Geen vuurwerk met Koningsdag in Houten

Moontan

Moderator
Medewerker
Geen vuurwerk met Koningsdag

HOUTEN - Houten krijgt dit jaar op Koningsdag geen traditioneel vuurwerk. Wel komt er een avondprogramma met veel muziek op Het Rond voor terug.

Het programma voor Koningsdag kent veranderingen. Een deel van het programma blijft, een deel verdwijnt. In het nieuwe programma komen de Aubade in het Oude Dorp, de vrijmarkt rondom de Imkersplas en het spellenfestijn op het Manifestatieterrein terug. Ook het fietsen versieren wordt weer ingevoerd. Deze worden in de avond gejureerd.

Het traditionele vuurwerk aan de Kooikersplas gaat niet meer door. Volgens de organisatie vanwege financiële en maatschappelijke overwegingen. Wel wordt overwogen om één keer in de vijf jaar het vuurwerk af te steken. Het avondprogramma op Het Rond wordt daarvoor een goed alternatief. Dit moet een knalfeest worden.

Veranderingen
Het Oranjecomité heeft afgelopen jaar te maken gehad met bestuurlijke wisselingen. Daarnaast kreeg de organisatie te maken met 40% minder subsidie van de gemeente. Deze daling is een van de redenen waarom het vuurwerk uit het avondprogramma is gehaald.

Het Oranjecomité is op zoek naar donateurs. Het streven is om het huidige aantal van 400 donateurs uit te breiden tot 5000. Deze donateurs worden dan € 10,00 per jaar aan bijdrage gevraagd.

http://www.dichtbij.nl/lekstroom/regionaal-nieuws/artikel/3465514/geen-vuurwerk-met-koningsdag.aspx

Laatst bewerkt door een moderator:

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Re: Geen vuurwerk met Koningsdag in Houten.

Toch jammer.... Vianen ook al niet dit jaar.. 't aantal vuurwerken haalt dat van vorig jaar bij lange na niet.

Dennis010

Registered User

En terecht...kolereherrie....al die vogels weer van streek.

sprinkhaan

Registered User

Echt Weer Nederland! Mag ik ff een emmer? Geen geld , maatschappelijke overwegingen bla bla bla, beter gezegd ....tradities hebben geen bestaansrecht in dit land. Is trouwens een uitspraak die ooit ook eens is gedaan door iemand van GroenLinks. Maar dan als statement.......

Laatst bewerkt:

bridge

Bronzen Member

Nederland heeft nu eenmaal totaal geen traditie op het gebied van shows.Het wordt alleen maar minder. Kan ook een goeie ontwikkeling zijn. Vervanging van zelf afsteken met oud en nieuw door centraal georganiseerde shows is totaal geen optie in dit land. De regels maken het ook volslagen onmogelijk. Juist een show wordt in dit land als gevaarlijk beschouwd en zelf partikulier afsteken niet.

Moontan

Moderator
Medewerker

Financiële motieven kan ik mee leven.
Maar maatschappelijke overwegingen baart mij zorgen.
Want wat bedoelt de gemeente Houten hier precies mee?
Wordt hier een link gelegd met de discussie over de vuurwerktraditie met Oud en Nieuw?

RedBaron

Registered User

Haha, Houten is BOOS! Heel BOOS! En daarom is er door een aantal inwoners een Facebook pagina gestart: Geef Houten Koningsdagvuurwerk terug!

https://www.facebook.com/pages/Geef-Houten-KoningsdagVuurwerk-terug/137794379724411

:tounge:

boos, boos.. op een inwoner aantal van 50.000 bijna valt het wel mee als ik de like's zo eens bekijk.. Daarnaast lees ik al posts van mensen die over het milieu klagen, liever een buurt feest hebben, budget enz.. Maar ook een zekere vuurwerkhandelaar die schaamteloos indirect reclame loopt te maken.. :tounge:

Maar goed, ik las ergens anders dat het aantal vuurwerken met koningsdag zo ie zo al een stuk lager ligt dan voorgaande jaren met Koninginnedag. Dus ik denk dat het voor Houten ook in die zin klaar is met vuurwerkshows hoe diep triest het natuurlijk ook is! Laat daar geen misverstand over bestaan.

ifeelfine

Registered User
Kooikersplas ook al gesneuveld??!! snif

dat het minder is dan tijdens de troonswisseling snap ik (Vianen/Nieuwegein was ook speciaal voor die gebeurtenis) maar de Kooikersplas!!!! daar kwam ik toch best regelmatig erg leuk vuurwerk

KoenL

Registered User
Op Dichtbij probeert men ook een discussie los te krijgen. De onderstaande reactie is erg scherp en ik ben benieuwd of daar een reactie op gaat komen...

Het schrappen van het vuurwerk , is het schrappen van een jarenlange traditie. Daarbij ging het niet alleen om het vuurwerk op zich, maar ook om de tocht naar de Kooikersplas , met diverse muziekkorpsen. De sfeer van allemaal , rondom de plas staan en het vuurwerk kijken en dan de massale gezellige terugtocht naar huis. Dát laat men schieten om financiële reden.

Wel komt er een "knalfeest" op het Rond waar slechts een beperkt aantal mensen kan vertoeven. Veel minder dan de velen rondom de plas waaronder ouders met kinderen, die op het Rond niet zullen komen. Dat geeft wel veel geluidsoverlast voor een groot gebied rondom het Rond tot 1 uur s'nachts, en men doet alsof dat niets kost. Graag zou ik de kostenvergelijking willen zien.

Bovendien is er voor wie dat wil al jaren OKÉPOP bij de Grund. Een koningsdag popconcert dat al jaren wordt genegeerd en doodgezwegen door het Oranje comité en wat geheel selfsupporting is én voor velen een jaarlijkse gezellige ontmoeting op die dag.
Er moeten wel meer sponsors komen. Zo wordt ook dit volksfeest uitgeleverd aan de commercie en slechts bereikbaar voor enkelen en tot overlast van velen.

Niet alle vernieuwing is een verbetering.

Ik roep het Oranje Comité op hun financiële afwegingen openbaar te maken en in de beslissing over hoe we koningsdag afsluiten goed te luisteren naar de inwoners van Houten die wél op traditie gesteld zijn.

bridge

Bronzen Member
Ik denk eerder die vogelgroep die al jaren loopt te zeiken omdat de huismus van de leg raakt.

http://www.milieuwerkgroephouten.nl/nieuws/2011/27122011vuurwerk.html

Als er een vogel bang is voor vuurwerk dan is het wel de kauw en ook de kraai. Juist door het gebrek aan vuurwerk hebben we er thans een overschot aan en zijn er geen mussen meer. Het is communis opinio dat het verdwijnen van de huismus in Nederland komt door de vele kauwen en kraaien. Sinds ik met grote regelmaat cat 1 in de tuin afsteek vedwijnen de kraaien en kauwen en heb ik tegenwoordig een prachtige bonte specht in de tuin, schitterende Vlaamse Gaaien, en af toe zit er ook een wiite buizerd in de bomen.

Bovenaan