Het product is uitverkocht?

polleke45

Registered User
Ik heb een vraagje.
Ik heb weleens meegemaakt dat ik in de winkel mijn bestelling ging ophalen (internet bestelling van te voren gedaan) en dan hadden ze een cake niet meer en kreeg ik een vervangende cake maar daar vond ik eigenlijk helemaal niks aan:suspicious:. Ik zei toen dat kan toch niet zomaar en ze zeiden jawel het kan voorkomen dit wordt dan ook op de site vermeld. Ik was later gaan kijken op de site en het klopte. Het stond er "ergens" op. Nu mijn vraag:

Hoe is het mogelijk dat ze sommige producten niet aan je kunnen meegeven als je van tevoren besteld hebt?

Ik vind het gewoon ronduit belachelijk dat je iets niet krijgt terwijl je het van te voren besteld hebt.:mad:

bridge

Bronzen Member
welke importeur betrof het? Bij Lesli is het schering en inslag is mij bekend. Ik heb bij een voormalig zeer grote Leslidealer (thans Wolff) wel eens van de lijsten gezien die ze krijgen zo vanaf de 29e . ellenlange lijsten met dit produkt vervangt die en dit vervangt dat etc etc. Op een gegeven moment werken ze dan met de vervanger van de vervanger van de vervanger. Dealer en personeel werd er ook tureluurs van.

Het ligt aan de importeur/leverancier, niet zozeer aan de detaillist die aan de consument verkoopt.

Een van de redenen waarom Wolff niet alleen bij de freaks maar ook bij de winkels goed ligt zit hem in de tamelijk betrouwbare levering. Zena kennende lijkt me dit bij hun ook wel goed geregeld. Schuurmans/Beko zit ook wel snor. B & W bijvoorbeeld weer wat minder, zo heb ik wel eens gehoord.

Michel_G

Zilveren Member
Hoe is het mogelijk dat ze sommige producten niet aan je kunnen meegeven als je van tevoren besteld hebt?

Tja, als je als dealer niet uitgeleverd krijgt van de Importeur, wat je besteld hebt, (om wat voor reden dan ook), kan je het moeilijk uitleveren aan de klant, of niet?

Soms blijkt de order vanuit China misgegaan te zijn en blijkt er te weinig geleverd te zijn, of verkeerde dingen geleverd. Kan een misrekening zijn van de importeur die ergens een foutje heeft gemaakt. Kan ook zijn dat een product (op het allerlaatste moment) uit de verkoop wordt gehaald, omdat er toch problemen zijn met de kwaliteit/veiligheid. Weet dat broekhoff vorig jaar een fontein/10 shots cake net voor de verkoop teruggehaald heeft bij de verkooppunten, omdat ze toch problemen met de kwaliteit verwachten. Is toen een (duurdere) vervanger geleverd. Dan kan je er als verkooppunt niets aan doen dat je dat product niet kan leveren.

Moet ook zeggen dat (werk bij een vuurwerkverkooppunt) Broekhoff vorig jaar goed uitgeleverd heeft. Wij zijn volgensmij met geen enkele voorverkoop bestelling, artikelen tegen gekomen die uitverkocht waren en niet uitgeleverd konden worden. Weet dat later aantal artikelen wel uitverkocht raakten (10 shots romeinse kaarsen o.a.) maar toen hadden wij onze voorverkoopartikelen al apart liggen. Enige is dat je dan tijdens losse verkoop soms nee moet verkopen, maar dat kan gebeuren.

Kan dus soms ook gewoon kwestie zijn van slechte planning/foutje verkooppunt. Het is echter soms zo hectisch, dat het lastig is geen enkele fout te maken. Alleen het is altijd wel zaak om te zorgen dat dan netjes af te handelen.

Schuurmans/Beko zit ook wel snor.

Dat dacht ik ook tot nu toe. Was echter gister bij het Schuurmans/Beko verkooppunt hier bij mij in het dorp, en hij klaagde echt dat allemaal dingen al uitverkocht waren! Had hij nog nooit meegemaakt. Zelfs dingen als 90 shots matjes, fantastic-5 balls (shogun/Beko) en o.a. Spider van Diamond waren al niet meer bij te bestellen. (En had nog een lijstje met allemaal "kleine" artikelen die er al niet meer waren). Waren toch allemaal dingetjes waarvan je niet gauw hoort dat die uitverkocht raken. Moet zeggen dat ik ook erg verbaasd was! Klinkt gewoon alsof er heel voorzichtig ingekocht was! (I.v.m. crisis?)

