Geen Turis - 2013

VvanVuurwerk

Registered User
Wat betreft avondshows zou mij: Europla, Valenciana, Vicente en Ricasa. Een prachtige line-up lijken.

Ik vind het wel ver gaan om Vicente een prutser te noemen. Ja vorig jaar ging er wat mis met de avondshow.
Maar een show schieten kan dat bedrijf zeker, dat is ook wel te zien in de vele andere shows die wel op dit forum voorbij komen.
Laatst zelfs nog in Valencia. En ze schieten ook altijd prachtige producten.

PyroPlop32

Registered User
ver gaan ?

hij heeft vanaf 2005 al de Nit de Focs niet lekker geschoten !
en ook andere shows zijn gewoon niet degelijk meer van vicente.

candles/single shots die scheef gaan of omvallen omdat ze met 1 tyrep vastzitten, sorry dat noem ik echt prutswerk.
vroeger vond ik hun grote bommen nog prachtig ( eigen productie ) en dat valt de laatste jaren ook zwaar tegen!

smilli

FPM Filmer
Tjah, fluitbommen vond ik altijd leuk maar er zijn gewoon veel betere schieters.
Europla, Valenciana, Vincente, Ricardo lijkt me leuk om achter mekaar te zien.
Liever nog heb ik Carlos Caballer ipv Turis!

USRRobiwan

Registered User
Het verhaal lijkt te gaan over de discriminitie jegens Turis tijdens Falllas.

Iemand met spaanse vertaalroots kan het misschien beter verwoorden.

scania

Registered User
Aan de ene kant ook wel weer een beetje jammer, Turis zijn Mascleta dit jaar behoorde tot 1 van de beste naar mijn mening!

Tony

Administrator
Medewerker
Ik heb het even voor mezelf vertaald en doorgelezen.
Turis vind dat ze verkeerd behandeld worden. Ze mogen dus niet meer schieten op de 15de en hebben een uitnodiging gekregen om hun mascleta op 9 Maart te schieten wat ze geweigerd hebben.

Hoe graag ik de man Gasphart ook mag moet er wel reeel gekeken worden naar de shows. De avondshows zijn de laatste jaren gewoon niet goed. Ze zijn de laatste 4 a 5 jaar alleen maar slechter geworden dus enigzins wel logisch dat ze hun niet meer willen laten schieten. Aan de andere kant krijgen ze ook niet veel geld om dikke shows te schieten en kunnen we eigenlijk niet kijken naar wat Europla vorig jaar heeft gedaan en wat Ricasa altijd doet want die schieten voor meer geld de lucht in dan wat ze krijgen en een bedrijf als Turis kan dit nou eenmaal niet "meer".

Vavoom

Registered User
Het verhaal lijkt te gaan over de discriminitie jegens Turis tijdens Falllas.

Iemand met spaanse vertaalroots kan het misschien beter verwoorden.

Donderdagavond heb ik voor engelstalige vrienden een samenvatting geschreven .
Denk dat jullie die ook wel kunnen volgen, dus die plaats ik hieronder (scheelt mij ook wat werk. hihi).

Turís has done great displays and great mascletás nationally and internationally. In Valencia they have been doing mascletás in the city square, the New Year's Mascletá and the mascletá napolitano for years. In 2002 they did the Nit de Foc + final mascletá + cremá (together with 3 other companies because another company wasn't able to). Despite all this they were not allowed to enter in the "turning wheel" of companies that fire in the last week of Fallas, because the new alderman of Fallas didn't think they were capable enough. That's why they were given the fixed dates of 15th and 16th of March. For 2013 they feel discriminated against because they were not even scheduled for the last week of Fallas, but given the option to do two mascletás on the 9th. Considering all this the company decided to reject the option of the 9th (or more in general to reject the proposal to not fire in the last week of fallas due to the failure of functioning of the "turning wheel").

blaapaap

Registered User
De avondshows zijn inderdaad niet denderend maarja zij krijgen minder geld en hebben volgens mij ook minder geld en zijn dus niet in staat om veel meer neer te zetten dan eigenlijk kan voor dat geld.
Dat doen de grote jongels wel heb ik me laten vertellen...

