Groenlinks wil jouw stem horen!!! Laat je dus horen!

silverscar

Registered User
Hallo mensen,

Onderstaand bericht verscheen gisteren op het internet. Er wordt in het bijzonder naar inwoners van Purmerend gevraagd. Maar ik dacht, misschien is dit wel alvast een hint richting de rest van GroenLinks! Ik zeg, laten we gewoon een bericht sturen over wat wij van het vuurwerk en de hele discussie vinden. Mensen hou het wel netjes! Zorg ervoor dat we aan GL laten zien dat wij een nette groep zijn, die graag onze hobby, passie en interesses willen uitvoeren!

REGIO | 16 december 2014 | 3 | Door GroenLinks Purmerend, Dichtbijmeeschrijver

GroenLinks wil weten wat u van vuurwerk vindt

PURMEREND - Steeds meer mensen zijn voor minder vuurwerk. Voor vuurwerkvrije zones bij bijvoorbeeld de kinderboerderij, een verpleeghuis of een dierenasiel. Anderen vinden dat er helemaal geen vuurwerk meer door particulieren moet worden afgestoken en dat er één centraal professioneel vuurwerk moet komen, georganiseerd door de gemeente. Anderen zeggen dat het beperken van de tijd voor het afsteken en een opruimplicht de volgende dag al voldoende is. En weer anderen vinden het allemaal onzin, die ophef over vuurwerk.

In Purmerend is geen vuurwerkvrije zone ingesteld, maar mag er door iedereen overal op 31 december tussen 18.00 uur en 2.00 uur vuurwerk worden afgestoken.
Op verzoek van GroenLinks heeft de burgemeester in de commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer van woensdag 10 december jl. toegezegd dat er in februari 2015 op basis van ervaringen en meningen van Purmerenders (o.a. van het internetpanel) in de gemeenteraad gesproken gaat worden over mogelijkheden van bijvoorbeeld vuurwerkvrije zones.

GroenLinks Purmerend wil graag van u weten wat u van de regeling van dit jaar vindt (afsteken op 31-12 tussen 18 uur en 2 uur). Is dat voldoende om de overlast voor mens, dier en milieu tegen te gaan of wilt u dat er andere maatregelen genomen worden?

Vuurwerk helemaal vrij laten, vuurwerkvrije zones, een maatregel dat er alleen een professioneel georganiseerd centraal vuurwerk komt (bijvoorbeeld op de Koemarkt) en dat particulieren geen vuurwerk meer mogen afsteken?

Vertel het ons door een mail te sturen naar rj.verhoogt@purmerend.nl of groenlinkspurmerend@outlook.com met wat uw mening hier over is en welke maatregelen u graag wilt (en vooral: waarom!). Hebt u bijzondere ervaringen met vuurwerk? Stuur ook dan een mail! In het nieuwe jaar gaan wij dan met dit dossier aan de slag, met uw inbreng!

Er is maar één spelregel: hou het netjes qua taalgebruik...

Dit artikel is voor het laatst aangepast op: 16 december 2014

Scav

Registered User
Geachte heer Verhoogt, geachte fractieleden en ondersteuners van Groenlinks Purmerend,

Ik kwam op internet uw oproep tegen aangaande het vuurwerkbeleid van de gemeente Purmerend voor de jaren 2015 en verder, en maak gaarne van de gelegenheid gebruik om mijn visie in deze met u te delen.

Overlast pre 31-12 18:00

Laat ik beginnen te stellen dat ik net als velen anderen vuurwerkliefhebbers begrip heb voor de ergernis en irritatie van velen over het knallen ruim voor de jaarwisseling. Dit illegale en veelal harde knalvuurwerk maakt inbreuk op het welbehagen van mens en dier en brengt de vuurwerktraditie rond oud en nieuw ernstige schade toe. Zoals het woord illegaal echter aangeeft betreft het hier reeds verboden vuurwerk, waarvoor strenge sancties bestaan (zo niet de strengste binnen Europa).

