GroenLinks: 'Zonde als Kindervuurwerk niet door kan gaan'

Moontan

Moderator
Medewerker
GroenLinks: 'Zonde als Kindervuurwerk niet door kan gaan'

GroenLinks wil dat de gemeente Rotterdam bijspringt om het Nationale Kindervuurwerk veilig te stellen. 'Het zou heel erg zonde zijn als het evenement dit jaar niet door kan gaan.'

Organisator Fjuze sloeg eerder deze week in het AD Rotterdams Dagblad alarm over het gebrek aan financiën om de tweede editie van het Nationale Kindervuurwerk te organiseren. Directeur Klaas Rohde van Fjuze spreekt van een tekort van tienduizenden euro's.
Het kinderfestijn werd vorig jaar grotendeels gefinancierd met een bijdrage van CityLab010. Die is echter eenmalig.

GroenLinks stelt vandaag schriftelijke vragen aan het stadsbestuur. De fractie wil dat de gemeente bijspringt om het tekort te overbruggen. ,,Het zou heel erg zonde en contraproductief zijn als het Kindervuurwerk niet zou doorgaan'', vindt raadslid Stephan Leewis.

Primeur
Het Nationale Kindervuurwerk is bedoeld om ook jongere kinderen en hun ouders te laten genieten van een grote vuurwerkshow. Vorig jaar had Rotterdam de landelijke primeur. Om 19.00 uur, dus nog voor bedtijd, vergaapten ruim 5.000 kinderen en hun ouders zich op de Holland Amerikakade aan de knallers in alle kleuren van de regenboog.

Precies vijf uur later gingen het vuurwerk vanaf een ponton aan de Erasmusbrug, de lucht in tijdens het Nationale Vuurwerk. Beide shows werden uitgezonden op landelijke televisie.

GroenLinks is tegen het afsteken van vuurwerk door consumenten. ,,Ik snap dat veel mensen daar plezier aan beleven'', zegt Leewis. ,,Maar dat weegt niet op tegen de angst die kinderen, dieren en bejaarden voelen door al dat geknal.'' Daarnaast is het gevaarlijk, zegt Leewis. ,,Er vallen vaak gewonden en soms zelfs doden tijdens het afsteken van vuurwerk.''

Ook baalt de fractie van de vele schade die veroorzaakt wordt door het vuurwerk en de 'zware luchtverontreiniging'. ,,We zijn dan ook blij met het onderzoek naar een stadsbreed vuurwerkverbod dat de gemeente momenteel uitvoert'', zegt Leewis.

Alternatief
Als je het afsteken van vuurwerk echter verbiedt, moet er wel een alternatief voorhanden zijn tijdens oud en nieuw, vindt het GroenLinks-raadslid. ,,En zo'n kindervuurwerkshow is een goede optie, zodat ook jonge kinderen voordat zij naar bed gaan, toch vuurwerk kunnen zien.''

Daarnaast hoopt GroenLinks dat de vuurwerktraditie in Rotterdam verandert. ,,Van het zelf afsteken naar een mooie vuurwerkshow. Voor deze verandering is het belangrijk dat er daadwerkelijk shows zijn voor alle leeftijden.''

https://www.ad.nl/rotterdam/groenlinks-zonde-als-kindervuurwerk-niet-door-kan-gaan~a72d3399/

roelz

Registered User
Idd, als je onder de tien bent is dat opblijven tot na 00:00 juist een deel van de oudjaar magie, dat snapte mijn ouders ook in de jaren 70, en die waren nog van de oude stempel. Wat is er toch aan de hand met de ouders van nu? Het zwichten voor de anti zwartepieten signalen zonder enige weerstand is ook zo'n teken aan de wand..

