Georganiseerd vuurwerk afsteken blijft mogelijk bij landelijk verbod.

Pyrodolfo

Registered User
Vuurwerk tijdens oud en nieuw straks alleen nog georganiseerd via verenigingen

Als het landelijke vuurwerkverbod definitief wordt ingevoerd, verandert de jaarwisseling ingrijpend. Particulier vuurwerk afsteken zonder vergunning verdwijnt. Wie toch vuurwerk wil afsteken, zal dat alleen nog mogen doen via een vereniging of stichting, met toestemming van de gemeente.

Het demissionaire kabinet wil de nieuwe wet het liefst al vóór de komende jaarwisseling laten ingaan. Dat zou betekenen dat de afgelopen oud en nieuw de laatste was waarbij consumenten nog vrij vuurwerk mochten afsteken.

De kern van het plan: vuurwerkliefhebbers moeten zich organiseren in een club, buurtvereniging of stichting. Die organisatie moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en bij de burgemeester een ontheffing aanvragen. De burgemeester bepaalt uiteindelijk of er toestemming komt en hoeveel ontheffingen er in een gemeente worden verleend.

Maximaal 200 kilo F2-vuurwerk

Aan een ontheffing hangen vaste landelijke eisen. Er mag per ontheffing maximaal 200 kilo vuurwerk worden afgestoken, uitsluitend categorie F2. Het gaat dan om cakes en fonteinen. Ter vergelijking: als consument mocht je tot nu toe maximaal 25 kilo kopen.

Het afsteken moet plaatsvinden op een buitenlocatie die goed bereikbaar is voor hulpdiensten. Er moeten veiligheidsafstanden worden aangehouden voor publiek. De mensen die afsteken mogen niet onder invloed zijn van alcohol of drugs.

Het vuurwerk mag pas op 31 december worden geleverd, zodat het zo kort mogelijk aanwezig is op de locatie.

Daarnaast moeten afstekers vooraf een verplichte e-learning volgen. Dat wordt geen uitgebreide vuurwerkopleiding, maar een laagdrempelige online cursus.

Behalve deze landelijke kaders wil het kabinet veel ruimte laten aan gemeenten. Amsterdam wordt nadrukkelijk anders benaderd dan kleinere gemeenten of dorpen. Burgemeesters kunnen dus zelf bepalen of ze überhaupt ontheffingen afgeven en hoeveel.

Achtergrond: vuurwerkverbod en compensatie

Zowel de Tweede als de Eerste Kamer hebben eerder ingestemd met een vuurwerkverbod tijdens de jaarwisseling, op initiatief van GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren. Daarbij is vastgelegd dat georganiseerd afsteken onder voorwaarden mogelijk moet blijven. Deze plannen zijn daar nu de uitwerking van.

Voor de vuurwerkbranche moet nog een compensatieregeling komen voordat het verbod definitief kan ingaan. Nederland telt ruim 800 vuurwerkhandelaren. De jaaromzet rond oud en nieuw lag rond de 129 miljoen euro. Een deel van de winkels haalt maar een klein percentage uit vuurwerk, maar voor anderen is het een belangrijke pijler. Volgens de branche kan het verbod voor sommige bedrijven faillissement betekenen. De sector zelf noemt een compensatiebedrag van ruim 800 miljoen euro. Daarover is nog geen besluit genomen.

Pas als de compensatie en de verdere uitwerking rond zijn, stemmen de Kamers opnieuw over definitieve invoering. Volgens staatssecretaris Aartsen is invoering dit jaar haalbaar, maar noemt hij het ook een uitdaging. Hij verwacht minder vraag naar vuurwerk en minder verkooppunten, en denkt dat dit het handhaven voor politie duidelijker maakt. Tegelijk geeft hij aan geen illusies te hebben dat hiermee alle overlast en incidenten verdwijnen.

Het is natuurlijk kak maar wat vinden jullie hiervan? Gaat dit werken? Ik denk in steden met een vuurwerkverbod niet. Of toch wel?

Los van het feit dat ik sowieso nooit naar een vuurwerkshow zou gaan kijken op oud en nieuw zal het in mijn stad waar al een vuurwerkverbod is nooit van de grond komen. Daar zal de gemeenteraad er alles aan gelegen zijn om het vuurwerk uit te bannen. Daarnaast is de voorwaarde buitenlocatie in de Randstad nauwelijks haalbaar :ROFLMAO:
En wat is 200kg? Dat is binnen een handomdraai op als je een (mini)vuurwerkshow wil geven. Daar gaat helemaal niemand op af komen.
Deze oudere jongere blijft zo lang als mogelijk vuurwerk afsteken. En nu gewoon het hele jaar door bij een goede gelegenheid. Verschil is er toch niet meer.
Ze zoeken het maar uit de "hogere" heren van de politiek en dat azijnvolk🖕 wat een ander niet eenmaal per jaar een pleziertje van een uurtje gunt.

