Graddus: ‘Hoe kon ik zo stom zijn?’

engrealat

Registered User
toen hij met zijn hoofd klem zat tussen twee opleggers

Emmm ja buiten het vuurwerk waar deze meneer dom mee omging..... snap ik ook niet helemaal wat hier hierboven heeft uitgespookt......:weird::weird:

Zo zie je maar weer, illigaal vuurwerk, in dit geval een ´uitje´afsteken is niet voor particulieren denk ik zo.

Hij maakt zich nu druk over zijn ´ski-uitje´ maar hij kan zich het andere ´uitje voor altijd blijven herineren......

Door dit soort acties komt het vuurwerk weer in een wat kwaader daglicht te staan, wij freaks krijgen nogal wat over ons heen, dus dit kan er ook nog wel bij...

Hoop dat het beter gaat met de man !

Laatst bewerkt:

Richardus

Registered User
denk t niet, die arm groeit niet echt terug ofzo...

Ik vind dat via de media zelfs over dit zware illegale vuurwerk informatie over het gebruik moet worden gegeven. Ook al is het verboden, je voorkomt nooit dat mensen het in hun handen krijgen. Dan kun je als overheid beter hun veiligheid waarborgen door te zorgen dat ze er verstandig mee omgaan dan enkel met het vingertje afkeurende bewegingen maken...

Tragisch dit. Net als met het schietlont op shells, weten mensen oha niet waar ze mee te maken hebben, dan krijg je de gruwelijkste ongelukken (remember de twee wier gezicht werd weggeblazen door een shell?).

Handel aanpakken, en dan nóg goed informeren. Niet oudhollands onder het tapijt vegen!

Arcenist

Registered User
Al die moeite nemen om aan dit soort vuurwerk te komen, maar niet de moeite nemen om te kijken wat je in huis hebt.
Als ie dat had gedaan dan had ie geweten dat er schietlont aan zit.

poisonouspider

Registered User
Erg vervelend voor de man. Maar nu wil hij ineens iedereen afraden vuurwerk af te steken? .....Als het kalf verdronken is dempt men de put maar het klinkt mij wat hypocriet in de oren.

Vuurwerkland staat weer in een kwaad daglicht door zo'n uiterst domme actie maar of hij de aanhanger/oplegger business ook in een kwaad dag licht heeft geplaatst is maar de vraag.

Met je hoofd tussen 2 opleggers klem zitten word je in ieder geval niet slimmer of scherper van blijkt maar weer. :cool:

-Theshadow-

Registered User
Tja.. Dat is quickmatch he... Als hij meer van vuurwerk afwist was dit nooit gebeurd. (lees: electrische ontsteker of visco eraan vast).

jaco

Registered User
Wederom komt het vuurwerk weer in een kwaad daglicht te staan, en wederom springt de media er bovenop.
Sinds afgelopen koninginnedag weten wij hier in ons dorp hoe de media sensatie zoeken en die sensatie alleen maar vergroten met hun berichtgeving.
Ook nu weer, er wordt totaal niet stilgestaan bij het soort vuurwerk dat afgestoken is en wat voor kennis daar voor nodig is.
Zelfs het feit dat die gozer toch echt zelf zo lomp is geweest met zulk vuurwerk te lopen klooien. Nee VUURWERK op zich moet weer aangepakt worden.
Waarom, om zo snel mogelijk een geheel verbod of aangescherpt beleid in Nederland te krijgen. Doodziek word ik ervan.....

GRtz

maxietheboss

Registered User
En dit is dus de reden waarom ik niet aan illegaal vuurwerk doe. Je weet nooit precies wat .
voor lont eraan zit, je weet geeneens zeker of je wel in je handen hebt wat je denkt.

Vito

Registered User
Erg triest voor deze jongeman...Hij was naïef. Wat ik ook triest vind, is dat er gehandeld wordt in dit soort vuurwerk. Er zijn te veel mensen als deze Nijkerker en dankzij deze handel zullen er dus altijd slachtoffers vallen: of het nou degene is die het aansteekt of toeschouwers. Shells etc. gaan mij als freak gewoon te ver (en geloof me: ik ben ook geen lieverdje). Laat dit soort zaken aan de profs over!

