Finaleboxen misleidend voor de consument ?

Moontan

Moderator
Medewerker
De grote finaleboxen die dit jaar te koop worden aangeboden.
Voor ons liefhebbers (met een beetje geld) de slagroom op de vla.
Voor de meeste liefhebbers onder ons ook een koud kunstje om de losse cake,s door te binden tot één show.

Maar hoe zit het met de gewone consument, zeg maar Jan met de pet op?

Ik heb al een advertentie gezien met de volgende omschrijving:

""Kant en klare professionele vuurwerkshow""
Deze professionele show duurt maar liefst 130 seconden. Uit 94 tubes wordt meer dan een kilo kruit de lucht ingeschoten. Deze show heeft de perfecte opbouw en werkt toe naar een prachtige finale. Bestaat uit 3 losse producten.
LET OP!
HET IS IN NEDERLAND NIET TOEGESTAAN OM DE UITGAANDE LONT VAN HET ENE ARTIKEL MET DE INGAANDE LONT VAN HET VOLGENDE ARTIKEL TE KOPPELEN!

Is hier niet sprake van misleiding? De gewone consument met ballen verstand van vuurwerk verwacht een spektakel zoals op de film of op de display te zien.
En op een goed advies van de verkopers hoef je ook niet altijd te rekenen. Vele verkopers hebben nauwelijks weet van het vuurwerk wat ze verkopen.

Hoe denken jullie hierover?
Ben ik een oude zeikerd of is het terecht dat ik mij zorgen maak?

Dim

Product Beheer
Medewerker
Ik denk dat een logisch nadenkende consument wel weet hoe die hiermee om moet gaan. Er zullen altijd consumenten en freaks blijven die niet goed luisteren/kijken/lezen en die zullen dus balen als ze hun complete show 6x moeten aansteken.

Denk nog steeds dat heel veel consumenten maar zeker ook horeca erg blij is met dit soort boxen!

KruitFreak

Registered User
Ik denk voor de gewone vuurwerkverkoper en de gewone man geen goede ontwikkeling. Een worst voor de neus houden en vervolgens niet mogen bijten.

Stel dat je zo'n bak als dummy neerzet en vervolgens als verkoper vragen krijgt. Dan moet je in het bijzijn van andere klanten gaan vertellen dat het eigenlijk een show is die je moet doorlonten maar dat dit in NL strikt verboden is en dat hij vervolgens maar ergens op een webshop een meter visco moet kopen. Dat kan toch niet!

Leuk voor freaks of mensen die maar eenmaal een lontje willen aansteken. Voor de gewone consument vind ik het niet goed.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik denk voor de gewone vuurwerkverkoper en de gewone man geen goede ontwikkeling. Een worst voor de neus houden en vervolgens niet mogen bijten.

Stel dat je zo'n bak als dummy neerzet en vervolgens als verkoper vragen krijgt. Dan moet je in het bijzijn van andere klanten gaan vertellen dat het eigenlijk een show is die je moet doorlonten maar dat dit in NL strikt verboden is en dat hij vervolgens maar ergens op een webshop een meter visco moet kopen. Dat kan toch niet!

Leuk voor freaks of mensen die maar eenmaal een lontje willen aansteken. Voor de gewone consument vind ik het niet goed.

Je hoeft geen visco te kopen.
Het zit vaak zo in de doos dat je het reserve lont in het lont van de 1st fuse kan steken van de volgende cake. Alleen je mag dit niet vertellen aan de consument omdat je hem dan aanspoort iets illegaals te doen.

Dus hoe ze het de klant gaan wijsmaken is hun pakkie aan. Misschien een flyer erbij voor Duitse klanten met uitleg hoe je dit moet doen?!

sprinkhaan

Registered User
Is de wetsregel die het doorverbinden verbied wel een verbod volgens de europese regelgeving, die "leidend"word geacht.
Is onze regering ons mischien weer beperkingen aan het opleggen die het ons niet zou mogen opleggen (?)
Dan hebben we mischien weer een casus ?

GMP82

Zilveren Member
Mja het doorverbinden is 1 ding, waar ik eerder bang voor ben, is dat er (al dan niet zatte) dummies de verkeerde lont aansteken, waardoor de cake sneller ontbrandt dan verwacht.

USRRobiwan

Registered User
Mja het doorverbinden is 1 ding, waar ik eerder bang voor ben, is dat er (al dan niet zatte) dummies de verkeerde lont aansteken, waardoor de cake sneller ontbrandt dan verwacht.