Laatst bewerkt:
Los van het feit dat ik sowieso nooit naar een vuurwerkshow zou gaan kijken op oud en nieuw zal het in mijn stad waar al een vuurwerkverbod nooit van de grond komen. Daar zal de gemeenteraad er alles aan gelegen zijn om het vuurwerk uit te bannen. Daarnaast zijn de voorwaarden zijn in de Randstad nauwelijks (een buitenlocatie :ROFLMAO: ) haalbaar
En wat is 200kg? Dat is binnen een handomdraai op als je een (mini)vuurwerkshow wil geven.
Helemaal mee eens! Gaat niet werken.

Ik zie hier weer precies de eerdere geschetste punten naar voren komen welke gewoon niet werkbaar zijn.

- 200kg bruto komt geen hond op af (25kg voor een leuke compound)
- Enkel cakes en fonteinen.

Veiligheidsafstand word niet tot in detail benoemd, maar dit worden gewoon de NL veiligheidsafstanden en mag je dus een veld van 60 bij 60 meter zoeken. Als je wil vuren vanaf 1 positie..

En dan dat je vuurwerk pas op de 31ste mag gaan worden geleverd. Door wie dan??

De E-learning?? Die gaat je gewoon >100 euro kosten.
Om het dan nog maar niet te hebben over eventuele geldigheidsduur.

Een burgemeester mag beslissen aan de hand van zijn of haar smaak of het wel of niet mag.

En dan de punten die ik hier nog niet zie:
Er is sprake van het benodigd hebben van een verzekering.
Veiligheidsplan.
Verkeersregelaars
Parkeerplekken.
En dus de medewerking van Politie en Brandweer, die geheid zouden moeten gaan komen toezien, op de drukste nacht van het jaar.

Het is gewoon een pyrotechnisch evenement in vermomming, zonder ook maar een toegift aan de consument.
Behalve dan dat die het zelf met een E-learning en een KvK (iets met verantwoordelijkheid) het zelf zou mogen ontbranden en je geen technicus nodig hebt.

Het model kan super goed werken met de nodige toegiften.
Maar zoals altijd moet het weer ten ondergaan aan de bureaucratie en de mensen die er plasjes over willen kunnen doen.

De E-learning?? Die gaat je gewoon >100 euro kosten.
E-learning, ja dat is een prachtig systeem om mensen die een kruithobby hebben eruit te werken
De e-learing heeft politie/justitie in 2020 ook ingevoerd om mensen met een wapenverlof te screenen.
Alleen kregen bepaalde mensen een rood kruis terwijl ze wel normaal de vragen hadden beantwoord.
Omdat de KNSA (De organisatie voor sportschutters) hun hakken in de sloot heeft gezet, is het op de lange baan gezet.
Maar op deze manier kunnen ze een mako wel weer in het spel zetten.

Aan de ene kant.... Ik begrijp de argumenten.
Maar aan de andere kant.... Een beetje afstandsregels, parkeerplaatsen en bereikbaarheid voor hulpdiensten in het oog nemend kom ik dus niet verder dan de velden van de lokale voetbalvereniging.... Nou. Die zien me al aankomen met een ideetje...

Zoals ook eerder gezegd, 200 kilo is peanuts. Daar ga je geen fatsoenlijke en beetje lange show mee neerzetten.
31 december het pas binnen krijgen, dan nog alle lonten regelen en het allemaal opbouwen op een locatie die je ook niet van buiten kent....
Ja... Topplannnen dit.

Enige oplossing die ik kan bedenken is meerdere verenigingen die samen dan maar een show bouwen..... Maar ach, de gemiddelde gemeenteraad kennende zal er waarschijnlijk maximaal 10% van alle vergunningaanvragen goedgekeurd worden.... Dit is vies. Heel erg vies. Ieder weldenkend mens snapt dat dit niet de oplossing voor de problemen is en toch drukken we het er fijn doorheen. Om vervolgens begin volgend jaar te roepen dat het inderdaad echt aan illegaal vuurwerk en voornamelijk aan totale klapmongolen ligt.... Maar ja... Terugdraaien? Neuh... Denk t niet....

