Groningen: Dit zijn de potentiële vuurwerkvrije zones Stad

Moontan

Moderator
Medewerker
Dit zijn de potentiële vuurwerkvrije zones Stad

GRONINGEN - Op begraafplaatsen, in parken en rond ziekenhuizen mag komend oud en nieuw geen vuurwerk worden afgestoken. Tenminste, als het aan acht partijen in de Groninger gemeenteraad ligt.

De partijen vragen het college vuurwerkvrije zones in te stellen. Zelf hebben ze ruim twintig plaatsen voorgesteld voor zo'n gebied. Ze hopen dat die lijst een basis vormt voor de uiteindelijke zones.

Binnenstad
Er is geen eensgezindheid over de Groninger binnenstad. Een aantal partijen vindt dat ook binnenstadbewoners recht hebben op vuurwerk vlakbij huis. Andere vinden het onverantwoord vuurwerk af te steken vlakbij historische gebouwen.

De partijen vinden dat als zo'n zone wordt ingesteld, de politie moet zorgen dat het afsteekverbod wordt gehandhaafd. Alleen de VVD steunt het plan niet. De SP zegt nog geen definitieve afweging te hebben gemaakt. De gemeenteraad moet het plan nog bespreken.

Voorstel vuurwerkvrije zones:
Centrum en oude wijken:
Omgeving UMCG
Noorderplantsoen
Pioenpark
Molukkenplantsoen + [omgeving Hamrikheem]
Oosterpark (het park) + [Oosterparkheem]

Noord/Oost:
Park Selwerd en Selwerderhof
Noorderbegraafplaats
Groene Long Beijum
Recreatiepark Kardinge en wijkpark Lewenborg
Rondom Beestenborg (Ulgersmaborg)
Hunzeboord

Zuid:
Sterrebos, Zuiderbegraafplaats en Papiermolen
Park Groenestein en Coendersborg-parken Tuinwijk
De Onlanden (Hoornse Meer) + [Maartenshof]
Begraafplaats Esserveld

West:
Roege Bosch en Westpark
Stadspark en Sportpark Corpus den Hoorn
Rondom Kinderboerderij Hoogkerk
Piccardthofplas, Piccardthof en Hoornse Park
Omgeving Martiniziekenhuis

Door: RTV Noord

Richardus

Registered User
Dit zijn de potentiële vuurwerkvrije zones Stad

GRONINGEN - Op begraafplaatsen, in parken en rond ziekenhuizen mag komend oud en nieuw geen vuurwerk worden afgestoken. Tenminste, als het aan acht partijen in de Groninger gemeenteraad ligt.

De partijen vragen het college vuurwerkvrije zones in te stellen. Zelf hebben ze ruim twintig plaatsen voorgesteld voor zo'n gebied. Ze hopen dat die lijst een basis vormt voor de uiteindelijke zones.

Binnenstad
Er is geen eensgezindheid over de Groninger binnenstad. Een aantal partijen vindt dat ook binnenstadbewoners recht hebben op vuurwerk vlakbij huis. Andere vinden het onverantwoord vuurwerk af te steken vlakbij historische gebouwen.

De partijen vinden dat als zo'n zone wordt ingesteld, de politie moet zorgen dat het afsteekverbod wordt gehandhaafd. Alleen de VVD steunt het plan niet. De SP zegt nog geen definitieve afweging te hebben gemaakt. De gemeenteraad moet het plan nog bespreken.

Door: RTV Noord

Voorstel vuurwerkvrije zones:
Centrum en oude wijken: Centrum terecht, in de drukte. Toestaan van 00u-00.15u. daarna wordt er in de massa's gesmeten met nitraten, niet te doen
Omgeving UMCG: Terecht, maar hoe begrenzen/handhaven?
Noorderplantsoen Bullshit, is geen kip met de jaarwisseling. PvdD puntje wrs
Pioenpark Lol, da's Oosterpark en gaat nooit te handhaven zijn, anders heb je weer rellen. En waarom; voor de diertjes?!
Molukkenplantsoen + [omgeving Hamrikheem] Hamrikheem ok (oudjes), maar plantsoen?! Weer PvdDtjes standpunt
Oosterpark (het park) + [Oosterparkheem] In het park steekt enkel soms iemand zware knal af, verder niks, dus wat valt er te verbieden? Die paar ganzen in de vijver malen niet om een dikke knal (geloof me ;) ) Bij Oosterparkheem logisch, maar wordt al zelden iets afgestoken, punt voor de vorm dus

