Ik geloof best dat het door statische elektriciteit kan ontsteken. Maar is hier iemand die dit OOIT heeft meegemaakt? Ik zou bijna (wat ik natuurlijk NIET doe) de proef op de som willen nemen en een zink tegen de muur aangooien en kijken hoelang het duurt voordat die afgaat.
Zolang het flash netjes opgesloten zit in een kartonnen huls, en daarin niet kan bewegen (denk aan nitraten e.d.), zal er echt niets gebeuren op het moment dat het gaat vallen of stoten.
Maar juist met het hele zware vuurwerk waar iedereen hier over valt, heb je producten waar je een dunne kartonnen huls hebt.
tijdens vervoer of uitpakken van deze spullen heb je altijd kans op het lekken van flash.
Op het moment dat dit gebeurt heb je een risico wat niet te verwaarlozen is, dat het flash word ontstoken door statische electriciteit, of door wrijving.
Vergeet ook niet dat flash niet 1 vaststaande receptuur is, maar dat er meer en minder stabiele mixes hiervan bestaan.
Zeker bij dit soort explosieven is het maar afwachten welke mix er in zit, en is het risico van te voren vast te stellen.
Als voorbeeld hiervan zal ik even een andere kant van de pyrotechniek neerzetten, namelijk de zelfbouw en productie van vuurwerk.
Op het moment dat hier ongelukken bij gebeuren is het steevast met flash (of whistlemix wat een vergelijkbaar gemeen goedje is).
Ongelukken met zwartkruit of kleurenmixes zijn er eigenlijk nooit, enkel en alleen omdat dit zeer stabiele mixes zijn, waarbij er weinig tot niets bij normaal mis kan gaan bij normaal verstandig gebruik.