Gemeente Schiedam overweegt vuurwerkverbod

Hairy Harry

Registered User
'Weinig bijval voor verbieden van vuurwerk'
11 januari 2011

Burgemeester Verver van Schiedam krijgt weinig steun voor haar plan om het afsteken van vuurwerk door particulieren met de jaarwisseling voortaan te verbieden. Dat schrijft dagblad Metro.

De eerste burger van Schiedam liet tijdens haar nieuwjaarsrede weten dat ze de maatschappelijke kosten van het afsteken van vuurwerk te hoog vindt. De gemeente Schiedam liep zo'n 85.000 euro schade op door vuurwerk-vandalisme.
Zo ziet burgemeester Bruinsma van buurgemeente Vlaardingen niets in het plan, terwijl er in Vlaardingen toch bijna 50.000 euro schade was tijdens de jaarwisseling. Volgens de krant noemt burgemeester Aboutaleb van Rotterdam het afsteken van vuurwerk 'een mooie traditie'. Ook hij zou geen voorstander zijn van het plan van de Schiedamse burgemeester.

Dit is dan wel weer hoopgevend!

boozebelly

Registered User
Dus omdat er (helaas) altijd een aantal van die stumpers rondlopen die dingen opblazen/slopen met illegaal vuurwerk, mogen de normaal functionerende liefhebbers geen legaal vuurwerk meer kopen?

Kromheid ten top natuurlijk. Blijkbaar kan iedereeen tegenwoordig de politiek in, zodra je maar wat ondoordacht & populistisch in de ruimte lult ben je al goed genoeg.
Zoals wij allen wel weten, pak je de echte daders er niet mee, aangezien het al reeds illegaal vuurwerk betreft waar schade mee wordt aangebracht en dat gewoon verkrijgbaar zal blijven. Daarbij bestaat de kans dat de legale consument ook zijn toevlucht zal gaan zoeken in het illegale circuit. Door een verbod zal de illegale markt zelfs opbloeien als nooit tevoren, want vraag naar vuurwerk zal toch blijven.

Ik zie zo'n verbod voorlopig trouwens niet snel gebeuren, maar het baart mij wel zorgen dat naast GroenLinks, nu ook bij de VVD iemand begint te morren.
Ook valt het mij op dat het draagvlak voor een vuurwerkverbod vrij groot is en steeds groter lijkt te worden. Helaas heerst er zo'n cultuur waarbij de mensen elkaar het licht in de ogen niet lijken te gunnen. Wat voor de een plezier is, maar voor de ander ergerlijk, moet maar meteen verboden worden. Als we nou allemaal zo gaan doen dan wordt het vast een gezellige boel hiero.
Dan pleit ik bij deze ook meteen maar voor een verbod op BBQ's & tuinkachels. Ik heb een hekel aan die rook die over de schutting mijn gezicht in waait want dat is ongezond. Bovendien drinken de mensen er vaak alcohol bij en i.c.m. vuur is dat gevaarlijk. Helemaal als er kinderen bij zijn. Tevens is het vlees volgens onderzoekers kankerverwekkend. Ik moet er niet aan denken wat er allemaal wel niet mis kan gaan...Oh gutteguttegut :tounge:

Maar goed, 31 december staan we weer lekker te knallen met z'n allen :hehe!:
(En straks in de zomer draait mij mij de BBQ uiteraard ook op volle toeren :wink: )

polleke45

Registered User
Wat willen ze hiermee bereiken dan? Alsof hun niet weten dat de schade niet veroorzaakt word door het afsteken van consumenten vuurwerk maar door zelfmade bommen en illegaal vuurwerk.

Je hebt helemaal gelijk ze bereiken hier weinig tot niets mee omdat als dingen gesloopt worden met vuurwerk tijdens oud en nieuw het gebeurt met illegaal vuurwerk en niet met consumenten vuurwerk.

rodepo

Registered User
vuurwerk verbod, drank verbod, hang verbod, blow verbod, uitgaan verbod, samenscholing verbod, legitimatie plicht, enz.

Je kan op deze manier niet meer spreken van democratisch vrij land. maar een politiestaat lijkt meer op.

vuurwerktomw

Registered User
Dit was naar mijn idee op Radio 2 afgelopen maandag. Hoorde een interview met een mevrouw hier over. Weet alleen haar naam niet, heb alleen de laatste paar minuten gehoord.

shadow13

Registered User
Inmiddels nemen meerdere kranten dit op. In het eindhovens dagblad stond vandaag ook een stuk met een poll eraan gekoppeld waar je kunt stemmen en je mening geven. www.ed.nl
Tegen mijn gewoonte in heb ik maar eens de volgende reactie geplaatst:

