Hattemer beboet vanwege aankoop Duits vuurwerk

Vuurwerk.pagina

Registered User
De 44-jarige G.W. uit Hattem had in een impuls wat vuurwerk gekocht in Duitsland. Hij werd op 22 december vorig jaar gesnapt met het vuurwerk en de politie zag dat de knallers niet aan de Nederlandse eisen voldeden.

W. vertelde de economische politierechter in Zutphen dat hij wel vaker boodschappen deed in Duitsland en dat hij dacht dat de regels voor vuurwerk in alle Europese landen gelijk waren. De strijkers, flowerbeds en de Romeinse kaars die hij had gekocht, hadden geen stickers dat ze voor particulier gebruik waren. Ook stonden de normale waarschuwingen voor de gebruiker er niet op.

W. vertelde dat hij daar niets van wist en dat hij dacht dat het vuurwerk in Nederland ook al te koop was rond die tijd.

De rechter vond dit echter erg naïef, omdat het vuurwerk in Nederland altijd pas twee dagen voor nieuwjaar wordt verkocht. "Vroeger kon je het altijd twee weken van te voren kopen", bracht W. daar tegenin.

De officier van justitie eiste 1000 euro boete, waarvan 400 euro voorwaardelijk.

De economische politierechter vond een groter voorwaardelijk deel op zijn plaats. Hij legde 1000 euro boete op, waarvan 500 euro voorwaardelijk.

Bron

Grizmo Raizor

Registered User
Nou, hij wordt ook nog eens harder aangepakt dan mening freak waarvan sommige ook nog eens gepakt zijn voor handel. Ik bedoel, 500 euro is toch wel heel erg veel.

Overigens, in Duitsland mag toch ook pas de laatste 3 dagen verkocht worden?? Hoe zou hij er dan toch aan komen?

knettergek

Registered User
Ik weet niet zeker of het zo wel geregeld is in Duitsland. Je kan namelijk bij vuurwerkcenter.nl nu al langsgaan en vuurwerk aanschaffen.

Ik weet niet of dit geldt voor heel Duitsland, maar iniedergeval wel voor dat bedrijf.

groetjes,

knettergek

KoenL

Registered User
Weet niet wat voor site vuurwerkcenter.nl is, maar ben toch benieuwd hoe ze dit willen uitleggen:

Ik doe een gok;

- Als het product een nederlandse gebruiksaanwijzing bevat
- Als er een sticker op staat van "geschikt voor particulier gebruik"
- Viscolont ipv. strijkkant
- Maximaal 500 gram

Die producten die sowiezo die eisen hebben, mogen toch zonder problemen Nederland in? Of zit ik nu goed fout?!:confused:

Laatst bewerkt:

fexZy

Registered User
Ik doe een gok;

- Als het product een nederlandse gebruiksaanwijzing bevat
- Als er een sticker op staat van "geschikt voor particulier gebruik"
- Viscolont ipv. strijkkant
- Maximaal 500 gram

Die producten die sowiezo die eisen hebben, mogen toch zonder problemen Nederland in? Of zit ik nu goed fout?!:confused:

nee dit mag niet, ookal haal je het zelfde potjes uit duitsland die je in nederland kunt kopen ben je bezig met vuurwerk importeren en dat is verboden in welke aard dan ook.

blaauwbroek

Registered User
je mag de laatste dagen van het jaar tot max 10 kilo vrij de grens mee overnemen mits er een nederlandse gebruiksaanwijzing op zit. strijkers en gelijksoortige mogen niet in nederland.
wij zijn alleen voor bedrijven op afspraak geopend.
voor particulieren geld de laatste 3 verkoopdagen van het jaar.
echter uitzoeken en voorbestellen mag het hele jaar door en zodoende zijn wij op afspraak geopend.
mvrgr,
ron

san quinton

Registered User
Hoe zit het dan met de belasting op die produkten uit Duitsland?

Een deel van de (harde) aanpak op binnenhalen van buitenlands vuurwerk zit hem toch in het feit dat de Nederlandse overheid hier geen belastingcenten over krijgt/verdient.

Hoe goed jullie als bedrijf de regels ook kennen uiteindelijk gaat het er om wat oom agent ermee doet aan de grens?
Je kan me niet vertellen dat je bij de grens invoerrechten moet gaan betalen, dan ben je namelijk in Duitsland net zo duur uit als in ons eigen land..

blaauwbroek

Registered User
we wonen in europa je hoeft als particulier geen invoerrechten te betalen op consumenten vuurwerk. voor bedrijfven geldt de 0-tarief regeling ze betalen hier in duitsland geen mwst (btw) maar moeten het in eigen land de omzet belasting betalen.
mvrgr,
ron

joepiedepoepie

Registered User
Onderstaande verhaal, klopt bijna!