Laatst bewerkt:

Red Eagle

Registered User
Dan heb ik ook een vraag namelijk :

Zou je je vuurwerk ook kunnen ruilen?
Stel je besteld net als mij de Golden Flowers van Zena maar krijgt de White flowers
Kun je dan zeggen tegen de verkoper dat het artikel je niet aanstaat en je je geld terug wil?

Tenslotte is er niks mee gebeurd en doet de desbetreffende cake het nog gewoon.
Hij voldoet zeg maar niet aan jou eisen ( bv past niet in je show) dus je wil graag ruilen.

Kan dat?

Net zo als dat je bv vuurwerk over hebt op 1 januari kun je daar je geld voor terug vragen?Kan me dan zo voorstellen dat je er dan niet te lang mee moet wachten omdat de verkoper het dan ook niet meer retour kan doen.

Ontopic:Vind het merkwaardig dat een artikel uberhaupt uitverkocht kan zijn.
Ze zouden er dan meer van moeten nabestellen.
In mijn ogen kan een winkelier zijn spullen die teveel zijn toch altijd retour afzender doen?
Ok je zit nartuurlijk met een bepaalde hoeveelheid aan opslag maar das en kwestie van tevoren goed rekeken en kijken wat goed in de markt ligt toch?

Tony

Administrator
Medewerker
Als ik de winkel in kom en ik krijg wat anders dan wat ik besteld heb dan wil ik het gewoon niet. Dan kunnen de winkeliers zich wel achter de voorwaarden verschuilen maar ik ben bang dat ze het zullen ten alle tijde zullen verliezen.

Ik zelf verwacht niet dat je na oud en nieuw even je spullen kan gaan terug brengen. Ik zou dat als winkelier in ieder geval niet doen. Weg is weg.

Wat betreft het uitverkocht raken. Het lijkt me ook vrij normaal dat er spullen uitverkocht raken. Het gebeurt bijna in elke branche. Probeer 2 weken geleden maar eens een New Super Mario voor de Wii te kopen. Hij was nergens meer te koop. En dat is nog eens een stuk makkelijker dan bijvoorbeeld met vuurwerk.

De importeur heeft geen oneindig opslag maar wel heel veel diverse artikelen. Dus ze moeten het goed verdelen over het aantal kilo's dat ze mogen opslaan. Op het moment dat bijvoorbeeld de voorverkoop begint zijn de laatste bestelde containers uit China onderweg naar Nederland. Als een product dan een succes blijft te zijn dan lukt het vaak niet meer om het product te laten produceren en op tijd hier te krijgen. Er zit nog steeds rond de 6 weken vaartijd tussen.

Wat betreft de winkels. Er zijn ondernemers bij die risico loos willen werken en dus nooit teveel bestellen maar altijd net iets te weinig of precies goed. Het is maar net wat je aan durft en hoeveel geld je wilt besteden.

Plum Bloom

Registered User

Stel je besteld net als mij de Golden Flowers van Zena maar krijgt de White flowers
Kun je dan zeggen tegen de verkoper dat het artikel je niet aanstaat en je je geld terug wil?

Tenslotte is er niks mee gebeurd en doet de desbetreffende cake het nog gewoon.
Hij voldoet zeg maar niet aan jou eisen ( bv past niet in je show) dus je wil graag ruilen.

Kan dat?

Net zo als dat je bv vuurwerk over hebt op 1 januari kun je daar je geld voor terug vragen?Kan me dan zo voorstellen dat je er dan niet te lang mee moet wachten omdat de verkoper het dan ook niet meer retour kan doen.

Interessante vraag. Volgens mij is het recht op ruilen en het ongedaan maken van een aankoop binnen een bepaalde termijn wettelijk vastgelegd?

mnielsm

Registered User

Het voorbeeld wat jij nu aanhaalt is een lastige.
Deze 2 artikels staan namelijk onder 1 bestelcode in de webshops van Zena.
Er staat ook bij dat je bij opmerkingen een voorkeur aan kan geven en dat ze daarmee proberen rekening te houden.
Dus als jij de white flowers krijgt heb je gekregen wat je besteld hebt. (alleen aan jouw voorkeur hebben ze geen gehoor gegeven)

Dus ik denk niet dat je het artikel terug kan geven en dan je geld terug kan krijgen maar dit zal erg afhankelijk zijn van het verkooppunt.

marlboro20

Registered User
Tja, bij bv de messiers van Zena word al aangegeven dat je een messier besteld en dat je er dan ook één van de 12 krijgt. Maar welke is de vraag.....

