Jah erg kick om te zien! Thnx voor het posten!
Fallas is weer begonnen!!!
Vraag me af of deze knalerwten te koop zijn?
Bij pyroshopping zie ik 2 soorten staan... Maar dit zijn de normale denk ik?
Deze 'knalerwten' zijn niet te koop voor het normale publiek. Tró de Bac, zoals ze heten, zijn zeer streng gereguleerd, ook in Spanje/Valencia. Is elk jaar weer een speciale toestemming nodig van de 'regering' van Generalitat Valenciana om ze weer te mogen produceren (dit jaar kwam die goedkeuring pas 2/3 weken geleden!) en de regulering ervan is ook streng (en weer strenger geworden dit jaar).
In principe zijn ze alleen beschikbaar voor de Macro Desperta en Casals kunnen ze ook krijgen voor hun eigen Despertas, maar dan wel onder strikte voorwaarden en geleverd door een bedrijf zoals bijvoorbeeld Ricasa (die ook dit jaar de Tro de Bacs geleverd heeft voor de Macro Desperta).
Reden voor al deze regels is de kracht van de dingen i.c.m. met het feit dat ze zeer wrijvingsgevoelig zijn. Mogen er dan ook maar een maximaal aantal in een doosje zitten (met heel veel zaagsel) en ook maximaal aantal in het karton. De knal valt (alhoewel vergelijken heel moeilijk is) te vergelijken met iets van een strijker tot soms wel een gemiddeld 'belgisch' nitraatje. (niet elke knaller gaat even hard, aangezien de productie allemaal handwerk is meen ik).
Als je tijdens de Macro Desperta meeloopt, dan knalt er zoveel, alsof er 10 100K rollen tegelijk gaan ofzo, echt bizar hoe het dan los gaat. Zeker als de rook blijft staan in de straat, dan is het echt heftig, aangezien het een hele scherpe/brande damp is, die je echt op je luchtwegen voelt! (En de smalle straten zorgen er natuurlijk ook voor dat het allemaal nog wat harder klinkt). Had vorig jaar zelfs even een momentje dat de oortjes wat begonnen te jeuken!
Om dit hele lange berichtje weer even simpel samen te vatten: Niet te koop voor ons toeristen!