Het probleem is echter de zeer lage pakkans en de zeer hoge beschikbaarheid van dit illegale vuurwerk. Dit vuurwerk is immers in omliggende landen 365 dagen per jaar verkrijgbaar, en niet enkel in de laatste 2 maanden dat er landelijk enige aandacht voor de materie is. Met het wegvallen van de grenzen en het grote verkeer tussen Nederland en bijv. Midden en Oost Europa is het een illusie dat dit ooit zal veranderen.

Europese regels

Nederland heeft via haar vuurwerkbesluit reeds een van de meest strenge sets met vuurwerkregels van Europa. Vuurwerk dat in Nederland verboden is voldoet in tegenstelling tot hetgeen vaak beweerd wordt veelal wel aan de eisen van het CE keurmerk en is in grote delen van europa legaal, echter Nederland heeft in tegenstelling tot veel andere landen hier een strengere set regels bovenop geplaatst. Enkel op het gebied van vuurpijlen zijn wij iets minder streng dan onze buren.

De kans dat heel Europa zal instemmen met Nederlandse verzoeken tot aanscherping van die regels naar Nederlands voorbeeld is dan ook niet groot, zeker daar er in andere landen geen vergelijkbare overlast is.

De meest eenvoudige manier om de overlast te beperken zou een versoepeling van de regels zijn vergelijkbaar met Belgie, Frankrijk en Duitsland. Vuurwerk is hier het hele jaar te koop, ook in zwaardere varianten, en mag bij gelegenheden (feesten, bruiloften, oud en nieuw) worden afgestoken. Hierdoor wordt het spannende / stoere aspect verminderd en wordt illegaal vuurwerk minder aantrekkelijk. In het huidige politieke klimaat zal dit echter niet gebeuren....hoe onverstandig ook. Verdere aanscherping van de regulering zal mijns inziens enkel de vlucht naar illegaal vuurwerk verder aanjagen.

Purmerend

Ik ben zelf woonachtig in Overwhere-Noord, nabij het Park de Noord en de scholencampus aan de bergmolen/flevostraat. Hoewel er zo nu en dan een knal te horen is, lijkt er al enige jaren een afname te zijn van overlast door hard knalvuurwerk. Het meeste vuurwerk tot op heden was te horen gedurende het WK, hetgeen in mijn ogen een aanzienlijke vooruitgang is ten opzichte van enkele jaren geleden.

Vuurwerkvrije zones

Ik denk dat het verstandig is dat Purmerend niet heeft gekozen voor vuurwerkvrije zones. Een vuurwerkvrije zone biedt de illusie van veiligheid terwijl het zonder een agent of boa die er onafgebroken van 18.00 tot 02.00 staat te posten niet veiliger is dan een straat verder waar het wel mag. Het staande houden van jongeren met vuurwerk op zak is immers niet afdoende als zij niet op heterdaad betrapt zijn bij het afsteken. Zij mogen immers vanaf de 29e vuurwerk voorhanden hebben. Tegen wangedrag als het gooien van vuurwerk naar mens en dier kan op dit moment ook al worden opgetreden, een vuurwerkvrije zone voegt hier niets aan toe. Daarnaast zullen diegene die zich reeds met illegaal vuurwerk bezig houden zich hierdoor niet laten afschrikken, waardoor de ervaren overlast (mensen verwachten meer rust, zijn er minder op verdacht.) veel hoger zal zijn. Daarnaast blijkt ook uit verschenen artikelen in o.m. Nursing dat bijvoorbeeld veel ouderen in verzorgingscentra helemaal niet zitten te wachten op een verbod rond hun verzorgingstehuis. Een visie die ook door de koepel van verzorgingshuizen Aktiz wordt onderschreven.

