HD Camera

Patrick

Registered User
Nee buiten de EU zou ik sowieso nooit zoiets kopen, want a. heb je dan meestal te maken met een NTSC apparaat (en dat wil je echt niet hoor) en b. denk je een koopje te scoren dan komt de douane om de hoek kijken voor de nodige importheffingen.

Maar ook binnen de EU moet je soms oppassen, dan wordt er een camera aangeboden en als je de beschijving goed leest dan zie je ineens dat het object vanuit Amerika of Hongkong verzonden wordt. Oppassen dus :idea:

Overigens kun je op het Duitse Ebay vaak heel veel goede accessoires voor alle types camera's scoren.

Overigens kun je op het Duitse Ebay vaak heel veel goede accessoires voor alle types camera's scoren.
\

ok bedankt voor de info :) ik ga zeker even neusje brengen langs de Duitse eBay :) kijken of goedkope voorzet lens van canon voor me hv20 kan vinden :) heb de hv20 voorzet lens (groothoek) gevonden @ konijnenberg ofzo voor 205,- euro dus maby goedkoper kan vinden :idea:

Yvez

Registered User
Ik heb die canon hv20 groothoek (WD-H43) bij www.bhphoto.com voor 180 euri, das incl. btw en verzendkosten. Als je mazzel heb bij de douane kan je hem voor 140 euri invoeren.
Het is alleen zo'n groot en zwaar ding, niet geschikt voor uit de hand te filmen...

Cameo

Registered User
@chainthunder1
Ik heb zelf mijn oog laten vallen op de Raynox HD6600Pro groothoeklens. Deze heeft een diameter van 52mm en heeft dus een converterring nodig, maar die zijn goed verkrijgbaar en vaak niet duur. De 52mm uitvoering wordt overigens door veel kenners aangeraden, omdat deze minder last heeft van distortie in de hoeken. Een shop in hartje Amsterdam rekende me voor dat een combinatie van de Wide lens en een ring mij ongeveer 130 euro gaat kosten. Misschien is dit ook iets voor jou? Een van de shops die deze combinaties verkoopt is DEZE.

Cameo

Laatst bewerkt:

Arjan

Registered User
ik zag dat er al een vuurwerk preset op zat, dus die gaan we eerst maar eens uitproberen

Ja leuke cam idd, kan er over meepraten :toung:

Die "vuurwerkstand" is best geinig maar ik prefereer toch liever manuele instellingen want het ziet er toch beetje vaag uit als je goed kijkt (alsof je soms dubbel ziet omdat de sluitertijd iets vertraagt is)

Kijk hier maar eens als voorbeeld hoe die stand eruit ziet: http://www.arjanuitman.com/movies/canonhv20_vuurwerk.wmv Filmpje is overigens niet van mij voordat ik straks reacties krijg dat ik eens een beter statief moet kopen, dit is gefilmd door een persoon die ik ken met dezelfde camera. :blink1:

Het geluid is ook van de interne mic, wat je hoort, niet heel slecht maar hierbij kan je (vind ik) beter een richtmic gebruiken omdat het gewoon dan wat beter overkomt en beter klinkt. Ik heb bijvoorbeeld een RØDE richtmic voor deze camera die je er zo opschroeft en word apart gevoed door een 9V batterij.. Dan heb je professionele (gerichte) audiokwaliteit voor iets van €119 euro dacht ik. Ook kan je iets van 100 uur met 1 batterij doen, ik heb dat zelf getest namelijk laatst omdat ik wel eens wilde zien of dat klopte.. :toung:

Over de Wide-lens, ik heb ook de originele van Canon (WD-H43) en is gewoon perfect.. kost wat maar dan heb je ook wat!

