Goed nieuws voor Zeewolde: Overdag vuurwerk afsteken blijft

DJ-ArSoN

Registered User
Wat een held die burgervader Gorter :hehe!:
Helder nagedacht, handhaving is totaal onhaalbaar dus dan maar een gedoogbeleid voor grote delen v/d stad en naleving nieuwe regels op gevoelige plekken. Zo kan het dus ook!

gorty

Registered User
Heerlijk deze burgemeester. En alleen die naam al. Hahaha
Denk dat dit toch stiekem ergens ver weg familie is

Nu maar hopen op nog meer gemeentes.

Bubble Gum

Registered User
en toen werd de wet in zeewolde aangepast
Vuurwerk afsteken

Rond de jaarwisseling wordt er veel vuurwerk afgestoken door particulieren. Het gaat hier om consumentenvuurwerk. De gemeente zorgt ervoor dat u alleen legaal vuurwerk kunt kopen op de daarvoor aangewezen tijden en bij de erkende handelaren. Ook handhaaft de gemeente de regels voor het afsteken van vuurwerk.

De vuurwerkregels voor Oud en Nieuw 2014-2015
Het gebied binnen de wegen Horsterweg, Gelderseweg, Stevinweg, Flevoplein, Gouwzee, Marktstraat en Pioniersweg, is aangewezen als gebied waarin het verboden is op 31 december 2014 vanaf 10.00 uur tot 19.00 uur consumentenvuurwerk af te steken. Dit besluit is genomen door het college van B&W van Zeewolde.

Landelijk plan
Landelijk wil de regering de afsteektijden van vuurwerk verkorten en zo de overlast overdag door vuurwerk beperken. Dit plan gaat zeer waarschijnlijk door.

Als het doorgaat, mag u vuurwerk alleen nog afsteken tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur. En dus niet meer vanaf 10.00 uur in de ochtend. Naar verwachting gelden de nieuwe afsteektijden vanaf 1 december 2014. Meer informatie vindt u op www.rijksoverheid.nl

Carbidschieten
Er mag met carbid worden geschoten op het gebied Zeewolderhoek richting het Wolderwijd (zie ook plattegrond onder "Handige links"). Dit is toegestaan op 31 december 2014 vanaf 10.00 uur tot 1 januari 2014 02.00 uur.
De volgende voorwaarden gelden:
a. er mag uitsluitend geschoten worden in oostelijke richting c.q. richting Wolderwijd
b. het vrije schootsveld moet minimaal 50 meter bedragen en geen verharde openbare wegen of fiets- of wandelpaden bevatten.
Met betrekking tot de plaats waar dit jaar weer met carbid mag worden geschoten is dit vooraf voorgelegd aan de inwoners. Het voorgenomen besluit is gepubliceerd op de Gemeentepagina in Zeewolde Actueel.

Tegen dit besluit zijn zienswijzen ingediend, en deze zijn betrokken bij het definitieve besluit van het college met betrekking tot de plaats van het carbidschieten. Het definitieve besluit is op 14 oktober gepubliceerd op de Gemeentepagina in Zeewolde Actueel en hiertegen kan de burger bezwaar of beroep aantekenen.

De zienswijzen hadden betrekking op een vogelrustgebied en hondenuitlaatgebied die in de buurt van het schietgebied liggen.

gizmo75

Registered User
Ik heb even navraag gedaan en wat blijkt is het volgende:

Als de aanpassing van het Vuurwerkbesluit zoals voorgenomen vóór 01-12 a.s. formeel is doorgevoerd, geldt voor het gehele Nederlandse grondgebied een afsteekverbod tot 31-12 18.00u en mag er echt alleen van 18.00u op 31-12 tot 02.00 op 01-01 vuurwerk worden afgestoken. Gemeenten zijn gerechtigd om het afsteekverbod uit te breiden door zogenaamde gebiedsverboden op te leggen waar helemaal geen vuurwerk mag worden afgestoken, ook niet van 18.00 - 02.00u.

Door een afsteekverbod voor een gebied op te leggen betekent dat niet dat er automatisch buiten dat gebied dan wel vuurwerk mag worden afgestoken gedurende de dag. Dit mag enkel zoals opgenomen in het aangepaste Vuurwerkbesluit van 18.00u op 31-12 tot 02.00u op 01-01 want dat geldt voor het gehele Nederlandse grondgebied. Hier zou alleen vanaf geweken kunnen worden als er een officiële ontbrandingsvergunning of -melding wordt ingediend, maar dan mag er na eventuele gunning alleen zoals vastgelegd in de van toepassing zijnde wet- en regelgeving worden afgestoken door een gecertificeerde beziger en waar o.a. de van toepassing zijnde veiligheidsregels e.d. in acht moeten worden genomen. Dus dan mag alleen een beziger afsteken en moet het publiek op grote afstand toe staan kijken.