Aan de ene kant.... Ik begrijp de argumenten.
Maar aan de andere kant.... Een beetje afstandsregels, parkeerplaatsen en bereikbaarheid voor hulpdiensten in het oog nemend kom ik dus niet verder dan de velden van de lokale voetbalvereniging.... Nou. Die zien me al aankomen met een ideetje...

Zoals ook eerder gezegd, 200 kilo is peanuts. Daar ga je geen fatsoenlijke en beetje lange show mee neerzetten.
31 december het pas binnen krijgen, dan nog alle lonten regelen en het allemaal opbouwen op een locatie die je ook niet van buiten kent....
Ja... Topplannnen dit.

Enige oplossing die ik kan bedenken is meerdere verenigingen die samen dan maar een show bouwen..... Maar ach, de gemiddelde gemeenteraad kennende zal er waarschijnlijk maximaal 10% van alle vergunningaanvragen goedgekeurd worden.... Dit is vies. Heel erg vies. Ieder weldenkend mens snapt dat dit niet de oplossing voor de problemen is en toch drukken we het er fijn doorheen. Om vervolgens begin volgend jaar te roepen dat het inderdaad echt aan illegaal vuurwerk en voornamelijk aan totale klapmongolen ligt.... Maar ja... Terugdraaien? Neuh... Denk t niet....
Alle lonten regelen?
Reken er maar niet op met je E-Learning Course dat je ook maar iets mag aanpassen/modificeren aan het vuurwerk.
(Wet-en verzekering technisch.)

En de afstand zal rondom minimaal 60m bedragen. (Net zoals dat nu is bij F2 consu waaiers, ingezet bij officiële showtjes.)

Aan hoeveel shows zou een gemeente zich branden? 3á4?
Maal á 300 gemeentes die het mogelijk maken, maal 200kg is hooguit 10 40ft containers voor heel NL.🥴

Ook nog een leuke:

Wat zijn de richtlijnen?
  • Officiële limiet: De wettelijke bovengrens voor het afsteken van vuurwerk is vaak een constante windsnelheid van 9 m/s (windkracht 5).
  • Boven windkracht 5: Vanaf windkracht 5 is het afsteken van vuurwerk vaak niet toegestaan en wordt het afgeraden.
  • Lokale beslissing: De organisatie en de provincie (of gemeente) nemen uiteindelijk de beslissing op basis van lokale omstandigheden en weersvoorspellingen.

Alle lonten regelen?
Reken er maar niet op met je E-Learning Course dat je ook maar iets mag aanpassen/modificeren aan het vuurwerk.
(Wet-en verzekering technisch.)

En de afstand zal rondom minimaal 60m bedragen. (Net zoals dat nu is bij F2 consu waaiers, ingezet bij officiële showtjes.)

Aan hoeveel shows zou een gemeente zich branden? 3á4?
Maal á 300 gemeentes die het mogelijk maken, maal 200kg is hooguit 10 40ft containers voor heel NL.🥴
Ik doelde meer op het vrijmaken van lonten etc. Doorlonten en eventueel met ontstekers werken.... Dat kunnen we wel vergeten....

Ik doelde meer op het vrijmaken van lonten etc. Doorlonten en eventueel met ontstekers werken.... Dat kunnen we wel vergeten....
Ah ok.

Lonten vrijmaken van hooguit zo’n 30 artikelen is met een paar man zo gepiept.
Ik denk datdat wel je laatste zorg zou moeten zijn als je al langs dergelijke onderstaande burgermeesters komt:

‘Hoewel er geen exact actueel cijfer is, laten recente overzichten zien dat PvdA en D66 de meeste burgemeesters leveren, gevolgd door GroenLinks, wat duidt op een significante aanwezigheid van linkse en progressieve partijen, met name de PvdA als koploper in aantal gemeenten, terwijl het aantal bij GroenLinks en D66 ook substantieel is.’

Laatst bewerkt:
Pffff, door zoveel hoepeltjes springen, eindeloze voorbereiding, kost goud-geld en dan belt de burgemeester; er staat wat te veel wind, afgelast.. Ik denk dat veel mensen het makkelijker vinden om ergens een paar dozen te ritselen, op straat te zetten en af te steken. Nog afgezien van het feit dat een paar boxen afsteken geen oudjaar beleving is, maar goed; ieder z'n meug.