Laatst bewerkt:
Ja leuke cam idd, kan er over meepraten :toung:

Die "vuurwerkstand" is best geinig maar ik prefereer toch liever manuele instellingen want het ziet er toch beetje vaag uit als je goed kijkt (alsof je soms dubbel ziet omdat de sluitertijd iets vertraagt is)

Kijk hier maar eens als voorbeeld hoe die stand eruit ziet: http://www.arjanuitman.com/movies/canonhv20_vuurwerk.wmv Filmpje is overigens niet van mij voordat ik straks reacties krijg dat ik eens een beter statief moet kopen, dit is gefilmd door een persoon die ik ken met dezelfde camera. :blink1:

Het geluid is ook van de interne mic, wat je hoort, niet heel slecht maar hierbij kan je (vind ik) beter een richtmic gebruiken omdat het gewoon dan wat beter overkomt en beter klinkt. Ik heb bijvoorbeeld een RØDE richtmic voor deze camera die je er zo opschroeft en word apart gevoed door een 9V batterij.. Dan heb je professionele (gerichte) audiokwaliteit voor iets van €119 euro dacht ik. Ook kan je iets van 100 uur met 1 batterij doen, ik heb dat zelf getest namelijk laatst omdat ik wel eens wilde zien of dat klopte.. :toung:

Over de Wide-lens, ik heb ook de originele van Canon (WD-H43) en is gewoon perfect.. kost wat maar dan heb je ook wat!

Bedankt voor posten Arjan,
ik zelf film vuurwerk in manual functies: Cine Mode & White balans op daylight en voor het geluid heb ik die Rode VideoMic microfoon :) geluid is top (Y)

verder eind deze maand ga ik toch maar voor de orginele Canon (WD-H43) kost me maar €205,- prima dan heb ik tenminste Canon :)

Edit:

Arjan is die vuurwerk filmpje in de vuurwerk mode gefilmt? zo ja dan is die kwaliteit wel mooi :) beter dan cine mode.

Laatst bewerkt:

Patrick

Registered User

Nou niks mis mee toch dat filmpje :confused: Beetje kleurcorrigeren en volgens mij is ie dan top. Welke manuele instellingen zijn het best dan voor vuurwerk. Is dat al bekend?

Laatst bewerkt:

Patrick

Registered User
verder eind deze maand ga ik toch maar voor de orginele Canon (WD-H43) kost me maar €205,- prima dan heb ik tenminste Canon :)

Ja zou je kunnen doen, je hebt inderdaad Canon, maar op HVforum heeft iemand de Canon vergeleken met de HD6600 Pro en jawel de HD6600 kwam beter uit de test dan de Canon (+ een prijsverschilletje van ongeveer 80/90 euro).

http://www.imagometrics.com/FLReviews/HV20_Wide.htm (vanaf test 6 is de WD-H43 vergeleken, wat je ziet is toch een flink grotere verbuiging aan de buitenkant van het beeld.

Dus dat wordt nog even sparen voor me de komende tijd
- Extra batterij + Lader van OEGE (heb gelezen dat die zeer goed en krachtig zijn, zo'n 2100mAh)
- Raynox HD6600 Pro
- Rode Microfoon

Naja als ik het voor 15 september maar compleet heb :nuts:

Hier trouwens nog 2 filmpjes met de Fireworks setting. Ik vind het er echt niet slecht uit zien hoor..
http://www.vimeo.com/415385
http://www.vimeo.com/465259

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Ik hoor veel over de Rode microfoon. Heeft iemand films waar deze is gebruikt bij een vuurwerkshow?

Ik hoor veel over de Rode microfoon. Heeft iemand films waar deze is gebruikt bij een vuurwerkshow?

ja ik heb de Rode videomic microfoon gebruikt bij deze films:

www.crazyfireworks.eu/movies/2008/bevel.wmv (bij bevel had ik even verkeerde instellingen gebruikt van microfoon waardoor voorkant en achterkant beetje gedempt werd en bepaalde plekje beetje erg luid)
www.crazyfireworks.eu/movies/2008/sticklessrockets.wmv
www.crazyfireworks.eu/movies/2008/venusrockets.wmv (bij deze filmpje hor je gewoon het gezoom van de stijgende pijlen en geluid is op de juiste niveau)

@Afcajax,

als ik weet waar ik die HD6600 Pro in NL kan vinden dan ga ik wel voor die, maar heb google even rond gespeurd (even snel) en kwam enkel op buitenlandse sites uit :wondering:

Arjan

Registered User
@Chainthunder1, ja dat filmpje is in de "fireworkmode" geschoten.