Mascaletas van Turis zijn altijd wel goed geweest vind ik. Zonde dus, en heel lullig voor de mensen van Turis.
Aan de andere kant: de vervanger zal beter moeten zijn dus dat is voor ons als bezoekers wel erg prettig natuurlijk.
Ben erg benieuwd naar de vervanger...

Michel_G

Zilveren Member
Bedankt voor de vertaling Maurice! (En ook Toon!)

Kortom, het komt er dus op neer dat Turis dus uit de laatste week gewipt is! Daarna zelf besloten dat 2 mascletas (in de middag en een nocturna dacht ik te lezen) op de 9de geen optie waren (belediging/te grootte stap terug).

Kan begrijpen dat het voor een trots bedrijf als Turis met ondertussen al weer redelijk wat jaren Fallas in de laatste week schieten, dit toch hard aan komt. Echter, eerlijk gezegd vond ik Turis al jaren het zwakste bedrijf in de serie avondshows. Tuurlijk, budget is niet ruim en ze hebben gewoon niet de middelen om heel dik in te zetten op zo'n avond, maar voor mij was het toch ook vaak de rommelige opbouw/schietstijl van de shows en toch vaak ook wel de nodige foutjes of onregelmatigheden.

Voor ons als liefhebbers komt er wellicht een mooi bedrijf voor terug! Alleen blijft het natuurlijk met deze crisis, die ook hard aan komt bij de schietbedrijven, even afwachten wie dat gaat zijn en of ze het geld hebben/er voor over hebben, om een dikke show neer te zetten of ook op de centen moeten passen.

USRRobiwan

Registered User
Tja dat het hard achteruit gaat door de crisis kun je al zien aan de budgetten voor de Fallas poppen die echt bijna elke maand wel bijgesteld worden (naar beneden). Een extract van de volgende nieuwsberichten zegt al genoeg:

De op twee na grootste bank van Spanje, staat op het punt om de genationaliseerde Banco de Valencia over te nemen. De Banco de Valencia staat er niet zo goed voor en heeft eerder al extra kapitaal moeten toevoegen. De Valenciaanse bank wordt door de Catalaanse bank overgenomen voor een symbolisch bedrag van 1 euro.

De regering van de autonome deelstaat Valencia heeft aangekondigd dat 40 procent van de overheidsbanen geschrapt wordt.

In de stad Valencia is men een stapje verder gegaan om de crisis te overleven, snelcursussen prostitutie om toch maar aan geld te komen. De cursus bestaat uit theorie en een stuk praktijk en er wordt veel aandacht besteed aan hygiëne. De cursus kost 100 euro. De cursus is populair onder (jonge) Valenciaanse vrouwen omdat dit beroep (nog) belastingvrij is. Er is aangekondigd dat er nog veel meer belastingen aankomen na de verkiezingen in Galicia.

Moeders van schoolkinderen in Valencia naakt op de kalender. Uiteindelijk zou dit 43.000 euro moeten opleveren waardoor de kinderen in ieder geval gedurende de winter 6 maanden transport zullen hebben van en naar school.

Zoals de Europese Commissie heeft gezegd zal de Cam Bank 1.773 werknemers ontslaan. Het is de Sabadell bank die de ontslagen aangekondigd heeft en het merendeel is werknemer van de Cam bank. De Europese Commissie heeft dit opgelegd omdat de Cam Bank steun heeft ontvangen van de Sabadell Bank.

Het gaat dus niet goed daar :crying:

blaapaap

Registered User
Tja dat het hard achteruit gaat door de crisis kun je al zien aan de budgetten voor de Fallas poppen die echt bijna elke maand wel bijgesteld worden (naar beneden).

