Het Product Review Systeem???!!!!

shinji

Moderator
Medewerker
Eigenlijk spreken jullie je eigen ideeen tegen. Door een select groepje mensen reviewen en daarbij ook de mensen van het forum. Als jullie kijken naar de reviews die al gedaan zijn dan zie je dat er 2 polls staan. 1 daarvan is met de cijfers van de reviewer en het andere is van de mensen die daarna een cijfer geven..Berekeningen kunnen we niet bewerken dus cijfers die gegeven worden hoog of laag zitten nu éénmaal bij het geheel.

Probleem blijft altijd heeft iemand het daadwerkelijk gezien of zegt hij zomaar wat. Dit is en blijft moeilijk want de mens houd zich niet altijd aan de regels. Het zelfde gezeik heb je bij politieke polls en noem maar op wat er straat allemaal voor dingen gevraagd aan je worden...

Hoe komt u aan deze verwonding...Euuhh door Legaal vuurwerk meneer, maar puntje bij paaltje!!! Dus 100% schoon zal het nooit zijn als we andere mensen erbij betrekken maar het is wel leuk als iedereen gewoon mee kan doen..

Aan de andere kant kan en wil ik ook wel een groep uitkiezen van 50 personen die overal mee kunnen reviewen.

Dit is ook de reden waarom ik geen poll wil. Maar als je nou iedereen de kans geeft om met een goed onderbouwde post een cijfer te geven is dat toch opgelost.Een gemiddelde kunnen we zelf ook wel uitrekenen.

Tony

Administrator
Medewerker
Nee man dat kan echt niet.
Ik ben niks beter dan een ander ondanks dat ik misschien wat meer weet dan de gemiddelde bezoeker. Iedereen heeft hier een stem en die is altijd gelijk. Ik behandel ook iedereen hetzelfde of je hier nou 5 jaar komt of 2 dagen. Aan iemand zijn aanmelding kan je niet zien hoe goed die is....

Ik denk dat als we dit doen dat we dan gewoon iedereen mee moeten laten stemmen. Zo krijg je een overzicht van hoe de gemiddelde liefhebber over een product denkt.

KoenL

Registered User
Ik ben het niet helemaal met jullie eens Givemepow(d)er en shinji. Degene die het vuurwerk live zien, zijn vaak maar een beperkt aantal mensen, omdat demo's nu meer op uitnodiging zijn. Het zijn danm wel vaak de mensen die er het beste over kunnen oordelen, maar toch krijg je dan misschien een verkeerd beeld.

Nu, maar vooral de laatste paar maanden komen er ook veel jongere (14 tot 16 jaar schat ik) leden. Deze hebben een heel ander budget dan iemand van 30 jaar. De wat oudere leden zullen dan ook oordelen naar hun budget, bijvoorbeeld een 500 grams cake van 70 euro wordt met een "10" beoordeeld, omdat de effecten heel groot en helder waren. Daarna wordt er een 200 grams pot van 30 euro beoordeeld met maar een "6" omdat die kleuren niet mooi helder waren en het te weinig afwisseling had. Terwijl als iemand van die wat jongere leden ook zou beoordelen, die 200-grammer juist wel heel goed vindt en die pot een "8" zou geven.

Het idee om een groepje te selecteren voor het beoordelen van produkten zou ik dan ook zeggen, kijk ook naar de leefdtijden en misschien nog wel belangrijker, dat er naar het budget gekeken wordt.

Verder vind ik het review systeem van nu er héél duidelijk uitzien.

Gr. Koen

(edit: er zijn tijdens het maken van mijn post weer wat nieuwe posts bijgekomen)

Laatst bewerkt:

Bert

Registered User
Denk toch dat de menig van de personen die hem in het echt hebben gezien het belangrijkste is (bij een demo bijvoorbeeld).

Verder kan het mij eigenlijk vrij weinig schelen wat andere mensen van een filmpje vinden die mening kan ik zelf ook wel geven. Die mensen die het product in het echt hebben gezien denken er misschien weer anders over dan mijn mening van het filmpje.

Het gaat toch juist om hun ervaringen dan? En bijvoorbeeld niet wat iemand met een budget van 60 euro van een pot van 50 euro vind, uitgaande van het filmpje.

KoenL

Registered User
Denk toch dat de mening van de personen die hem in het echt hebben gezien het belangrijkste is (bij een demo bijvoorbeeld).