Oftewel: leuk bedacht allemaal, maar dat wat ze in Zeewolde hebben bedacht gaat niet werken en heeft alleen maar tijd gekost. Eén belletje naar het Ministerie en ze hadden dit geweten. En wie betaalt al die tijd de ze er onnodig in hebben gestoken? Juist, wij van onze dure belastingcenten!! Maar goed, dat is weer een hele andere frustratie...

EDIT: inmiddels zijn ze gezien het zojuist geplaatste artikel hierboven daar zelf ook achtergekomen...

Laatst bewerkt:

gizmo75

Registered User
En als het ná 01-12 a.s. formeel is doorgevoerd? Wat dan?

Er is een bepaalde termijn waaraan moet worden voldaan t.o.v. het moment dat de wet- en regelgeving daadwerkelijk toegepast kan worden. Ik dacht dat dit een zgn. aannemelijke termijn o.i.d. heet. Anders gezegd: er moet voldoende tijd zitten tussen het officieel doorvoeren van een wetswijziging of nieuwe wet en het moment waarop deze daadwerkelijk wordt toegepast. We hebben het hier over 31-12 waarop deze wetswijziging daadwerkelijk wordt toegepast dus vandaar dat ze 01-12 aanhouden. Of dat ook de wettelijke officiële termijn is weet ik niet 100% zeker en ik weet ook niet 100% zeker wat er gebeurt als ze 01-12 niet halen. Maar ook dat kunnen we uitzoeken dus we gaan erachter aan! Wordt vervolgd...

ifeelfine

Registered User
ze voeren het alleen maar op 1-12 in omdat het nu bij de EU is omdat het een wijziging in Europese wetgeving is (ja ja raar maar waar) dus de lidstaten hebben 6 weken (als ik me niet vergis) de tijd om bezwaar in te dienen.

gizmo75

Registered User
In reactie op een schrijven dat ik naar de Tweede Kamer heb gestuurd, kreeg ik de volgende reactie:

Geachte heer,

Uw e-mail is door Informatie Rijksoverheid ter beantwoording doorgestuurd naar het Ministerie van IenM. Hierbij geef ik u een reactie op uw e-mail.

In reactie op uw vragen kan ik u het volgende mededelen over de aangepaste afsteektijden in het Vuurwerkbesluit.

Op aandringen van een groot aantal gemeenten en de maatschappelijke roep om de overlast van vuurwerk rond de jaarwisseling terug te dringen, heeft het Kabinet besloten tot een aantal maatregelen. Deze maatregelen zijn in de Kabinetsbrief van 2 juni 2014 met de Tweede Kamer gedeeld. Aangezien het wenselijk was om een aantal van de maatregelen dit jaar al in werking te laten treden, is tegelijk met de Kamerbrief ook een wijziging van het Vuurwerkbesluit aan de Tweede Kamer gestuurd.

Tijdens het Algemeen Overleg van 3 juli 2014 met de Tweede Kamer bleek echter dat er onvoldoende steun was voor aanpassing van de verkoopdagen in het Vuurwerkbesluit.

Wél heeft de Tweede Kamer ingestemd met de nieuwe afsteektijden. De wijziging van het Vuurwerkbesluit is hierop na het Algemeen Overleg aangepast en nadien ter toetsing voorgelegd aan de Raad van State. Tegelijk met het verzoek om advies aan de Raad van State is de wijziging van het Vuurwerkbesluit voor 3 maanden ter notificatie aan de Europese Commissie gestuurd.

Afhankelijk hiervan wordt publicatie van het gewijzigde Vuurwerkbesluit voorzien op 1 december 2014. Pas dan zijn de nieuwe afsteektijden ook in juridische zin definitief.

U kunt er evenwel vanuit gaan dat per 1 december 2014 nieuwe tijden zullen gelden waarbij het is toegestaan om vuurwerk op 31 december vanaf 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur af te steken. Vooruitlopend hierop zijn op de site van Rijksoverheid.nl deze tijden reeds aangepast. Wettelijk gezien gelden deze pas na publicatie van het gewijzigd besluit, vandaar dat sommige sites nog de huidige tijden weergeven.

Momenteel zijn verschillende campagnes richting de burgers in voorbereiding waarin aandacht is voor de gewijzigde afsteektijden.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd over de aangepaste afsteektijden van vuurwerk.

Met vriendelijke groet,

De directie Veiligheid en Risico’s

PS: excuses voor de eventuele dubbelpost, maar dit schrijven geeft antwoord op veel vragen die verspreid over verschillende topics zijn gesteld

Moontan

Moderator
Medewerker
Mogelijk inperking afsteektijden vuurwerk

In een brief die het college van burgemeester en wethouders ontving van het Ministerie van Veiligheid en Justitie is aandacht gevraagd voor het terugdringen van geweld en incidenten rond de jaarwisseling. Zo wordt er onder meer gesproken over het mogelijk inperken van de afsteektijden van consumentenvuurwerk.

