GroenLinks: Kinderachtige betutteling door de reaguurder

Moontan

Moderator
Medewerker
Ruim dertienduizend klachten over vuurwerkoverlast op het ‘Meldpunt Vuurwerkoverlast’ van Groen Links, and counting. De meeste klachten gaan over het plotselinge lawaai van harde knallen (je verwacht het niet), en volgens de site zijn ook huisdieren die zich onveilig voelen een jaarlijks vuurwerkprobleem.

Uit eerdere topics hebt u vast al begrepen dat ik geen vuurwerkfan ben, en met sukkels die zichzelf verwonden met eigengebakken vuurwerkbommen heb ik echt geen medelijden. Ook het traditionele brievenbussen en telefooncellen opblazen vind ik een bezigheid voor totaalidioten. Als je daar je kicks van moet krijgen ben je wel een héél zielig geval. Maar gewoon vuurwerk afsteken met Oud en Nieuw? Paar pijltjes omhoog, wat knallers laten dreunen, wat is daar mis mee? Zelf doe ik het niet maar als anderen dat nou leuk vinden, laat ze hun gang maar gaan. Die ene nacht per jaar, kom op zeg.

“Nee”, zegt Groen Links, “dat moet maar eens afgelopen zijn”. Het Meldpunt gaat niet alleen over het voortijdig afsteken van vuurwerk en zich onveilig voelende hondjes, er zijn meer problemen: “De zware metalen die verwerkt zijn in het siervuurwerk kunnen dan voor een giftige smog zorgen.” Tsja. Dat waait wel weg, hoor. En hoe wil Groen Links haar vuurwerkprobleem op gaan lossen? Zo: “De vuurwerktraditie wordt gemoderniseerd: met Oud en Nieuw wordt vuurwerk uitsluitend afgestoken bij professionele vuurwerkshows”

Moderniseren is hier dus een ander woord voor stopzetten. Of komt er in iedere stadswijk en iedere dorpsgemeenschap een “professionele vuurwerkshow”? Dat dacht ik ook niet, nee.

Er zijn inderdaad vuurwerkproblemen en er zijn ook ieder jaar weer idioten die door eigen schuld een handje moeten missen. Er is ieder jaar schade, en mijn katten vonden dat geknal ook nooit leuk. Maar het is één keer per jaar, en de meer-dan-overgrote meerderheid van de vuurwerkerbezitters steekt het netjes, verantwoord en veilig af. Maar omdat een minderheid loopt te kloten wil Groen Links de hele boel maar afschaffen en doorschuiven naar “professionele vuurwerkshows”. Maak nu zelf een zin met de woorden badwater, kind, en weggooien.

Kinderachtige betutteling? Nogal, ja.

http://www.dereaguurder.nl/2012/12/vuurwerkoverlast-24947/

Bovenaan