Verder kan het mij eigenlijk vrij weinig schelen wat andere mensen van een filmpje vinden die mening kan ik zelf ook wel geven. Die mensen die het product in het echt hebben gezien denken er misschien weer anders over dan mijn mening van het filmpje.

Het gaat toch juist om hun ervaringen dan? En bijvoorbeeld niet wat iemand met een budget van 60 euro van een pot van 50 euro vind, uitgaande van het filmpje.

Ik vind dat je gelijk hebt met het punt dat diegene die het live gezien hebben, het beste kunnen oordelen. Maar je zegt ook:

Dan is er sprake van een meningsverschil. Een mening kan nou eenmaal verschillen met die van een ander. Dat is hierboven ook al gezegt.

Ik blijf van mening dat je ook van een filmpje kunt beoordelen. Punten als de grote van het effect en de helderheid van de sterren zijn moeilijker te beoordelen, maar de kwaliteit van de films is buitengewoon geweldig hier.

Over dat budget gesproken. Een pot wat goedkopere pot is kán heel anders zijn dat een duurdere, neem een 500-grammer. Je kan ze eigenlijk niet met elkaar vergelijken, en je zult af en toe ook in de effecten terug kunnen zien dat er een prijsverschil is. Als je de potten even zwaar beoordeeld, kan je dat goed terug kunnen zien in de beoordeling.

Ik vind het moeilijk om het uit te leggen, maar ik hoop dat het toch duidelijk is:blink1:.

Koen

Beekje

Registered User
Dus is het wel van belang voor alle leden dat zij mee kunnen oordelen, maar in mindere maten. Zet gewoon 2 man op de review die het Live hebben gezien, laat hun een mooie en uitgebreide review maken en daarna laat je de leden zelf beoordelen en dan minder scherp erop in gaan.

Als dat gebeurd is laat je het gewoon weer in discussiepunt doorlopen als normaal en spring je streng in op degene die het dubbel posten of onzin posten?

In ieder geval is het onmogelijk om, ondanks de vele kennis van leden, het product laten beoordelen zonder dat iemand het Live heeft gezien! Het is allemaal zo relatief. We zien het dagelijks hier gebeuren!

En anders?????? Doe gewoon maar wat! In mijn mening zijn we in twee jaar tijd zoveel verder gekomen. Het is al waanzinnig dat FPM en andere fora's toegang kunnen krijgen tot de vuurwerkindustrie in nederland. Het is voor de industrie gratis reclame, ongeacht of ze worden afgekraakt of een veer in de kont krijgen!

Want wees eerlijk, we zijn en blijven nog steeds een plukje van NL. 90% wet hier niks van af en zal gezien de altijd korte tijd van het VW seizoen nog steeds niet alle producten zien en kennen. Dat duurt nog wel wat jaartjes. Eigenlijk moeten dealers/importeurs en fora's daar dan ook in gaan samenwerken.

Wizz

Registered User
Iedereen, maak er eens een democratisch tooltje van :noworry: zoals de KlasseII datenbank van feuerwerk.net

Mee eens. :idea:
En oordelen op uitwerking niet op prijs, of die te hoog is iets verschilt per persoon.
Vond het review systeem van vorig jaar sowieso niet handig, de reviewers vertelden min of meer welke effecten er langs kwamen en hoe goed die waren uitgewerkt maar zoiets kan iedereen toch zelf wel beoordelen. (no pun @ reviewers tis een boel werk)

Laatst bewerkt:
P

poziloc

Guest
Nou daar verkijk je je nog aardig op...zie een paar posts terug, waar ik pro line naar voren haal.
Een hoop personen kopen het omdat de burst hard is, maar het effect is naar mijn mening slecht, qua kleur en uitloop van de sterren.
De burst is zo hard, dat het eigenlijke effect gesloopt wordt, waardoor de sterren, die nog in volle snelheid na de burst eigenlijk al uitgewerkt zijn

Laatst bewerkt:

Ruffneck

Registered User
Lijkt mij toch het beste om de review te laten gebeuren door mensen waarvan je weet dat ze er verstand van hebben, bij voorkeur die het product live hebben gezien. Zo heb je misschien wel weinig meningen maar wel meningen waar je ook daadwerkelijk van op aan kan.