Pffff, door zoveel hoepeltjes springen, eindeloze voorbereiding, kost goud-geld en dan belt de burgemeester; er staat wat te veel wind, afgelast.. Ik denk dat veel mensen het makkelijker vinden om ergens een paar dozen te ritselen, op straat te zetten en af te steken. Nog afgezien van het feit dat een paar boxen afsteken geen oudjaar beleving is, maar goed; ieder z'n meug.
Ja of hij/zij belt ivm:

Een riet gedekte woning op 500m
Een aggregaat op het feestterrein
Een reiger langs de slootkant op 1 km
Of 1 van de andere ‘gegronde’ honderden redenen die ze kunnen aandragen.

Ieder zijn meug?! Nog begrip voor dat linkse dramtuig ook?! Je bent te goed voor deze wereld Roel.😆

Volgens mij wordt nergens genoemd dat het als een festival/evenement wordt gezien, voorop gesteld dat ik hoop dat dit van de baan gaat.

Dit heb ik gejat bij de buren, maar het gele zijn handtekeningen van Aartsen. Volgens mij willen hun ook voorkomen dat dit een wassen neus wordt. Natuurlijk zal dit per gemeente anders gaan, de een zal soepel zijn en in de Randstad wordt dit een ding natuurlijk.

1000116077.jpg

Hier onder vind je alle voorwaarden, dat is veel soepeler dan jullie schetsen.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2026D01628

Er word ook nergens vermeld dat het als een evenement word gezien, maar als je de opzet er op na slaat, zit je er niet ver van af.
En dan nog de te verwachte aanvullingen van de gemeente (die willen lijnen om te kunnen handhaven).

Als dit waarheid is dan vind ik het fijn dat er realiteit in zit ik in koppies.

Had eigenlijk stiekem gehoopt dat die datum van de 31ste zal vervallen.
Waarom geen mogelijkheid tot uitwijkdatum?
Waarom zou dit überhaupt niet op andere momenten ook zo kunnen?

Het word in deze opzet in ieder geval al deels een heel getouwtrek met het verkrijgen, de levering en het weer retouren van vuurwerk.

Ook erg spijtig dat er letterlijk gesproken word over het alleen mogen fakkelen, en geen gebruik van bijvoorbeeld een schietkist.
En dat er nog steeds die levensgevaarlijke aansteeklonten vertrekt moeten blijven worden.... Wie bedenkt dat..

Iets wordt als evenement gezien als het een
publiek toegankelijke, tijdelijke gebeurtenis is op een bekende locatie die overlast kan veroorzaken of een vergunning vereist (vaak meer dan 50 personen, impact op verkeer/omgeving), en het is géén standaardactiviteit (zoals reguliere bioscoop/horeca) of strikt besloten feest. De gemeente beoordeelt dit op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

en

Voor een veilig evenement moet u een uitgebreid
veiligheidsplan opstellen dat risico's analyseert en beheersmaatregelen beschrijft voor zaken als brandveiligheid, EHBO, beveiliging, communicatie en calamiteiten, waarbij u de lokale regels en de vergunningseisen van de gemeente volgt, en samenwerkt met hulpdiensten. Essentieel zijn duidelijke vluchtroutes, voldoende blusmiddelen, goed opgeleid personeel (zoals gecertificeerde verkeersregelaars), en het informeren van omwonenden.

Dit staat gewoon vast in de wet...

Volgens mij wordt nergens genoemd dat het als een festival/evenement wordt gezien, voorop gesteld dat ik hoop dat dit van de baan gaat.

Dit heb ik gejat bij de buren, maar het gele zijn handtekeningen van Aartsen. Volgens mij willen hun ook voorkomen dat dit een wassen neus wordt. Natuurlijk zal dit per gemeente anders gaan, de een zal soepel zijn en in de Randstad wordt dit een ding natuurlijk.

Bekijk bijlage 25476

Hier onder vind je alle voorwaarden, dat is veel soepeler dan jullie schetsen.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2026D01628
Ik las wel in het Word docx dat er in de context van de aansprakelijkheidsverzekering wel wordt gesproken over een evenement(enverzekering); "Als de rechtspersoon (nog) geen aansprakelijkheidsverzekering heeft die dekking biedt, zou volgens het Verbond een tijdelijke evenementenverzekering met dekking voor aansprakelijkheid een alternatief kunnen zijn. Naar aanleiding van deze opmerking is door de regering de toelichting op dit punt aangevuld."

Men heeft het in dit stuk over "kleine evenementen".

De Burgemeester kan de aanvraag afkeuren. Dus, als Carola Schouten inderdaad in WNL heeft gezegd dat ze het plan niet haalbaar achten (las ik op VWC), dan is het echt bij voorbaat al verloren tijd om het uberhaupt te proberen in Rotjeknor...

Back
Bovenaan