Anderzijds is het een kwestie van communicatie. ik geloof niet dat als je je bestelling in november hebt doorgegeven dat ze op 29-12 er achterkomen dat het niet te leveren is.

Winkeliers: van alle internet bestellingen heb je het e-mail adres, van ieder ingeleverde lijst een telefoonnummer: communiceer even met de klant dat dit of dat niet leverbaar is en leg een alternatief aan ze voor!

Ja ik weet dat dit meer werk mer zich mee brengt maar daarmee leert de winkel wel meer voor zijn inkoop en filteren de slechte leveranciers/producenten zichzelf voor het jaar erop. Want als ik als winkel meer tijd kwijt ben en ontevreden klanten heb ga ik volgend jaar over op een ander merk. Toch????

jetztgehtslos

Registered
Is er niet iemand die rechten heeft gedaan en weet wat onze rechten als consument zijn als we iets bestellen en het niet geleverd krijgen?

Zou misschien handig zijn om zoiets te achterhalen.

Even wat onderzoek gedaan voor jullie.
Van consuwijzer.nl enkele zaken waar je op kan letten:

Totstandkoming van een koopovereenkomst

U kunt een koopovereenkomst op verschillende manieren sluiten. Schriftelijk, maar ook mondeling. Veel mensen denken dat ze pas een koopovereenkomst sluiten als ze het product betaald hebben. Maar u sluit al een overeenkomst als u zegt dat u iets wilt kopen, of als u uw handtekening zet voor een bestelling. Let daar dus op! Als u een overeenkomst gesloten hebt, kunt u er eigenlijk niet zomaar vanaf. We leggen dit hieronder uit.

Hoe sluit ik een mondelinge overeenkomst?
U sluit een mondelinge overeenkomst als u zegt dat u een product wilt kopen. Het product staat in de winkel en er staat een prijs bij. Dan zegt u misschien tegen een verkoper dat u het product wilt kopen. Let op dat u op dat moment al een overeenkomst sluit. Het maakt niet uit dat u nog niet betaald hebt. Hieronder staat een voorbeeld.

Voorbeeld
U bent in een winkel, en u zegt: "Ik wil die rode stoel kopen". U hebt dan al een overeenkomst gesloten. Als u de stoel later toch niet wilt hebben, kunt u er eigenlijk niet meer zomaar vanaf. De verkoper kan zeggen dat u het product moet betalen. In sommige winkels mag u zonder problemen iets ruilen of terugbrengen. In andere winkels niet. Let daar dus op voordat u iets koopt.

Ook als u een product op de toonbank legt, of op de rolband bij de supermarkt, sluit u een overeenkomst. Houd hier dus ook rekening mee! Het maakt dan niet uit dat u nog niet betaald hebt. Als u toch nog snel iets teruglegt, kan de verkoper zeggen dat u moet betalen. Maar meestal zal de verkoper er niet moeilijk over doen.

Hoe sluit ik een schriftelijke overeenkomst?
U sluit een schriftelijke overeenkomst als u uw handtekening zet. Bijvoorbeeld onder een bestelling. Hieronder staat een voorbeeld.

Voorbeeld
U bent in een winkel en u wilt een bank kopen. De bank is niet op voorraad en de winkel moet de bank voor u bestellen. U gaat naar een verkoper en hij vult een formulier in voor de bestelling. Daarop zet u uw handtekening. Dan hebt u al een overeenkomst gesloten. Hier kunt u niet zomaar vanaf.

Denk dus altijd goed na voordat u iets koopt! Ook als de verkoper zegt dat u vandaag een hele mooie korting krijgt.

Wat zijn mijn rechten en plichten?
Als u een mondelinge of schriftelijke koopovereenkomst sluit, hebt u de volgende rechten en plichten.

U hebt er recht op dat u het product krijgt.
U hebt er recht op dat het product een goede kwaliteit heeft.
U moet het product betalen.

Ontbinding van een koop

Als een product niet goed is, kunt u teruggaan naar de winkel. Hebt u een product een paar keer laten repareren, maar werkt het nog steeds niet goed? Of wil de verkoper het probleem niet oplossen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden.

