Gezeik met carbid 2012 - (deel 3)

Z@P

Registered User
Die man heeft wel een punt, het gaat idioot hard en kan me voorstellen dat je er op een gegeven moment wel klaar mee bent dat je ruitene de hele tijd trillen en zeker als je 3 kleine kinderen hebt, carbid schieten midden in een woonwijk lijkt me niet de juiste plek imho. Hoe hij reageert is natuurlijk overdreven en niet goed.

D

Deleted member 17038

Guest
Aan de ene kant heb ik wel weer heel erg uitgekeken naar dit filmpje! Maar ik vind de traditie om het in een veld te doen met een grote groep mensen, bier, rookworst en soep een dikke tent en live muziek veeel leuker! Deze jongens proberen zo hun eigen traditie te starten en maken een hoop mensen boos. Toch jammer dat ze daar niet echt bij stil staan. Wat mij betreft hoort carbid op een groot veld.

Het leuke is dat de gemeente het in dit geval toe laat en deze jongens niet echt kwade bedoelingen hebben. En ze proberen de overlast te verdelen over het hele dorp. Ze beseffen alleen niet dat het zo gewoon geen feestelijke sfeer heeft. En die sfeer is ook gewoon 50% van alles wat harde carbidknallen zo mooi maakt. Zo is het ook leuker met je vuurwerk als er toeschouwers zijn. Je wilt toch het liefst de meeste mensen vermaken en de positieve kant van je hobby belichten?

Ik snap alleen niet waarom die mensen die willen dat die jongens weggaan niet eerst even hoi komen zeggen en de situatie voor hunzelf uitleggen. Het korte lontje is al weg en ze komen meteen kwaad aan. En dat vind ik nog stommer dan de plekken waar die jongens knallen. Dat maakt hun filmpjes ook zo goed.

Ik vermoed dat 2012 het laatste jaar is geweest dat carbidschieten binnen de bebouwde kom in die gemeente is toegelaten.
En ondanks mijn mening wil ik de frietbakkersclan wel hartelijk bedanken voor hun vermakelijke video!

Laatst bewerkt door een moderator:

hans wesley

Registered User
en de dame en heer van 2011 en 2012 en 2013 die bezwaar maakte nu komt zijn zoon even buurten en de kinderen die om 12 naar bed oja het is nog licht.en de hele kerk gemeenschap bemoeit zich ermee

Laatst bewerkt:

smilli

FPM Filmer
Ik vind dat die man met de groene trui te agressief reageert, als je rustig vraagt of iemand dat ergens anders wil doen was het waarschijnlijk al veel eerder opgelost. Ook nog dreigen wat de man met de blauwe trui ook doet vind ik belachelijk, prima dat je het vervelend vind maar je hoeft niemand te gaan bedreigen om ergens mee op te houden.

Tony

Administrator
Medewerker
Mijn kinderen slapen elke middag tussen 12 en 14uur.
Het eerste filmpje vond ik nog grappig maar ze zijn het nu gewoon aan het uitdagen. En uiteindelijk zitten ze er helemaal naast want als de mensen wel de politie bellen dan kan je gewoon weg gestuurd worden omdat je overlast veroorzaakt. Of dit nou op 10 Juni is of 31 December.

Cryptonite

Registered User
Het eerste filmpje was opzich nog wel leuk, maar nu wordt het inderdaad uitdagen. Met opmerkingen van ''We gaan hier toch wel de hele dag door'' schiet je niks op natuurlijk. Begrijp de reactie van die vent wel, zeker als je nog een paar kleintjes hebt rondlopen. Doe het gewoon lekker in het veld, waar niemand er last van heeft..

Wizz

Registered User
Midden op straat ook.. man zoek lekker een park op. En ja die man reageert agressief, maar kan het me goed voorstellen. En als je daar aan de gang bent met carbit kan je wel heel wijs lopen doen dat het mag maar wees sociaal en probeer mensen gewoon niet tot last te zijn.

joszie

Zilveren Member
Dit is inderdaad puur uitdagen. omdat iets mag, betekent het nog niet dat je dat perse moet doen op zo'n manier dat mensen er veel overlast van hebben. Dat is nu niet erg netjes.

