Herdervriend
Registered User
Trouwens rare vraag...Maar kan iemand filmpjes hier plaatsen die we moeten markeren? (Ben zelf namelijk erg slecht in zoeken...)
Trouwens rare vraag...Maar kan iemand filmpjes hier plaatsen die we moeten markeren? (Ben zelf namelijk erg slecht in zoeken...)
zodat het NIET op youtube komt of wat?
Als je het tegen mij hebt, je kan er aangifte mee doen?
Bewijs.
Ik wil hier even kort op inhaken. Het is vrijwel onmogelijk om aangifte te doen van vernieling van openbare goederen. Te krankzinnig voor woorden, maar het is waar. Bepaalde aangiftes worden min of meer geweigerd, omdat ze de mankracht niet hebben om er wat mee te doen. (Dit geldt op bepaalde plaatsen zelfs voor fietsendiefstal e.d.)
Ik zou zeggen, open een digitaal meldpunt voor vuurwerkvandalisme. Wordt de hele zooi gebundeld, zet je 1 team op. dan moet je de grootste etters toch wel kunnen pakken? Maar ja, wie ben ik?
O oke, woon zelf in Rotterdam hier in de buurt hebben we zelf op nieuwjaar gaan last van vandalisme, hoorde toevallig iets vandaag iets over vandalisme melden en dat er meer word gedaan in de grote steden om vandalisme aan te pakken. Als tip gaven ze het volgende; Film het of maak er foto's van.
Dus misschien pakken ze het harder aan ze zijn het gewoon zat.
Goed initiatief! ik help zeker mee!
Ik vind alleen wel dat er een duidelijke grens moet worden getrokken tussen vandalisme en niet-vandalisme.
Ingrijpen door de burger is in mijn ogen slechts noodzakelijk wanneer al het andere faalt.
Goed om een discussie te voeren, altijd leuk.
Punt is, dat ik geloof in het gedrag veranderen van mensen om iets te bereiken en ik vraag mij af of het helpt dergelijke filmpjes te melden. Is het namelijk wel zeker dat hierdoor vandalisme afneemt of bereik je er alleen maar mee dat het minder snel op youtube wordt geplaatst?
Ik denk dat er meer nadruk gelegd moet worden op voorlichting. Zeker in combinatie met straffen. Minderjarigen zouden bijvoorbeeld niet alleen gestraft kunnen worden, te denken valt ook aan ouders er bij betrekken. ZIj zijn immers nog steeds verantwoordelijk. Hoe deze gedragsverandering doorgevoerd moet worden, is mij verder nog niet concreet genoeg uitgewerkt.
Ik denk dat er meer nodig is dan alleen deze filmpjes melden bij youtube. Ik denk tevens ook dat wij zelf meer moeten doen aan voorlichting naar anderen om ons heen. Ik denk dat wanneer die trend ingezet wordt, dat effectiever is dan het melden van een filmpje, arrestatie door de politie en een willekeurig gegeven straf. Ik zie het melden alleen van filmpjes slechts als symptoom bestrijding. Ter vergelijking, een junk zijn drugs afpakken zorgt er ook niet 1 2 3 voor dat hij niet verslaafd meer is. Om een verandering door te voeren, moet de discussie breed gevoerd worden en ik denk dat voorlichting in combinatie met gepaste straffen voor vergrijpen het beste werkt.
Zie het maar als de verandering ten opzichte van roken. Enkele jaren geleden was dit stoer, nu waait er door jarenlange voorlichting een andere wind en gaan mensen minder snel roken. Het roken zelf wordt niet verminderd door de tekst "roken is dodelijk" op een pakje. Wat wel belangrijk is, is dat een mentaliteitsverandering geduld vergt en daar gaat tijd over heen.
De tendens in dit land is echter dat er steeds meer sprake is van resultaat boeken op lange termijn en het liefst via populistische manieren. Voor dat laatste zie figuren als Wilders die schreeuwen om schieten met scherp of die zeikstraal Bonte met zijn totaalverbod op vuurwerk. Wat dat betreft is die Bonte niet zo dom, die ziet in dat door jarenlang te lobbyen onze hobby afgenomen zou kunnen worden. Net zoals men jarenlang roken heeft ontmoedigd.
Ik zou zeggen, om dat tegen te gaan zijn simpele manieren als filmpjes melden niet effectief, zoals gezegd, misschien zie je minder filmpjes online, maar het het vernielen ondergronds nog gewoon verder. Populisme is symptoombestrijding in mijn ogen. Goede voorlichting zou moeten helpen in combinatie met gepaste straffen. Ik stel voor dat wij een goede voorlichtingscampagne gaan houden. Niet alleen op internet, maar ook door onze naasten zelf te overtuigen van de onzin van vandalisme. Dat is onze taak, dan mag de rechter de gasten straffen die grensoverschrijdend gedrag vertonen met betrekking tot slopen en stunten.
Poe he, lap tekst. Ik hoop dat er een leuke discussie uit voort komt.
En mijn posts is niet bedoeld om jullie initiatief de kop in te drukken, slechts om een gezonde discussie te kunnen houden.
Nou, ik ga even een show kijken.
Fijne avond!