@Afcajax, let je er wel op dat je een HD-ready opzetlens aanschaft dan... is zo zonde als je een HD cam hebt en je lens het "minder" maakt omdat ie niet HD Ready is ;) Verder weet ik niet of die Raynox ook zo op de HV20 geschroeft kan worden, ik heb persoonlijk namelijk geen zin om met opzetstukjes e.d. te gaan werken, die originele van Canon schroef je er zo op. Die Raynox is in NL moeilijk te verkrijgen dacht ik, en zo heb je met alles wel iets wat weer wat goedkoper is maar dat hou je altijd natuurlijk. Ik kijk niet heel veel naar internetreviews, maar naar eigen opnames/ervaringen en die zijn tot nu toe perfect, wel met de originele spullen en ik ben er tevreden mee. Overigens zie ik zelf bijna niets van die verbuiging, dus dat is maar net hoe je het treft.

Verder heb ik er ook meteen 2 dikkere accu's bij genomen van Canon want die je erbij geleverd krijgt kan je haast niets mee.. Ik teste e.a. met het scherm open (want je bent een knappe jongen als je het door de viewfinder kan aangezien dat wel heeel klein is) en na een half uur was de accu alweer leeg. Heb vanaf januari 2x 2400mAh Canon accu's erbij en heb laatst in Duitsland een HDV tape van 63 minuten volgeschoten met 1 accu.. dus dat werkt wel ok..

Let trouwens ook op wat voor tapes je gebruikt, maar ik denk dat ik met deze opmerking een aardige discussie start aangezien daar nogal veel over te doen is op vele HD forums e.d.. Ik gebruik Panasonic tapes en bevalt me prima.

Cameo

Registered User
...
als ik weet waar ik die HD6600 Pro in NL kan vinden dan ga ik wel voor die, maar heb google even rond gespeurd (even snel) en kwam enkel op buitenlandse sites uit :wondering: ...
Link had ik je op de vorige paga al gegeven: KLIK
Daar kost ie 109 euro. Heb even gebeld en jawel; ze zijn voorradig.

@Arjan
Tsja, de tapes discussie. Daar is al heel veel over gesproken op internet. Zelf heb ik (ruim 160 verschillende merken tapes verder) nooit problemen ondervonden, maar toch volg ik het advies van "de pro's". Voorkomen is immers beter dan genezen. Voor wie wél meerdere merken tapes door elkaar heen gebruikt (om het even welke camera) adviseer ik om voor het plaatsen van "het andere merk" even de cleaning tape erdoor te halen. Tape-residu wordt op die manier geschoond en de kans op beschadiging van de koppen (op termijn) blijft zo minimaal.

@Tony
Over de Rode Mic. Ik ben er op overgestapt nadat ik veel enthousiaste geluiden van mede-filmers (zowel vuurwerk als semi-pro) hoorde, waaronder van Arjan. Op diverse fora wordt deze microfoon aangeprezen als het beste alternatief voor iemand die een semi-pro level microfoon zoekt, maar geen honderden euro's uit wil geven. Ik heb de afgelopen twee maanden flink geexperimenteerd met deze microfoon. Wel wennen, want het geluidsniveau op "auto" zetten kunnen bij veel footage wel vergeten. Je zult het terplekke "op maat" moeten instellen en voortdurend moeten controleren of het niveau wel op een aanvaardbaar niveau blijft. Als je dit instellen een beetje onder de knie krijgt is het mijns inziens een zeer goede microfoon.

Iets meer achtergrondinfo:
- De microfoon werkt op een interne batterij van 9 volt die minimaal 100 uur meegaat. Dit ontziet dus de accu van de camera.
- Er zit een geintegreerde lage-tonen filter op die je aan of uit kunt zetten. De lage tonen afkomstig van diverse externe geluidsbronnen kun je zo tijdens het filmen al onderdrukken. Natuurlijk kan dit ook ad-hoc middels filters, maar in sommige gevallen kan dit handig zijn om vooraf alvast te doen.
- Er is een optionele "dooie kat" (deadcat) die over de microfoon heen geplaatst kan worden om eventuele windsuizen te voorkomen tijdens het filmen. Dit werkt prima, heb ik gemerkt.