Tijdens de jaarwisseling mag consumentenvuurwerk nu nog afgestoken worden tussen 10.00 uur ’s ochtends op oudejaarsdag en 02.00 uur ’s nachts op nieuwjaarsdag. De rijksoverheid overweegt inperking van de afsteektijden voor consumentenvuurwerk, zodat overlast overdag beperkt blijft. Als de rijksoverheid akkoord gaat en de wet wijzigt, mag consumentenvuurwerk vanaf 1 december 2014 alleen nog worden afgestoken tussen 18.00 uur ’s avonds en 02.00 uur ’s nachts.

Voor de gemeente Zeewolde betekent de mogelijke aanpassing van de afsteektijden van consumentenvuurwerk onder meer dat het vuurwerkverbod in het centrum met een uur moet worden verkort: van 10.00 tot 18.00 uur. Besloten tot op heden was dat een vuurwerkverbod in het centrum zou gelden tussen 10.00 en 19.00 uur. Op 6 november gaan de gemeente, de politie en het Openbaar Ministerie met elkaar in overleg hoe omgegaan moet worden met de handhaving op het afsteken van vuurwerk op oudejaarsdag tot 18.00 uur. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde is van mening dat een dergelijk verbod niet te handhaven is. De politie en de gemeente moeten dan overdag extra mensen inzetten en dat vinden zij niet wenselijk, omdat de agenten beter tijdens de jaarwisseling kunnen worden ingezet. Verder vreest het college voor de problemen die de jeugd door de inperking kan ondervinden. Vuurwerk zou alleen nog maar in het donker afgestoken kunnen worden waardoor er minder zicht is op de wijze van afschieten met mogelijk meer risico op oogschade.

Voor het carbid schieten in de Zeewolderhoek van 10.00 tot 17.00 uur heeft de mogelijke inperking van de afsteektijden geen gevolgen. Carbid wordt niet gezien als vuurwerk en staat daarmee los van het door de rijksoverheid te nemen besluit.

http://www.zeewolde-actueel.nl/artikelen-week-44-2014/mogelijk-inperking-afsteektijden-vuurwerk

GMP82

Zilveren Member
En de knallen van carbid heeft natuurlijk niemand overlast van... maar al die astronauten, kanonslagen (betonslagen) overdag, wat een herrie!

Moontan

Moderator
Medewerker
Zeewolde is voor mij een voorbeeldgemeente.
Vuurwerkverbod overdag ok. Maar hoe gaan we dat doen met de handhaving?
Ik ben benieuwd wat er uit dat overleg van 6 november a.s. voortkomt.

magnolia

Registered User
Zeewolde is voor mij een voorbeeldgemeente.
Vuurwerkverbod overdag ok. Maar hoe gaan we dat doen met de handhaving?
Ik ben benieuwd wat er uit dat overleg van 6 november a.s. voortkomt.

ben ik met je eens
maar ik denk dat alle gemeenten vroeg of laat wel moeten gaan overleggen .
want alle gemeenten die breed uit over de daken schreeuwen dat ze het varkentje wel ff zullen wassen gaan straks hard op hun smoel .
plus punt is dat ze daar in Zeewolde het carbid schieten verder met rust laten .
dat is tenminste nog een kleine uitweg voor de verstokte stokers .
als de politie nou slim is stelt ze iedereen van deze uitweg op de hoogte dan heb je daar geen werk meer van .
komt oom agent ook in een ander daglicht te staan lijkt mij

Ghasper

Registered User
Ik ben bang dat je in Haarlem je melkbus lekker in de gang kan laten staan.... De Groenen hebben al een flinke vinger in de pap hier.
Uiteraard ben ik heel benieuwd wat het resultaat van de wijziging zal zijn. Ik ben bang dat het aantal slachtoffers niet af zal nemen, zoals eerder gezegd moet de jeugd nu alles in het donker doen met alle gevolgen van dien. Uiteraard als je je aan de voorschriften houdt zal het meevallen, maar we weten allemaal wel beter!

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Moontan

Moderator
Medewerker
Pas vuurwerk vanaf zeven uur 's avonds

Het afsteken van vuurwerk in het centrum van Zeewolde mag op oudejaarsdag pas vanaf zeven uur 's avonds.
Dat heeft de gemeente bekend gemaakt. De landelijke richtlijn is afsteken tussen 18 en 02 uur (1 januari), maar Zeewolde wil de overlast vooral beperken. Daarom dus een uurtje vroeger.

www.zeewolde.nl/vuurwerk

AWG

Registered User
vroeger? later dus...

staat in schril contrast met de eerdere berichtgeving?!

nee man er staat in die link een nadere uitleg.:tounge:
bepaalde gebieden mogen pas vanaf 7 uur s,avonds
en de rest is om 6 uur s,avonds.
het is inderdaad een inkrimping maar geen totaalverbod voor stadsdelen(zoals in andere steden).
maargoed dat is wat ik erin lees hoor, het is nogal een warrig stuk tekst zoals met alle wetten.

Bovenaan