Frankrijk Algemeen

Guusje

Member
In Frankrijk is vuurwerk het hele jaar te koop voor consumenten. Dit geldt voor cat. 1, 2 en 3, maar ook P1/2 en T1/2. Voor cat. 4 is een vergunning nodig.

Vuurwerk wordt met name verkocht bij Feest- en kostuumwinkels (ketens als “Jour de Fete” en “Zoe Confetti”) en sommige bouwmarkten en huis- tuin en keuken winkels (ketens als “la Foire Fouille”). Deze winkels hebben het hele jaar een stelling vuurwerk (kleine cakes, pijlen en knallers) wat wordt uitgebreid voor de nationale feestdag (14 juli) en vaak oud & nieuw. Nog niet zo lang geleden lagen in elk dorpje wel pakjes pijlen en bison knallers tussen het speelgoed. Door nieuwe regelgeving (knalvuurwerk moet achter een gesloten vitrine) en de administratieve plichten bij aankoop wordt dit steeds zeldzamer.

Ook heeft elke regio wel enkele echte vuurwerkwinkels met een ruimer assortiment. Die zullen hier in aparte topics worden besproken. Ten slotte, voor wie langer in Frankrijk verblijft en een vast adres heeft, is het mogelijk om vuurwerk te laten bezorgen. Meerdere partijen bieden uitgebreide collecties online aan waarvan de bekendste XL-artifices en Sparklers Club zijn.

De prijzen in Frankrijk zijn hoger dan bij ons. Sinds 2022 moet elke winkel die vuurwerk verkoopt enkele gegevens documenteren waaronder naam, paspoort- of rijbewijsnummer en telefoonnummer. De winkels zijn hier zelf ook niet blij mee en het gaat dus met de “Franse slag”. De gegevens worden een jaar bewaard en in principe (nog) nergens voor gebruikt.

Vuurwerk is “feux d’artifice” in het Frans. Knalvuurwerk “Petards”, pijlen “Fusees”, cakes “Compacts”, rookartikelen “fumiges” en compounds “Automatiques”.

In Frankrijk worden diverse merken verkocht. Het meest worden de Franse merken “Le Tigre”, “Ardi” en “Bison” verkocht. Maar ook merken als Tropic, Jorge, Weco, Pangu, Evo en vele anderen.

Afsteken van vuurwerk mag i.p. Het hele jaar, maar wordt weinig gedaan. Eigenlijk steken de Fransen alleen zelf af op 14 juli of bij een bruiloft. In veel regio’s geldt in de zomer bovendien een verbod op open vuur vanwege het risico op bosbranden, dus ook op vuurwerk.

Maps kaart met alle winkels (dank aan Gupje):

Laatst bewerkt:

Knettermans

Bronzen Member
Super dat je deze informatie allemaal deelt, leuk om eens zo'n winkel te bezoeken voor wat F3 spulletjes en aangezien dat mag ook daar wat te stoken.

Z@P

Registered User
Ik loop al een hele tijd met het idee om rond de 14e daar eens een dagje te gaan stoken ben rond die periode dan meestal ergens anders op vakantie. Gaat er nog wel een keer van komen.

Mocht ooit toch een verbod ontstaan hier wellicht een idee om een reisje die kant op te organiseren met een gezelschap.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Ik loop al een hele tijd met het idee om rond de 14e daar eens een dagje te gaan stoken ben rond die periode dan meestal ergens anders op vakantie. Gaat er nog wel een keer van komen.

Mocht ooit toch een verbod ontstaan hier wellicht een idee om een reisje die kant op te organiseren met een gezelschap.
was afgelopen jaar op de 14de daarzo. best leuk inderdaad. Niet zo massaal veel vuurwerk als bij ons met oud en nieuw, maar toch aardig wat mensen zien stoken.

VvanVuurwerk

Registered User
Top dat je deze topics er op gezet hebt. Mooie toevoeging aan het forum.

Afgelopen jaar in een hobby en verfwinkel in Troyes (TPJ Cadre) enkele producten op de kop getikt. De cakes waren allemaal erg duur en leken niet per se heel bijzonder. Daarom een 30mm single shot en 40mm cake gescoord. Dat is dan wel weer gaaf om te hebben.

Zijn er in Frankrijk producten die echt de moeite zijn?

firewire

Registered User
@Guusje: off topic, maar uhh… heb je voldoende kennis om ook Luxemburg Algemeen aan te kunnen maken, gevolgd door afzonderlijke winkels?
Luxemburg is wel erg duur.
Frankrijk ís en wordt veel interessanter qua prijs/kwaliteit en stoken tijdens hun nationale feestdag in juli.