Ik ben tegen een vuurwerkverbod.Het slopen en opblazen van vuiulnisbakken,verkeersborden enz. wordt niet veroorzaakt door het consumentenvuurwerk dat in NL te koop is.Het wordt veroorzaakt door aangeschaft zwaar knalvuurwerk uit andere landen dat daar wel en in nederland niet legaal is.Het verbieden van het kopen/afsteken van vuurwerk zal het slopen en opblazen niet tegenhouden,omdat dit toch al niet in NL gekocht kon worden.Het zal eerder veel meer mensen ertoe bewegen om ook vuurwerk uit het buitenland te gaan halen om toch af te steken.Het probleem wordt dus eerder erger dan minder.Het veel zwaarder straffen van de vandalisten die slopen en gepakt worden zou dan eerder werken om de vernielingen te verminderen.Zoals altijd is het een kleine groep rotte appels die het verziekt voor de grote groep die wel verantwoord met vuurwerk omgaat en ervan geniet met oud&nieuw.Pak dan die kleine groep keihard aan en laat de rest lekker blijven genieten van die ene dag per jaar waarin ze vuurwerk mogen afsteken.

Overigens heb ik mijn reactie nog niet terug gezien bij het ED.Moet misschien nog bijgewerkt worden. 75% stemt voor een verbod en 25% tegen op dit moment.

Laatst bewerkt:

TheChain

Registered User
Inmiddels nemen meerdere kranten dit op. In het eindhovens dagblad stond vandaag ook een stuk met een poll eraan gekoppeld waar je kunt stemmen en je mening geven. www.ed.nl
Tegen mijn gewoonte in heb ik maar eens de volgende reactie geplaatst:

Ik ben tegen een vuurwerkverbod.Het slopen en opblazen van vuiulnisbakken,verkeersborden enz. wordt niet veroorzaakt door het consumentenvuurwerk dat in NL te koop is.Het wordt veroorzaakt door aangeschaft zwaar knalvuurwerk uit andere landen dat daar wel en in nederland niet legaal is.Het verbieden van het kopen/afsteken van vuurwerk zal het slopen en opblazen niet tegenhouden,omdat dit toch al niet in NL gekocht kon worden.Het zal eerder veel meer mensen ertoe bewegen om ook vuurwerk uit het buitenland te gaan halen om toch af te steken.Het probleem wordt dus eerder erger dan minder.Het veel zwaarder straffen van de vandalisten die slopen en gepakt worden zou dan eerder werken om de vernielingen te verminderen.Zoals altijd is het een kleine groep rotte appels die het verziekt voor de grote groep die wel verantwoord met vuurwerk omgaat en ervan geniet met oud&nieuw.Pak dan die kleine groep keihard aan en laat de rest lekker blijven genieten van die ene dag per jaar waarin ze vuurwerk mogen afsteken.

Overigens heb ik mijn reactie nog niet terug gezien bij het ED.Moet misschien nog bijgewerkt worden. 75% stemt voor een verbod en 25% tegen op dit moment.

Maar ook hier rijst weer de vraag, hoe eerlijk is deze poll?
Je kunt je stem uitbrengen, gooi vervolgens je map met coockies leeg, vernieuw de internetpagina en voilla... je kunt opnieuw je stem uitbrengen. Heb net 4x nee gestemd, is wel een beetje bewerkelijk maar het kan wel!

N.B.
Heb net ca 10 stemmen uitgebracht maar het percentage blijft gewoon op 27% nee staan.

Laatst bewerkt:

Plum Bloom

Registered User
Maar ook hier rijst weer de vraag, hoe eerlijk is deze poll?
Je kunt je stem uitbrengen, gooi vervolgens je map met coockies leeg, vernieuw de internetpagina en voilla... je kunt opnieuw je stem uitbrengen. Heb net 4x nee gestemd, is wel een beetje bewerkelijk maar het kan wel!

N.B.
Heb net ca 10 stemmen uitgebracht maar het percentage blijft gewoon op 27% nee staan.

Is nu 28 procent nee, verandert dus wel

Hairy Harry

Registered User
Op het moment van stemmen was het aantal stemmen 890, niet echt veel dus,en kan er weinig over gezegd worden. Wel positief dat burgermeesters van de grotere gemeentes een verbod niet zien zitten! Ik las net dat de burgermeester van Eindhoven het niet zitten, die van Rotterdam ook niet, dus dat gaat de goede kant op.

Rooble

Registered User
Dit stimuleert die pubers daar alleen maar, er zullen ongetwijfeld meer verkeersborden, prullenbakken etc. sneuvelen als ze het verbieden.

KruitFreak

Registered User
Ik maak me niet druk. Dezelfde jaarlijkse discussie en te weinig draagvlak vanuit de politiek.
Ons consumentenvuurwerk heeft helemaal niets met de ontstane ellende te maken maar wordt misbruikt om de frustratie van een aantal burgemeesters te sussen..

We roepen het al jaren, vuurwerk vandalen gewoon veel zwaarder straffen.

edje30

Registered User
Ik maak me niet druk. Dezelfde jaarlijkse discussie en te weinig draagvlak vanuit de politiek.
Ons consumentenvuurwerk heeft helemaal niets met de ontstane ellende te maken maar wordt misbruikt om de frustratie van een aantal burgemeesters te sussen..

We roepen het al jaren, vuurwerk vandalen gewoon veel zwaarder straffen.