Om het voorbeeld van Cigarman met de crosette effecten even naar voren te halen. Als het goed is beoordeel je een product op kwaliteit en niet op persoonlijke smaak. Als een product dus een een crosette cake is en deze kwalitatief goede corsette effecten produceert kan je dus niks anders doen dan deze pot een goed cijfer geven. Ik vrees dat veel mensen dit over het hoofd zien en alleen kijken of ze het effect mooi vinden. Hierdoor ontstaat er een vertekend beeld qua gegeven cijfer.

Oftewel laat het cijfer en review geven aan de 'experts' over en laat ruimte over voor een discussie voor alle mede forum gebruikers.

GMP82

Zilveren Member
KóénL;124956 zei:
Nu, maar vooral de laatste paar maanden komen er ook veel jongere (14 tot 16 jaar schat ik) leden. Deze hebben een heel ander budget dan iemand van 30 jaar. De wat oudere leden zullen dan ook oordelen naar hun budget, bijvoorbeeld een 500 grams cake van 70 euro wordt met een "10" beoordeeld, omdat de effecten heel groot en helder waren. Daarna wordt er een 200 grams pot van 30 euro beoordeeld met maar een "6" omdat die kleuren niet mooi helder waren en het te weinig afwisseling had. Terwijl als iemand van die wat jongere leden ook zou beoordelen, die 200-grammer juist wel heel goed vindt en die pot een "8" zou geven.

Iemand die serieus beoordeelt, weet een pot te kwalificeren naar prijs-kwaliteit. Bovendien wordt er bij de reviews beoordeeld op diverse categorien (prijs-kwaliteit, effecten, kleuren, etc), daardoor krijg je bijvoorbeeld te zien dat die kleuren van die 200grammer slecht waren, maar dat de prijs dat ook wel verklaard.

Je geeft verder het verschil in kleuren aan. Ik meen dat je hier wel degelijk eerlijk in kan oordelen en 200 en 500 met elkaar kan vergelijken, want de kruitinhoud per tube maakt geen enkel verschil, dus dat zou voor de kwaliteit ook niet hoeven. Je zal enkel minder variatie en minder schoten hebben.

Ik ben het verder wel met je eens dat een jonge of oude, met een kleine of grote beurs, met veel of weinig ervaring, totaal anders zouden kúnnen oordelen. Om nog maar te zwijgen over 'smaak/voorkeur'. Iemand die ivm budget voor het eerst zelf een 200grammer afsteekt en daardoor overdonderd is (weet nog hoe ik reageerde op mijn eerste 200grammer) zal veel hoger oordelen, dan iemand die de hele avond door 200grammers (of 200+) de lucht in knalt.

Het is heel simpel, PERFECT krijg je het review systeem niet. Maar als iedereen serieus oordeelt - en er zijn voldoende beoordelingen - dan krijg je denk ik een behoorlijk beeld.

Laatst bewerkt:

Patrick

Registered User
Nou als dat zo is dan is dat een ieders goed recht. De één zal het kopen vanwege de burst, of de verpakking, of de prijs, whatever.. De ander niet vanwege het matige effekt en dan spreek je over een objectief cijfer. Nu ga je krijgen dat Proline wellicht de grond in geboord worden omdat een select groepje reviewers met name gaat letten op een specifiek punt, terwijl de gemiddelde koper het misschien om andere redenen koopt. Ik weet dat je geen fan van Proline bent, maar ook bij Proline weet ik zeker dat er produkten tussen zitten die niet zo goed beoordeeld zullen worden hoor.

Nou daar verkijk je je nog aardig op...zie een paar posts terug, waar ik pro line naar voren haal.
Een hoop personen kopen het omdat de burst hard is, maar het effect is naar mijn mening slecht, qua kleur en uitloop van de sterren.
De burst is zo hard, dat het eigenlijke effect gesloopt wordt, waardoor de sterren, die nog in volle snelheid na de burst eigenlijk al uitgewerkt zijn

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Nou als dat zo is dan is dat een ieders goed recht. De één zal het kopen vanwege de burst, of de verpakking, of de prijs, whatever.. De ander niet vanwege het matige effekt en dan spreek je over een objectief cijfer. Nu ga je krijgen dat Proline wellicht de grond in geboord worden omdat een select groepje reviewers met name gaat letten op een specifiek punt, terwijl de gemiddelde koper het misschien om andere redenen koopt. Ik weet dat je geen fan van Proline bent, maar ook bij Proline weet ik zeker dat er produkten tussen zitten die niet zo goed beoordeeld zullen worden hoor.

