Heb jij vandalen meegemaakt?

KoenL

Registered User
Ik moet het toch even kwijt, ik kan er weer boos om worden.:evil:

31 december, vanaf 10 uur sta ik met 3 vrienden op een plek af te steken, letterlijk de rest van de dag. Het was een fietspad, net buiten een woonwijk en net voorbij een tunneltje. Rond 13 uur besluiten we even een pauze in te lassen en even een patatje te gaan halen. Nog geen uur later komen we terug en er ligt een complete lamp van het tunneltje in stukken op de grond, zelfs de tl-buis is niet meer terug te zien.

We zijn toch weer op die plek gaan stoken. We konden vanaf daar ook het tunneltje zien. Rond 16:30u. komt er een groepje van 2 jongens en 2 dames aanlopen. De twee jongens nemen plaats bij een andere lamp in de tunnel en stoppen er iets in. Een flinke dreun volgt, maar de lamp is gelukkig niet kapot. Ze proberen het een tweede keer, en gelukkig weer zonder resultaat. Voor mij wel de druppel en ik besloot er op af te stappen.

Mensen die mij kennen kunnen het zich waarschijnlijk niet voorstellen, maar ik ben ontzettend boos geworden. Er volgde een zinloze discussie want uiteindelijk begrepen ze alsnog niet wat ik probeerde duidelijk te maken. Het was helemaal gedaan toen eentje mij een k*nkerlijer noemde. Het liefste had ik hem met z'n hoofd in de scherven van die lamp gegooid, maar dan had ik het weer gedaan natuurlijk. Ze zijn uiteindelijk weggegaan en ik heb ze niet meer bij het tunneltje gezien. Maar ow, wat was ik boos:mad:

Ik zal zo even naar het tunneltje lopen om er een foto van te maken, echt te triest voor woorden hoe het er daar uit ziet.

Hebben jullie nog wat meegemaakt of gezien?

GMP82

Zilveren Member
Yup, helaas wel. Rond half 2 's nachts toen wij onze laatste cakes de lucht in wilde jagen, zagen wij wat gasten rommelen bij een (door de gemeente gedichte) prullenbak. Een harde dreun volgde even later, en het was ze helaas gelukt de prullenbak te vervormen. Een ronde door de wijk vanmorgen leerde, dat meerdere prullenbakken dit lot hadden ondergaan. :mad:

Ik snap écht de lol er niet van....

Vind het wel goed dat je ze aangesproken hebt, maar zoals je zelf al aangeeft... de meeste zijn er niet ontvankelijk voor (vooral niet om half 2 's nachts met een stuk in hun kraag...)

Remy669

Registered User
Ik weet niet of dit echt vandalisme is, maar er is behoorlijk wat gebeurt.
Bij ons was gisteren en vanacht niemand thuis, dus niemand wist ervan.

Maar er is schijnbaar iets afgestoken, dat zo hard ging... Meerdere ruiten van het cafe dat tegenover ons ligt zijn kapot gegaan, ruiten van huizen in de buurt zijn kapot gesprongen, ons badkamer raam is eruit.

Ik weet bij god niet wat er is gebeurd, en ik weet ook niet of ik dat wel wil weten.

Dreissen

Registered User
Deze mensen verpesten het voor anderen en voor zichzelf.
Op het moment dat het verbod er echt komt weten ze pas wat ze hebben gedaan.
Ik vind dat ze veel en veel zwaarder moeten straffen op dit soort mensen.
Wat dacht je van volgend jaar 31 december van 10:00 tot 18:00 werk verichten.

Pyroclastic

Registered User
Eeuh, ik dacht meer aan een gevangenisstraf en een flinke boete/schadevergoeding. Dit lijkt niets met vuurwerk te maken te hebben, maar met explosieven....

myrmidon

Registered User
Gelukkig niks gezien/meegemaakt. een beetje jammer dat er sommige zijn die de ware "Vuurwerkspirit" af willen breken. :(

EschR

Registered User
Gisteren ging ik naar het winkelcentrum in de buurt. Genoeg vuurwerk afstekende kinderen onderweg, maar totaal geen problemen.
Bij het winkelcentrum bespeur ik al wat ophef bij een zebrapad. Op de plek aangekomen lopen 3 ventjes en een meisje van een jaar of 12/13 van, ik ga het toch ff noemen, Marokkaanse afkomst, vuurwerk naar passerende auto's en mensen te gooien. Mannen die ze er op aanspreken worden voor iemand die aan een ernstige ziekte lijdt uitgemaakt en vrouwen voor iemand met een beroep van lichte zeden met dezelfde ziekte.
Uiteindelijk toen het wel erg druk werd liepen ze al lachend en scheldend weg.