Zwitserland en Oostenrijk ook interessant qua mooie unieke artikelen en stoken in Zwitserland tijdens hun nationale feestdag in aug, maar ook wel erg duur.

Guusje

Member
@Guusje: off topic, maar uhh… heb je voldoende kennis om ook Luxemburg Algemeen aan te kunnen maken, gevolgd door afzonderlijke winkels?
Nee, ik ben nog nooit in een vuurwerkwinkel in Luxemburg geweest. Frankrijk is mijn passie en een overzicht maken van alle winkels daar is een droom die ik al lang koester.

Met een beetje geluk kunnen we onze traditie, althans de verkoop van vuurwerk in Nederland, nog enkele jaren rekken. De toekomst in BE en DE is niet minder somber.

Frankrijk is een ander verhaal. Ondanks dat bijna alles (afgezien cat 4) het hele jaar verkocht mag worden zijn er nauwelijks problemen en is er geen discussie over een verbod. De milieubeweging heeft er ook veel minder te vertellen. Zeker, er is een administratie plicht ingevoerd en knalvuurwerk moet achter een vitrine in feestwinkels. De cultuur is echter anders. Men zal niet zomaar maatregelen nemen die de eigen economie schaden, ook niet bij druk uit andere Europese landen. De grotere vuurwerkbedrijven anticiperen hier al op en zorgen dat ze een voet aan de grond krijgen in Frankrijk.

Voor onze traditie is dit een kans. Miljoenen Nederlanders gaan jaarlijks naar Frankrijk (of door Frankrijk richting Spanje) op vakantie en het controleren van alle kofferbakken vol met bagage bij de Nederlandse grens onmogelijk. Het noorden van Frankrijk is binnen 2 uur bereikbaar. Voor de Nederlandse overheid een serieus probleem.

De toekomst van onze traditie ligt in Frankrijk. En hier op FPM. Waar straks voor iedereen een compleet overzicht te vinden is van alle winkels aldaar.

Laatst bewerkt:

firewire

Registered User
Mooi verhaal…waarin deze aanname afbreuk doet aan het geheel::
‘Voor de Nederlandse overheid een serieus probleem.’

Plum Bloom

Registered User
Mooi verhaal…waarin deze aanname afbreuk doet aan het geheel::
‘Voor de Nederlandse overheid een serieus probleem.’
Omdat het de overheid worst zal zijn dat Frankrijk ooit wellicht de plek inneemt van Belgie en Duitsland?

Of omdat je denkt dat Nederlanders daar niet massaal zullen inslaan?

firewire

Registered User
Omdat het de overheid worst zal zijn dat Frankrijk ooit wellicht de plek inneemt van Belgie en Duitsland?

Of omdat je denkt dat Nederlanders daar niet massaal zullen inslaan?
Beide, want dat zal niet ‘gauw’ op DE/BE schaal gebeuren…en dat denk ik niet, maar is een zekerheid.

Er komt sinds jaar en dag zat vuurwerk uit o.a. Frankrijk (en Spanje) na de zomervakanties mee en dat zal ze idd ook worst zijn.

Laatst bewerkt:

KoenL

Registered User
Ik meen mij te herinneren dat ik een jaar of 15 geleden shellkitjes in een Franse winkel zag. Zijn die daar nog legaal te krijgen of is dat ook daar niet (meer) toegestaan?

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Wat betreft de Luxemburgerse winkels.
Een winkel in Luxemburg had een x aantal jaar geleden de afgekeurde Shockwave 1 (Salute Cake 1) in het assortiment.
Of die daar nog verkrijgbaar zijn dat weet ik niet, de prijs was er wel naar.... Duur.

firewire

Registered User
Wat betreft de Luxemburgerse winkels.
Een winkel in Luxemburg had een x aantal jaar geleden de afgekeurde Shockwave 1 (Salute Cake 1) in het assortiment.
Of die daar nog verkrijgbaar zijn dat weet ik niet, de prijs was er wel naar.... Duur.
Klopt, die info dat ie daar te koop was kwam van mij. Maar die zijn daar allang op.

Wat niet klopt is dat de SC1 was afgekeurd.

(En weer on-topic.😅)

Knettermans

Bronzen Member
In Luxemburg is wel mooi spul te vinden zoals de F3 versie van de Bugano's maar die prijzen daar zijn echt niet leuk.
Een paar voorbeelden:
Riakeo Peking Opera 2 in DE 90-100 Euro, Lux 160-180 Euro
Riakeo Lion (cake) in DE 40-45 Euro, Lux 80-90 Euro
Albert Candy Mountain in DE 120-130 Euro, Lux 200-220 Euro

Het is dus echt alleen de moeite als je daar iets tegenkomt wat je heel graag wil hebben en niet in andere landen kan krijgen.

Bovenaan