Noord/Oost:
Park Selwerd en Selwerderhof Selwerderhof duh, en is ook dicht na 18u dus wat valt er te verbieden?!
Noorderbegraafplaats Ook dicht...
Groene Long Beijum PvdD puntje zucht...waar moeten kids dan nog stoken?
Recreatiepark Kardinge en wijkpark Lewenborg weer dierengezanik en wordt al nauwelijks afgestoken behalve door hen die met zwaar spul een rustig stukje zoeken; moeten die dan maar de wijk in?! PvdD/GL puntje...braak
Rondom Beestenborg (Ulgersmaborg) ? Denk dat niemand die vw stookt van het bestaan daarvan afweer
Hunzeboord geen idee wat dat is

Zuid:
Sterrebos, Zuiderbegraafplaats en Papiermolen geberut al niks, begraafplaats is dicht, papiermolen is openluchtzwembad dus gesloten...
Park Groenestein en Coendersborg-parken Tuinwijk wordt al niks gestookt...
De Onlanden (Hoornse Meer) + [Maartenshof] Onlanden fietst geen kip heen hoor, Maartenshof wonen geen stokende jongeren omheen
Begraafplaats Esserveld is dicht tijdens stooktijden...

West:
Roege Bosch en Westpark Geen idee
Stadspark en Sportpark Corpus den Hoorn Gebeurt al bijna geen drol en waarom? Diertjes? Waar mag dan nog geknald worden? Enkel in de straat?
Rondom Kinderboerderij Hoogkerk Ok, terecht
Piccardthofplas, Piccardthof en Hoornse Park Diertjesgeneuzel
Omgeving Martiniziekenhuis Ok, kan ik inkomen

conclusie: grotendeels politiek correct gedoe en diertjesgeneuzel. Als in geen enkel park of groengebied nog gestookt mag worden om de diertjes (die er niet om geven, eigen ervaring ook) waar dan nog wel? In de straten? Met meer overlast zodat verbieden de volgende stap is? Politiek...bah.

Huit

Registered User
Teringzooi. Ik woon in de Piccardthof, dus als dit doorgaat zal ik mijn boeltje 400 meter verder moeten opbouwen net over de provinciegrens. Wel erg ongezellig als je niet in je eigen wijk en straat kunt stoken. Hoop echt dat dit niet doorgaat.

ifeelfine

Registered User
en wie gaat dat handhaven (oftewel hoeveel euro's belastinggeld zijn ze bereid in de handhaving te stoppen) Begrijp met goed hoor zo lang als ik in Nieuwegein woon (3 jaar nu) heeft deze gemeente gebiedsverboden oa alle schoolpleinen ziekenhuis city plaza (soort hoog-Catharijne in het klein) en het bejaardenhuis (oh wacht daar zitten binnenkort statushouders want onze ouderen zijn er uitgeschopt). Heb ik al die tijd 1 privé bewakingsauto gezien die door een gebied reed er blijken op oudjaars dag 3 auto's van de handhaving en 2 auto's van een privé beveiliger voor heel Nieuwegein (66.000 inwoners)
De politie heeft namelijk zijn handen vol aan andere dingen

Tis dus voor de Bühne en achterban maar oplossen van de problemen......

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Zijn ze daar in Groningen gek geworden? Ze leggen de hele stad zo aan banden.
Nu is Groningen natuurlijk een vrij grote stad, maar zoveel zones is overdreven en neigt meer naar een totaalverbod

Moontan

Moderator
Medewerker
Raadsmeerderheid wil vuurwerkvrije zones

GRONINGEN - Een meerderheid van de raadsleden in de stad Groningen wil dat tijdens de komende oud- en nieuw-viering vuurwerkvrije zones komen. Ze hebben het college vrijdag gevraagd om de mogelijkheden in kaart te brengen en wijst het college er op dat maatregelen rondom handhaving en communicatie tijdig genomen zouden moeten worden.

Het is voor het eerst dat in Groningen wordt gevraagd om het instellen van vuurwerkvrije zones. Het gaat om alle fracties, met uitzondering van SP en VVD. In de Groninger raad al wel eens in de aanloop naar de jaarwisseling aandacht gevraagd voor de nadelige kanten van vuurwerk. Gewezen wordt op geluidsoverlast, verslechtering van de luchtkwaliteit, brandgevaar en de angst en stress die het veroorzaakt bij mensen en dieren.

