HD Camera

Tony

Administrator
Medewerker
Uploaden naar internet veranderd niks behalve als je You Tube of Google Video gebruikt.

Grizmo Raizor

Registered User
ligt er aan in welke format je ze gaat uploaden. Converteer je ze eerst naar mpeg, Avi, WMV en weet ik wat nog meer, dan blijft er niets van HD kwaliteit over. Echter, om je een indruk te geven.. ik heb onlangs ook een HD camera gekocht en een filmpje geupload. Kijk hier eens naar en je ziet wat voor kwaliteit je kunt verwachten.
http://www.megaupload.com/nl/?d=9FG0ZB95

Nickspie

Registered User
Toevalig heb ik deze vandaag in mijn handen gehad was opzoek naar een nieuwe camera. Bevalt ie een beetje? En heb je ook al in het donker gefilmd?

Grizmo Raizor

Registered User
Ja, heb er ook mee in het donker gefilmd, ook een sterretje.. kwaliteit was ook prima. Verder heeft deze ook infrarood, echt een goeie camera voor die prijs.

Yvez

Registered User
ligt er aan in welke format je ze gaat uploaden. Converteer je ze eerst naar mpeg, Avi, WMV en weet ik wat nog meer, dan blijft er niets van HD kwaliteit over. Echter, om je een indruk te geven.. ik heb onlangs ook een HD camera gekocht en een filmpje geupload. Kijk hier eens naar en je ziet wat voor kwaliteit je kunt verwachten.

Het bestands formaat zegt niets over de kwaliteit. De resolutie en bitrate wel, hoe groter deze is hoe mooier de film maar ook een groter bestand.
Youtube heeft een resolutie van 320x240 dus je HD film (1920x1200) verliest dan een hoop kwaliteit.

Ik gebruik zelf een Canon HV20, tot volle tevredenheid.

Arjan

Registered User
Het heeft ook niets met Youtube of wat voor uploadsite dan ook te maken... Leuk als je een HD cam hebt en daarna weer de boel omgooit naar .WMV of wat voor bestand dan ook voor internet. Bij de rendering van je camera naar je pc en vanuit het edit programma weer terug naar welk bestand dan ook verlies je al weer 1 stap kwaliteit, dus je zet (nog) meestal geen filmpje van HD ff lekker als download neer want dan heb je voor je het weet een download van 500mb voor paar minuutjes film ;)

myrmidon

Registered User
Het bestands formaat zegt niets over de kwaliteit. De resolutie en bitrate wel, hoe groter deze is hoe mooier de film maar ook een groter bestand.
Youtube heeft een resolutie van 320x240 dus je HD film (1920x1200) verliest dan een hoop kwaliteit.

Ik gebruik zelf een Canon HV20, tot volle tevredenheid.

ik heb die ook, ik ga met deze camera mijn dozen vastleggen van dit jaar en uploaden naar internet, ben erg benieuwd hoe deze camera omgaat met vuurwerk

thnx voor je filmpje! zit er erg goed uit, ik denk wel dat het gaat lukken met deze camera, op Tenerife heeft mijn pa bij nacht wat vuurwerk gefilmt en de kleuren waren echt heel helder

Laatst bewerkt:

Yvez

Registered User
Die HV20 heeft een vuurwerk stand en dat geeft best een mooi resultaat. Ik heb wel het idee dat die settings alleen goed werken bij voldoende afstand...

Grizmo Raizor

Registered User
Het heeft ook niets met Youtube of wat voor uploadsite dan ook te maken... Leuk als je een HD cam hebt en daarna weer de boel omgooit naar .WMV of wat voor bestand dan ook voor internet. Bij de rendering van je camera naar je pc en vanuit het edit programma weer terug naar welk bestand dan ook verlies je al weer 1 stap kwaliteit, dus je zet (nog) meestal geen filmpje van HD ff lekker als download neer want dan heb je voor je het weet een download van 500mb voor paar minuutjes film ;)

Zoals je wel aan het filmpje van mij kan zien is de kwaliteit zeer goed te noemen. Juist dat was één v.d redenen dat ik een HD cam heb gekocht, omdat je dan bij het omzetten van de film wel kwaliteit inlevert maar het uiteindelijk resultaat niet onder doet aan kwaliteit van DV kwaliteit. Probeer maar eens dan van DV te rendereren, dan zul je never nooit niet dit resultaat bereiken.'Vandaar mijn keus voor een HD cam. Uiteindelijk wilt iedereen toch goede kwalitiet en geen al te grote bestanden op internet zetten.

Voor mijzelf gooi ik mijn gemaakte filmpjes op de harde schijf van mijn PS3. Hopelijk heb ik tegen die tijd dat het ding kapot is al een Blu-Ray brander. :)

Laatst bewerkt:

Arjan

Registered User
Ja precies, voor jezelf op DVD branden e.d. geeft een schitterend beeld, ik moet ook zeggen dat dat filmpje met het sterretje echt perfect en zeer goed eruit ziet! :blink1: Heb je ook shows ermee gefilmd of is hij net nieuw? Voor internet is DV voorlopig (nog) goed aangezien het toch uiteindelijk weer naar mpg of wmv omgezet word dus dat verlies hou je dan helaas wel altijd.. De HD-cams worden daarnaast ook steeds betaalbaarder dus dat is alleen maar ok!

