Geraardsbergen

Moontan

Moderator
Medewerker
Wanneer: Vrijdag 29 augustus 2014
Plaats: Geraardsbergen
Land: Belgie
Wie: CBF
Kaliber: Professioneel
Tijd: 22.00
Waarom: Kermis

Vuurwerk om 22 uur

De Geraardsbergse vuurwerkmaker Christophe Byl behoort tot de internationale vuurwerktop. Ook dit jaar kan de Stad op hem rekenen voor een excellent staaltje vuurwerk op muziek. Toeschouwers komen dan ook van heinde en verre om dit adembenemende spektakel mee te maken: start om 22 uur stipt op de Markt, maar het vuurwerk zelf is natuurlijk tot ver in de omtrek te bewonderen.

http://www.geraardsbergen.be//content/press/record.php?ID=1825&#vuurwerk

stefantvs

Administrator
Medewerker
Zowww de knetters dat is een lekker showtje in je straat zeg hahahhahhaa !

Jammer dat ik moet werken vanavond :-( , iedereen die gaat have fun en hopelijk nemen jullie mooie beelden mee.

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkmaker Byl scoort ook in eigen stad

GERAARDSBERGEN -
Het vuurwerk wordt vanavond opnieuw een hoogtepunt van de zomerkermis in Geraardsbergen. Internationaal gelauwerd vuurwerkmaker Christophe Byl wil absoluut schitteren in zijn thuishaven.
Geraardsbergenaar Christophe Byl zorgt al sedert 1996 voor het vuurwerk op de Markt. De man heeft sedertdien een indrukwekkend parcours afgelegd. Zelfs in China, de bakermat van het vuurwerk, is Byl een vaste waarde. Binnenkort reist Byl af naar Shangaï voor een concours waar uitsluitend wereldtoppers aan mogen deelnemen. ‘Er mogen maar drie Westerse vuurwerkmakers deelnemen en ik ben daar bij, toch een hele eer.’

Maar vanavond is er eerst nog het kermisvuurwerk in zijn eigen Geraardsbergen. ‘Toen ik die opdracht overnam in 1996 was het eerder kleinschalig maar elk jaar bleef er steeds meer volk op afkomen, ook mensen van buiten de stad. Die dag staan er op de Markt, Vesten en Oudenberg tot 10.000 mensen het vuurwerk te volgen.’

En dat brengt voor de internationaal actieve vuurwerkmaker toch heel wat druk mee. ‘De artistieke en technische voorbereidingen bezorgen mij telkens weer enkele slapeloze nachten. Ik wil hier als Geraardsbergenaar voor eigen volk uiteraard goed presteren.’

En daar slaagt Byl telkens weer in. De muzikale vuurwerkshow, afgestoken vanop de Vesten en met de torenspits van de Sint-Bartholomeuskerk als feeëriek decorstuk, is een kermistopper. ‘Vlak voor de show heb ik klamme handen maar achteraf, als alles goed verlopen is, volgt de ontlading. Ik krijg heel wat positieve reacties van de toeschouwers en dat doet veel deugd.’

Kermisvuurwerk vrijdag 29 augustus op de Markt met om 19 uur beiaardprelude, om 21 uur Concertband Cecilia en om 22 uur vuurwerk.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140828_01237630

Bovenaan