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Toen ik "kind" was (dus jaren 90) was 7 uur juist de tijd dat ik in bed werd gelegd om vervolgens tot half 12 lekker te slapen. Om daarna te genieten van al het prachtige vuurwerk wat er werd afgestoken om 12 uur. Met de hele familie, waarbij mijn vader vaak ook weleens wat afstak en wij een sterretje mochten vasthouden (tot ik dit zelf mocht doen). Met als afsluiter vaak nog een marathon op tv ook van Bassie & Adriaan, Spongebob Squarphants en dergelijke. Het was HEEL leuk. En dat afpakken zou niet alleen een slechte ontwikkeling zijn voor de kinderen anno 2018, maar ook voor onze maatschappij. Want zo leren kinderen NOOIT kennis maken met het plezier wat vuurwerk bied.

Een show in de avond voor kids is een leuk/goed idee, maar als vervanging voor/van, zeker niet. Kids moeten legaal vuurwerk leren stoken, want t is niet alleen t "stoken". Maar ook de velen lessen die er te leren zijn uit het afsteken van vuurwerk. En t geluk/plezier dat dit met zich meebrengt. Dat de kids van vandaag afpakken is kindermishandeling!

Sowieso ben ik volledig tegen t idee dat consumenten zelf niet meer mogen stoken, elke malloot die daarvoor is moeten ze in n isoleercel plaatsen in de nacht van...

rodepo

Registered User
en de 'zware luchtverontreiniging'.

Ja want elke gemeente een prof show geeft geen luchtverontreiniging natuurlijk.
De anti zijn weer opgestaan.

adgertic

Registered User
Tuurlijk joh.... de gemeente komt overal geld tekort maar voor het een of andere showtje wat precies in het indoctrinatiebeleid van groenslinks past motten de euro's ineens rollen? Pleurt effe gauw op.
Ik heb vorig jaar een klein uiterst representatief onderzoek gedaan onder de klasgenoten van mijn dochter (gemiddeld 7 jaar). Die kinderen willen gewoon thuis zijn en genieten van familie, vrienden, appelflappen, een bordspelletje en vooral het mooie vuurwerk in de straat. Daarna naar bed en na de vakantie nog met klasgenoten mijmeren over hoe mooi het was..... ach ja.... kregen we dat die anti's maar eens aan hun kop.

Laatst bewerkt:

petertje23

Registered User
Mijn dochter van 5 was afgelopen oud en nieuw voor het eerst wakker gemaakt voor 12 uur {toen nog4}
ze vond het magisch!
Ze vraagt het hele jaar door wanneer het weer vuurwerk avond is, dit zijn juist de avonden die speciaal zijn.
Die Groen Linksers draaien net zolang tot het in hun straatje past, zoals rodepo aangeeft:
en de 'zware luchtverontreiniging'.

Ja want elke gemeente een prof show geeft geen luchtverontreiniging natuurlijk.

De euro's die hieraan uitgegeven worden kunnen beter naar mensen uit de samenleving die het echt nodig hebben!

The Passion

Registered User
ik weet het nog goed, mijn kinder jaren. idd rond een uur of 7 á 8 naar bed ( en vervolgens de hele tijd voor raam staan om naar al dat moois te kijken ipv te slapen, maar ik denk dat de meeste dat wel kennen ) om vervolgens rond half 12 uit bed gehaald te worden, en dan met de hele familie aftellen tot twaalf uur.
dan gingen we naar buiten met een pakje sterretjes. vanaf een jaar of 10 denk ik mocht ik voor het eerst zelf vuurwerk afsteken en was meteen verkocht aan deze heerlijke traditie. ik vind zo'n kindershow wel een goeie optie, maar ze moeten ook de kans krijgen om zelf te kunnen stoken. zo niet ben ik er bang voor dat deze traditie toch langzaam zal doodbloeden.

adgertic

Registered User
.... ik vind zo'n kindershow wel een goeie optie, maar ze moeten ook de kans krijgen om zelf te kunnen stoken. zo niet ben ik er bang voor dat deze traditie toch langzaam zal doodbloeden.

En dat laatste is uiteraard precies de insteek van groenlinks in deze. Enge mensen. Loeihard je eigen wil opleggen aan het volk omdat jij denkt dat het de enige juiste manier is..... bah bah. Mag hopen dat ze nooit een meerderheid krijgen.

Bovenaan