Laatst bewerkt:

patrickspan

Registered User
Ik heb erg veel last gehad van jongeren die komen vervelen. Ik was met een stel vrienden aan het afsteken en we werden constant ''aangevallen'' door andere jongeren, alleen dan gooiden zij met bommen, echt niet normaal hard meer. tja...Daar durf ik niks tegen te doen, ookal zijn ze een stuk jonger dan mij.

Erg jammer van die overlast, zo rond 10 uur 's avonds een en al hard geknal. Een beetje illegaal heb ik geen problemen mee, maar het was echt niet normaal meer, zelfs het zware belgische vuurwerk was nog ''zacht'' te noemen.

Al met al wel een leuke dag gehad en de aanvallende mensen genegeerd. Maar volgend jaar ga ik zeker weer ergens anders afsteken...

Markie

Registered User
Je zult nooit surinaamse jongeren dit soort dingen zien doen. Daar wordt thuis tenminste nog opgevoed (mits hun ouders niet in nederland zijn opgegroeid maar in hun thuisland).

(ja ik heb onlangs Roué Verveer gezien ;) )

HocusPocus.Pyro

Registered User
Yep, KoenL, ik heb het helaas ook hier in mijn omgeving meegemaakt, en ik baal daar enorm van. Vooral omdat ik radeloos ben wat we hier nu aan moeten doen. Ik heb geprobeerd om er wat van te zeggen, maar dat doe ik dus zo niet meer...

Het product waar wij allen zo gepassioneerd om zijn wordt op grote schaal misbruikt.

Ik ben OOK voor een avond met minder vuurwerkoverlast.

Ik heb een top-avond gehad, begrijp me goed, maar dit is ECHT een onnodige schaduwzijde van O&N die we er af moeten halen.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Kunnen we niet brainstormen met ideeën wat we concreet tegen dit vandalisme kunnen doen?

Het is een maatschappelijk probleem dat alleen maar erger lijkt te worden (al lijkt de schade minder te worden).

polleke45

Registered User
Ik ben zelf een enorme vuurwerk fan en ik vind alles wat er overdag wordt gestookt dat dat eigenlijk niks meer met nieuw jaar heeft te maken. Dus het zou een oplossing kunnen zijn om de tijden in te korten gewoon van 20:00 tot 02:00 ipv 10:00-02:00 minder overlast denk ik.

EschR

Registered User
Ik ben zelf een enorme vuurwerk fan en ik vind alles wat er overdag wordt gestookt dat dat eigenlijk niks meer met nieuw jaar heeft te maken. Dus het zou een oplossing kunnen zijn om de tijden in te korten gewoon van 20:00 tot 02:00 ipv 10:00-02:00 minder overlast denk ik.

Tja, maar als ik bedenk hoe ik vroeger als kind heb genoten van het overdag vuurwerk afsteken...
En ik hield me voor zover ik me kan herinneren wel altijd netjes aan de fatsoensnormen...
Dat geknal overdag vind ik wel echt bij oud en nieuw horen. Die k*tkindjes die het hier betreft moeten zich gewoon netjes gedragen.

Markie

Registered User
:idea: of een vergunning voor het afsteken van siervuurwerk?

Zodat iedereen die vuurwerk afsteekt gecontroleerd moet worden of hij dat wel mag doen? Is dat niet net zo onmogelijk als iedereen controleren op het bezit van illegaal vuurwerk?

En om bij de verkoop van het spul te eisen dat de vergunning wordt getoond faalt ook.. grootschalige doorverkooppraktijken van jewelste. En zo'n vergunning wil nog niet zeggen dat je op de 31e niet bezopen gaat stoken.

Gertjanberg

Registered User
zo'n vergunning moet je ook weer aanvragen en dat kost ook geld net zo als je vuurwerk dus dat is niet zo'n goed idee al zeg ik het zelf

Bovenaan