Dat is nou net niet helemaal waar. Als wij reviewen op een show of een product bekijken we dat objectief. Ik hou ook niet van bepaalde effecten maar dat betekend niet dat ze niet goed zijn. Dat bedoelt Poziloc ook. Bij de meeste mensen is dat het probleem.

"Ow die pot met gouden kamuro's is mooi WANT hij knalt hard"

Dit is het struikelblok. Persoonlijk denk ik dat we daar doorheen moeten kijken want zo krijg je wel een idee van wat mensen leuk vinden en wat ze kopen. Onze review zal objectief zijn en dat cijfer staat ook apart en word niet bij de reviews van de overige mensen geteld. Ik ben ook van mening dat als we het doen dan moeten we iedereen een kans geven en als dit niet lukt ben ik er voor om een grote groep mensen (50-100) uit te nodigen om te reviewen...

Patrick

Registered User
Ik zou in elk geval dan produkten die nieuw zijn uit de selectie laten en pas na oud en nieuw toevoegen, aangezien persoonlijke ervaringen een beter beeld geven dan wanneer je een demoshow hebt bezocht of het produkt via een filmpje gezien hebt :idea:

Tony

Administrator
Medewerker
Nu de discussie lekker loopt kom ik weer terug op een vraag uit de eerste post. Hoe ga ik dat inpakken???? We hebben het produkt beschreven in het gewone forum gedeelte (Consumenten vuurwerk Nederland) mensen hebben er op gereageerd en dan gaan we eigenlijk het zelfde doen maar dan met cijfers in een andere gedeelte...????

nielsniels

Registered User
Nu de discussie lekker loopt kom ik weer terug op een vraag uit de eerste post. Hoe ga ik dat inpakken???? We hebben het produkt beschreven in het gewone forum gedeelte (Consumenten vuurwerk Nederland) mensen hebben er op gereageerd en dan gaan we eigenlijk het zelfde doen maar dan met cijfers in een andere gedeelte...????

ik denk dat zoiets inderdaad wel kan. alleen dan niet alleen cijfers maar ook een onderbouwing. "waarom die "6" voor prijs/kwaliteit" bijvoorbeeld.

en het is misschien ook een idee om er een soort limiet aan te stellen.
ik bedoel hier het volgende mee:
er wordt een product uitgekozen om te beoordelen via het hierboven genoemde systeem (dus met cijfers en onderbouwing). iedereen kan gewoon zijn of haar mening geven. en als er dan bijvoorbeeld 20á25 meningen geven zijn dan wordt het "afgesloten" en komt er een soort eindoordeel uit. als mensen het er echt niet mee eens zijn kunnen ze nog reageren. maar ik denk dat er dan over het algemeen al wel een algemene indruk is van een cake of wat dan ook.

Wizz

Registered User

Is het mogelijk om dat samen te voegen ofzo? Sowieso los filmpjes, review en discussie deel werkt niet optimaal.
Of vraag ik nu iets onmogelijks? :idea:

Tony

Administrator
Medewerker
De filmpjes zullen niet los in het movie gedeelte verschijnen. We waren daar pas vanaf gestapt omdat we de films al in de discussie thread plaatsen. En het systeem kan ik niet samen voegen. Het is of reguliere forum of Review.

Wizz

Registered User
Misschien een poll (met evt. gelimiteerde stemrechten)bij de discussie? Pak je toch een stukje review mee, al is het zonder redenering.

Vavoom

Registered User
Wat te denken van een eerste review achter de schermen door een select groepje. Deze review wordt dan geplaatst in het vergrendelde gedeelte waarin de post oorspronkelijk verschijnt. Daarna kan iedereen er zijn of haar mening over geven in de rest van de thread.

Beekje

Registered User

Dat lijkt mij erg dubbel op, voor de leden onoverzichtelijk en voor jullie veel werk!

Zet gewoon door twee man een review neer, laat die uitgebreid beoordelen zoals afgelopen jaar, zet hem op slot en ga bij importeur/product verder discussieren en laat iedereen wat cijfers geven en hun mening. Dus als van ouds???????

Bovenaan