Wanneer kan ik een koopovereenkomst ontbinden?
Als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren, of een nieuw product te geven. En het probleem is nog niet opgelost. Als de verkoper het product niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd. Of als hij geen nieuw product wil of kan geven binnen een bepaalde tijd. Als u het product een paar keer hebt laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed. Als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op. Hoe moet ik de koopovereenkomst ontbinden?
Schrijf de verkoper een brief. Zeg dat de verkoper het product niet heeft kunnen repareren. Of dat hij geen nieuw product wil geven. En dat u daarom de koopovereenkomst wilt ontbinden.

Wat gebeurt er als ik de koopovereenkomst ontbind?
U moet het product teruggeven. Dan hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product een lange tijd gewoon hebt kunnen gebruiken. Soms wil een verkoper een tegoedbon geven, en geen geld. U kunt dan zeggen dat u uw geld terug wilt. Want daar hebt u recht op.

Wilt u het product houden, of heeft het product maar een kleine fout? Dan kunt u de overeenkomst ook gedeeltelijk ontbinden. U houdt dan het product. En u krijgt een deel van uw geld terug. Dat noemen we ook wel prijsvermindering.

Ik word het niet eens met de verkoper. Wat nu?

Kunt u het niet eens worden met de verkoper? Dan kunt u contact opnemen met De Geschillencommissie. De Geschillencommissie is een onafhankelijke groep van drie personen die bij een meningsverschil beslist wie er gelijk heeft. De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) bepaalt wie er in de commissie komt. Alle leden van de commissie zijn deskundig en onpartijdig. Neemt de commissie een besluit, dan moet u zich hieraan houden.

De Geschillencommissie kan u alleen helpen als de verkoper bij een commissie is aangesloten. En u moet eerst een brief hebben gestuurd naar de verkoper. Als u een klacht voorlegt aan De Geschillencommissie, kan vaak een deskundige uw klacht bekijken.

Wilt u meer informatie? Kijk dan op de website van De Geschillencommissie.

Ik heb met de verkoper iets afgesproken, kan ik hem daaraan houden?

Ja. Als u met de verkoper afspraken maakt moet hij zich daaraan houden. Dat geldt voor mondelinge en schriftelijke afspraken. U hebt dan recht op een goed product. U betaalt de prijs die u hebt afgesproken. En u krijgt het product of dienst binnen de tijd die u hebt afgesproken.

Tip
Hebt u mondeling iets met de verkoper afgesproken? Dan kunt u later niet precies bewijzen wat u hebt afgesproken. Daarom is het verstandig om alle afspraken op te schrijven. Zet ook allebei een handtekening onder de afspraken.

Let op!
Maar het is niet alleen belangrijk wat op papier staat, of wat u mondeling hebt afgesproken. Het gaat ook om wat u mag verwachten. Hieronder staat een voorbeeld.

Voorbeeld
U hebt mondeling met een schilder afgesproken dat hij de buitenkant van uw huis schildert. Dan mag u verwachten dat hij ook de rand van het dak schildert. Doet hij dat niet? Dan zegt u tegen de schilder dat u hebt afgesproken dat hij de buitenkant van het huis zou schilderen. Dus ook de rand van het dak. U kunt dan bijvoorbeeld wachten met betalen totdat hij alles heeft geschilderd. Zeg dat dan wel eerst tegen de schilder.

Laatst bewerkt:

marlboro20

Registered User
even gegoogeld en wat valt mij op?

Bijna geen enkele webwinkel of folder maakt melding van hun leveringsvoorwaarden!!
Dat wil dus zeggen dat die er niet zijn en dat je een alternatief niet hoeft te accepteren en je dit dus niet af hoeft te rekenen!
Een enkele site heeft wel leveringsvoorwaarden en die melden in de trend van:
"Indien een artikel is uitverkocht vervangen wij dit door een gelijkwaardig soort. De eventuele meerprijs is voor onze rekening."

Dit is ook discutabel want weet je niets van vuurwerk ga je accoord maar heb je er wel verstand van hoef je met het alternatief niet accoord te gaan omdat het volgens jou niet gelijkwaardig is. En dat kan dus zijn vanwege de effecten van het geboden alternatief en heeft niets met de prijs te maken!!!!! Lijkt me een leuke discussie aan de balie met een aantal wachtenden achter je ;-))))

Voor gratis vuurwerk komt er natuurlijk een andere discussie die zal wel over prijs gaan.....

Leg ze het vuur(werk) maar aan de schenen!!!!

jetztgehtslos

Registered
Even aangepast mn vorige post.

ZOdra je dus een koopovereenkomst hebt, en dat heb je bij mondeling of schriftelijke overeenkomst, dan heb je dus bepaalde plichten en rechten. Een voorbestelling, al dan niet betaald, is dus een mondeinge of schriftelijke overeenkomst en daar moet een verkoper zich dus aan houden, net zoals jij dat als klant ook moet doen.