Dat is natuurlijk onzin wat je hier aangeeft. De lont in de cake brand natuurlijk net zo snel. het eerste aansteekpunt begint links en de reserve lont begint rechts van de lont die in de cake zit. Je begint misschien met een aantal finale schoten als dit een cake mocht zitten maar het is niet zo dat er 36 schoten allemaal tegelijk de lucht invliegen als je de tweede aansteekt.

Tony

Administrator
Medewerker

Daarbij staat er netjes op het lont "reserve lont". Ze zitten namelijk veelal onder een papieren kapje.

GMP82

Zilveren Member
Sorry, my bad. Ik ging er vanuit dat dit quickfuse was, omdat de koppelcakes zo goed/snel doorliepen op film.

Tony

Administrator
Medewerker
Sorry, my bad. Ik ging er vanuit dat dit quickfuse was, omdat de koppelcakes zo goed/snel doorliepen op film.

De meeste 95% is met een schietsysteem ontstoken.
Daarom zie je ook als er 2 tegelijk worden geschoten dan links nog bezig is en rechts ineens even een pauze heeft :)

Met lont zal dit veel onregelmatiger gaan lopen denk ik.

KoenL

Registered User
Persoonlijk vind ik ook misleidend hoe deze cakes worden aangeboden. Het zou de veiligheid ten goede komen als zulke cakeboxen gewoon kant en klaar over de toonbank gaan. Je hebt een mooi stabiel blok en je laat consumenten niet met vuurwerk klooien.

Tony

Administrator
Medewerker
Persoonlijk vind ik ook misleidend hoe deze cakes worden aangeboden. Het zou de veiligheid ten goede komen als zulke cakeboxen gewoon kant en klaar over de toonbank gaan. Je hebt een mooi stabiel blok en je laat consumenten niet met vuurwerk klooien.

Kan niet want er mag dan volgense de CE maar maximaal 1000gram kruit inzitten terwijl er nu boxen zijn met 6 x 500gram..
En dan heb ik het niet over de RACT maar echt over de CE en maximalen.

selwyn

Registered User
Leuke discussie.
Het gaat er volgens mij om op de manier hoe je adverteerd hier mee. Als ik kijk op de site van rubro worden de cakes toch duidelijk afzondelijk vermeld. Om nu als winkelier er nog extra bij te gaan zetten dat het verboden is om door te lonten lijkt mij niet zo slim.

"Exclusief verkrijgbaar! 4 seasons cake assortiment van maar liefst 18 Kilo Zwaar. 4 x 500 gram cake's. Totaal 100 shots van de hoogste kwaliteit in 4 verschillende tempo's opbouwend naar een geweldige climax! Een compleet show assortiment voor een geweldige afsluiting van het jaar! " Bron: Rubro

thunderboy

Registered User
Heb veel gezien dat onwetende consumenten gewoon het grootste willen hebben wat er in de winkel staat.
De kruitinhoud en effekt boeit ze niks, als ie er groot uitziet en een mooi label heeft dan zal het wel een mooi stuk vuurwerk zijn.
Ook gaan ze echt niet bestuderen van te voren hoe ze dit aan gaan steken, vaak is iedereen half kachel het wordt neergezet op straat en dan moet de lont nog gezocht worden en losgepeuterd.
De uitleg van het doorlonten (hoe gaat de verkoper dit doen) zal menigeen niks interesseren, want het is nu eenmaal een complete show dus het zal allemaal wel goed zijn.
Snel wordt er wat in elkaar geschoven en men vergeet de lonten tussen de cakes te drukken waardoor het hele blok in 50 seconden afgaat door vonkoverslag, daar gaat je complete show die minuten moest duren volgens de verkoper.

KruitFreak

Registered User
Kunnen ze het dan niet beter een volwassen vuurwerkpakket noemen i.p.v. een show met voorgemonteerde doorlont mogelijkheden. Haal ze lekker uit de box en steek ze apart aan. Minder risico op mislukking en alle discussie uit de weg.
Mensen die willen knopen vinden vast wel uit hoe dat moet en lukt dat niet dan ga je er halfverwege met je zatte kop boven hangen om te zien welke bak nog niet is afgegaan omdat de lontjes geen contact maakten..

gizmo75

Registered User
Zat nog eens na te denken over de opmerking van Tony met de gebruiksaanwijzing in het Duits. Is dat niet al eens eerder gedaan? Ik kan er maar niet opkomen, dacht ff dat er vorig jaar een verkooppunt was die zoiets gemaakt had voor de 4 Season's van Rubro.

Wat ik mij wel herinnerde was de YT-video voor het gebruiksklaar maken van de Heron-cakes, in dit geval de 1-2-3:

Bovenaan