Gemeente Schiedam overweegt vuurwerkverbod

intercreations

Registered User
De gemeente Schiedam overweegt een vuurwerkverbod voor particulieren in te voeren. Burgemeester Wilma Verver (VVD) vindt de kosten voor herstelschade in haar stad na de jaarwisseling te hoog worden.

Het aantal incidenten met en vernielingen door vuurwerk is volgens Verver ieder jaar veel te hoog. "Wij overwegen een aanbeveling aan de wetgever om het afsteken van vuurwerk door particulieren te verbieden", zei Verver zaterdag in haar nieuwjaarstoespraak. "Ik vind de maatschappelijke kosten te hoog worden en het college met mij."

Het college van burgemeester en wethouders is van mening het gemeenschapsgeld, dat nu wordt gebruikt om de schade te herstellen, beter te kunnen investeren in de ontwikkeling van Schiedam. Naast de VVD zitten PvdA, CDA en GroenLinks in het gemeentebestuur.

Eerder pleitten GroenLinks-raadsleden Arno Bonte uit Rotterdam en David Rietveld uit Den Haag twee jaar lang voor een verbod op consumentenvuurwerk. De twee gooiden eind december de handdoek in de ring omdat het politieke draagvlak te klein is en de maatschappelijke weerstand te groot.

Laatst bewerkt:

bridge

Bronzen Member
Kijk dat is nou eens een sympathiek bestuur. Een verbod in Schiedam. Kunnen alle liefhebbers naar Rotterdam verkassen en zadelen we gewoon onze buurgemeenten met het probleem op. Dit terwijl men in Rotterdam op dit moment juist een verbod op profshows overweegt, gelet op de blamage afgelopen jaar.

Ik denk dat ik maar in Schiedam ga wonen. Het gaat daar kennelijk zo goed en er zijn zo weinig echte problemen dat men gelegenheid heeft zich druk te maken om een beetje vuurwerkschade. Is dat luuks of niet?

Willem

Registered User
Het is te gek voor woorden. Ze moeten dat tuig gewoon aanpakken en niet laten lopen, maar dat doen ze daar ook niet. Ik woon jammer genoeg in deze gemeente :(. Het idee alleen al om dit te verbieden!.

In Den Haag etc moet heel het ME peleton al jaren uitrukken.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Een citaat uit het stuk tekst "Wij overwegen een aanbeveling aan de wetgever om het afsteken van vuurwerk door particulieren te verbieden",

Relaxed.....no worry's

Son-T

Registered User
Wat willen ze hiermee bereiken dan? Alsof hun niet weten dat de schade niet veroorzaakt word door het afsteken van consumenten vuurwerk maar door zelfmade bommen en illegaal vuurwerk.

shinji

Moderator
Medewerker
85.000 Euro schade tijdens o&n, tuurlijk, elke euro is teveel, maar wat dacht je wat een nieuwjaarsreceptie kost voor de stropdassen en de kleurdozen, gaan ze die dan ook afschaffen

joszie

Zilveren Member
Tja. met een vuurwerkverbod kan je wel makkelijk reageren op overlast (iedere knal is dan verboden). Toch is het bizar als een gemeente een dergelijk verbod zou kunnen instellen terwijl het landelijk niet verboden is. HEt wordt nogal een janboel als iedere gemeente alle wetten naar eigen inzicht gaat veranderen.

Bomber68

Registered User
Zo'n idee gaat natuurlijk nergens over. Want waarop wordt de schade gebaseerd? Als iemand een stapels palets in de hens zet kan dat ook de nodige (indirecte) schade veroorzaken, maar dat noem zullen we maar geen consumentenvuurwerk noemen. Dus de schade die je rond Oud & Nieuw ziet zal wellicht maar voor een klein gedeelte door vuurwerk ontstaan zijn. Dan moet de burgemeester waarschijnlijk ook maar een alcoholverbod instellen omdat anders de lamme jeugd bushokjes in elkaar tremt...
Maar goed, volgens mij komen zulke berichten elk jaar na Oud & Nieuw in het nieuws, zal weer met een sisser aflopen.

joszie

Zilveren Member
ALcohol verbod zou inderdaad vele malen beter werken (hoewel ik daar niet voor ben). Het vreemde is alleen dat alcohol zo'n normaal goed is geworden dat iedereen het maar accepteert.

Beekje

Registered User
Inmiddels ruim 41.000 stemmen uitgebracht. Daarvan is 61 procent voor een vuurwerkverbod.

