Gedetailleerde cijfers vuurwerkongevallen 2010/2011

KoenL

Registered User
Op de website van Bureau Halt staan twee interessante documenten met cijfers over het aantal vuurwerkongevallen van de afgelopen jaarwisseling. In één document worden simpel de cijfers genoemd zoals ze zijn, in het andere document wordt hier een uitgebreide toelichting op gegeven.

Zeker de factsheet is 'leuk' en misschien wel goed om eens te bekijken.

Ik schrik bijvoorbeeld van het feit dat bijna 100 kinderen in de categorie van 0-9 jaar naar de spoedeisende hulp moeten. Het lijkt misschien niets op de schaal van de X miljoen mensen die met oud en nieuw buiten staan, maar het is niet nodig. Zeker niet in die leeftijdscategorie.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, zijn de laatste 2 cijfers. 18% (128 mensen) van de bezoeken aan de spoedeisende hulp zijn het gevolg van illegaal vuurwerk en 4% (28 mensen) van de bezoeken aan de SEH is het gevolg van zelfgemaakt vuurwerk. De andere 78% (554 mensen) is dus te wijten aan legaal consumenten vuurwerk?

bridge

Bronzen Member
die andere 78 % lijkt me inderdaad legaal vuurwerk te zijn. Maar hoeveel percentage van het totale vuurwerk dat wordt ontstoken is illegaal? Dat kun je uit de cijfers niet afleiden. Dus de vraag of illegaal vuurwerk in verhouding meer slachtoffers maakt wordt niet beantwoord.

Bovenaan