Centrale vuurwerkshow

Hoewel ik tegenwoordig minder op de koemarkt te vinden ben in de nachtelijke uren als voorheen, weet ik dat het nog altijd met enige regelmaat uit de hand loopt met vechtpartijen tussen jongeren onderling en jongerengroepen, veelal onder invloed van alcohol of andere verdovende middelen. Handhaving vergt dan ook ieder weekend de nodige politiecapaciteit. Wanneer ik met dit gegeven in het achterhoofd kijk naar de wenselijkheid van een centrale vuurwerkshow dan zijn er een hoop bezwaren aan te dragen.

Maar voor ik hier verder op in ga is het misschien handig om te kijken naar de gemeente Hilversum waar reeds in 2012 een centrale vuurwerkshow werd gehouden. Deze show koste de gemeenschap € 35.000 (inclusief handhaving, vergunning aanvraag, materieel e.d.) en werd bezocht door een schamele 125 mensen. (zie o.m. kadernota 2013 gem. hilversum), hetgeen de vraag oproept of dit wel zo'n verstandige investering was.

Maar nu de praktische bezwaren...

Nederland telt per 1 januari 2015 393 gemeenten, echter er zijn in Nederland slechts 158 mensen met de registratie Groot Vuurwerk. Een show per gemeente is derhalve al niet mogelijk, laat staan als er meerdere shows per gemeente dienen te worden geschoten.

Naast vuurwerk kent Nederland nog een traditie rond oud en nieuw, de grootschalige inname van alcohol, het is dan ook zeer de vraag of het verstandig is om grote groepen mensen naar 1 centraal punt te laten komen lopend, fietsend of nog erger autorijdend met een fors aantal borrels achter de kiezen, laat staan hoe ze naar huis gaan....

Daarnaast is het de vraag of de onderlinge verdraagzaamheid wanneer een ieder eenmaal daar is aangekomen dusdanig is dat de avond zonder incidenten verloopt, zeker wanneer er ook ouders met jonge kinderen in de menigte staan. Er hoeft daarnaast maar 1 lolbroek / gek te zijn die een stuk (illegaal) vuurwerk in de menigte gooit en er ontstaat een potentieel gevaarlijke situatie.
Er zal dan ook een aanzienlijke bezetting van politie en boa's moeten zijn om een dergelijk evenement veilig te laten verlopen. Bezetting die direct ten koste gaat van handhaving elders in de stad, waardoor een eventueel verbod elders onuitvoerbaar wordt.

Persoonlijk zou ik dan ook de voorkeur geven aan handhaving van de oude regels, danwel de tijden zoals nu vastgesteld. De kleinschaligheid van het afsteken van vuurwerk in de eigen straat maakt de sociale controle en cohesie groter terwijl risico's van grote groepen mensen die aangeschoten de weg op gaan, vechtpartijen en andere incidenten worden voorkomen.

Mijns inziens zou de nadruk in Purmerend dan ook op de handhaving moeten liggen van de reeds bestaande regels, en niet in het creëren van schijnveiligheid. Het geven van adequate en op feiten gebaseerde voorlichting aan ouders en kinderen. Daar waar ouders veelal geen idee hebben wat de kinderen uitspoken. Daarnaast zou een initiatief om illegaal vuurwerk bij de politie in te leveren zonder sanctie (vergelijkbaar met inleveren messen / wapens) een stap in de goede richting zijn. Nu worden goedwillende ouders immers direct verdacht als handelaar, en kan een misstap ook gevolgen hebben voor het toekomst perspectief van jongeren.

Het zou tot slot voor een ieder beter zijn als wij elkaar iets meer gunden, en toleranter waren ten opzichte van elkaar. Zo zou het prettig zijn als de dierenliefhebbers "de overlast" die acht uur per jaar legaal iets afsteken genereert net zo gedwee zouden dragen, als ik de overlast die ik 365 dagen per jaar van honden en katten ervaar moet dragen.

Met vriendelijke groet,

.....

D

Deleted member 17038

Guest
Enkel op het gebied van vuurpijlen zijn wij iets minder streng dan onze buren.
Wij zijn toch strenger? 75gr. in België en wij maar 40gr. ?
En in NL teveel afstand tijdens een demo en in Duitsland gewoon 60 als je pijlen wilt schieten?