Dat gaat wel erg hard. Maar dit zijn altijd de maanden waarin een verbod of iets dergelijks wordt verzonnen. Punt alleen is dat het ooit wel een keer gaat komen dat een gemeente dit voor elkaar gaat krijgen. Dan is het wachten op de rest van het land.

Hoop dat het nooit tot zover zal komen. Erg jammer weer dit :(

USRRobiwan

Registered User
Het valt altijd op dat dit soort verzoeken/onderzoeken altijd vlak na oud en nieuw worden gedaan.

Als ik een poll had gestart met "Chemische fabrieken moeten voortaan ver van bewoond gebied gebouwd worden" vlak na de grote brand van j.l. Dan had 90% geantwoord met JA.

Dit is gewoon een pure gecalculeerde poll want je weet wat de mensen gaan stemmen.

Cameo

Registered User
Is het jullie ook opgevallen dat de percentages van die poll al vanaf het begin gelijk zijn gebleven? Terwijl de hoeveelheid stemmen fors is gegroeid. Je zou toch zeggen dat de verhouding dan wel IETS zou veranderen. Kan het niet hard maken, maar het lijkt er op dat deze poll een luchtje heeft.

ifeelfine

Registered User
sinds wanneer neemt iemand de telegraaf serieus??? stelletje ratten.

Maar goed berrichtgeving is een beetje eenzeidig, de burgemeester gaat binnnen de club van burgemeesters lobyen om een vuurwerkverbod te vragen aan de overheid, zo zit het een beetje. Een Arno Bonte 2.0 alleen nu iemand die wel enige macht heeft.

Ze weten ook wel dat ze geen hek om Schiedam kunnen zetten en dan al het vuurwerk buiten houden (zei ze letterlijk in een inteverview op radio 1)

Seaker

Registered User
Het Nederlands Genootschap van Burgemeesters gaat in de eerstvolgende vergadering praten over een vuurwerkverbod voor particulieren.

Dat gebeurt naar aanleiding van uitspraken van burgemeester Wilma Verver van Schiedam. Zij is vuurwerkvandalen die de belastingbetaler duperen zat en overweegt daarom vuurwerk te verbieden.

Schiedam schat de schade dit jaar op ongeveer 85.000 euro. Daarbij zijn de kosten voor gesloopte bushokjes en beschadigingen aan eigendommen van burgers nog niet eens opgeteld. "Gemeenschapsgeld kan beter geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van Schiedam dan in het herstel van de schade", aldus Verver.

Het genootschap van burgemeesters gaat bekijken hoe een eventueel vuurwerkverbod voor particulieren vorm kan krijgen.

Dus nu willen ze alle gemeentes hier mee gaan belasten:(

von urk

Registered User
Het Nederlands Genootschap van Burgemeesters gaat in de eerstvolgende vergadering praten over een vuurwerkverbod voor particulieren.

Dat gebeurt naar aanleiding van uitspraken van burgemeester Wilma Verver van Schiedam. Zij is vuurwerkvandalen die de belastingbetaler duperen zat en overweegt daarom vuurwerk te verbieden.

Schiedam schat de schade dit jaar op ongeveer 85.000 euro. Daarbij zijn de kosten voor gesloopte bushokjes en beschadigingen aan eigendommen van burgers nog niet eens opgeteld. "Gemeenschapsgeld kan beter geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van Schiedam dan in het herstel van de schade", aldus Verver.

Het genootschap van burgemeesters gaat bekijken hoe een eventueel vuurwerkverbod voor particulieren vorm kan krijgen.

Dus nu willen ze alle gemeentes hier mee gaan belasten:(

Ik lees het ook net ja, om zo'n bericht maak ik me meer zorgen..

Hairy Harry

Registered User
Door deze geldinnemers, die blijkbaar niet willen snappen dat je een bushokje niet opblaast met nederlands knalvuurwerk, gaat een verbod er wel degelijk komen als het tegen zit. Gelukkig kunnen we met z'n allen naar Belgie waar ze straks 500grams gaan verkopen, en er dus nog veel meer illegaal spul op de markt komt.
Ik voorspel nog veel meer gesloopte bushokjes bij een verbod, en aangezien die gasten die zonnodig alles moeten slopen toch een kronkel in hun kop hebben verwacht ik ook nog wel wat vuurwerkschade aan het huis van de burgermeesteres....
Laten we hopen dat het zo ver niet komt.

Bovenaan