Behalve een Nederlandse gebruiksaanwijzing, waarop ook moet staan dat het vuurwerk geschikt is voor particulier gebruik, moet de naam van de importeur er officieel ook opstaan. Degene die dus in Duitsland dit consumenten vuurwerk heeft gekocht, zal voor de wet gelden als zijnde importeur, met andere woorden de naam van de degene die het de grens overhaalt zal er moeten opstaan. Wat dat betreft zal een Dymo wel niet ontbreken bij vuurwerkcenter?

Waar ik me echter ontzettend aan kan storen is het feit dat er in Nederland een systeem heerst van rechts ongelijkheid. Voor soortgelijke gevallen wordt de ene keer dit geeist dan weer dat, zit je in het Oosten dan heb je grote kans dat de straf wel eens veel beroerder kan uitvallen als bij een Amsterdamse rechter. Tuurlijk zullen er regelmatig andere feiten en omstandigheden zijn, dat is ook de meest simpele verwijzing die ze bij justitie zullen maken. Des al niet te min, http://www.om.nl/vragen/vuurwerk/strafvordering_vuurwerkovertredingen/
vallen de straffen hoger uit, dan hier staat geschreven, dan denk ik dat je er wel iets mee kan.

Wat betreft dat invoeren van of het in bezit hebben van consumenten vuurwerk AL DAN NIET voorzien van een Nederlandse gebruiksaanwijzing. Hier staat een filmpje die het goed gaat houden bij een rechtbank.

http://www.vuurwerkfilmpjes.nl/filmpjes/gizmo/oost.wmv

je mag de laatste dagen van het jaar tot max 10 kilo vrij de grens mee overnemen mits er een nederlandse gebruiksaanwijzing op zit. strijkers en gelijksoortige mogen niet in nederland.
wij zijn alleen voor bedrijven op afspraak geopend.
voor particulieren geld de laatste 3 verkoopdagen van het jaar.
echter uitzoeken en voorbestellen mag het hele jaar door en zodoende zijn wij op afspraak geopend.
mvrgr,
ron

Laatst bewerkt:

blaauwbroek

Registered User
heb natuurlijk bij vele nederlandse instanties geinformeerd o.a de vrom voordat wij tot deze handeling over zijn gegaan... ik weet dat onze kollega´s er geen beschrijving op zetten. wij doen het wel. de herkomst is uiteraard en technische gegevens zitten er origineel al op.
verder is er hier de afgelopen jaren bij ons de laatste 3/4 dagen van het jaar nauwelijks kontrole gelukkig. ik denk dat menig klant van ons dit kan bevestigen.

P

poziloc

Guest
Nu ik dat filmpje zie van Joepiedepoepie, waar Duits vuurwerk inprinciepe illegaal het land in wordt gevoerd, komen er bij mij heel veel vraagtekens naar boven!

De agent in kwestie laat dit gewoon toe!
Deze agent "neem ik aan" volgt zijn orders op van zijn korpschef!
De Nederlandse gebruiksaanwijzing ontbreekt, maar wordt gewoon toegelaten!
terwijl dit illegaal vuurwerk is volgens de wet!
Oftewel: hoe krom is Nederland ! waar je aan de ene kant van het land een dikke boete plus een celstraf boven je hoofd hangt (voor arrest) omdat er geen Nederlandse beschrijving op staat en dan als zwaar illegaal vuurwerk wordt bestempeld! Kan je aan de andere kant van het land dit gewoon invoeren! mits je geen zware knallers invoert , zoals bijvoorbeeld strijkers.
Best wel krom eigenlijk! en dan ook te weten dat in de profwereld elke shell, candle, blok etc. van een Nederlandse beschrijving moet worden voorzien!

Laatst bewerkt:

blazuhhh

Registered User
Krommer dan krom kan inderdaad niet meer dan wat er op dat filmpje getoond wordt:weird:

Het enigste wat ik kan verzinnen dat ze dit vuurwerk, al is het zonder een Nederlandse gebruiksaanwijzing, gewoon doorlaten is omdat Duitsland qua consumentenvuurwerk (potten en pijlen) ongeveer dezelfde regels hebben als hier.

Blijkbaar gaan ze aan de oostkant van Nederland voor het zware of de illegale Duitse vuurwerkstukken(vuurwerkpistolen en patronen, strijkers etc.)
terwijl dat zo'n beetje alles wat aan de zuidkant van Nederland binnenkomt ook het flashkruit bevat wat hier ook niet is toegestaan en daar veel strenger op inhakken.

Laatst bewerkt:
P

poziloc

Guest
Het gekke is, dat het meeste siervuurwerk wat tegenwoordig in Belgie gekocht wordt zonder kvk inprinciepe zo op de Nederlandse markt kan belanden.
dus dat is al erg krom, vergeleken met Duitsland, vanwaar je het dus wel mag invoeren

Bovenaan