Laatst bewerkt door een moderator:

Scav

Registered User
Pijlen nederland > duitsland toch? qua inhoud?

om alle veiligheids aspecten als bunkers / demo afstanden e.d. te gaan doen gaat wellicht iets te ver voor de lokale politici...het blijven generalisten

Baron van lunt zu sas

Registered User
Nou, daar zit alles op en aan Scav.
Ik twijfel of (een overkill) aan mails van buiten Purmerend positief werkt.
Ik kan het al bestempelen als " bemoeienis van een select groepje van buitenaf " als ik van de tegenpartij zou zijn.
Wat zal ik doen ?

Scav

Registered User
de keuze is aan jou, over het algemeen is dit een beschaafde GroenLinks fractie met realiteitszin. Uiteraard zullen ze nooit grote voorstanders zijn, maar van echte campagne voering is geen sprake.

D

Deleted member 17038

Guest
Pijlen nederland > duitsland toch? qua inhoud?

om alle veiligheids aspecten als bunkers / demo afstanden e.d. te gaan doen gaat wellicht iets te ver voor de lokale politici...het blijven generalisten

Krijg nou wat ik zie nu pas dat ze maar 20gr. NEM in Duitse pijlen hebben. Maar dat is maar een buur toch? En bij buren en vuurwerk denken veel politici eerst aan België.. tsja ik weet niet hoor.

Daarnaast willen ze weten wat de burger van vuurwerk vind. Ik mis een beetje het stuk waar je de liefhebberij de passie en het genot beschrijft. Die tekst die de politici in het hart moet raken alsof vuurwerk een klein kind zonder ouders is dat vlucht uit een land verscheurd door oorlog. :embarrased:

KoenL

Registered User
Er zal dan ook een aanzienlijke bezetting van politie en boa's moeten zijn om een dergelijk evenement veilig te laten verlopen. Bezetting die direct ten koste gaat van handhaving elders in de stad, waardoor een eventueel verbod elders onuitvoerbaar wordt.

Held! Keurig geformuleerd en je punten zeer duidelijk met de juiste bewoording uitgeschreven.

D

Deleted member 17038

Guest
Nou, dan gooi jij er even een tranentrekker uit Ani
Ga ik een mailtje sturen met van beide een beetje.

Ik denk niet dat mijn pro vuurwerk mail door hun junkmail filter heen komt. Groen links is niet op zoek naar de waarheid of positieve verhalen dat weet toch iedereen?
Ik wil iemand die daar woont wel helpen of tips geven. Maar ik voel me zelf niet geroepen om te mailen omdat ik de situatie daar niet ken. Ik ken mijn eigen gemeente en Amersfoort en dat is het. Daar bemoei ik me dan ook het liefst mee. Dus ik kan wel aan Purmerend vertellen wie ik ben en wat mijn passie is. Maar dat doet er niet meer toe als ik toch niet daar woon?

Laatst bewerkt door een moderator:

Baron van lunt zu sas

Registered User
Die bedenking heb ik hier zelf ook al geuit. Maar dat hoeft je niet tegen te houden.
Het is een landelijke politieke partij die hier ook nationaal een project van heeft gemaakt om hun zin door te drammen. Zij voelen zich niet bezwaard om op alle fronten mogelijk campagne te voeren. Denk je dat protesteerders tegen zwarte piet in Amsterdam allemaal uit Amsterdam kwamen? De mogelijkheid is nu gegeven om de tegenstander je visie te geven, als het er weinig zijn dan is dat voor hen een bewijs dat ze hun gang kunnen gaan.

D

Deleted member 17038

Guest
Ik ga er over nadenken. We hebben immers nog tot februari om iets in te sturen he. :smiling: Als ik zoiets moet maken dan heb ik er meestal toch even de tijd voor nodig.

Bovenaan