Ik probeer ook een beetje in de gaten te houden hoe of wat.
Kun je me vertellen waar je kunt zien dat die budgetten worden bijgesteld?

Ik weet dat vorig jaar op 31 januaro op Fallas.com de tekeningen van de poppen bekend werden gemaakt.
Verder houd ik daar ook de nieuwsberichten in de gaten maar daar lijkt het er op dat ze doen alsof er geen crisis is...
Lees er iig niets over (wel logisch natuurlijk ze willen slechte berichten over Fallas vermijden maar ik wil er eigenlijk wel e.e.a. over weten)

Michel_G

Zilveren Member
Meeste info over teruggang in budgetten en andere berichtgeving rondom Fallas kan je toch wel veel vinden op facebook bij diverse pagina's (en bijbehorende websites) die zich bezig houden met Fallas. Ook de sites van kranten als Las Provincias en Levante-EMV hebben vaak wel nieuws over Fallas en de budgetten die daarbij horen.

Gewoon op FB even pagina's liken van bijv. Cendra Digital, Malalt de Falles, PiroFan, Amigos de la Pirotecnia en andere pagina's die zich bezig houden met fallas/poppen/vuurwerk en als er dan eens een keer belangrijk nieuws is over budgetten voor vuurwerk of poppen, dan zijn dat meestal wel pagina's die die info sharen. Dan zie je het dus meestal vanzelf wel voorbij komen op FB.

blaapaap

Registered User
Thanks man! heb zelf geen facebook account en dat wil ik graag zo houden.
Maar met de namen die je noemt kom ik een heel eind. Nogmaals bedankt!!

Michel_G

Zilveren Member
Gelukkig hebben meerdere van die sites (met name die 2 kranten) ook een gewone site, dus is er geen facebook nodig. Een aantal van die facebook pagina's die ik noemde hebben ook een website (bijvoorbeeld cendra digital) maar die hebben er dan weer niet echt nieuws op staan, dat gaat toch vaak via facebook.

Maar gewoon die krantensites pakken en dan even regio valencia aanklikken of gewoon af en toe zoekopdracht op het woord "fallas" of "pirotecnia" doen en dan komen er wel weer nieuwe berichten boven drijven.

Michel_G

Zilveren Member
@blaapaap:

Zag opeens in mijn favorieten nog een linkje staan wat ook wel interessant is:
http://www.actualidadfallera.es/fallasdevalencia/otras-noticias/3868-fiscalidad-fallera

Even door een vertaalmachine halen (of je Spaans moet ontzettend goed zijn) en dat geeft dan wat meer inzicht in de totale inzichten wat betreft totaalbudget vanuit de stad/JCF.

Duidelijk te zien dat voor 2013 ze weer op het totaalbudget zitten van ongeveer 10 jaar geleden, 2004. En dat het budget ong. 3.3 miljoen minder is dan het topjaar 2009, terwijl 2013 wel het jaar is met het hoogste bedrag aan BTW (IVA), wat komt door de gestegen BTW percentages.

Maar is nu wel heel erg offtopic aan het gaan :hehe!:

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Ik vind het jammer dat Turis er niet bij is, want hun Mascleta's zijn goed, evenals de heldere kleuren van hun eigen bommen. En aangezien bijna 90% van de show eigen productie is vind ik het oprecht jammer. Liever Vicente eruit dan Turis ten bate van Europla m.i.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik vind de shows van Turis ontzettend achteruit gegaan.
Niet zozeer in hoeveelheid die ze schieten maar in de manier van schieten. Het klopt gewoon niet meer. Kijk eens naar de films van 2003/2004 en misschien ook 2005. Dat waren top jaren.

Hetzelfde vind ik van Vicente..Qua kleuren en eigen productie gewoon top maar qua schieten is het triest geworden. Vooral Vicente schijnt het Valenciaanse schieten te zijn verleerd.

Bovenaan