Daar ben ik t 100% mee eens harder/zwaarder straffen, en dan nog iets; er word per jaar ongeveer voor 65 miljoen euro aan vuurwerk verkocht, hoeveel gaat er via de belasting naar de staat?
Dat geld willen ze ook niet mislopen dus maak je geen zorgen het loopt vast wel weer los!

Mark1600

Registered User
Kweet nie of we wel zo gemakkelijk moeten denken,misschien moeten wij de nederlandse bevolking maar eens overtuigen van ons gelijk en moet de waarheid over het nederlandse consumenten vuurwerk maar eens verteld worden.(meermaals)
Ik ben wel bezig met het schrijven van een brief naar en aantal burgermeesters in mijn provincie

Ik ben het zat om elke januari weer in spanning te zitten over een paar idioten die over een verbod beginnen.Als ze maar lang genoeg zeuren lukt het ze wel een keer....
Er word al door mensen gezegd om mij heen dat het geen tien jaar meer duurt,en daar word ik knap zenuwachtig van.

shinji

Moderator
Medewerker
Ik kan er niks aan doen, maar wilde dit verhaal gewoon ff kwijt, ter verduidelijking.
Als oudere jongere hier op t forum heb ik al menig o&n feestje meegemaakt en ik moet zeggen dat er heel veel veranderd is zo door de jaren heen. Van de hieropvolgende uiteenzetting zal de jeugd van tegenwoordig misschien versteld van staan, maar het is vooral bedoeld om de overheid duidelijk te maken dat ze niet verkeerd bezig zijn, maar niet moeten overdrijven
Begin jaren 70: Na de kerst begon de jeugd met het verzamelen(Rauzen) van kerstbomen, dit was een ritueel waar het hele dorp of stad mee bezig was. Ook oude (sloop) auto's en autobanden werden overal vandaan gehaald. Het doorlezen van vuurwerkfolders deed niemand, want het enige vuurwerk wat er was waren knallers en die waren in elke winkel hetzelfde. Op oudjaarsavond verzamelde het hele dorp, of de hele wijk zich op een mooi kruispunt, waar honderden kerstbomen, autobanden, tientallen balen kalisalpeter(zgn kassuikerbommen) en een stuk of wat auto's in de brand werden gestoken. Elke telefooncel, bushok of school in de buurt moest eraan geloven (ook toen al), maar de politie zag je alleen als het 'echt' uit de hand dreigde te lopen.
Begin jaren 80: Eigenlijk niet anders als hiervoor beschreven, hoewel langzamerhand het knalwerk uit Duitsland en Belgie te verkrijgen was, waardoor het maken van de hardste knal belangrijker werd en bij het dorpsvuur de sfeer wat baldadiger werd. Politie was iets nadrukkeliger aanwezig en ook werd in die jaren de ME veelvuldig ingeschakeld
Jaren 90: Ineens werd er gekeken naar de kosten voor de gemeente, ze waren het schijnbaar zat om elk jaar in maart de kruispunten te voorzien van nieuw asfalt en ook in de gemeenteraden werden ineens vragen gesteld of dit nu nodig was voor 1 dag. Je zag nu ook Brandweerauto's bij de kruispunten staan, de politie was al dagen van te voren aan het inventariseren en de vaste orginatisoren kregen ook bezoek van te voren. Intussen was er ook wat interessant vuurwerk te krijgen, je zag ineens ook siervuurwerk, waardoor er niet maar 1 plaats in het dorp/ wijk druk bezocht werd. Kan mezelf nog wel herinneren dat in de krant artikelen stonden van de toenmalige burgermeester, die de winkels rond het kruispunt mee hielp dicht te timmeren, om eventuele escalatie tegen te gaan en dat met een grote glimlach.
2000. Terwijl vuurwerkminnend Nederland ineens keus zat had in vuurwerk, werden de traditionele oudjaarsbranden in de ban gedaan, niks werd meer toegestaan door de overheden, ineens was oudjaar en vuurwerk asociaal geworden. Het dorpsfestijn was afgelopen en ieder ging z'n eigen weg, geen controle onderling, voor de jeugd worden ineens allerlei oninteressante feesten georganiseerd om ze maar van de straat te houden. En dat lukt wel, maar dan pas vanaf een uur of twee. Ondertussen hebben de echte vuurwerkliefhebbers via internet hun weg gevonden naar het alternatief voor het echte oudjaarsfeest.

Mijn conclusie is, dat in vergelijking met vroegere jaren de o&n viering een stuk minder baldadig is, maar dat de overheid moet uikijken dat ze het niet teveel moeten reguleren, want dan kan je wel eens je doel voorbij streven.

Laatst bewerkt:

stef

Member
Ik denk als het door gaat dat zij de ellende en problemen op zich af gaan roepen.
Want wat gaat het tuig doen als ze geen vuurwerk meer mogen afsteken?
Juist ja, herry schoppen en onnodig de gemeentelijke eigendommen vernielen.
We zullen zien wat het gaat worden.
Groet,
Stef

Bovenaan