De partijen hebben al nagedacht over waar de vuurwerkvrije zones zouden kunnen komen. Daarbij denken ze aan plantsoenen, begraafplaatsen en de omgeving van de ziekenhuizen en zorginstellingen. Over de vraag hoe het moet in de binnenstad zijn ze niet unaniem.

Een groot deel van de raadsleden zijn voor met name vanwege brandgevaar in de historische binnenstad en wijzen op een grote brand die in het centrum van Alkmaar woedde tijdens de laatste nieuwjaarsnacht. Daarbij ging een aantal monumentale panden in vlammen op. Tegenstanders van een vuurwerkvrije binnenstad spreken van een te zware maatregel voor met name de bewoners.

Uiteindelijk is de beslissing aan burgemeester en wethouders. Een verbod kan worden afgekondigd op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/raadsmeerderheid-wil-vuurwerkvrije-zones-13175663.html

D

Deleted member 17038

Guest
Teringzooi. Ik woon in de Piccardthof, dus als dit doorgaat zal ik mijn boeltje 400 meter verder moeten opbouwen net over de provinciegrens. Wel erg ongezellig als je niet in je eigen wijk en straat kunt stoken. Hoop echt dat dit niet doorgaat.

Direct bezwaar indienen!

Huit

Registered User
Direct bezwaar indienen!

Ik ben begonnen met een email naar de fractievoorzitter van GL, die was te zien in een interview hierover bij de lokale omroep. Heb hem gevraagd of het inderdaad de bedoeling is dat in een gehele (grote) woonwijk een verbod komt. Mocht ik antwoord krijgen dan post ik het hier.

Huit

Registered User
Ik heb uiteindelijk meerdere partijen gemaild en kreeg vanochtend een reactie van raadslid van de PvdA.

"Het was niet onze bedoeling om de woonwijk Piccardthof vuurwerkvrij te maken, maar alleen het tuincomplex.
Dat was niet duidelijk door ons naar voren gebracht, excuses daarvoor."

:have a nice day::have a nice day::have a nice day::have a nice day:

D

Deleted member 17038

Guest
Fijn man! En toch belangrijk dat je het gevraagd hebt. Mocht er nu een zuurpuim voor je komen te staan tijdens oud en nieuw om je te zeggen dat het niet mag, dan kan jij je mailuitwisseling laten zien en het ophelderen. Maar hopelijk komt de gemeente rond die periode met een kaart van de omgeving uit en in kleurtjes nog eens duidelijk om welke plekken het precies gaat. Als het uberhaupt wel door gaat.

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkvrije zones in stad Groningen bij jaarwisseling

GRONINGEN - De stad Groningen gaat bij oud en nieuw vuurwerkvrije zones instellen. Het gaat om de omgeving van ziekenhuizen UMCG en Martini en de kinderboerderij Stadspark. Ook bij de Noorderbegraafplaats en begraafplaats Esserveld geldt het verbod.

Om mensen te beboeten die toch vuurwerk afsteken worden 12 tot 16 extra toezichthouders ingezet. Tussen 18.00 uur op oudejaarsdag en 02.00 uur in de nacht mag niemand vuurwerk afsteken op de plekken.

De gemeenteraad van Groningen vroeg het stadsbestuur pas om op veel meer plekken in Groningen een verbond in te stellen. Dat lukt niet, omdat er te weinig tijd is om genoeg handhavers te vinden. Daarnaast wil het stadsbestuur eerst van de Groningers weten wat zij van de plannen vinden. Bijvoorbeeld met een enquête of middels een stadspanel.

De fracties van GroenLinks, Partij voor de Dieren, Partij van de Arbeid, Stadspartij, ChristenUnie en CDA wilden dat de hele binnenstad vuurwerkvrij zou worden. Vuurwerk zou voor brandgevaar zorgen en de brandweer belemmeren de binnenstad in te komen.
Het stadsbestuur wil daar niet aan. Vooral omdat het te kort dag is om te peilen of inwoners er wat voor voelen.

Het aanwijzen van vuurwerkvrije zones is een experiment. Na afloop wordt bekeken hoe de jaarwisseling verlopen is en wat het effect van de maatregel is.

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen...tad-groningen-bij-jaarwisseling-13251483.html

Sweet Laker

Registered User
Nu dit weer als argument? "Vuurwerk zou voor brandgevaar zorgen en de brandweer belemmeren de binnenstad in te komen."

Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen volgens mij.

Bovenaan