Laatst bewerkt:

da Burp

Registered User
Ik denk dat het hier gewoon om een shell gaat trouwens....
Nee, wat die knakker heeft gedaan is de ui ontdaan van de '7 klapper'.
Ik haalde de lont er helemaal uit.
Dit is gewoon ingebonden quickmatch, zie plaatje. Hierdoor is wordt de lont niet meer onderbroken en brandt hij dus in één keer op in plaats dat hij een aantal keer vertraagd wordt. Had hij dit dus niet gedaan dan was het mogelijk lang niet zo fataal afgelopen.

Maar zelfs als het ingebonden is zou ik er nog visco aan vast maken als ik die dingen in huis zou hebben! Beter mee verlegen dan onverlegen.

Ui%205.JPG

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
ik wou net zeggen. Of je nou 7 'stappen' de tijd hebt of niet. Je weet niet of dat quickmatch een keer denkt van: de mazzel en, net als nu, in 1 keer afgaat. haha mij niet gezien. Zal niet beweren dat ik nooit gewond zal raken door vuurwerk. Maar ALS het gebeurd is het niet door een door mijzelf kansloos uitgevoerde actie.

En inderdaad, twee opleggers, die zie je toch aankomen zou je zeggen. Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om daar met je hoofd! tussen te komen zitten,... Op dat moment zijn waarschijnlijk die hersencellen voor normaal denken afgestorven.

Stom hoor, zeker als vrachtwagenchauffeur (maar uberhaupt sowieso) let je toch wel op dat je geen dingen doet die je kan verhinderen om dat werk uit te voeren. Of je nou een automaat rijdt of niet,..

fireworkaddict

Registered User
Erg stom van de betreffende persoon inderdaad. Teriwjl hij juist niet de kracht van het vuurwerk onderschat.
Maar denken dat je langer de tijd hebt door de quickmatch uit te vouwen :S

Vouw maar eens een legale 7-klapper uit en maak 'm glad. Dan is die ook binnen 0,002 seconden weg.

Maar die Italiaanse bommen/uitjes zijn zo vershcillend qua kwaliteit. Vorig jaar zat er bij 'fabriek af' al een stukje visco-lont aan. Dit jaar zie ik ze alleen maar die direct beginnen met de black-match.
Wanneer je hem dan afsteekt begint gelijk de '7-klapper' te lopen. Altijd verlengen dus, mocht je ze aanschaffen.

In ieder geval zwaar K*t met peren voor deze persoon, al helemaal gezien zijn beroep als vrachtwagenchauffeur...
Jammer dat die gelijk het hele (illegale)vuurwerk afzweert, in plaats van mensen die het wel aanschaffen op de gevaren te wijzen en/of tips te geven.

Gr. Fireworkaddict

ifeelfine

Registered User
ok ik ben zeer tegen proffesioneel vuurwerk in particuliere handen (laten we maar zeggen dat de goede zoals altijd onder de kwade moeten leiden) maar als ie zich een beetje hand verdiept in wat ie besteld had...zie foto...

en dan te bedenken dat hij vanalles te verliezen had......even een uitjes afsteken.
helaas zijn er altijd onnozelen geweest en zullen ze er altijd blijven....

daarom professioneel vuurwerk alleen voor professionals

ddr

Registered User
ja,die uitjes een superknal maar oh zo gevaarlijk !!!!! Dit is bijna geen vuurwerk meer maar het zijn gewoon bommen.

Robin84

Registered User
Ik vind het heel erg naar voor deze man en heb het zeker met hem te doen...

Natuurlijk is het onverantwoord wat hij heeft gedaan, maar dit laat wel zien dat sommige mensen niet precies weten waar ze mee bezig zijn, ookal denken ze van wel.

Ik denk dat het een goed idee is om via de media aandacht te schenken aan het juist afsteken van dit soort vuurwerk, net als dat je bij grote feesten ook XTC-testers heb. Iedereen weet dat het verboden is om dit soort spul te kopen, maar het voorkomen hiervan lukt toch bijna niet.

