Girandola van Jorge (GD1)

ze broc ski²

Registered User
maar het is dan wel ook een speciaal stukje vuurwerk he, een 5'' tigertail ofzo kan hier niet tegen op! dus ik vind die prijs opzich nog wel te doen..

remio

Registered User
denk dat je voor dat geld de mini versie hebt, die heeft maar 1 stijghoogte. zal ook wel van vulcan/jorge zijn. de grotere die 2 stappen in stijging hebben komen vaak een stukkie duurder uit.

gr

the_bulldog

Registered User
een erg mooi stukje vuurwerk. Ken er dit jaar zelf ook aankomen voor 30 euro. Merk enzo weet ik niet. Is dit een mooie prijs ?

ik denk inderdaad ook dat jij die kleinere krijgt(met KEI HARDE GIL),ik heb die vorige week tijdens een show gezien ik heb dat stukie van die girandola's er uit geknipt,zal binnen kort wel even online gooien,dan moet je zelf bepalen of je het 30 euro waard vind,ik vind het het zeker wel waard
gegroet
the_bulldog

Joey

Registered User
Ik heb al het 1 en ander zitten zoeken op het forum en ik kon naar mijn weten niks vinden over de exacte wijze om een girandola te onsteken.

Ook al las ik dat het een link stuk vuurwerk kan wezen, kon ik toch weinig vinden over het juist plaatsen van de girandola, aantal meters afstand, en andere regels en tips die je in acht hoort te nemen. Opzich wel vreemd eigenlijk want het is niet het meest stabiele stuk vuurwerk en ik geloof ook dat een hoop mensen er dit jaar voor het eerst 1 hebben.

Als er wel al een topic over bestaat dan mijn excuses, ik zal er wel langs hebben gekeken.

Maargoed, wie weet de juiste manier om zoiets veilig en correct af te steken.?

Laatst bewerkt door een moderator:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Wat moet doen is een draadeind kopen.
Deze kun je kopen in een doe het zelf zaak.
Nummer 8 of nummer 10, staat op het etiketje.
Draadeind, is een rond stuk ijzer, met schroefdraad.

Deze zet je rechtop in de grond.
Echt rechtop, want bij de minste afwijking gaan ze schuin vliegen en dat wil je niet.
Ik heb het anders gedaan, ik heb het draadeind in me pijlen afschiet installatie gedaan.

Dan doe je de girandola op het draadeind.
In het midden van de girandola zit een buisje, die moet je over het draadeind schuiven.
En dan aansteken.

Je moet girandola's nooit in een woonwijk afsteken.
Maar in een park, weiland, op kruisunt.
Want girandola's kunnen afwijken dan gaan ,,vliegen'' en eventueel iets raken in de lucht.
Kijk dus ook uit, dat er geen bomen/lantaarpalen, enz in de weg staan.
Dus let ook op, dat het kijkend plubliek niet te dicht in je buurt staat.
Want daar kunnen ze ook terecht komen.

Maar ja ik vind persoonlijk dat het geen vuurwerk is, wat geschikt is voor consumenten.
Waarom heb je ze dan gekocht, vraag je zelf af.
Ik heb toen dat jaar oud en nieuw gevierd op een plek, waar ik veilig girandola's kon afsteken.
Gelukkig gingen ze alle drie goed, ik heb dus ook echt zitten te genieten.
Maar ik vind ze peroonlijk nog gevaarlijker dan shells.
Want met een girandola kan sneller iets fout gaan dan met een shell.

Girondola.JPG

Drie girandola's

Laatst bewerkt:

Son-T

Registered User
Wat moet doen is een draadeind kopen.
Deze kun je kopen in een doe het zelf zaak.
Nummer 8 of nummer 10, staat op het etiketje.
Draadeind, is een rond stuk ijzer, met schroefdraad.

De nummers corresponderen met de buitendiameter (dikte) van het draadeind

Dus het nummertje is tevens de dikte aanduiding in millimeters.
Nummer 8= 8 Millimeter en nummer 10 = 10 Millimeter.

Joey

Registered User
Ok dat was me dus allemaal al duidelijk.

Maar wat is de gewenste/gebruikelijke lengte van het draadeind.?

En komen de stuwmotors van de girandola niet tegen de grond aan bij de standaard hier boven.?

elmo

FPM Moderator
daar heb ik wel een antwoord op!
Wat denk je zelf?
Is gemaakt voor de Girandola,dus de stuwmotoren raken de grond niet.

girandola_GD2.JPG

pin is 15cm lang en heeft een diameter van 10mm

Laatst bewerkt:

Son-T

Registered User
Ook een stabiel iets bedenk ik me nu is een piketpaaltje(rond 75 mm) in de grond rammen met daar een stukje draad (of staafje ijzer) van 10 Mm erboven in .Zet daar dan je girandola op.

Bovenaan