Foto's maken tijden oudjaars avond

NJPB_

Registered User
Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om zonder statief foto's te maken van consumenten vuurwerk op oudjaarsavond. Want ik heb dan geen zin om mijn statief op te zetten, en vuurwerk af te steken tegenlijk etc. dat lukt niet. Kan het überhaupt lukken met korte sluitertijden, en heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb niet bergen met vuurwerk om het uit te tesen, dus ik dacht vraag het eventjes:wink:

elmo

FPM Moderator
Denk niet dat,dat goed gaat lukken.
Het worden zeker niet de foto´s zoals ze hier op het forum voorbij komen.
Maargoed je kunt het proberen.
Misschien heeft een meer ervaren fotograaf hier op het forum nog wel wat tips voor je.

NJPB_

Registered User
Nee zo'n vermoeden had ik ook al, tja dan maar misschien toch een statief neerzetten of gewoon zorgeloos van m'n vuurwerk genieten!! :wink:

KoenL

Registered User
Ik weet niet wat voor camera je hebt, maar als je met verwisselbare objectieven kan werken raad ik je de volgende aan:
- Nikon 35mm F1.8
- Nikon 50mm F1.4

Dit zijn lichtsterke lenzen waardoor er geen lange sluitertijd nodig is om veel licht te vangen. Ik denk dat wanneer je deze gebruikt in combinatie met een sluitertijd van 1/10, 1/20 of 1/30 dat het zeker moet lukken. Het verhogen van je ISO naar 400 of 600 kan ook nog wonderen doen.

Bedenk wel; een statief zal de kwaliteit van je foto's altijd verbeteren.

mickeyzegtboem

Registered User
Wat ook nog een mogelijkheid is, is om puur sfeerplaten te maken van oudejaarsavond.
Zet de mensen die gezellig op straat zijn centraal, het vuurwerk zorgt voor voldoende licht op de achtergrond.
Hierbij hoef je zowiezo geen statief te gebruiken, en heb je toch mooie herinneringen aan oud en nieuw.
Verder is een mooi lichtsterk objectief hier ook wel een voordeel, hierdoor hoef je niet te flitsen om de voorgrond goed te belichten wat op dit soort platen heel veel sfeer geeft.

Voor de rest, heel veel met de instellingen spelen (diafragma/focus/kleurbalans/belichtingscorrectie) leert je heel veel over wat welke instelling precies doet, en geeft vaak hele leuke resultaten.

NJPB_

Registered User
Ik denk niet dat ik een nieuw objectief ga halen,dat kan ik me nu niet veroorloven. Wat Mickey zegt over sfeerplaten lijkt me een leuk idee, ik wil niet zozeer foto's van het vuurwerk maar meer van het totaalplaatje zeg maar. Ik heb een Nikon D70 met Sigma 18-200mm is het daarmee mogelijk om sfeerplaten mee te schieten als ik bijvoorbeeld de Iso waarde wat omhoog schroef? Zouden jullie misschien weten welke waardes dit dan ongeveer worden?

Quadriffis

Registered User
Ik zou het proberen op 800 iso en als het resultaat dan nog niet bevalt naar 1600 iso. De ruis zal dan nog wel meevallen. 'S nachts fotograferen zonder flits is gewoon lastig zeker als er wat beweging bij komt kijken van je onderwerp of van je toestel (zonder statief). Toch zou ik het gewoon proberen, hetzelfde geldt voor het fotograferen van het vuurwerk -> gewoon uitproberen. Ook zonder statief kun je leuke foto's maken met een iets kortere sluitertijd, echt haarscherp zal misschien niet lukken maar daar gaat het ook niet altijd om!

Door het (indirecte) licht van het vuurwerk kun je hele mooie verassende foto's krijgen...

NJPB_

Registered User
Nu merk ik dat jullie er wel verstand van hebben. Maken jullie ook foto's tijdens oud&nieuw? En hebben jullie hier toevallig voorbeelden van?

mickeyzegtboem

Registered User
Ikzelf al jaren niet meer, mede omdat ik een tijd geen slr heb gehad, en omdat ik te druk ben met stoken.
Maar met deze tak van fotografie is het hetzelfde als met andere stukken, met veel oefenen en spelen met de instellingen krijg je je camera beter onder controle, en automatisch betere foto's

Quadriffis

Registered User
Ik doe voornamelijk reisfotografie maar heb nu echt een goede set met lichtsterke lenzen dat ik het zeker ook wil proberen dit jaar. Wil alleen nog even opzoek naar een goed statief en ga dan waarschijnlijk lekker testen bij de vuurwerk demo's/shows.

NJPB_

Registered User
Dat is een zeer mooie hobby, ik wil me ook steeds meer met fotografie bezig houden, nou succes ermee zou ik zeggen!!:hehe!:

Bovenaan