Daarbij, carbid was officieel bedoeld door boeren om mollen te verjagen (molshopen opblazen), pas later is de traditie van de melkbussen gekomen.
Carbis schieten is geweldig en geeft kicken knallen, maar als je het zonodig in de straat wilt doen doe het dan lekker bij je eigen voor de deur en blijf daar. Of neem een kleinere bus.
Of ga gewoon lekker net buiten het dorp op een groot grasveld met je maten gezelligheid maken.

Meneer groene trui heeft gewoon gelijk en ik snap zijn frustratie, hoewel hij wel ff iets netter mocht beginnen.
Deze groep jongens mogen wel eens beter gaan nadenken.

nitraat12

Registered User
Die jongens moeten dit zo niet doen, lekker een veldje o.i.d. opzoeken en daar schieten.

Maar als die vent zo tegen over mij stond tja.... dan sta ik niet voor mij zelf in.

Shenanigan

Registered User
Tsja, lastig hoor. Als het mag dan mag het. Dan kun je niet gaan toegeven aan iedereen die er alsnog last van heeft. Stel dat iemand last heeft van brommers en daarom op agressieve toon alle brommerrijders dwingt om om te rijden. Of dat je een vergunning krijgt om vuurwerk af te steken op een ander moment in het jaar en mensen worden daar agressief van. Dan stop je er ook niet mee. Als je toegeeft aan de klagers mag straks helemaal niks meer.

Verder vind ik de volwassenen heel agressief en neerbuigend met teksten als 'jongetje' en 'ventje' en die commanderende toon de hele tijd. Daar gaan mijn haren van overeind staan.

En carbidschieten gebeurt dan misschien traditioneel in een weiland, maar wat nu als deze jongens single shots stonden te schieten? Dan kun je niet echt meer zeggen dat het een traditie is om in een weiland te gaan staan.

En aan de andere kant is het ook wel fijn om een beetje rekening te houden met elkaar.

Ik weet het niet met deze kwestie. Ik vind het in ieder geval grappig om te zien hoe de agressieve volwassenen steeds moeten inbinden als ze begrijpen dat ze te hoog van de toren hebben geblazen. Ik geloof niet dat ze op dezelfde toon tegen andere volwassenen zouden beginnen. Volgens mij denken ze: ik zal die rotjongens eens even laten zien wie hier de baas is! En dan komen ze van een koude kermis thuis. Misschien zit dat ook wel achter de hele actie, dat deze jongens op deze manier het gezag van volwassenen kunnen uitdagen en ondermijnen. Als je in een dorp woont waar niks mag en iedereen een bloementuintje heeft dan kan ik me wel voorstellen dat je een keer hekjes omver wil gooien.

Dennis010

Registered User
Groot gelijk, die man ! Pure uitdaging dit. Suffe knulletjes. Je gezond verstand gebruiken noemen ze dat. Ook dit werkt lekker mee aan het anti vuurwerk klimaat wat steeds groter wordt in ons land. Als hier zo'n leip zuurdeeg voor de deur zou gaan staan met zn bus zou ik niet zo beheerst zijn als de mensen in het filmpje.

PyroPlop32

Registered User
tja wat is overlast

zijn al die ochtendshowtjes om 10:00 dan geen overlast ? ( ook al mag het wel )
dat is ook aardige tering herrie zelfs met legaal vuurwerk....

dat ze gaan uitdagen gaat wat tever natuurlijk, maar de buurjongens hier schieten ook weleens de 31ste met carbid in de straat
en dan trilt alles in huis, maargoed....hooguit een uurtje, lekker boeiend allemaal....

p.s en ik heb bijna elke dag "overlast" van scheeuwende en jankende kinderen in de buurt....dat gaat soms harder dan vuurwerk :crying:

