Finaleboxen misleidend voor de consument ?

sprinkhaan

Registered User
Kan het zijn dat het doorlonten de vier losse stukken dan tot 1 stuks vuurwerk opwaardeert ,dan heeft het niets met het doorlonten te doen maar met het soortelijk gewicht (? gokje)

Over de stelling of het misleidend is om het zo te verkopen:
In eerste instantie wist ik niet goed wat er van te vinden, maar ik denk het inderdaad niet meer of minder is als een pakket zoals dit al lang op de markt is. Het zit alleen in een doos en we hebben er een lontje extra bij gekregen. Het word er dus alleen maar beter op, je kan daarnaast nog kiezen wat je er mee doet (-:

floren

Registered User
Ik heb het stuk doorgenomen en kan er ook niks over vinden. Misschien ergens een verloren bladzijde waar het opstaat?
Wie weet hier meer over?

Staat nergens, hoeft ook niet want sprinkhaan in de reactie zit op het goed spoor...
Heb het vandaag nog even na gevraagd aan iemand die er veel verstand van heeft ook..., bedankt Wim:smiling:

Als je doorlont/elktrisch afschiet wordt het gezien als 1 product, dat is wat het probleem is.
Dus in het geval van de boxen kom je dan boven 500 gram per "artikel"
Bovendien vervalt de CE en Bachttest want die zijn afgegeven op de losse producten.

Dus ook doorlonten van 5 cakes van 99 gram mag niet omdat je dan geen ce goedgekeurd artikel hebt.....

Kortom doorlonten en elektrisch schieten hoeft niet in de regels te staan omdat je andere wetgeving (max gewicht per artikel en CE etc) overtreed. Je bent dus altijd in overtreding als je doorlont.....

Laatst bewerkt:

mickeyzegtboem

Registered User
Alleen de consument heeft geen product verantwoordelijkheid....
met andere woorden, als er niets over in de wetten staat mag de consument het wel, alleen de fabrikant/importeur niet.

sprinkhaan

Registered User
met andere woorden, als er niets over in de wetten staat mag de consument het wel, alleen de fabrikant/importeur niet.

Werkt dat zo ? Als je iets doorlont heb je iets voorhanden wat buiten iedere wetsregel valt ,toch?
Je verricht een handeling die als illegaal word gezien.
Dan ben je ook als consument aan te spreken door de wetshandhavers ? ( of die dit jaar door de bomen het bos nog zien mag betwijfelt worden , ik ben nog net bekomen van alles en heb nog steeds vragen)

Tony

Administrator
Medewerker
Hoe doet men dit in duitsland, ook daar zijn volop doorlontprojecten tekoop?!

Zouden ze daar andere regels kunnen hebben?
De boxen die je daar trouwens koopt zijn al doorverbonden door de importeur/producent en waarschijnlijk zijn ze op die manier dan ook goed gekeurd.

floren

Registered User

Denk dat je toch een probleem hebt....

Zodra je het doorlont ben je in bezit van een stuk vuurwerk wat niet voldoet aan de nl regels en volgens mij ben je dan altijd in overtreding :smiling:

edit: zoals sprinkhaan ook zegt....

Laatst bewerkt:

Dim

Product Beheer
Medewerker
Heeft rubro niet ook een doorlontcake op de markt gebracht? Dat lijkt ook te mogen, waarschijnlijk omdat het totaal gewicht kruit niet boven de 500gram komt en omdat de cake zo is CE gekeurd?

Welkom in de wondere wereld van het vuurwerk!

shinji

Moderator
Medewerker
Zit ik net een foto van de Immortal Gold te bekijken, daar zitten maar 2 lontjes aan. Hoe zit dat?

painkiller

Registered User
Ik vraag me nog steeds af of hij wel zo mooi door blijft knallen als de freak hem heeft doorverbonden. Ik hoop niet dat ook wij teleurgesteld worden.

elgielo

Registered User
Ik vraag me nog steeds af of hij wel zo mooi door blijft knallen als de freak hem heeft doorverbonden. Ik hoop niet dat ook wij teleurgesteld worden.

Dat ligt aan je eigen vaardigheden.
Dit is hoe dan ook wel strak aan elkaar te krijgen, maar voor consumenten valt het gauw tegen natuurlijk elke keer 3 a 4 seconden pauze.

scootflyer

Registered User
Wat ik mij afvraag is of die pauze tussen de cakes niet voor een extra risico zorgt. Mensen zouden kunnen denken dat een cake klaar is terwijl hij even later toch doorgaat. Vooral als mensen alleen maar de uiteindjes van de lonten aan elkaar verbinden kan er toch een aantal seconden tussen zitten.

elgielo

Registered User
Lijkt me dus wel handig om hier een stukje roze visco tussen te zetten, versnel je de overgang in ieder geval.

op de aansteekvisco na alle visco lont verwijderen en quickmatch tussen de verbindingen plaatsen.
Of wanneer de quickmatch van de cakes op zich lang genoeg zijn, over elkaar heen plakken met 1 a 2 lagen schilderstape, dit door en door priemen en hier weer tape omheen.
Vertraging 0

Moontan

Moderator
Medewerker
Ik denk dat het eigenlijk helemaal niet zo gek is geweest om dit topic te plaatsen.
Want nu merk ik de laatste weken dat er zelfs vele members zijn die niet weten hoe je moet doorlonten.
En als vuurwerkliefhebbers het niet weten wat moet de "gewone" consument dan wel niet.
Goed advies en uitleg door de verkopers is absoluut noodzakelijk bij dergelijke dure boxen.

Bovenaan