Link naar de fabrikant: KLIK.
Link naar een shop die 'm voor 109 euro verkoopt: KLIK

Groet,
Cameo

Yvez

Registered User
Over welke Rode mic hebben we het nu, de Stereo video mic of de mono?
Ik gebruik zelf de Stereo en wel tot tevredenheid, het is alleen een beetje pielen met de volume levels en deze mic pakt veel (achter) omgevings geluid op.

Arjan

Registered User
We hebben het hier over de mono Videomic ;) Dat oppakken van omgevingsgeluid doet deze dus niet omdat het zoals al gezegd een richtmic is.. het HF (High Frequent) filter filtert ook nog es andere geluiden eruit zoals het lopen van je tape in een zeer stille omgeving e.d. dus dat werkt zeer prettig.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Oke nu zijn we wat verder,.
Jullie hebben het over het zelf regelen van het geluid. Maar ik ben van mening dat als je dat kan dat bijna elke microfoon goed is. Wij zijn op zoek naar microfoons die direct goed zijn voor het geen wat we filmen. En dan heb ik het vooral over de extreme geluiden van de mascletas.

Cameo

Registered User
Het lijkt mij dat de mono Videomic daar bij uitstek geschikt voor is. Het volumeniveau zet je het best zeer laag om vervormingen bij pieken te voorkomen. En vergeet niet dat (te) zacht opgenomen geluid vaak beter adhoc te fixen is dan overstemde audio.

Even los van de vuurwerkhobby (ik film nog meer dan alleen vuurwerk) is de microfoon zeer prettig om personen (conversaties) op enige afstand netjes op tape te krijgen. Ik heb mijn kinderen gefilmd terwijl ze aan het spelen waren. Zolang je de cam op ze gericht houd kun je precies horen wat ze tegen elkaar zeggen. Met de ingebouwde mic was dit onmogelijk, omdat er veel te veel omgevingsgeluid was.

Groet,
Cameo

Arjan

Registered User
Oke nu zijn we wat verder,.
Jullie hebben het over het zelf regelen van het geluid. Maar ik ben van mening dat als je dat kan dat bijna elke microfoon goed is. Wij zijn op zoek naar microfoons die direct goed zijn voor het geen wat we filmen. En dan heb ik het vooral over de extreme geluiden van de mascletas.

Geen enkele mic is "direct" goed voor het opnemen van geluiden. Je moet altijd wel even checken of het goed binnen komt en goed klinkt :blink1: Kwaliteit is het weer een ander verhaal. Je hebt mics van 20 euro maar daar moet je ook geen wonderen van verwachten.. Deze mic is al jaren zeer populair in de (semi) professionele audio/video wereld dus dan kan je er vanuit gaan dat het geen troep is. Het audioniveau op automatich zetten is bij de meeste cams wel ok, alleen ben je het beste uit met de boel op handmatig omdat je dan zelf kan bepalen wat je binnen haalt. Bij vuurwerk/mascleta's vermoed ik dat ie het wel aan kan zolang je maar de mic input van je camera een beetje in de gaten houd... Met vuurwerk is het sowiezo aan te raden om het handmatig te regelen Ik heb gemerkt dat de mic-input van de Canon HV20 op auto behoorlijk gevoelig is, daarom heb ik de mic/ATT en het windruisfilter ook ingeschakeld en dat scheelt nogal.. Bij de Sony cams is dit ook wel te regelen vermoed ik. Owja, een deadcat is idd wel aan te raden, heb ze op de 2 cams hier en scheelt je erg veel geruis van wind e.d. als je buiten staat..

Zal zo wel eens een foto maken van het geheel hoe het er dan uitziet..

Ik zelf gebruik de Rode VideoMic de mono versie, je hebt daar 2 functies op inderdaad 1 voor geluid dempen (bovenste functie) die gebruik ik dus niet meer.. de geluid wordt te goed onderdrukt (tijdens vuurwerk), gebruik voortaan enkel de middelste functie

en over tapes gesproken ik gebruik alleen Sony HDV tapes (63min.) die werken prima geen problemen mee gehad tot nu toe en zijn best prijzig.. betaal er ruim €13,- voor per stuk op Klik hier voor de website maarja heb er voor over.

En ik ga toch maar de Canon lens halen zoals Arjan zegt dat die HD-Ready lens is, en die lens moet ik dus wel hebben en geen Niet HD-Ready lens.

Bovenaan