Laatst bewerkt:

wimkramer

Registered User
ik heb zelf ook jaren achter elkaar carbid geschoten met O/N .
ik vind het wel belangrijk om rekening te houden met mensen die dieren of kinderen of wie weet zelfs zieke mensen.
stel je eens voor dat je op bed ligt met een zware migraine of erger. ik kan me best voor stellen dat mensen boos worden als je jaren achter elkaar steeds weer moet vertellen dat je hond er bang voor is , of dat er kleine kinderen bang voor zijn , ik vind het erg op uit lokken lijken sorry maar zo zie ik het.

als wij gingen carbid schieten was dat ver buiten de bebouwde kom, rekening houdende met andere mensen, als er gevraagd werd of we misschien rekening konden houden met de kerkgang hier op het dorp deden we dat ook. waarom moet je er mensen mee lastig vallen die er bang, of om een andere reden liever niet willen dat je daar gaat knallen , ik snap niet wat er leuk aan is om mensen op stang te jagen.

volgende keer moeten jullie toch beter na denken want al heeft het niks met vuurwerk te maken ook van dit soort situaties krijg je dus meldingen op dat meldpunt van groen links , en al is het maar één dag per jaar , heb respect voor andere mensen en dieren en bezorg het geen slechte naam op deze manier .

ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, het is overigens geen aanval maar hoe ik er over denk .

hardcore0438

Registered User
Voor er verwarring ontstaat, ik heb dit topic geopend maar ik heb niks met dit filmpje te maken verder.
Ikzelf vind dat ze na 3 jaar wel eens op mogen zouten uit de wijken. Ze zagen dat na het eerste jaar de mensen het niet konden waarderen en op internet vind iedereen het geweldig. In de loop der jaren zoeken ze de confrontatie gewoon op en is de lol er voor mij al snel af. Het reageren , tsja ik denk iets zeeuws ...

petertje23

Registered User
Carbid schieten is gaaf! Alleen niet in een dorp, woonwijk of weet ik veel waar.
Dat is gewoon te asociaal! Het uitdagen op deze manier vind ik ook niet kunnen.
Ook moeten de heren de wet wat beter bestuderen voor ze wat roepen voor het filmpje.
Carbid schieten mag niet in de bebouwde kom! Er moet minstens 100 meter tussen een woning, winkel of weet ik veel wat zitten,
en de plek waar carbid wordt geschoten.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Heb ook in een paar jaar carbid afgeschoten in de bebouwde kom van Meppel, en we hebben vrijwel nooit gezeik gehad. in de plaatselijke verordening van Meppel stond niets over bebouwde kom, maar inmiddels wel.
Als die jongens de regels volgen is er niks mis.
Gezeik krijg je ook als je voor je eigen deur staat te stoken.
Als ik zo benadert wordt met O&N dan kap ik ook zeker niet. Ze kunnen het netjes vragen, en dan gaan deze jongens waarschijnlijk ook gewoon weg. Vraag je niet netjes, maar begin je gelijk te schelden, dan heb je dikke pech.

mickeyzegtboem

Registered User
Carbid schieten is traditie, en prachtig mooi, maar niet in de wijk.
Kan me die man echt goed voorstellen dat hij zo uit z'n plaat gaat.
Zelf heb ik geen kinderen, maar wel een hond.
Beest is absoluut niet bang voor vuurwerk, maar men heeft hier ook wel eens een poging gedaan om carbid te schieten in de straat, en de hond schoot direct jankend onder de tafel.
deze knallen zijn echt nergens mee te vergelijken, en zal zeker bij huisdieren 10x meer angst veroorzaken als "gewoon" vuurwerk.

Ben toen ook even vloekend naar buiten gestierd om te vragen of die mongolen dat niet in een weiland konden gaan doen...
Maar goed, ik heb de hond ook maar even z'n pleziertje laten botvieren naar deze heertjes toe, en ze hadden echt wel door dat verder uitdagen wat doorluchtgaatjes in de kleding zou veroorzaken...

Laatst bewerkt:

kingmokum

Banned
Respect is wederzijds, als iemand netjes komt vragen om ergens anders te stoken houd ik hier daar waar mogelijk rekening mee.

Echter wanneer iemand op deze manier op je af komt, is wederzijds respect ver te zoeken.

Bovenaan