Patrick

Registered User
meestal geen filmpje van HD ff lekker als download neer want dan heb je voor je het weet een download van 500mb voor paar minuutjes film ;)

500mb?? Full-HD? Maak daar maar een paar Gig van aangezien DV van 720x576 al 1Gb per 4 minuten slikt en XD-cam 1Gb per 2 minuten :nuts: M'n eindexamenfilm van de filmacademie werd vorig jaar van film naar HD-formaat gescand en dit leverde zo'n 120Gb! op voor 25 minuten film!

En anders hebben we het niet meer over échte HD resolutie, maar een HD-image dat geresized is naar een kleiner formaat. Is toch wel ff een verschil :idea: Toch blijft het wel een feit dat de nieuwe HD cam's mooiere plaatjes schieten en dat komt natuurlijk ook door de nieuwere cameratechniek en ook al verklein/converteer je je HD-beelden naar een ander formaat blijf je toch wel aardig mooie en scherpe plaatjes houden.

Patrick

Registered User
Heeft er iemand op dit forum toevallig ervaring met de Sony HDR-HC5..
http://www.kieskeurig.nl/product/31915BB9A54154BEC125726C003421DD.htm

De Goedkoopste verkoopprijs in NL is plots namelijk van 644 naar 535! euro gezakt en aangezien ik een budget van 500 euro heb voor een nieuwe camera (liefst HD of 3CCD) vind ik deze camera nu wel heel erg aantrekkelijk worden (mede ook omdat ie met tapes werkt, een viewfinder heeft, een DV-ingang, naar het schijnt er goed geluid en mijn vorige Sony DV camera gewoon al 4 jaar lang goed werk doet zonder problemen).

Heb wat beelden gezien die er goed uit zien, alleen geen vuurwerkbeelden kunnen vinden tot op heden. Want wat ik bij m'n huidige Sony heb zijn van die verticale uitgesmeerde flares in het vuurwerk wat af en toe storend is :notrust:

Zag wel dat Grizmo de HDR-SR5 heeft, (zo te zien redelijk vergelijkbaar op wat kleine verschillen na en dat ie niet op tapes werkt), maar weet het niet zeker.

Als je HD op internet zet verandert het kwaliteit niet.. enkel alleen als je pc/laptop GEEN HD ondersteunt dan wel. maar niet veel.

ik zelf film al 2 maanden met HD, Canon HV20 mijn camera waar ik mijn O & N mee gefilmt heb en aantal films.

Het is onlnags wel omgezet naar WMV maar dan blijft de HD gevoel niet.. is wel weg maar kwaliteit zelf blijft mooi ;)

Patrick

Registered User
Nou om nog even terug te komen op m'n vraag. Ik heb uiteindelijk ook besloten te gaan voor een Canon HV20. Ik heb hem via Ebay bij de Canon Outlet voor de zeer nette prijs van 565 euro op de kop kunnen tikken.

Heb de camera vandaag ontvangen en zojuist maar een eerste filmpje opgenomen van één van onze katten:
http://www.vuurwerkfan.nl/Tinka.wmv

Vind het resultaat best prima als je bedenkt dat het onder absolute low-light condities geschoten is. Nu natuurlijk nog de ultieme test case bij de eerstvolgende vuurwerkshow, ik zag dat er al een vuurwerk preset op zat, dus die gaan we eerst maar eens uitproberen :cheesy:

Nou om nog even terug te komen op m'n vraag. Ik heb uiteindelijk ook besloten te gaan voor een Canon HV20. Ik heb hem via Ebay bij de Canon Outlet voor de zeer nette prijs van 565 euro op de kop kunnen tikken.

Heb de camera vandaag ontvangen en zojuist maar een eerste filmpje opgenomen van één van onze katten:
http://www.vuurwerkfan.nl/Tinka.wmv

Vind het resultaat best prima als je bedenkt dat het onder absolute low-light condities geschoten is. Nu natuurlijk nog de ultieme test case bij de eerstvolgende vuurwerkshow, ik zag dat er al een vuurwerk preset op zat, dus die gaan we eerst maar eens uitproberen :cheesy:

ik zelf heb de vuurwerk preset nog nooit gebruikt op mijn Canon HV20 dus ben wel benieuwd.

en is Ebay zo vertrouwd dan? uhmm.. dan zal ik ook eens rond neuzen daar :cheesy:

Cameo

Registered User
...
en is Ebay zo vertrouwd dan? uhmm.. dan zal ik ook eens rond neuzen daar :cheesy: ...

Natuurlijk moet je altijd even controleren wie de aanbieder is, net als op bijvoorbeeld marktplaats. AfcAjax heeft 'm bij de outlet van Canon zelf gekocht. Dat zou ik ook vertrouwen. Bij een particulier buiten de Europese Unie zou ik daarentegen niet snel iets van die waarde kopen.

En over de HDV kwaliteit op internet; Je kunt deze inderdaad uitstekend preserveren. Wel is het logischerwijze zo dat de bestandsomvang enorm wordt. Een (test-)filmpje van 30 seconden op 1440x900 neemt al snel 50+ mb in beslag. Ik ben zelf nog wat aan het spelen met verschillende codecs om te zien of dat getal iets omlaag kan.

Ik heb overigens sinds januari dezelfde cam als AfcAjax (Canon HV20) en als het goed is heb ik volgende week ook een PC waarmee ik fatsoenlijk kan afmonteren/renderen. Nu nog even wachten tot het Blu Ray verhaal wat betaalbaarder wordt en dan kunnen we de afgemonteerde video's "gewoon via de dvdspeler" op full HD op het grote scherm bekijken. :cool:

Cameo

Bovenaan