Heb je dus bepaalde producten besteld, dan heb je er recht op die geleverd te krijgen, ale helemaal als er al voor betaald is. Levert men het gewenste product niet, dan kan de overeenkomst ten aller tijden ontbonden worden! Oftewel, volgens de wet is het mogelijk om je geld terug te eisen als de verkoper zich niet aan de koopovereenkomst hoiudt!

Red Eagle

Registered User
Bedankt voor het opzoeken mensen!

Ben weer eens stuk wijzer en hoop nu voor de winkelier dat ik toch echt die Golden Flowers krijg ipv de veel mindere White flowers!

jetztgehtslos

Registered
Bedankt voor het opzoeken mensen!

Ben weer eens stuk wijzer en hoop nu voor de winkelier dat ik toch echt die Golden Flowers krijg ipv de veel mindere White flowers!

Je hebt dus het recht om het geld terug te vragen aangezien ze niet leveren wat er is afgesproken. Maar je kan altijd een vervanger kiezen natuurlijk.
Gewoon het beste er van hopen.

GMP82

Zilveren Member
Ja officieel heb je veel rechten als consument, maar doorgaans moet je stevig in je schoenen staan om dat recht ook daadwerkelijk te krijgen. En dat geldt niet alleen voor de vuurwerkbranche, maar in alle winkels. Deze consumentenregels worden met voeten getreden en veel consumenten worden verleid c.q. afgescheept met minder dan waar ze recht op hebben.

polleke45

Registered User
Nou ik koos dit jaar dus niet meer voor de plaatselijke broekhoff dealer maar voor een marijn en zena dealer in landgraaf een maal aangekomen bij de marijn dealer om 08:00 kreeg ik binnen 1 minuut een mooie grote doos en de verkoper keek samen met mij de doos door of er alle producten inzaten perfect dus. Daarna gingen we naar "rohan fireworks international" de zena dealer als eerst gingen ze een uur later open pas om 09:00 ipv 08:00 vrij irritant.Toen mochten we binnen na een uur wachten we leverden als eerste de internet bestelling in en we kregen die pas 20 minuten later in een zak(slechte personeels verdeling). We moesten terplekke kijken of alles erin zat dat ging moeizaam want de hele zak was afgetaped. Na veel geklooi kreeg ik hem open er zat de brocade crown in ipv de white blink en de groundbloom crackling en knal waren niet geleverd dus weer naar de balie gegaan het verteld en weer 20min gewacht. Toen kregen we de white blink en het geld voor de niet geleverde grondbloemen. Werkelijk wat een vertoning voor zena en de grootste leverancier rohan in limburg.

marlboro20

Registered User
Hulde aan wie het toekomt!!!! En de Pluim gaat naar ANO VUURWERK MILHEEZE!!!!!

Ik heb in november tijdens hun demo mijn bestelling geplaatst en door mijn onoplettendheid enkele fouten gemaakt. 's-Avonds een mail gestuurd met de vraag voor aanpassingen.Volgende dag bellen ze én een mail dat alles aangepast word. Tevens een bijbestelling geplaatst en die kreeg ik ook nog met extra korting....

31-12 alles gaan ophalen en wat denk je???? Omdat ik een gecompliceerde bestelling had was alles apart gezet in de bunker, heeft een collega het briefje niet gezien en mijn bestelling in de losse verkoop verkocht. En het merendeel niet meer op voorraad.......

Maar omdat Marian van ANO VUURWERK MILHEEZE dit zo verschrikkelijk vond én ze voor mij tot een oplossing wilde komen heb ik van haar een veel mooier pakket en 3 vele mooiere potten gekregen dan ik besteld had!!!!!!

Hier zie je dan echt het verschil tussen de commerciele handelaar en een handelaar met liefde voor het "vak" van vuurwerk-verkoop!!!!!!!

Volgend jaar wat er ook gebeurd ben ik weer klant van ANO VUUWERK MILHEEZE!!!

Dit is wat je verwacht van klantgericht denken!!!!

Laatst bewerkt:

Rooble

Registered User
ik had het dit jaar toevallig in Zena Tilburg, 20 shots cake assortiment besteld (begin december) en ze hadden het gewoon niet, evenals de wax torches. maar dat is dan weer minder erg... toen onverhoop de camuroblaster maar gekocht... (SPIJT!)

Bovenaan