dus heel veel uit voor het weer in Nederland na de kerstdagen. We hebben dat de afgelopen dagen al teruggezien in de weermodellen. Soms werd er 10 graden berekend, maar er was ook een berekening waarbij de winter Nederland binnenviel. Die zeer grote variatie, en de gevolgen ervan, maken de weersverwachting tussen de kerstdagen en Nieuwjaar meteorologisch zeer interessant.

Conclusie
Wat kunnen we nu met deze kennis? Ten eerste met heel veel interesse de weerberichten volgen, en ten tweede bij de locatieverwachting beseffen dat alles wat er na 26 december staat nog flink kan veranderen.

De scenario's voor Nederland lopen uiteen van;
1) Lagedrukgebied richting IJsland/noordelijke Noordzee: opnieuw zacht weer met maxima tussen 7 en 11 graden, regen en een stevige wind
2) Lagedrukgebied naar Benelux/zuidelijke Noordzee: kans op (zware) storm, veel regen en zacht, eerste neerslag mogelijk als natte sneeuw, en na de passage kans op winterse buien en kouder weer
3) Lagedrukgebied naar West-Frankrijk: eerst wind, regen en zacht, daarna kouder met winterse buien of sneeuwbuien. Maxima tussen 3 en 7 graden, 's nachts lichte vorst.

Scenario 1: 15% kans
Scenario 2: 60% kans
Scenario 3: 25% kans

Overzicht van de belangrijkste modellen:
modelnaam / ontwikkeling tussen 26 dec 0u en 27 dec 0u / koers / max wind Nld
ECMWF: 1009 hPa >> 979 hPa, expl-cycl / oceaan >> Z-IJsland >> Z-Noorwegen / max 8 Bft
UKMO: 1013 hPa >> 974 hPa, expl-cycl / oceaan >> Schotland ... geen verdere info nog
GFS: 1008 hPa >> 972 hPa, expl-cycl / oceaan >> Schotland >> Denemarken / max 11 Bft
GFS-GSM: 1014 hPa >> 964 hPa, expl-cycl / oceaan >> Schotland >> Nederland / max 10 Bft
GME: koers richting Ierland, geen verdere info nog
GEM: 1004 hPa >> 979 hpa, expl-cycl / oceaan >> Faroër ... geen verdere info nog
NAVGEM: 1008 hPa >> 987 hPa / oceaan >> Faroër >> Denemarken / max 10 Bft
JMA: 1009 hPa >> 974 hPa, expl-cycl / oceaan >> O-IJsland >> M-Noorwegen / max 8 Bft

8 Bft is een stormachtige wind
9 Bft is een storm
10 Bft is een zware storm, laatste keer 5-12-2013, daarvoor 18-01-2007.
11 Bft is een zeer zware storm, laatste keer 28-10-2013, daarvoor 25-01-1990.
12 Bft is een orkaan, laatste keer 7-09-1944.

>>> volgende update maandagochtend <<<

Bron :Weerplaza

Zelf volg ik het op de voet bij een ander forum wat voornamelijk over het weer gaat.

Zodra er updates zijn, dan zal ik deze posten.

Svanos

sprinkhaan

Registered User
di 23 dec 2014, 10:09|

Sneeuw op komst

Van onze weerman
Flinke sneeuwval en aan zee regen in combinatie met een harde wind kunnen zaterdag na kerst voor overlast zorgen in ons land.
Een depressie jaagt een storing met winterse neerslag richting Nederland. Dat gaat bij temperaturen net boven nul leiden tot de eerste mogelijke winterse ongemakken. De sneeuwval en regen kunnen zaterdag overdag tamelijk intensief worden.
Kerst verloopt nog groen. Het is zacht, afgelopen nacht zelfs recordzacht. De maxima liggen rond 12 graden. Met kerst valt er een bui en donderdag is het 7 graden. Vrijdag belooft het tamelijk zonnig te worden bij 3-5 graden.
De nacht naar zaterdag brengt vorst en vervolgens gaat er neerslag vallen. De dagen erna wordt het spannend. Hogedruk trekt het vasteland op en de vraag is hoog die komt te liggen. Ook een nieuwe depressie nabij Schotland maakt het weer opnieuw interessant. De winter lijkt evenveel kans te hebben als zachter weer.

Bron: De telegraaf.

Bovenaan