Groetjes,

Robin

USRRobiwan

Registered User
Inderdaad, in plaats van mensen die illegaal vuurwerk kopen voor te lichten over de gevaren er van en hoe te handelen als mensen het toevallig wel in huis hebben. Wordt er alleen maar achteraf geluld in de media over koetjes en kalfjes.

Ik zou eerder in het bericht willen zien: "Mocht u ook zo een 'ui' in bezit hebben (zie foto), verleng het met een lont, en doe dit op een open plaats, weiland, groot plein waar geen mensen of woningen binnen en straal van 40 meter zijn. Als u dit niet kunt, laat dit soort vuurwerk dan voor wat het is."

Of een algemeen stuk in elke krant met de bekende in omloop zijnde stukken illegaal vuurwerk, zoals nitraten, vlinders, signaal pijlen, cakes, shells/mortieren etc. En daarbij een degelijke uitleg erbij om er verantwoordelijk mee om te gaan maar zeer af te te raden deze items te ontsteken. Personen die na het lezen van de dit onderwerp toch liever niet zo een item willen afsteken kunnen deze anoniem inleveren bij bijvoorbeeld de politie.

Het is een voorbeeld. Maar zal waarschijnlijk een hoop letsel en andere narigheid schelen bij de jaarwisselingen.

Sparkey

Registered User
Het verhaal rammelt een beetje. Is het niet zo dat alle "uitjes" voorzien zijn van zowel een stukje gevouwen buislont (de zevenklappert) als een "spoolette" ofwel een aanvullende vertraging die een felle blauw/paarse vlam geeft gedurende enkele seconden alvorens dat ding klapt?

Het zou redelijk toeval zijn als de zevenklapper uitgevouwen wordt, zich als buislont gaat gedragen maar bovenal dat de vertraging ook nog eens "doorsloeg"... Ooit heb ik de zwaarste (en reguliere) versie gezien, die was met de betreffende spoolette uitgevoerd en lijkt mij in staat om je hand eraf te blazen.

De kleinere versie ken ik niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat het die geweest is, temeer omdat hij de lont uitgevouwen had en de bom bij het ontsteken direct zou zijn afgegaan volgens het verhaal.

Uitgevouwen is dat dan toch zeker een centimer of 15, en met die afstand (tot de ontbranding) zal je hand waarschijnlijk goed kapot zijn, maar niet schoon weg.

Nogmaals het is maar een vermoeden, maar het verhaal zoals het beschreven is komt mij niet logisch voor, tenzij het een ander artikel dan het "uitje" geweest is. Dat hij zijn hand kwijt is geloof ik wel en vind ik erg naar voor hem.

mrfire

Registered User
Tja.. Dat is quickmatch he... Als hij meer van vuurwerk afwist was dit nooit gebeurd. (lees: electrische ontsteker of visco eraan vast).

Zo mag je niet denken vind ik.. Niet iedereen weet zoveel van vuurwerk af als wij als lezers hier en net als anderen hier zeggen het staat ook niet ergens in de krant erbij geschreven dat een Ui schietlont heeft dus de man ging er van uit dat het gewoon lont was. Trouwens ik vind dat diegene die ze verkoopt dat erbij moet vertellen van kijk uit er zit schietlont op en verleng het met visco of een andere soort lont wat trager is

Sparkey

Registered User
Zo mag je niet denken vind ik.. Niet iedereen weet zoveel van vuurwerk af als wij als lezers hier en net als anderen hier zeggen het staat ook niet ergens in de krant erbij geschreven dat een Ui schietlont heeft dus de man ging er van uit dat het gewoon lont was. Trouwens ik vind dat diegene die ze verkoopt dat erbij moet vertellen van kijk uit er zit schietlont op en verleng het met visco of een andere soort lont wat trager is

Ben ik nou de enige die er van uit gaat dat de zgn Italiaanse bommen naast de reguliere ontsteking OOK een spoolette vertraging hebben met die mooie blauw/paarse vlam? Ze kunnen wel schietlont hebben maar dan nog heb je voldoende tijd om op te staan en je om te draaien..ik zal wel zien wat ik hierover op het internet kan vinden. Vanavond heerlijk gegeten (wij kennen 3 kerstdagen :smile:) maar toch zat dit verhaal mij dwars want het klopt gewoon niet. :suspicious:

Bovenaan